Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm.. denne kan bli litt kinkig.... prøv å finne ut hvilke ledninge som går til strobelampa... er det de to røde som går ut mellom den litt tjukkere røde og den grønne som kommer fra samme strømpe? Dette kortet er ikke beskrevet noen steder, så...... du kan jo prøve å trace eller måle hvor du finner 230V uten å ha sikringene i.. Hva måler du mellom begge sikringsholderne ( antageligvis på terminale inn mot midten av kortet ..).
    I verste fall er dette kortet av seinere design. Jeg har forøvrig en Mk-I som jeg selv sal restaurere, men den står foreløpig bortpakket....
    Så får vi fortsette imorgen......

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sagaen fortsetter.
    Det er de to grå ledningene som går til stroben. De som går fra Transformer 2 & 6

her ett bilde av baksiden av kortet.
    IMG_0837.jpg
    IMG_0841.jpg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det ser neste ut som du har rett. Dog er det litt uvanlig å sikre begge nettfasene på utstyr som dette.Har du prøvd noe mer??

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Ikke mye. Det lyser i stroben og det er en anelse liv i motoren. Så strømmen kommer frem, bare ikke nok.
    O´Store internett sier at man bør bytte C2 og C4 (Se bilde) så da prøver jeg det. Har ikke det liggende, så må få kjøpt det først.
    Ebay, Kjell & Co eller andre i Oslo som selger disse i løsvekt? Noen som har noen liggende og vil selge dem til meg? 1000uF/25V
    IMG_0822.jpg

TD125_RECAP_LIST.jpeg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har antageligvis, men da må du vente til over helga.... BTW hva måler du over de lyttene? ( Bare for å sjekke at ikke den lille likereterbrua har sagt takk for seg )

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for gode innspill så langt, Aurora. Om du (med teskje) forteller meg hvordan jeg måler "over lyttene" skal jeg fortelle deg det :)
    PS. Lurer på om lyspæra også er gåen. Må få tak i en sånn også. 6 V mon tro?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bare mål med multimeter tvers over hver av lyttene.. Normalt skal det være ca 15V over begge to. Pæra skal være 6V 20mA, hvilkensomhelst glødepære med rett spec er OK, men det er ikke sikkert pæra er gåen. Den skal normalt bare såvidt ha et knapt synlig lys, og er det feil i spenningsforsyninga blir det itteno' lys.. :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    IMG_0853.jpg
    IMG_0854.jpg

Det er den til venstre på bildet over som måler 4.42.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De ser nokså feil ut, ja... :) Jeg følger med ila helga om noen andre dukker med deler i nærheten av deg....
    Bare for sikkerhets skyld.. ta måla, L&D på de lyttene.. sånn ca-mål er godt nok...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De der gjør absolutt jobben... Elfa hadde forresten et utsalg i Oslo, men jeg vet ikke status der etter oppkjøpet fra Distrelec...
    Nå bruker jeg sjøl stort sett bare de tradisjonelle leverandørene som Elfa, Farnell, RS, Mouser, Digikey osv...... jeg vet faktisk ikke om det er småleverandører til hobbymarkedet igjen her til lands.....

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Rangering av Thorensspillere (i normalklassen)

Som overskriften sier, handler det om rangering av Thorensspillere.
    Den etterhvert så kjente Joel Boutreux hadde følgende rangering:
    1) TD 520/521

2) TD 127/226

3) TD 126 II oder IV

3) TD 125 MK II

4) TD 320/321 II (nicht III)

5) TD 2001

Hva synes du?

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Som overskriften sier, handler det om rangering av Thorensspillere.
    Den etterhvert så kjente Joel Boutreux hadde følgende rangering:
    1) TD 520/521

2) TD 127/226

3) TD 126 II oder IV

3) TD 125 MK II

4) TD 320/321 II (nicht III)

5) TD 2001

Hva synes du?
    Kan ikke skjønne at Thorens TD126 MkIII er utelatt fra listen. Har hatt min siden 1978 -79 og har aldri hatt noe plunder med den. Er i daglig bruk fortsatt og spiller svært bra. Jeg har riktignok skiftet motor en gang og byttet fra originallager på 7mm til 10mm.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg kan ikke la være å dele disse bildene av Retro Hifi sin Thorens TD-150. Må være den kuleste Thorensen jeg har sett på laaang tid!
    92_19540305.jpg
    92_1930667888.jpg
    92_1663591900.jpg
    92_2133402305.jpg

Fra beskrivelsen:
    "TD-150 var Thorens´ første remdrevne platespiller med flytende oppheng, og denne satte standarden for alle andre produsenter i ettertid. Modelen til salgs er i utgangspunktet en MkII, men kraftig ombygd.
    Spilleren er innvendig resonansdempet, sargen har fått et ekstra lag med MDF som igjen er finért med ekte Honduras Palisander fra 60-tallet. Topplate og armbase er resonansdempet, lakkert i blank hvit og polert. Ny og tykkere bunnplate, også denne ekstra dempet. Nye hvite dempeføtter.
    Spilleren har påmontert en SA-750D high-end arm, toppmodellen til Tonar. Pickup er en Nagaoka MP-110. Arm og pickup er nytt og ubrukt, og koster alene 7500,-
    Tallerken har fått ny gummimatte med en Perspex matte på toppen av dette. Ny og orginal Thorens reim er satt på."

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Helt nydelig, men sort Jelco hadde kanskje passet enda bedre.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De hadde den med seg på Horten-messa, så jeg tok den litt nærmere i øyesyn der. Fikk litt info om hva som var gjort med den - og hvordan.

Spilleren var pen, og finèring av plinth var meget bra utført.
    Ja - den hadde (i mine øyne) utvilsomt kledd sort tonearm bedre.
    Uansett vet jeg i hvert fall om særdeles mange av/på bryterknotter eller bryterløsninger jeg ville valgt fremfor den de har benyttet;)

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg så også godt på den i Horten, tror den ble solgt.
    Den gjør seg veldig fint på bildene her og jeg må si meg enig i den som utførte jobben i valget av grå/solv tonearm.

Flaks at vi ikke alle er enige hele tiden :)

Habicht

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.192
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg så den også. Snakket med "testauratøren" som hadde mye å fortelle. Av / På knotten er enkel å bytte. Men styr unna bling.
    Min TD-160 med SME III kostet kr 2800,- for ca 35 år siden.
    Egentlig er disse topp restaurerte spillerene billige.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Synes tallerken på den TD-150ern virket veldig lav, altså veldig nær plinthet. Er den flytende eller bygd om til stivt oppheng?
    Dog utrolig pen med unntak av den bryteren

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.976
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Enig i at man får mye for pengene . Hadde disse gamle Thorens-spillerene (og mange andre) blitt produsert i dag ville nok prislappen vært ganske høy.
    Stilig spiller på bildene der , som forteller at ikke alt trenger å være sort / sølv.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg synes også at den var fin med sølv tonearm. Og jeg liker faktisk on/off knappen. Den gir ett inntrykk av mekanikk og gir en (om en liten) kontrast til det silkemyke inntrykket. Enig at den ser litt lav ut, men det er kanske en "low-rider" :) :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Den har fortsatt fjæroppheng inntakt og årsak til at tallerken ligger så lavt må ha sammenheng med at fjærene ikke er/var strammet opp tilstrekkelig da disse bildene ble tatt. Man ser tydelig at armbordet sitter alt for lavt.

Alternativt veier de dempeplatene de har brukt på subchassiet i kombinasjon med Tonal/Jelco-armen så mye at fjærene komprimeres for mye og/eller at dempeplatene under toppdecket bygger så mye at subchassiet ikke har nok å "gå" på.

Tviler på at de har gjort slike bommerter. De gav inntrykk av å være for oppegående til det :).

Trolig solgt, da annonsen på Finn er mrk Reservert.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skjønner heller ikke helt lista over, - 125 Mk-II er med men ikke Mk-I. Såvidt jeg vet er eneste forskjellen bruken av et par opamps på styrekortet.....

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skjønner heller ikke helt lista over, - 125 Mk-II er med men ikke Mk-I. Såvidt jeg vet er eneste forskjellen bruken av et par opamps på styrekortet.....
    Og ny arm. TP16 erstatter TP25
    1972 The introduction of the TD125 MkII. The most apparent change to this revised model is the new TP16 tonearm which is now packaged as the standard equipment offering. The new tonearm features gimbal 4-point pivot bearings, magnetic anti-skate control and a new detachable magnesium headshell, the TP60. Effective mass of the new arm is rated at 16.5 grams. Refinements to the oscillator motor control circuitry are made. Platter bearings are all of the press-in design with solid tip shafts by this time.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Der ser du. Jeg har vel hørt tilsvarende før. Thorens hadde en tendens til, ved modellskifter, å bruke opp delelager fra forrige modell. F.eks. er det noen TD-160 med 7mm og noen med 10mm spindel.. Eller som i ditt tilfelle, tomt for TP25 :)

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det var også litt random mht om sub-tallerken var i zink-legering eller resin.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en td 147 mkII med kunsstoff sub-tallerken men 10mm spindel.

Det jeg synes er rart med listen over er at den ikke inneholder TD 3001
    Den har jo bedre sub og hoved tallerken en noen av de andre.

Får vel snart formelt melde meg inn i venne foereningen med mine 2 thorenser. :)
    Men jeg tror jeg skal selge den ene, det blir neppe TD 3001 SF

Habicht

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Var i kjelleren og grov frem litt gamle greier. Måtte skru på pickup og se om det var liv laga enda.

Dette var min første platespiller som jeg kjøpte selv - en TD166 Mk2.

image.jpg

Johan-Kr

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Fenalaar: Har du en OM5 på der? Benytt deg gjerne av tjueprosenter´n på Platekompaniet og sett på en ny AT95. Eller 2M/MP110.. Da våkner den enda litt mer..

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Der ser du. Jeg har vel hørt tilsvarende før. Thorens hadde en tendens til, ved modellskifter, å bruke opp delelager fra forrige modell. F.eks. er det noen TD-160 med 7mm og noen med 10mm spindel.. Eller som i ditt tilfelle, tomt for TP25 :)
    Mulig jeg har misforstått eller husker feil, men jeg har en bestemt oppfatning av at det kun var TD160 Super av 160-utgavene som ble levert med 10mm lager og at også TD125 - 126 ble levert med 7mm lager. TD2000/3000 antar jeg hadde 10mm. Oppgraderte i alle fall min TD126 med 10mm lager og innertallerken, som ble opplyst å være fra denne serien.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn