Venner, treskaller

S

slowmotion

Gjest
Back_Door , vi snakket om "figuren" Affa,
ikke om virkeligheten.

Faen også.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg tar ikke stilling til om det han skriver om sin bakgrunn er sant eller ikke. Jeg måtte dog vært temmelig blottet for historieforståelse om jeg skulle synes at det var "fornøyelig" å spøke med slike forhold.
Vi vet en del om hva SS sto for..
Hvis man ikke kan spøke med noe, vil dette noe bli det som tar knekken på oss.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Overskriften på Affas innlegg burde vært foruten kommaet. Har forøvrig et par kammerater

Mvh
Rettskriving? Javel?

Kommaet er helt på sin plass. Dobbel konsonant der i mot, ...............
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Typisk Affa-tråd:

  • Affa er usmakelig
  • Noen hyller ham
  • Noen hyller ham ikke
  • Vi henger oss opp i skrivefeil ;D
 
A

Akle

Gjest
Siktet til at hans venner var treskallene (en gøy). Har tidligere i tråden konstatert at jeg har dyslektiske tendenser, det er altså fånyttes av deg å påpeke det. Dessuten klarte du å drite deg selv ut ;).

Mvh
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Jasså, - den feilstøpte tinnsoldaten med blikk-korset skramler blant oss igjen? Godt!

Bekymringen for at han av helsemessige årsaker var blitt en økonomisk belastning for velferdsstaten kan heldigvis gravlegges.  ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Kjære vene treskaller !

Skal innrømme at også min spontanreaksjon var avsky og forbannelse over Affa figuren. Men etter som jeg leste det han skrev tror jeg at jeg har knekket koden. ;)

Prøv å lese budskapet og ikke "innpakningen". Det kan faktisk ha noe for seg.

Jeg sitter med en litt emmen følelse av at de som bare stopper ved det provoserende yttre ved denne figuren, og deretter roper "korsfest, korsfest" har noe til felles med ambassade brennere i Beirut og andre hylende nikkedukker ! Fellestrekket er at budskapet ikke spiller noen som helst rolle så lenge man ikke liker innpakningen ! :mad: I min verden vitner det om et intelektuellt forbedringspotensiale ! :D

De som ønsker å la seg provosere av et øyeblikks alvor fra en ellers gjennomført usaklig Spirals må gjerne gjøre det. Hvis det fører til en smule refleksjon og tankevirksomhet har jeg oppnådd noe !
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
Og at han er populær ( om ikke det er Pinki som har så fryktelig stor tilhengerskare ) viser vel denne:
Jeg tror nok han har halvparten av de stemmene. Du vet, noen liker tegneserieblader, som f.eks. Kampmagasinet, mens andre liker tegnefilmer, som de fra United Artists.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Tulling.
For deg tar jeg gjerne vår gamle Lied på nytt:

Mit donnernden Motoren
Geschwind wie der Blitz
Dem Feinde entgegen
Im Panzer geschützt

Voraus den Kameraden
Im Kampf steh'n wir allein
Steh'n wir allein
So stoßen wir tief
In die feindlichen Reihn
Hvem gir sin tilslutning til "Affas" hyllest?
 
K

kbwh

Gjest
Tja, første bølge på Omahastranden hadde også behov for en følelse av samhold på sin vei inn i kjøttkverna.

Günter Grass var forresten også i Waffen SS. Det finnes tullinger som vil frata ham nobelprisen i litteratur av den grunn.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Tja, første bølge på Omahastranden hadde også behov for en følelse av samhold på sin vei inn i kjøttkverna.

Günter Grass var forresten også i Waffen SS. Det finnes tullinger som vil frata ham nobelprisen i litteratur av den grunn.
Og Paven var i Hitlerjugend. :eek: Hadde han vært litt eldre ville han også kanskje vært i en eller annen SS divisjon. Da ville han muligens ha vært dau idag og slett ikke pave, men det er en annen sak. ::) ;D

Problemet med WWII er at det er såvidt kort tid siden slik at man ikke har den nødvendige distanse til det som skjedde. Med tiden vil vel vurderingen av de "slemme" og de "snille" bli noe mer nyansert. Folk må dømmes ut fra den tid de levde i og ikke ut fra dagens standard. Å dømme 1400 talls konger eller vikinger ut fra dagens normer er for å si det mildt noe urettferdig. Det samme gjelder gamle frontkjempere.

Ikke på noen måte vil jeg si at figuren Affas valg av side var riktig, men skal han ytes rettferdighet må man vurdere de forhold som gjorde at han valgte den siden i konflikten. Og det han virkelig fortjener "kred" ( nynorsk ) for, selv ville han nok bedre likt " det tjener ham ære", er at han tok stilling til spørsmålet, valgte side og sto for sitt valg. I motsetning til, ikke de som slåss på aliert side, men de som satt hjemme og viljeløst fulgte strømmen og "så situasjonen an", av samtiden kallt "stripete". Ikke ulikt ganske mange "politisk korrekte" av våre politikere, venner, naboer og kjente !
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.941
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Alt For Israel.

Mvh. Odd Karsten
 
B

Back_Door

Gjest
Kjære vene treskaller !

Skal innrømme at også min spontanreaksjon var avsky og forbannelse over Affa figuren. Men etter som jeg leste det han skrev tror jeg at jeg har knekket koden. ;)

Prøv å lese budskapet og ikke "innpakningen". Det kan faktisk ha noe for seg.

Jeg sitter med en litt emmen følelse av at de som bare stopper ved det provoserende yttre ved denne figuren, og deretter roper "korsfest, korsfest" har noe til felles med ambassade brennere i Beirut og andre hylende nikkedukker ! Fellestrekket er at budskapet ikke spiller noen som helst rolle så lenge man ikke liker innpakningen !  :mad:  I min verden vitner det om et intelektuellt forbedringspotensiale !  :D

De som ønsker å la seg provosere av et øyeblikks alvor fra en ellers gjennomført usaklig Spirals må gjerne gjøre det. Hvis det fører til en smule refleksjon og tankevirksomhet har jeg oppnådd noe !
OK, Når han forguder Waffen SS, så mener han det motsatte ::) Er det den intelligente kode du knekket?
 
B

Back_Door

Gjest
Og Paven var i Hitlerjugend.  :eek: Hadde han vært litt eldre ville han også kanskje vært i en eller annen SS divisjon. Da ville han muligens ha vært dau idag og slett ikke pave, men det er en annen sak.  ::) ;D

Problemet med WWII er at det er såvidt kort tid siden slik at man ikke har den nødvendige distanse til det som skjedde. Med tiden vil vel vurderingen av de "slemme" og de "snille" bli noe mer nyansert. Folk må dømmes ut fra den tid de levde i og ikke ut fra dagens standard. Å dømme 1400 talls konger eller vikinger ut fra dagens normer er for å si det mildt noe urettferdig. Det samme gjelder gamle frontkjempere.

Ikke på noen måte vil jeg si at figuren Affas valg av side var riktig, men skal han ytes rettferdighet må man vurdere de forhold som gjorde at han valgte den siden i konflikten. Og det han virkelig fortjener "kred" ( nynorsk ) for, selv ville han nok bedre likt " det tjener ham ære", er at han tok stilling til spørsmålet, valgte side og sto for sitt valg. I motsetning til, ikke de som slåss på aliert side, men de som satt hjemme og viljeløst fulgte strømmen og "så situasjonen an", av samtiden kallt "stripete". Ikke ulikt ganske mange "politisk korrekte" av våre politikere, venner, naboer og kjente !
Jeg dømmer ikke folk ut fra de feil de gjorde en gang i fortiden, men ut fra de holdninger de har i dag ;)
 
B

Back_Door

Gjest
Hvis man ikke kan spøke med noe, vil dette noe bli det som tar knekken på oss.
::)

Takker "Akle" for å referere en sang som er høyst relevant for denne tråden!!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Hei "Bakdøra",

jeg har en stund vurdert om jeg skulle gi deg et svar på dine to til meg. Og har kommet til den konklusjon at det sikkert er bortkastet. :-X

Dette er da mest ment som en bekreftelse på at jeg har lest dine innlegg ! :-/
 
A

Affa

Gjest
He, he. Bakdøra er for tjenenere og bud, ikke oss Herrer Spiralis.
 
A

Akle

Gjest
Hvor har atkle-mann funnet den latterlige sangen?  Funnet den på selv?
Fra skuespillet Fugleelskerne av Jens Bjørneboe. Synest forøvrig enhver nordmann bør lese sin Bjørneboe. Det er ikke for sent Affa, bare nesten. Hans samlede verker ble forøvrig nylig gjenutgitt i innbundet utgave. Sjeldent å høre meg si dette, men løp og kjøp før det er for sent.

Det er utrolig, hva vårt folk får til;
Så lydig, flittig sparsomt og forstandig!
Ja, si om Goethes landsmenn, hva De vil!
Men bygge krematorier, det kan de!
 
A

Affa

Gjest
Fra skuespillet Fugleelskerne av Jens Bjørneboe. Synest forøvrig enhver nordmann bør lese sin Bjørneboe. Det er ikke for sent Affa, bare nesten. Hans samlede verker ble forøvrig nylig gjenutgitt i innbundet utgave. Sjeldent å høre meg si dette, men løp og kjøp før det er for sent.

Det er utrolig, hva vårt folk får til;
Så lydig, flittig sparsomt og forstandig!
Ja, si om Goethes landsmenn, hva De vil!
Men bygge krematorier, det kan de!
Jeg likte dårlig fremstillingen din. Slik du formulerte deg virket dette som det var en sang norske frontkjempere sang under krigen. Svært grovt og respektløst å uskyldig tillegge noen de forbrytelsene som foregikk i leirene. Du står imidlertid ikke alene. Selvforherligende middelmådigheter har grav i 60 år for å finne forbrytelser begått av norske frontkjempere. Nå med Førerens gamle villa som base. De har ikke funnet en jævla dritt. La noen grav i 5 minutter rundt en av våre folkevalgte og avisene har stoff i ukevis.

Jeg synes ikke Bjørneboe er særlig god. Han var en forfinet og forfyllet Kjell Halbing, verken mer eller mindre. En fattig Kjelland. Skal jeg lese norsk tar jeg fram min Hamsun. Han har jeg lest så mye at 2 sett samlede verker er utslitt. Det var en mann av stort format. En kjempe. Selv ikke staten kunne ramme han.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Problemet med WWII er at det er såvidt kort tid siden slik at man ikke har den nødvendige distanse til det som skjedde. Med tiden vil vel vurderingen av de "slemme" og de "snille" bli noe mer nyansert.
Med tiden vil man kanskje erkjenne at 2. verdenskrig var en gavepakke for Norge og mye av Europa. Det var Hitler som først og fremst ødela for Stalin og kommunismen, uten krigen hadde vi trolig snakket russisk og hatt matrasjoner og Gulag-leirer i Norge nå. De tok knekken på hverandre, uten Stalin ville Hitler vunnet Europa, uten Hitler ville Stalin vunnet Europa. Krigen dem i mellom kom i grevens tid, de ødela hverandre, kjempemessig.

Og det han virkelig fortjener "kred" ( nynorsk ) for, selv ville han nok bedre likt " det tjener ham ære", er at han tok stilling til spørsmålet, valgte side og sto for sitt valg. I motsetning til, ikke de som slåss på aliert side, men de som satt hjemme og viljeløst fulgte strømmen og "så situasjonen an", av samtiden kallt "stripete". Ikke ulikt ganske mange "politisk korrekte" av våre politikere, venner, naboer og kjente !
Applaus. Det står mye mer respekt av dem som kjemper for det de tror på, enn politisk korrekte slimåler som vår nåværende utenriksminister.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.038
Antall liker
6.288
Slimåler gjør da sjeldent noe galt.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jovisst, det er de som gjør at totalitære figurer som Hitler og Stalin ikke klubbes ned før de får makt til å ta over riker og starte storkriger. Og det er de som gjør at følgerne av Wahhab kommer til dekket bord i Europa og mest trolig vil kaste kontinentet ut i storkrig på nytt.
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Det er 60 år siden krigen, vær litt overbærende mot en gammel veteran. 10 år i sovjetisk straffeleir var mer enn straff nok for ungdommelig dumdristighet, jeg finner hans innlegg fornøyelige.
Jasså var det så enkelt å få Ridderkorset; - det eneste som var påkrevd var en smule ungdommelig dumdristighet?
 
A

Affa

Gjest
Jasså var det så enkelt å få Ridderkorset; - det eneste som var påkrevd var en smule ungdommelig dumdristighet?
Dumdristighet ble premiert med jernkorset av 2. grad. Så følger 1. grad og det tyske kors i gull. Først da kunne man foreslås til ridderkors. Med andre ord en funksjon av dumdristighet, flaks og dyktighet over tid.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.038
Antall liker
6.288
Høres ut som Nils Arne Eggen burde fått dette ridderkorset... ;D
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Dumdristighet ble premiert med jernkorset av 2. grad. Så følger 1. grad og det tyske kors i gull. Først da kunne man foreslås til ridderkors. Med andre ord en funksjon av dumdristighet, flaks og dyktighet over tid.
Dumdristighet som å stå og veive med armene midt i en skuddveksling? Flaks som å ikke bli truffet? Dyktighet som å forstå at det er smartere å trekke ned i bunkersen?
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Applaus. Det står mye mer respekt av dem som kjemper for det de tror på, enn politisk korrekte slimåler som vår nåværende utenriksminister.
Hitler kjempet for det han trodde på. Stalin for det han trodde på osv. osv. "Affa" påstår at han kjempet. Respekt?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Ja, de med ryggrad står opp for sine meninger, det står respekt av Affa som går PK-dogmene imot.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Så da skal man ha respekt for alle som kjemper for sin mening ? Bare de står for meninga si ?
 
B

Back_Door

Gjest
Hei "Bakdøra",

jeg har en stund vurdert om jeg skulle gi deg et svar på dine to til meg. Og har kommet til den konklusjon at det sikkert er bortkastet.  :-X

Dette er da mest ment som en bekreftelse på at jeg har lest dine innlegg !  :-/
Når du reagerer slik på de to setninger jeg dedikerte til deg, blir jeg skuffet på dine vegne. Hva er det jeg har gjort som du reagerer på?: Jeg har reagert på den spøkefulle tone noen her har om tema som er dødsens alvorlig. Jeg skrev at jeg ikke dømmer personer for deres fortid, men for hva de står for i dag. Da siktet jeg til en person som Affa. Er det sant det han forteller om sin bakgrunn, så reagerer jeg på mangelen av selvransakelse i forhold til det vi i dag vet om hva det regimet han tjente sto for. Dernest reagerer jeg på alle de andre som synes at dette er morro.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Med tiden vil man kanskje erkjenne at 2. verdenskrig var en gavepakke for Norge og mye av Europa. Det var Hitler som først og fremst ødela for Stalin og kommunismen, uten krigen hadde vi trolig snakket russisk og hatt matrasjoner og Gulag-leirer i Norge nå. De tok knekken på hverandre, uten Stalin ville Hitler vunnet Europa, uten Hitler ville Stalin vunnet Europa. Krigen dem i mellom kom i grevens tid, de ødela hverandre, kjempemessig.
Dette kan vel ikke stemme vel?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.742
Antall liker
503
Så da skal man ha respekt for alle som kjemper for sin mening ? Bare de står for meninga si ?
Bare de som har den riktige meningen, selvsagt. Lær deg å hykle!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Stalin var riktignok en despot som henretta alle han følte var i opposisjon. Pluss enda fler. Men han herja vel mest med sitt eget lands innbyggere. Jeg har aldri hørt at Stalin og Sovjet hadde planer om å angripe Norge og Europa. Hva som skjedde etter krigen med Østblokken er en annen sak.
 
A

Akle

Gjest
Jeg likte dårlig fremstillingen din. Slik du formulerte deg virket dette som det var en sang norske frontkjempere sang under krigen. Svært grovt og respektløst å uskyldig tillegge noen de forbrytelsene som foregikk i leirene. Du står imidlertid ikke alene. Selvforherligende middelmådigheter har grav i 60 år for å finne forbrytelser begått av norske frontkjempere. Nå med Førerens gamle villa som base. De har ikke funnet en jævla dritt. La noen grav i 5 minutter rundt en av våre folkevalgte og avisene har stoff i ukevis.

Jeg synes ikke Bjørneboe er særlig god. Han var en forfinet og forfyllet Kjell Halbing, verken mer eller mindre. En fattig Kjelland. Skal jeg lese norsk tar jeg fram min Hamsun. Han har jeg lest så mye at 2 sett samlede verker er utslitt. Det var en mann av stort format. En kjempe. Selv ikke staten kunne ramme han.
Provokatøren provoserer seg selv ved å tilegne meg egenskaper og meninger som ikke korrelerer med virkeligheten. Slik jeg formulerer meg? Formulerte meg ikke, postet to sanger, den ene høyest nøytral om lidelse den annen en satirisk bit jeg håpet ville falle i smak hos deg. Resten av "innholdet" må du nesten utbrodere da jeg virkelig ikke forstår hva du messer om eller hvor det fører henn.

Du skal få lov til å mene at Bjørneboe ikke har noe for seg tross det i mine øyne faller på egen urimelighet.

Mvh
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Dette kan vel ikke stemme vel?
Ved å plukke en detalj her og en der, og så sammenfatte dem mot et logisk poeng. Jo da kan alt bli mulig   ;)
Nesten som statistikk egentlig,
For eksempel at 95% av alle uhell i trafikken skjer i edru tilstand, tilsier at man ikke skulle ta sjansen på annet enn fyllekjøring ;D
 
Topp Bunn