Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ang. eksta vekter er det enkle vekter jeg trenger eller selges disse i sett med assorterte vekter??

Mvh

opptatt
    I forhold til det K.H nevnte lenger opp?
    Prøv først og se. Det er en del å gå på med justering. Når fjerene er riktig satt opp så skal "sub-chassis" - dvs den indre del av chassis, som tonearmen og lageret er festet til, ligge plant med chassis hele veien. Lettest å kontrollere om man snur tallerken opp/ned. Om det ikke lar seg justere optimalt, så ville jeg valgt å finne et materiale tilsvarende arm-vektforskjellen og limt/festet på undersiden av sub-chassis, rett i forkant av tonearmen.

opptatt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Antall liker
    59
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Takk ptb

" hjelperen" min er såpass avansert at han vil gå i gang å lage sin egen spiller.
    Regner da med han også forstår hva du mener. Jeg får panikk bare ved å tenke på når dere boltrer dere inne spillerne.

Ha ein fin dag

Opptatt

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.809
    Torget vurderinger
    1
    Ang armbor. Jeg vil foreslå at du planlegger å lege et nytt armbord til den nye armen, og tar vare på det gamle bordet sammen med den gamle armen. Jeg synes det alltid er en merverdi å kunne sette snurra tilbake i original stand, selv om det ikke er umiddelbart aktuelt.

Når det gjelder TD2001 så kan det se det ut til at den ble levert i noen ulike varianter. Eller er det kanskje noe «tilfeldig» miks og match i produksjonen av TD2001 og TD3001 ?

Jeg mener å ha sett to utgaver av TP90 på TD2001 med hhv avtagbart og fast headshell. Fast (TP90S) er vel egentlig til TD3001?

Noen TD2001 ble levert uten egentlig armbrett (dvs sammenhengende subchassis fra arm til spindellager), mens andre ble levert med avtagbart armbrett. Var det sub-chassiset til BC utgavene med TP90 arm?

Ang vekter og avfjæring. Et mål med TD2001 var å plassere massesentrum for det flytende chassiset midt i mellom de tre avfjæringspunktene, for å bidra til stabil avfjæring.

mvh
    KJ

opptatt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Antall liker
    59
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Hva er aktuelt trevirke til nytt armboard.
    Jeg jobber på et trelast lager og har en MDF plate som er 25mm tykk. vil tro den er både tykk og for tung siden den er flytende oppheng??

Mvh
    opptatt

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.809
    Torget vurderinger
    1
    ^ Da er det på tide du finner fram skrutrekker og tommestokk for å måle opp. Legg gjerne ut et par bilder så vi kan se hvilken variant av TD2001 du har.

mvh
    KJ

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.907
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hva er aktuelt trevirke til nytt armboard.
    Jeg jobber på et trelast lager og har en MDF plate som er 25mm tykk. vil tro den er både tykk og for tung siden den er flytende oppheng??

Mvh
    opptatt
    Jeg ville forsøkt en tresort fremfor MDF av lydmessige årsaker. Var i alle fall en stor forbedring å bytte ut den originale mdf plata med bambus på en TD 521 jeg hadde.
    Bruker massiv kirsebær på en spiller jeg har nå - og eik skal også funke bra. Alt kan jo beises eller lakkeres i ønsket farge for å matche spilleren. Er ikke store biten som skal til, så det er fritt frem for litt eksperimentering...............

opptatt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.06.2010
    Antall liker
    59
    Sted
    Tredje sten vest av Sola
    Jeg begrenser mine tekniske ferdigheter til å kunne skifte PU og dens justeringer.

Å demontere spilleren !! Må ha en valium bare ved tanken.
    Overlater det til han som kan dette. Skal jo bruke spilleren etterpå også.
    Ha ei fin helg og takk for alle svar

Mvh
    opptatt

Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    Snart er spilleren min i toppform! Noen som vet hvor det er hensiktsmessig å bestille reim til td 160mk2

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Par Euro mer og du får ett originalt Thorensbelte :) Bare sånn for å snobbe det opp litt...
    Thorens TD 160 Super Original Riemen Drive Belt Plattenspieler Turntable | eBay

Skulle du snobbe det ned litt...Min "leverandør"
    Thorens TD 160 4 mm Width Turntable Drive Belt for Fits Record Player | eBay

De var rimelige; og hvis de er originale også, så kan det vel ikke bli bedre enn det? :) Jeg kjøpte fra Svalander.se; men da blir det vel omtrent dobbelt så dyrt så vidt jeg kan skjønne, så det er et typisk dårlig tips fra meg ... :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Duet Audio har originale Thorens reimer

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.644
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Og da støtter man opp om sin lokale pusher i tillegg....ptb: Vet du hva prisen er (inkl porto?) Vet også at Kontrapunkt har Thorens reimer.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.608
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg har en original 160 reim fra Thorens.

Ubrukt og 6 mnd siden jeg kjøpe den.

300,- med frakt.

Vh Geir

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Og da støtter man opp om sin lokale pusher i tillegg....ptb: Vet du hva prisen er (inkl porto?) Vet også at Kontrapunkt har Thorens reimer.
    Prisen står på hjemmesiden mener jeg. Sjekk både Duet Audio og Audio norge

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.644
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.907
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Får ikke åpnet vedleggene dine - så får heller være nysgjerrig da :)

En TD 150 får et helt annet uttrykk med ny Plinth , da den gamle virker litt pinglete - men det er smak og behag. Jeg har selv en original 150 på hylla i tillegg til en TD 160 , men skal selge unna noen spillere før jeg evt. går løs på dem.

mvh

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.644
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    I tillegg spiller den helt fantastisk! Jeg hev på en Yamaha MC-10 PU og det fungerte helt fint. Dessverre var nålen knekt på den PU som sto på (Ortofon 520). Den legger jeg i skuffen og sparer til en senere anledning. (1.700,- for en ny nål..)
    IMG_0193.jpg

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    ^^^^^^Ja, det der er spilleren sin det der ... :) Jeg er veldig glad i min. Bruker den fremfor 160, fordi den rett og slett er sjef/kulere/eldst/artigst :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.644
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Siste tilskuddet i Thorensfamilien. TD-135.
    Basert på alder og kulhetsfaktor burde denne da bli brukt mest Kanutus?
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Har satt sammen en TD-150/170.
    20160812_164825.jpg

20160812_164935.jpg

Alt unntatt armbord/arm er en TD-150. Har ikke funnet særlig mye info om TD-170. Armbordet passer rett på 150´n. Det virker litt mer solid (aluminium med MDF kjerne) enn det plast-armbordet som sitter på TD-150 mk2.
    GunnarS

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Synes det ser ut som om armbordet burde vært noen mm lengre ut mot høyre?

Rent bortsett fra det så ser det jo cleant ut:). Samtidig er det vel begrensede muligheter med å få på et evt støvdeksel? Plinthet til TD 150 er jo forholdsvis smalt.

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Jeg får ta finjustering når pickup skal på plass. Litt fikling med fjørene, så havner det nok mer riktig.

GunnarS

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    image.jpg

Da har det dukket opp en Thorens td 166 her hos meg
    Og vi har blitt venner. Med ny annskaffelsen dukker det selvsagt opp spørsmål.
    Har lyst til å beholde den orginal. Så hvilke pickup passer godt i orginal armen.
    Sp har sikkert blitt stilt og svart på tidligere. Men jeg håper på noen velvillige sjeler her inne.
    Sparer meg for å lete gjennom hele tråden :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Å komme med noen innspill til PU avhenger jo sterkt av hvilke prisleie du har tenkt deg. Den 166`n ser ut til å være en MkI eller MkII. Om det er en MkII, så kan det begrense seg noe, da den TP 11 armen er oppgitt meg veldig lav effektiv masse.

Sist redigert:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok en vanskelig oppgave uten en prisramme selvsagt så la oss sette grensa ved 2.5k i denne omgangen.
    Jeg tror det er en mkI for det står vel mkII etter 166 hvis det er mkII og headshell ser anderledes ut på mkII tror jeg.
    Men har aldri hatt Thorens før. Så jeg kan ta mye feil i mine anntagelser.
    Setter iallefall pris på all veiledning jeg kan få fra dere som har og kan mye om spilleren :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er nok en vanskelig oppgave uten en prisramme selvsagt så la oss sette grensa ved 2.5k i denne omgangen.
    Jeg tror det er en mkI for det står vel mkII etter 166 hvis det er mkII og headshell ser anderledes ut på mkII tror jeg.
    Setter iallefall pris på all veiledning jeg kan få fra dere som har og kan mye om spilleren :)
    Om det er TP 11-1 armen som sitter på spilleren så ser det ut til at den er oppgitt til 16,5 i effektiv masse. F.eks en AT 440MLb til ca 2K er jo et alternativ.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Om det er TP 11-1 armen som sitter på spilleren så ser det ut til at den er oppgitt til 16,5 i effektiv masse. F.eks en AT 440MLb til ca 2K er jo et alternativ.
    Takker for tips. Hvis jeg har skjønt det riktig. Så er det TP 11-1 som sitter på min spiller. Så da sikter jeg meg inn på den AT pickup'en.
    Gleder meg til å høre hva som bor i Thorens spilleren. Sammenlignet med Rega Planar 3 med Ortofon 2M silver pickup.
    Hadde vært gøy om Thorens stakk av med seieren. Da jeg synes det er en meget pen spiller :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ en klassisk Shure (V 15, M91 eller M75) er jo heller aldri feil på en slik spiller, men da må man jakte nettet etter en brukt - og fortrinnsvis bestille ny stift fra Japan

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    Takker så mye ptb. Skal holde øya oppe etter klassiske Shure pickup'er. Må bestille ny reim til den også.
    Akkurat nå er den noe treg i oppstarten. Men regner med det bedrer seg med ny reim.
    Trenger sikkert litt ny olje her og der også :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.057
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hei, gutar.... :) Jeg har en 125 som skal renoveres utover høsten, - plinten er sliten og fineren har løsnet litt på kantene....
    Har tegninger og alt klart til ny plint, men har faktisk lurt på om jeg skulle lage plinten for en longbase, og sette en liten boks i det ledige rommet inntil videre...
    Har både en TP16 og en SME S3, så foreløpig er det uavklart.... nye armbord er ikke akkurat det som bekymrer meg mest...
    Noen tanker om dette ???

GunnarS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Antall liker
    6.235
    Torget vurderinger
    15
    Aurora,
    Jeg synes det høres ut som en god ide. Jeg har gjort det samme selv. Har ikke kommet helt i mål enda(sliter litt med motorstyringen) men synes det blir en fin spiller.
    20160604_125444_resized.jpg

GunnarS

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn