ptb
Æresmedlem
Det er helt rett . Gikk litt fort i svingene. KorrigertDen linken din ptb ville jeg sjekket en gang til
Tenker ptb mente denne: https://www.theanalogdept.com/thorens_dept_.htm
Det er helt rett . Gikk litt fort i svingene. KorrigertDen linken din ptb ville jeg sjekket en gang til
Skal sjekkes ut og leses opp og ned. Disse forskjellige modellene går litt til hode på meg, ikke alltid like greit å holde tunga rett i munnen.^ Du kan jo begynne med å lese deg opp på de ulike modellene. Bl.a her finner du litt info om når de ulike modellene ble introdusert, og i korte trekk hva som skiller de:
Thorens History
Under Thorens dept på samme side finner du ytterligere informasjon.
BTW - Thorens har aldri hatt en modell med betegnelse TD-155
Skjønner, leste litt om de Swissonorene og fikk aldri helt klarhet i det.Swissonor er en pimpet gammel TD-160 spiller. (Altså ikke nyprodusert) Til 5.000,- er den ett kupp. Jeg ville sett etter en 160 (Gjerne Super/Swissonor). Ellers er jeg personlig litt svak for TD-150 (MKI og MKII).
Den linken din ptb ville jeg sjekket en gang til
En kamerat skal ha seg spiller til maks 6 k, har Thorens noe brukandes?
Helligbrøde mot Thorens
Mvh
Nei til ombygning av gamle klassikere
Hilsen surpomp
hehe er utstyrt med dobbeltmoral så det så jo fint ut på bildeHelligbrøde mot Thorens
Mvh
Nei til ombygning av gamle klassikere
Hilsen surpomp
Lev som du preker. Forfall!
Jeg er for så vidt enig og endte med et gammelt eksemplar av en TD 160 Super i stedet for en Swissonor, mye nostalgi i en slik spiller for min del, liker også å se at det er brukt, så riper og solfalming er en del av sjarmen. Selger snakka om å lage ny plinth til den, men med mindre det er store hørbare forskjeller kommer jeg nok ikke til å gjøre det. Kommer vel bilder av herligheten rundt påsketider.Nei til ombygning av gamle klassikere
Jeg har samme problem med min spiller. Har dessverre ingen forslag til hvordan det kan løses, så håper derfor på at noen andre har gode forslag på lager ...Driver å setter i stand en pen 126, men har støtt på ett problem med armløfteren.
Jeg har byttet rem på løfteren (Den sto bare å spant tidligere.)
Når den er i hevet tilstand og jeg trykker ned går den sakte og fint ned på platen. Når jeg derimot vil heve armen virker det som det er en liten hake. (Se video). (PS. I videoen virker den faktisk første gang jeg presser "OPP". Mot slutten ser du at jeg må "dytte" igang...
[video/video]
Note: Spilleren står altså på høykant. Bunn mot høyre og topp mot venstre
Kan det være at fjæren er blitt for slapp med tiden?
Noen innspill til hvor det må "strammes opp"?
Jeg tar kontakt på tlf. Lettere å resonere frem-og-tilbake da.Driver å setter i stand en pen 126, men har støtt på ett problem med armløfteren.
Litt resonering har aldri skadet noen, Sa Brura!Jeg tar kontakt på tlf. Lettere å resonere frem-og-tilbake da.Driver å setter i stand en pen 126, men har støtt på ett problem med armløfteren.
Project laget vel de billigst platespilleren for dagens Thorens ( ikke det gamle firma som måtte legge inn årene , de laget sin første platespiller i 1903 )^ Da har de lansert 6 nye modeller på under 1 år da. Totalt har de nå 21 forskjellige modeller på programmet. Begynner nesten å bli litt Pro-Ject over dette.
Ikke så vidt meg bekjent. Hvilke modell(er) sikter du til?Project laget vel de billigst platespilleren for dagens Thorens
Tror det var TD-295 pluss noen flere rimelige men de er vel bygget etter Thorens egen spesifikasjon , mener de har levert flere armer også ( men på meget tynn is nå )Ikke så vidt meg bekjent. Hvilke modell(er) sikter du til?Project laget vel de billigst platespilleren for dagens Thorens
Ille lenge siden jeg eide en 124mkII men mener å huske at stål kule i aksel var holdt på plass med en tynn bronse skive .Hei
Jeg har en Thorens 124II og har siden jeg kjøpte den for 8-9? år siden oppgradert og skiftet ut en hel slitte deler. Spilleren har bare blitt bedre med årene. Legger ved et par bilder av min siste fiks.Så lurer jeg på om noen har et triks for å få ut den kula Vis vedlegget 553823 Vis vedlegget 553824 som sitter i bunn på hovedlageret?
Jeg brukte først for tykk olje, noe som førte til at spilleren snurret for sakte ved oppstart og når det er kaldt i rommet. Har kommet frem til to oljer som fungerer ok. En fra Audio Silente, Italia og så har jeg en litt tynnere som jeg kjøpte fra Hanze. Det stemmer som du sier at det er en bronse ring i enden på aksling som holder kulen på plass. Nå jeg kjøpte den tykke bunnplaten som viser på bilde følgte det også med ny kule som skal være bedre en den orginale. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg sksl få ut den bronseringen uten å skade den?Ille lenge siden jeg eide en 124mkII men mener å huske at stål kule i aksel var holdt på plass med en tynn bronse skive .Hei
Jeg har en Thorens 124II og har siden jeg kjøpte den for 8-9? år siden oppgradert og skiftet ut en hel slitte deler. Spilleren har bare blitt bedre med årene. Legger ved et par bilder av min siste fiks.Så lurer jeg på om noen har et triks for å få ut den kula Vis vedlegget 553823 Vis vedlegget 553824 som sitter i bunn på hovedlageret?
Bronse foringer byttet jeg aldri de gamle foringer ble kun renset med å koke ut gammel olje med ny frisk mineralsk olje , husker ikke lengere viskositeten på benyttet olje men den var kritisk med hensyn til toleransene i lageret . Ved bruk av feil type olje oppnår du for mye motstand eller for mye spill i lageret dette gir raskt utslag på spinndown tiden ( mener jeg sa meg fornøyd med spindown på rundt 1 minutt )
Mvh
Mener jeg lirket den ut men noe tynt noe , ringen er fleksibel så du skader den ikke vet å ta den pent ut den eneste funksjon den har er å holde kula på plass så du ikke mister den når aksel skal ned eller ut av lager . ( PS den kan sprette faenivold så litt obs )Jeg brukte først for tykk olje, noe som førte til at spilleren snurret for sakte ved oppstart og når det er kaldt i rommet. Har kommet frem til to oljer som fungerer ok. En fra Audio Silente, Italia og så har jeg en litt tynnere som jeg kjøpte fra Hanze. Det stemmer som du sier at det er en bronse ring i enden på aksling som holder kulen på plass. Nå jeg kjøpte den tykke bunnplaten som viser på bilde følgte det også med ny kule som skal være bedre en den orginale. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg sksl få ut den bronseringen uten å skade den?Ille lenge siden jeg eide en 124mkII men mener å huske at stål kule i aksel var holdt på plass med en tynn bronse skive .Hei
Bronse foringer byttet jeg aldri de gamle foringer ble kun renset med å koke ut gammel olje med ny frisk mineralsk olje , husker ikke lengere viskositeten på benyttet olje men den var kritisk med hensyn til toleransene i lageret . Ved bruk av feil type olje oppnår du for mye motstand eller for mye spill i lageret dette gir raskt utslag på spinndown tiden ( mener jeg sa meg fornøyd med spindown på rundt 1 minutt )
Mvh
Takk skal prøve detteSakset bilde fra DiyAudio Vis vedlegget 553932
Gratulerer!Da ble jeg eier av en TD 166 MKII med Ortofon OM 30 Super i dag, trenger ny reim og strømforsyning (Den som fulgte med var 9V AC) så skal den få hedersplassen på hylla.