Merkelig tråd, på mange måter.
Jeg fnyser av den byråkratiske fotformspolitikken, som så ofte presenteres av vår fremste menn (og kvinner). Jeg ergres over det manglende mot, den manglende besluttsomhet, det smålige og introverte. Hvor er stålet, motet, viljen? Jeg kjenner til kompromisset som politisk nødvendighet, men når det så å si blir til en visjon, så gråter jeg.
Jeg hater Siv Jensen når hun legitimerer lovbrudd gjennom å alminneliggjøre det. Når unnskyldningen for de fremste av oss, er at flokken gjøre det. Inn i fjøset med deg, utyske!
Jeg finner store dygder omtalt, eksisterende i fronttropper, og de som tar en avgjørelse og står ved den. Hvem kan si noe annet. De viste sin dugelighet i det omtalte. Men de gjorde feil. Og de feiler når de ikke ser at det ikke var nok. Det stod mer på spill enn den enkeltes overbevisning, besluttsomhet og mot. De feilet der det gjaldt, i overblikket, i helheten. En modig skurk er og forblir en skurk; ikke fordi han feilet i motet, men i det det kommer an på.
Jeg hater Siv Jensen, for hun får det det kommer an på til å blekne, og vil ha oss til å tro at motet er nok. Og hun har vist oss at motet er fraværende hos de fremste av oss. Hun feiger ut. Hun gjør oss sumpeksistenser til målestokk for de beste. Hun får oss til å lengte etter motet, og vi mister samtidig (noen av oss) tanken på hva det egentlige kommer an på.
En lefler ikke med hæselighten, men en kan beundre motet og besluttsomheten. Det gjør det dobbelt hæselig når det underkaster seg hæseligheten.