Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• usse

Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Antall liker
    16
    Ja den koster nu kassen, og ved ikke rigtig om der officielt findes en MKII i LB..

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.630
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hej Soundspace, har godt studset over din pladespiller, den ser godt nok pæn ud og lidt ekstrem ud pga. Rabco armen :D Den orginalle måtte du har ligner ikke min "MKII" måtte, men princippet er nok det samme.. Nedenunder vises billedet af den originale måtte jeg har.

Vis vedlegget 374893
    Kunne være interessant og høre om hvilken en der er bedst af disse to originalmåtter.

Du har helt ret i at man godt kan overdæmpe så "instrumenter" ikke længere klinger ud = dvs. det kommer til at lyde flad og kedeligt (to much hifi).. :D
    Matten du viser til ser ut til å ha enda mindre kontakt med LP platen , og jeg vil jo tro dette er gjort med hensikt. Har ikke tilgang til en slik så det blir bare spekulasjoner.
    Enig i at Rabco er ganske ekstrem , og den veier også en del slik at man kan spekulere på om den er ideell på et fjæropphengt chassis. Uansett så funker det bra , og det virker som det ofte var nettopp TD-125 som ble solgt med disse armene. Har også sett de på noen Technics SL-110.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.630
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Matten som fulgte 125 MkII ser ut til å ha blitt med over på TD 126 også - for så å bli erstattet av en mere massiv sak på de siste modeller.

Kunne vært interessant og sammenliknet de forskjellige.....................( hvis man først er Thorens nerd :)

126.jpg

126a.jpg

usse

Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Antall liker
    16
    Det kunne være yderst interessant at sammenligne disse 3 forskellige måtter, som jo stort set har samme værk..

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.630
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei jorwed - ta med den en slik TD-128 neste gang du stikker innom , så kanskje jeg vurderer å bytte bort min TD-125 :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vel, blandt alle blanke fine maskiner her inne er det vel plass til min nyervervelse. Jeg har brukt 2-3 timer til vask og smøring av den men fremdeles gjenstår det litt. Den har levd et fint, men litt støvete liv :)
    IMG_1291.jpg

TD-3001BC, SME V VdH 501, Ortofon MC5000

usse

Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Antall liker
    16
    Den Thorens TD-128 gad jeg godt eje, hold da op den er fedt opbygget.. Må være ganske speciel at eje sådan en, når der muligvis kun findes denne.. Sikke en flot TD-3001, ganz wie neu... Kan du ikke sende den SME V arm til mig :)

Så fik jeg poleret min tallerken..

IMAG2431.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.630
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Til salgs på eBay nå , en TD 226 - for de som ikke kan få nok knapper på fronten ??

td226.jpg

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen som vet om Thorens hadde en egen betegnelse på 126 uten Thorens arm? De ble levert uten knappen for auto-lift osv. (Bilde her)
    IMG_1396.jpg

Min TD-3001BC heter vel BC fordi den kom uten Thorens arm og kunne bestillles med andre armer. Hva så med TD-126 MKIII?

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.820
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet om Thorens hadde en egen betegnelse på 126 uten Thorens arm? De ble levert uten knappen for auto-lift osv.
    Min TD-3001BC heter vel BC fordi den kom uten Thorens arm og kunne bestillles med andre armer. Hva så med TD-126 MKIII?
    Samme logikk. Den heter BC
    image.jpeg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.630
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jammen kom det ikke en TD 126 seilende gitt. Kunne jo ikke la den forsvinne samme vei den kom ;.)

Mye arbeid gjenstår , men den prøvespiller i nytt Plinth - massiv kirsebær av samme type jeg har på TD 125.
    Satt opp med en Denon 301 mk II i SME 3009 s2. De armene ser bare veldig riktig ut på disse spillerene.

Dessuten ramler det inn både TD 150 og TD 160 her , men de får nok vente til sommeren er over.............

TD 126 III.jpg

TD 126.jpg

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.820
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Jammen kom det ikke en TD 126 seilende gitt. Kunne jo ikke la den forsvinne samme vei den kom ;.)

Mye arbeid gjenstår , men den prøvespiller i nytt Plinth - massiv kirsebær av samme type jeg har på TD 125.
    Satt opp med en Denon 301 mk II i SME 3009 s2. De armene ser bare veldig riktig ut på disse spillerene.

[/QUOTE

Ser lekker ut. Og helt enig i at SME 3009 passer godt. Liker dem selv. Har en som brukes jevnlig og en Improved som fortsatt ligger ubrukt i plast i esken.
    Stemningsbilde fra dagens spinn med TD 124
    image.jpg

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har en fin TD 126 Mk3 liggende i deler. Denne skulle jeg hatt nye fjærer til slik at jeg kan få tatt spilleren i bruk. Noen som vet om fjærene i Linn spillerne passer eller vet om en nettadresse hvor Thorens deler selges :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.630
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Linn fjærer skal passe bedre på TD 125-126 enn på 140-160 serien da chassis er tyngre på førstnevnte. Fjærene er også noe lengere enn på TD 160. Har ikke prøvd selv.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man vet noen specs på fjærene, eller vil eksperimentere litt, burde man vel finne noe som funker hos en fjærleverandør til industrien?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.630
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen som vet hvor man enklest skaffer lyspærer til TD 126 ??? Er det eBay som gjelder her også ?

TD 126.jpg

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Om man ikke har naboer med roteskuffer som kan inneholde alt mulig er det nok eBay som gjelder. Det er en helt industri der ute som ler hele veien til banken av oss halvgamle gubber som blar opp i dyre dommer for enkle produkter vi kunne lage/få laget selv/kjøpt i Norge :)

Men tilbake til topic: ebay. F.eks. disse:
    Lampensatz FÜR Thorens TD 126 TD126 MKI MKII mkiii MKIV Lamps | eBay

Jeg kjøpte mine av en eBay selger med det velklingende navnet: revox_de

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått tilbud om en TD 150 til 1500 kroner. Den skal være overhalt med ny reim. Har fortsatt originalkabel med DIN-plugg. Er det en grei pris for den modellen? Selv om jeg har hatt Thorens før og har litt peiling på Thorens som fantes på markedet på åttitallet så kjenner jeg lite til denne modellen. Ps: Ser ut til å være i fin stand, men dette bildet er fra nettet.

THORENS-TD-150-1.jpg

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Jeg har fått tilbud om en TD 150 til 1500 kroner. Den skal være overhalt med ny reim. Har fortsatt originalkabel med DIN-plugg. Er det en grei pris for den modellen? Selv om jeg har hatt Thorens før og har litt peiling på Thorens som fantes på markedet på åttitallet så kjenner jeg lite til denne modellen. Ps: Ser ut til å være i fin stand, men dette bildet er fra nettet.

Vis vedlegget 384178
    Hvis den er omtrent som på bildet der, så er den kliss lik den jeg har, og den mener jeg er verdt 1500 kr ja ... Husker ikke hvor mye en ny reim koster, men litt utgifter til vedlikehold er det jo alltids. Hvordan er det med PU? En annen ting er vel at de begynner å bli litt sjeldne på markedet nå, så hvis det er en sånn spiller du har lyst på kan det være lenge til neste kommer, ihvertfall til den prisen der ... :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis den er omtrent som på bildet der, så er den kliss lik den jeg har, og den mener jeg er verdt 1500 kr ja ... Husker ikke hvor mye en ny reim koster, men litt utgifter til vedlikehold er det jo alltids. Hvordan er det med PU? En annen ting er vel at de begynner å bli litt sjeldne på markedet nå, så hvis det er en sånn spiller du har lyst på kan det være lenge til neste kommer, ihvertfall til den prisen der ... :)
    Takk for kjapt svar. Jeg hadde nok mistanke om det, ja. Har aldri vært borti en slik selv, og jeg var borti mye fra Thorens i løpet av åttitallet.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Takk for kjapt svar. Jeg hadde nok mistanke om det, ja. Har aldri vært borti en slik selv, og jeg var borti mye fra Thorens i løpet av åttitallet.
    Folk er jo forskjellige, og noen liker mora osv. Jeg liker best TD150 (som vel er en 60-talls-konstruksjon) bedre enn TD160, som er rene ungdommen i forhold, men det er kun basert på 'kulhetsfaktoren' som den spilleren der innehar. Jeg synes dessuten den har sjel ... :)

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.224
    Torget vurderinger
    15
    20160604_125444_resized.jpg

"Ny" TD-125 LB. Har en del tekniske utfordringer før den spiller.
    Vanskelig å justere hastigheten riktig.
    Bilder fra bygging på Gunnar´s greier
    Vh GunnarS

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.220
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har fått tilbud om en TD 150 til 1500 kroner...osv
    TD 150 ble introdusert i 1965 - og MkII versjonen (avbildet) kom i 69. Tonearmen lever kanskje ikke helt opp til dagens standard, men motor, lager osv har vist seg å være driftsikre. Dette var jo som kjent spilleren som Linn baserte sin LP 12 på. Verdi på en slik i dag avhenger jo litt av generell tilstand. Det er bl.a. sjelden man finner en med støvdeksel som ikke er ødelagt.
    Ny original Thorens reim koster drøyt 300,- og her bør man være oppmerksom på at de er litt for korte/stramme, og bør strekkes litt før bruk - til min 260mm og max 275mm.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    TD 150 ble introdusert i 1965 - og MkII versjonen (avbildet) kom i 69. Tonearmen lever kanskje ikke helt opp til dagens standard, men motor, lager osv har vist seg å være driftsikre. Dette var jo som kjent spilleren som Linn baserte sin LP 12 på. Verdi på en slik i dag avhenger jo litt av generell tilstand. Det er bl.a. sjelden man finner en med støvdeksel som ikke er ødelagt.
    Ny original Thorens reim koster drøyt 300,- og her bør man være oppmerksom på at de er litt for korte/stramme, og bør strekkes litt før bruk - til min 260mm og max 275mm.
    Bra oppsummert!:) Når det gjelder reim, hadde ikke jeg noen problemer eller behov for å strekke denne så vidt jeg husker. Kjøpte fra Svalander.se ... :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.220
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Vedr. reim og lengde.
    Det er ikke slik at man mååå strekke den for å få den på - og det kan oppleves som helt uproblematisk på flere modeller. Men, for stram reim vil gi unødig belastning på lagrene.
    Og på min TD2001 var det umulig å få reimen til å spore riktig før jeg strakk den ut litt.

Og denne info kommer fra en høyst troverdig kilde > Joel Boutreux, som jobbet i konstruksjon/produksjon hos Thorens på den tiden disse spillerene ble laget. Det er også han som leverer riktig type lagerolje til disse spillerne gjennom en egen web.shop og ebay.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bra oppsummert!:) Når det gjelder reim, hadde ikke jeg noen problemer eller behov for å strekke denne så vidt jeg husker. Kjøpte fra Svalander.se ... :)
    ^ Vedr. reim og lengde.
    Det er ikke slik at man mååå strekke den for å få den på - og det kan oppleves som helt uproblematisk på flere modeller. Men, for stram reim vil gi unødig belastning på lagrene.
    Og på min TD2001 var det umulig å få reimen til å spore riktig før jeg strakk den ut litt.

Og denne info kommer fra en høyst troverdig kilde > Joel Boutreux, som jobbet i konstruksjon/produksjon hos Thorens på den tiden disse spillerene ble laget. Det er også han som leverer riktig type lagerolje til disse spillerne gjennom en egen web.shop og ebay.
    Takk for all den gode informasjonen. Den er nylig restaurert for en kunde som likevel ikke kjøpte den av selgeren, og deksel er intakt og jeg regner med at reim er skiftet. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal gå for den, og hvis jeg ikke gjør det så kommer jeg til å informere hvor den befinner seg slik at en annen kamerat for dette asylet får sjansen til å overta dette åpenbart gode tilbudet. Takk for informative innspill. :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

opptatt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Antall liker
    57
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Rett eller vinklet plugg

Hei
    Jeg har en Throens TD 2001 som jeg vill bytte arm på.
    Jeg vil sette på en Jelko SA 750 D,
    men jeg vet ikke om jeg skal bestille rett eller vinklet tonearms kabel.

Vedkommende som skal hjelpe meg er på ferie og det blir for avansert for meg å demontere spilleren.

E der noen av dere vise men som kan si litt om dette

Mvh
    Opptatt

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10
    Du bør kjøpe kabel med vinkelplugg. En rett plugg vil lett kunne medføre at kabelen berører bunnplata og dermed forstyrrer det flytende opphenget.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.275
    Torget vurderinger
    10

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.220
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Er det TP90 arm på spilleren i dag?
    I såfall er nok det beste og enkleste å modifisere hullet i det eksisterende. Det er jo egentlig ikke løst/separat armbord i den forstand på TD2001.
    Husk å sjekke korrekt monteringsavstand. Den er vel litt lenger på Jelco-armen.

opptatt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Antall liker
    57
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    ptb

Takk for hurtig svar :)
    Det er en kjenning som skal hjelpe meg med dette men vedkommende er på ferie.
    Jeg stoler på at han vet hva han gjør.
    Viktigst for meg er at vi har alt som trengs så det ikke blir stopp og venting.

Ang. eksta vekter er det enkle vekter jeg trenger eller selges disse i sett med assorterte vekter??

Mvh

opptatt

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn