Min mor var tilfeldigvis, sammen med 4 andre søsken, mine morforeldre og min tippoldefar kloss over Håkøya på Tromsøya da Tirpitz ble bombet og tippet rundt i Tromsø, etter å ha blitt evakuert (hurra for Wehrmacht, de svidde av alt av eiendeler til hele min familie i Nordreisa kommune; hus, gård, hogde faktisk ned alt av trær på gården da de skulle bygge en liten flyplass osv.) -foresten forteller moren min også om da et 70-talls bombefly passerte over Reisadalen da britene bombet Tirpitz i Kåfjord utenfor Alta (over 300 tyskere ble drept på det angrepet, mannskap og luftvernartellerister ++).Jeg finner utrangert artilleri av liten interesse. Selvsagt spennende for dagens unge, men av liten interesse for oss som har sett slikt tidligere.
Som artilleri var denne typen heller ikke særlig unik. Hovedskytset på Bismarck og Tirpitz var nesten tilsvarende med sine 38cm og høyere munningshastighet. Armegruppe syd brukte dessuten langt kraftigere skyts. Jeg mener å huske at det var opp i 8t på de største bunkersbryterne ved Sevastopol.
Uansett, der de lå som krigsflyktninger på gulvet (eller rettere, min tippoldefar nektet å legge seg på gulvet i "kåken" på sydspissen i Tromsø) -mens litt 81 Avro Lancastere bombet. Vinduer ol. ble blåst inn i flere av boligene i området der under bombingen. Min mormor var svært, svært redd siden de lå meget nært Tirpitz, tvers over sundet der. Over 1200 tyskere ble drept i det angrepet.
Så, du ser Affa, men du forestiller deg ting, så har noen av våre nærmeste vært direkte involvert i noen "berømte" hendelser. De kan fortelle litt heftigere øyenvitneskildringer, hehe, enn de du finner i de SS bøkene du stadig leser. Eller som Schütz ville sagt, fiksjoner basert på 2. ordens observasjoner. ;D
Mvh.