OK - nå erter herr Kristensen meg.
Ved hvert restaureringsprosjekt av en Beolab/Beomaster 5000 så mottar eier en manual som inneholder kopi av opprinnelig bruksanvisning, samt testsertifikatene som Kristensen utsteder som viser hvordan enhetene måler i henhold til opprinnelig fabrikkspesifikasjon.
I tillegg så mottar man nå en hardcover bok som er spesifikk for prosjektet. Denne inneholder reproduksjon av den opprinnelige brosjyren for systemet, samt bruksanvisninger. Han har også inkludert bruksanvisningen for BG3000 Thorens spilleren i min versjon. Boken har eiers navn på omslaget, det har jeg tillatt meg å dekke over. Han restaurerte forsterker/tuner i 2007, og begynte å lage denne boken etter det, men nå fikk jeg en uventet julegave i posten.
(Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg betaler veiledende pris for restaurasjon hos Classic Audio, og at disse utgydelsene skyldes entusiasme og ikke markedsføringsbehov.)
Som utnevnt hedersmedlem av Målemafiaen her inne må jeg nikke anerkjennende til at brosjyren i starten har en dobbeltside som viser et diagram over ørets følsomhetsområde, samt en diskusjon om hvordan man har tenkt og arbeidet for at forsterker/ht skal arbeide i henhold til dette, "langs hele det hørbare området, uten forvrengning."
Åpningsavsnitt i brosjyren: Da B&O for næsten 3 år siden begyndte at eksperimentere med BEOLAB 5000 High Fidelity-serien, kunne vi ikke forudsige, hvad et komplet anlæg af denne klasse ville komme til at koste. Ordren til vort laboratorium lød ganske enkelt på: Det perfekte High Fidelity anlæg - og det er ikke så enkelt endda. For det kræver apparatur, der præsterer en knivskarp, fuldstændig naturtro gengivelse af hele toneområdet - uden mindste forvrængning, uden at trække noget fra det indkomne signal og uden at lægge noget som helst til i form af egen lyd.
Vore teknikere tog med glæde mod udfordringen, og resultatet kan De i dag se og høre i BEOLAB 5000 serien, det første, dansk fremstillede apparatur, der i alle sine specifikationer overgår de fastsatte, internale normer for High Fidelity.
Sådan!
Ørets varierende følsomhet for lyder i ulike frekvensområder, fra laveste lyd til smerteterskel.
(Beklager fotokvalitet, men jeg vil ikke brekke opp boken for å kunne scanne den.)
Under praktiserer de ovenfor nevnte teknikere disiplinen "snorrett gjengivelse" øverst til høyre. Nede til venstre ser man "modbetoning på magnet pick-up indgang - PHONO LOW."
Og øverst til venstre ser man hvordan BASS/TREBLE filtreringen påvirker. Nederst til høyre effekten av LOUDNESS (i dag Fy!) med volumkontroll i forskjellige stillinger.