Thorens lager, oljer, reimer osv
Spørsmål om lagerolje, drivreimer osv til vintage Thorens dukker ganske jevnlig opp både i denne- og i andre tråder her på HFS.
Oljer
Mht egnede oljer, så har (generelt) platespillerprodusenter benyttet lager, lagerseter og spindler av ulike materialer og konstruksjoner gjennom årene. I så måte er det slik at den oljespesifikasjon som er optimal for èn løsning ikke nødvendigvis er det for en annen. Om man googler litt om emnet, så finner man mange ulike forslag og anbefalinger - og det er ikke nødvendigvis slik at alle disse anbefalinger er optimale/gode mht Thorens lager.
Noen hevder at oljen bør være mineralsk, andre igjen at den bør være syntetisk. Silikonbasert virker å være mindre egnet. Hvorvidt det er en god løsning, eller ikke å bruke tilsetninger slik @Jorwed spør om har ikke jeg noen formening om.
Men - èn ting tror jeg uansett man kan enes om:
I en vintage Thorens er det bedre med et rent lager m/olje av "tynn" viskositet (uansett fabrikat/spesifikasjon) enn et møkkete lager med gammel olje, full av avleiringer.
Thorens har gjennom årene (originalt) benyttet flere ulike spesifikasjoner fra ulike produsenter. Hvilke typer, og til hvilke spillere fremgår i den siden jeg linker til her:
http://www.vinylengine.com/images/forum/thorens.pdf
Trolig finnes ikke noen av disse som ordinære handelsvarer lenger. Men - denne artikkelen er skrevet av Joel Boutreux som var ansatt hos Thorens i den tiden de klassiske vintage spillerne ble produsert, og han selger i dag oljer som da høyst trolig er godt egnet. Legg merke til at han også anbefaler ulike typer (viskositet) avhengig av evt lagerslitasje.
Jeg vil anta at oljer som tilbys av eks Linn, Origin Live, Schopper, Audio Origami osv for lagertyper tilsvarende Thorens aller er egnet til formålet. I tillegg så har butikker som forhandler R/C-biler en tynn olje for bruk i miniatyr-kulelager. Den har bra vedheft og vil trolig også fungere fint.
Drivreimer.
Se hva som fremgår i det samme dokumentet jeg linket til - mht både lengde, kvalitet og vedlikehold. Det finnes mange ulike tilbydere av drivreimer som passer til Thorens, men for egen del betaler jeg heller en 100-lapp mer for en original Thorens reim av riktig spesifikasjon/kvalitet (levetid), enn en no-named eBay-reim man ikke aner hva er. Joda, det kan hende at flere av disse er like gode, men om de ikke er, så er de jo ikke engang verd den lave prisen.
Justering og generelt vedlikehold.
I linken fremgår det også en del tips/info om dette.