Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Jeg har lurer på noe ifm. Kobling av motoren på Thorens 124. Skal de gule kablene (125-150v) kobles sammen slik som de grønne eller er deti orden slik det er nå? Vis vedlegget 567355
    Mvh
    Sjekk link ligger et bilde der av kobling jeg fikk fra Thorens DK en gang i tiden, kanskje det kan være til noe hjelp om ikke annet .

    Mvh

    https://www.hifisentralen.no/forume...4244-thorens-124-mk-ii-elektrisk-kobling.html
    Takk
    Den var lik min. Ser ut på bildet at de gule ikke skal kobles sammen og det var også slik den den var før jeg begynte å koble. Så på den ene tegningen at den grønne skulle kobles direkte på strøm inn. Gjorde du det? Som du ser på bildet mitt så er min koblet likt som din. En rød på strøm inn og de to grønne koblet sammen.

    Mvh
    Mads
    Koblet slik som layout viser i post #10 men dette er lenge siden. Skisse / koblingen fikk jeg av Classic Audio - Thorens men er du i tvil så send classic audio gode bilder av spilleren din , jeg fikk i alle fall meget god hjelp . 124'n er solgt for lenge siden så jeg har ingen mulighet å sjekke visuelt men layout på tegning skal være rett .

    Mvh
    Ok, det må nesten stemme når det kommer fra Classic audio. Da skal jeg teste dette, blir spennende å se om det gir resultater. Den fungerer nå, men synes det er litt lite krefter i motoren. Morsomt hvis dette er grunnen.
    Takker for hjelpen så langt
    Mvh
    Mads
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Takk
    Den var lik min. Ser ut på bildet at de gule ikke skal kobles sammen og det var også slik den den var før jeg begynte å koble. Så på den ene tegningen at den grønne skulle kobles direkte på strøm inn. Gjorde du det? Som du ser på bildet mitt så er min koblet likt som din. En rød på strøm inn og de to grønne koblet sammen.

    Mvh
    Mads
    Koblet slik som layout viser i post #10 men dette er lenge siden. Skisse / koblingen fikk jeg av Classic Audio - Thorens men er du i tvil så send classic audio gode bilder av spilleren din , jeg fikk i alle fall meget god hjelp . 124'n er solgt for lenge siden så jeg har ingen mulighet å sjekke visuelt men layout på tegning skal være rett .

    Mvh
    Ok, det må nesten stemme når det kommer fra Classic audio. Da skal jeg teste dette, blir spennende å se om det gir resultater. Den fungerer nå, men synes det er litt lite krefter i motoren. Morsomt hvis dette er grunnen.
    Takker for hjelpen så langt
    Mvh
    Mads
    Tror jeg må kontakte Classic. Litt mangelfull den tegningen tror jeg. Hvor skal den andre røde fra motoren kobles og hvor går den sorte som han har merket med bryter hastighet.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.782
    Antall liker
    8.745
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Leker litt med tanken om å bytte ut de svarte hendlene for lift/start stopp med de mer sexy elliptiske blanke på 160 modellen (tror jeg). Noen som vet om de vil passe og hvor jeg bør søke etter dem?

    15791136599862413883204359775525.jpg
     
    Sist redigert:

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Skiftet Coil i motoren på min Thorens 124II.Dette er en god og hørbar oppgradering av motoren. Motoren lager mindre støy og forbedringen er så pass at det merkes når du spiller musikk. Mørkere bakgrunn, alt blir klarere og mere definert og ryddig.


    IMG_20200115_142008.jpg
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Fra Audiosilente ja. Nei så lenge du har kontroll på hvor ledninger skal kobles så er det lite som kan gå galt. Du får med flere ark med bilder og forklaring på hvordan det skal gjøres. Eneste jeg kunne tenkt meg at var nevt er at når du skal dunke ut de gamle coilene så må de dunket ut i rett vinkel så de ikke skiler seg. Metal rammen som coilene står i er bygget opp av tynne skiver og hvis det skiler seg så kan du bøye noen lag av rammen. Men du skal være rimelig uforsiktig og hardhendt for å ødelegge motoren.
    Jeg skiftet også lager fra Audiosilente i motoren for en stund siden, det var også en stor forbedring hos meg.

    Mvh
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Driver å jobbet med en TD124 (MkI) som har litt fartsproblemer. Den spiller jevnt og stødig på ca 28,3rpm.
    Har skiftet kondisen og sjekket koblingene. Det ser helt riktig ut. Sjekket det nye mellomhjulet (og testet med ett gammelt jeg har liggende).
    Sooo, hva kan det være? For lite strøm til motor?

    Har dratt frem multimeter og skal måle litt.

    Innspill og erfaringer mottas med takk :)

    Bilder for historikk og oppmerksomhet :)

     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Farten til 124'n er flintstone teknikk av beste sort så sant man ikke har tullet det til med motoren , fart reguleres med en magnet :) du har bare x +- å gå på når det gjelder pitch justering .
    Feil olje i bronse lager til spindel vil også slå feil ut på motstand , dette gjelder absolutt alt som går rundt inne i spilleren .
    Lenge siden jeg hadde en 124 men mener å huske at den tiden det tar før tallerken stopper helt skal ligger rundt 1 minutt originalt , da vet du i alle fall om det er rett viskositet på oljen .

    Mvh
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for innspill. Jo, jeg har nå fikset opp noen av disse :) Men her stod jeg fast :)
    Jeg har justert, smurt, loddet og gjort alt jeg skulle :) Spilleren er virkelig gitt en god service... Men den spilte fremdeles for sakte (som den også gjorde da jeg fikk den inn (i deler).
    Jeg hentet min egen TD124 og la begge frem for å sammenligne. Bare for å eliminere alt synlig. Etter en time (med spillerene på rygg og mage) så jeg det plutselig. En feil som skriker deg i trynet når du først ser den :)
    Ser du feilen?

    Min spiller: (som går riktig)



    Pasienten:

     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill. Jo, jeg har nå fikset opp noen av disse :) Men her stod jeg fast :)
    Jeg har justert, smurt, loddet og gjort alt jeg skulle :) Spilleren er virkelig gitt en god service... Men den spilte fremdeles for sakte (som den også gjorde da jeg fikk den inn (i deler).
    Jeg hentet min egen TD124 og la begge frem for å sammenligne. Bare for å eliminere alt synlig. Etter en time (med spillerene på rygg og mage) så jeg det plutselig. En feil som skriker deg i trynet når du først ser den :)
    Ser du feilen?

    Min spiller: (som går riktig)



    Pasienten:

    Det er så lenge siden jeg hadde en slik så jeg ser ikke feilen på stående fot men hvis pully på motoren er snudd feil vei så blir det litt rart i alle fall :) Men den magneten hadde i alle fall et luftig gap også ?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    He-he, begynner å nærme seg leggetid :) Ja, magneten har ett bra gap. Skal snu pulley og finjustere farten i morgen. Nå skal jeg bare sitte og humre litt før natta.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Har drøyet denne jobben en stund men nå var det på tide å bare hoppe i det.
    Jeg er rimelig fornøyd, det var noen riper i lakken som det var godt å endelig få orden på.

    IMG_20200126_131555.jpg
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Jeg rengjorde hele chassis med aceton før jeg lakerte. Det var hakket in <statsskolen>i chassis og det er grunnen til at jeg ønsket å lakere. Orginal lakken ble veldig blank og fin bare ved å vaske med aceton. For å dekke over det som var hakket inn pusset jeg litt og brukte et sparkel på sprayboks som de selger på biltema som er ment til å fikse små riper i lakken på biler før lakering. Sprayet på og pusset ned et par ganger så var det ikke synlig lenger. Lakeringen har jeg brukt mange helt tynne lag som har tørket melom hver gang. Tar du for tykke lag så begynner det å renne.
    Mangler noen deler, men sånn ser den ut så langt
    IMG_20200126_155229.jpg
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fin spiller! Jeg har en TD-124 mkII med et lite problem. Jeg får ikke finjustering av hastigheten til å fungere. Jeg har prøvd å sette dette sammen på utallige måter, men får det ikke til! Er det noen som har beskrivelse/bilde av hvordan dette skal monteres?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Fin spiller! Jeg har en TD-124 mkII med et lite problem. Jeg får ikke finjustering av hastigheten til å fungere. Jeg har prøvd å sette dette sammen på utallige måter, men får det ikke til! Er det noen som har beskrivelse/bilde av hvordan dette skal monteres?
    Hei!
    For å sjekke hva som er problemet kan du ta av tallerkener, demontere "hjulet" som idlerwheel blir drevet av(husker ikke hva den heter :) ) og se om metallskiven som finjusteringen skal dreie mot magneten beveger seg. Hvis den dreier mot magneten burde det være gapet mellom magneten og mekanismen som er feil. Jeg hadde samme problem hvor mekanismen ikke responderte på justering og det viste seg at jeg manglet en halvmåne-formet skive rett under bryteren som justerte denne hastigheten.
    Mvh Espen
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fin spiller! Jeg har en TD-124 mkII med et lite problem. Jeg får ikke finjustering av hastigheten til å fungere. Jeg har prøvd å sette dette sammen på utallige måter, men får det ikke til! Er det noen som har beskrivelse/bilde av hvordan dette skal monteres?
    Den har vel fungert tidligere , har du demontert den i vildensky for å så gå på en smell når alle deler skal på plass igjen ? :D
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kjøpte en delespiller som ikke fungerte fra Tyskland, og er ganske sikker på at jeg har montert sammen som det var.
    Kan noen se på bildene mine om de ser noe feil?
    IMG_7185[1].jpg

    IMG_7189[1].jpg

    IMG_7192[1].jpg

    Thorens hastighetsjustering.jpg
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet av sprengskisser på nettet som en kan se hvilke deler som inngår?
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takk for link! Den viste til dette bildet:
    Thorens 124 hastighet.jpg


    Dette er likt med det jeg har. Da er det sannsynligvis riktig montert.
    Jeg forstår ikke dette.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Beveger det lange staget seg når du vrir hastighetsjusteringen? I så fall ligger vel feilen i andre enden?
    Ref #2026
     
    Sist redigert:

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Fin spiller! Jeg har en TD-124 mkII med et lite problem. Jeg får ikke finjustering av hastigheten til å fungere. Jeg har prøvd å sette dette sammen på utallige måter, men får det ikke til! Er det noen som har beskrivelse/bilde av hvordan dette skal monteres?
    Jeg har også demontert min og ikke montert sammen enda, venter på noen deler. Jeg tok noen bilder når jeg demonterte
    IMG_20200126_090747.jpg

    IMG_20200126_091049.jpg
    IMG_20200127_190247.jpg
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Under skiva på pilde 2 skal det være en klips og det samme på oppsiden av spilleren

    IMG_20200127_191051.jpg
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Den under skiva på bilde 2 skal festes på justeringspinnen her
    IMG_20200127_191420.jpg
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Så trer du dette nedpå justeringspinnen i denne rekefølgen, legger på den metalstanga og avslutter med den ringen på toppen med 2 skruer som er på første bildet Vis vedlegget 568798
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn