Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er en OM20. Dette er renovering av gammelspilleren min - jeg tenkte å shine den, slik at noen kunne få glede av den, istedenfor at den skal støve ned i kjelleren min.

Jeg har en VPI Scout med AT OC9 som jeg bruker til daglig...

Johan-Kr

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det er en OM20. Dette er renovering av gammelspilleren min - jeg tenkte å shine den, slik at noen kunne få glede av den, istedenfor at den skal støve ned i kjelleren min.

Jeg har en VPI Scout med AT OC9 som jeg bruker til daglig...

Johan-Kr
    Og OM20 er ingen dårlig PU! Undervurdert til de grader :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er helt sikkert. Jeg spiller nå via en ProJect Tube box, og det låter riktig bra. Kanskje litt mer likanes fundament enn den komboen jeg bruker til vanlig, slv om den igjen kanskje er mere korrekt...

Johan-Kr

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Endelig bestemt meg for at denne skal få litt etterlengtet stell.
    Bestiller olje og ny reim. Har prøvd meg på å pusse tallerkenen.
    Ble ikke så ille til å være gjort for hånd. Tenkt å sette på en Shure pickup M91ed.
    Eneste feil med denne er at skruene til å justere høyden på armen sitter bom fast.

_DSC0001.jpg

_DSC0002.jpg

_DSC0003.jpg

_DSC0004.jpg

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Kanaris: Var det meg, ville jeg nok satt en Ortofon 2M eller Nagaoka på, men hvis du allerede har Shure, så.. Reim og olje er et bra sted å begynne mht service..:cool:

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Kanaris: Var det meg, ville jeg nok satt en Ortofon 2M eller Nagaoka på, men hvis du allerede har Shure, så.. Reim og olje er et bra sted å begynne mht service..:cool:
    Takk for tips. Skal notere meg tipsene. Har jo Shure liggende her, så starter vel med den.
    Har også Ortofon OM20, og en X3 liggende.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Eneste feil med denne er at skruene til å justere høyden på armen sitter bom fast.
    Det synes jeg egentlig er litt merkelig:confused:

BTW -Fin spiller det er verd å ta vare på.
    Takk. Ja det er litt merkelig. Tidligere eier må ha skrudd de for hardt. Har lest om et tilfelle til med samme spiller.
    Har dessverre allerede ødelagt den ene i forsøket på å løsne de.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^Byttet matte ser jeg. Fikk du riktig VTA da?

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Tok matta fra en 318 jeg har brukt til nå. Den har samme tykkelse som originalen.
    Var litt spent, når jeg satte på X3,n, men vta ble perfekt.
    Skal bestille en tynnere matte, og noen spacere. Armen må av for å fikse skruene.
    Må ta det ved en annen anledning.

_DSC0006[1].jpg

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.283
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut som kork dekket med filt. Interessant. Er slike å få kjøpt i dag?

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Filt på den ene siden ja, og kork på den andre. Kan brukes på begge sider.

Bestilte den på ebay.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Kanaris: Hvis du holder deg til de rimeligere pickupene er det nok ikke nødvendig å gjøre noe med høyden på armen. Thorenser av den støpinga elsker Ortofoner, men en Nagaoka MP110 vil mest sannsynlig løfte den opp i en klasse du kanskje hadde håps på , men ikke helt trodd var mulig..Dyr er den heller ikke. Ser ellers bra ut..men anbefaler å pensjonere X3en for sprell nytt, altså..

Sist redigert:

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Har tatt en sjefsavgjørelse, på at det er på tide å prøve mcpickup ;)
    Blir en stund med sparing først.

Noen som vet om armløften skal ha smøring på denne spilleren ?
    Må hjelpe til med bryteren ved autostop.
    Den stopper, men armen løfter ikke

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.976
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kjenner ikke den armen, men ville tro litt smøring er det som skal til. Jeg overtok en sme 3009 som hadde vært lagret nesten siden ny - og armliften var så uttørket at det skjedde ingenting. Litt olje gjorde underverker.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Selve armliften på de der har det med å tørke ut. Som Soundscape nevner over her, er litt olje alt som skal til. Litt. :)
    fullsizeoutput_1693.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Noen som vet om armløften skal ha smøring på denne spilleren ?
    Må hjelpe til med bryteren ved autostop.
    Den stopper, men armen løfter ikke
    Mye mulig det kun er smøring av liftrøret som skal til, slik @Jorwed er inne på, men...
    Armliften fungerer via en mekanisk overføring (wire) som løses ut av en magnetspole. Det kan hende at dette må justeres. Det virker sannsynlig da den løfter når du hjelper den med bryteren.

Her ser du et bilde av en TD2001 innvendig. Samme prinsipp på TD3xx. Da ser du hvordan det henger sammen:

08 04 24 007.jpg

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Tusen takk for tips gutter. Liftrøret har fått litt olje. Det trengtes, måtte finjustere høyden etterpå.
    Men det hjalp ikke på autostoppen. Er nok som du skriver ptb, får sette det på lista over ting som skal gjøres når jeg drister meg til å åpne den en gang.
    Uansett flott med god hjelp på forumet. Kommer sikkert tilbake med fler nybegynnerspørsmål.

Ha en trivelig kveld.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg syntes alltid autostoppen på min TD 147 Jubilee var upålitelig.
    Tilsvarende prinsipp på den også, men noe mer mekanisk. Selve kammen, som sitter i bunnen på armrøret og gir signal (optisk) til elektronikken som styrer stopp/armlift er "lett" å justere riktig. På bildet har jeg markert den med rød ramme.

Men det er 2 mikrobrytere (grønn og blå ramme) som må justeres pinlig nøyaktig. Ved litt slitasje/slark på plastkammer og hylser som styrer disse, så er det vanskelig å justere - og det kan bli ustabilt.

TD147JUB.jpg

Rogerk

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Antall liker
    78
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Thorens siden 1985

Hei Etter mange år som silent medlem av HFS synes jeg det var på tide å erkjenne mitt vennskap til Thorens. Mitt første møte med Thorens var hos Tor (RIP) på Lyric i begynnelsen av 80-årene. Det tok noen år som student før jeg kunne kjøpe meg min første Thorens, en TD-160 Super m/smeIII arm. Denne har vært med meg siden da. På begynnelsen av 90-årene tok disse sølvglinsende dingsene over og Td-160 ble pakket bort sammen med alle LP'ene. Fast forward til 4 år siden da jeg fant ut at nå skulle LP'ene frem igjen. Det skal også sies at TD160 hadde vært med på diverse flyttelass og tydelig bar sitt preg av dette. Hva gjør man så? Jo, inn på HFS, Vinylengine Ebay m.m og finner ut hvordan en skakkjørt td160 kan reddes. Resultatet ble faktisk veldig bra og så tok det av. Nå har det vel vært innom 7 Thorens'er siden da hvorav 3 nekter å dra (den ene må dra nå!). Det som står her nå er:
    TD-160 Super m/SME III Ortofon 2M Blue
    TD-126 mkII m/orig arm, Stanton 881S ekstra armrør m/Grace F9E Soundsmith.
    TD-125 m/SME S2 imp. Ortofon 2m Bronze. Denne må nok ut nå da ei som bor her mener det er tull med 4 av samme ulla når det denne er på vei:
    s-l1600.jpg

Skulle vel komme imorgen tror jeg :rolleyes:

Har vel også et par andre prosjekter liggende her når jeg tenker meg om....

Rogerk

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Antall liker
    78
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Av og til.....

Da har 1 stk. td-125 i original stand i SME kasse m/sme 3009 blitt levert i denne tilstanden:
    IMG_1009.jpg

IMG_1014.jpg

Håndert så j... at armen har løsnet fra festet i armboardet.

Sendingen var pakket godt men det ser ut som pakken er blitt droppet fra 2. etg på en eller annen frakt-terminal. Er det det som er flyfrakt..
    Er det mulig.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da har 1 stk. td-125 i original stand i SME kasse m/sme 3009 blitt levert i denne tilstanden:

Sendingen var pakket godt men det ser ut som pakken er blitt droppet fra 2. etg på en eller annen frakt-terminal. Er det det som er flyfrakt..
    Er det mulig.
    Jamen H*LVETE da :mad:

malla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Antall liker
    191
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 409524
    Vis vedlegget 409528

Er det mulig.
    Dette er bare et trist syn. Så ut som i utgangspunktet en strøken spiller. J..... synd.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.976
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Steike, det var synd med den forsendelsen da. Det MÅ faktisk pakkes så det tåler et dropp fra 2. etg eller tilsvarende. Har sett for mange eksempler på slike pakker.
    Håper drivverk og arm kan reddes da. Plinthen kan nok repareres , hvis du ikke velger en mere massiv variant...........

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Sånn til en annen gang; er det ikke mulig å ta av tallerken på den modellen og pakke for seg selv? Du ber jo om at spilleren skal bli ødelagt dersom det ikke blir gjort? Her ser det ut som spilleren har blitt sendt i sammensatt utgave, og da _må_ det jo gå galt ... eller?

Edit: Ikke 'du' ber om at spilleren; men 'man' ber jo om osv. Ikke meningen at det skulle høres ut som om du akkurat hadde bedt om dette, nei ... Føler med deg her ...

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Er det mulig.
    Uffda. Trist syn. Dette tror jeg at jeg ville konfrontert befrakteren med. I og med at støvdekslet ser helt ut, så virker det som om den har blitt sluppet ned fra en gitt høyde. Var tallerken pakket separat, eller lå den på spilleren?

Rogerk

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Antall liker
    78
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tallerkenen ligger i bunn og er godt pakket inn. Indre tallerken var riktignok på, men denne var pakket inn og festet. Det er riktig at lokket er helt så ja, denne er blitt håndtert voldsomt. Armen har rett og slett blitt revet ut fra skruefestene på armbordet på grunn av håndtering og ikke fordi noe annet har truffet den. Har kjøpt spillere fra utlandet før, og aldri opplevd maken. Mener jeg har sett ett tilfelle her på sentralen hvor noe tilsvarende voldsomt har skjedd.
    Fraktselskapet har fått en reklamasjon ja. så får vi se hva som skjer.

Rogerk

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Antall liker
    78
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Steike, det var synd med den forsendelsen da. Det MÅ faktisk pakkes så det tåler et dropp fra 2. etg eller tilsvarende. Har sett for mange eksempler på slike pakker.
    Håper drivverk og arm kan reddes da. Plinthen kan nok repareres , hvis du ikke velger en mere massiv variant...........

Er klar over at dette plinthet ikke har så veldig godt rykte mtp ressonanser m.m., men det var mere ment å ha spilleren i original stand pga hvor godt ivaretatt den var. Har en fra før da og også en td-125 som jeg håper kan få et nytt plinth og en 12'' arm ila vinteren.

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Tragisk å motta en spiller i den tilstanden. Egentlig litt rart at lokket er helt når resten ser sånn ut

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tragisk - men nå skal det i sannhetens navn sies at den topplata laget av relativt tynn finert sponplate og kanskje 20mm bred i knekkpunktene ikke har rare styrken. Ser ikke ut som det er understøttelse på langsida heller. I utgangspunktet et pent plinth, men ikke akkurat mekanisk sterkt. SME-armen veier faktisk også litt, og jeg kan ikke se rare festehullene etter skuer til festeplata. Tragisk er det, lell..... håper det ordner seg med reklamasjon......
    Sendte en TCD301 med Posten for et par år sida..Posten Norge klarte å knekke hjørnene av ene sideplata....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.089
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaha.. :) Nå er det vel relativt greit å få reparert skaden, dersom elektronikken og armen ellers har overlevd krasjen Virker mest som pakka har blitt droppet nokså rett ned.... er dette Mk-I eller II?

Sist redigert:

Rogerk

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Antall liker
    78
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jaha.. :) Nå er det vel relativt greit å få reparert skaden, dersom elektronikken og armen ellers har overlevd krasjen Virker mest som pakka har blitt droppet nokså rett ned.... er dette Mk-I eller II?
    Det er mki. Får se hva som skjer iforhold til tranportselskapet..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn