Vera Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Hvor kan man få kloa i disse for test?
    Altså P400/1000. Jeg har 14 kanaler jeg skal ha nye amper til:) Men ønsker å teste de på frontene først.
    Dette er mer et spørsmål enn en kommentar. Men er ikke åpent kjøp tilstrekkelig?
    Noe av utfordingen med utlån er at det er veldig mange som ønsker å låne både en og to. Skal vi ha flere eksemplarer til det, så må man kanskje øke prisen på forsterkeren for å dekke det også.

    Siden du nevner flere kanaler, så kan jeg røpe at planen til Vera Audio er å lansere en 4-kanals forsterker basert på Ncore. Den blir også en kraftig sak, dog ikke helt på nivå med P400/1000. Tanken er den også skal få det egetutviklete buffertrinnet som gir svært lav forvrengning og støy og kombinert med funksjoner som gainjustering og trigger.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jo!
    Det er det sikkert, men jeg var nesten sikker på at det var noen som sirkulerte som testobjekter. Og da ville det være naturlig å ytre et ønske om å få sette seg på den berømte ventelista om så var.

    Om det ikke eksisterer noen forsterker til utlån er det også helt greit, det tar jeg bare med meg videre i vurderingen.
    Åpent kjøp er innafor det også.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Jo!
    Det er det sikkert, men jeg var nesten sikker på at det var noen som sirkulerte som testobjekter. Og da ville det være naturlig å ytre et ønske om å få sette seg på den berømte ventelista om så var.

    Om det ikke eksisterer noen forsterker til utlån er det også helt greit, det tar jeg bare med meg videre i vurderingen.
    Åpent kjøp er innafor det også.
    Skjønner. Det er kun to testeksemplarer for øyeblikket, og de vil være opptatt i tester hos skribenter en god stund fremover. audiophile.no er nettopp ferdig med å teste de.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jo!
    Det er det sikkert, men jeg var nesten sikker på at det var noen som sirkulerte som testobjekter. Og da ville det være naturlig å ytre et ønske om å få sette seg på den berømte ventelista om så var.

    Om det ikke eksisterer noen forsterker til utlån er det også helt greit, det tar jeg bare med meg videre i vurderingen.
    Åpent kjøp er innafor det også.
    Skjønner. Det er kun to testeksemplarer for øyeblikket, og de vil være opptatt i tester hos skribenter en god stund fremover. audiophile.no er nettopp ferdig med å teste de.
    Hehe, hva sa de da, når de leverte sakene tilbake? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KML

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jo!
    Det er det sikkert, men jeg var nesten sikker på at det var noen som sirkulerte som testobjekter. Og da ville det være naturlig å ytre et ønske om å få sette seg på den berømte ventelista om så var.

    Om det ikke eksisterer noen forsterker til utlån er det også helt greit, det tar jeg bare med meg videre i vurderingen.
    Åpent kjøp er innafor det også.
    Skjønner. Det er kun to testeksemplarer for øyeblikket, og de vil være opptatt i tester hos skribenter en god stund fremover. audiophile.no er nettopp ferdig med å teste de.
    Det er greit det!
    Forøvrig ikke noe hastverk i den grad at et forsterkerbytte må skje omgående, men jeg hadde håpt ila. året.
    Komponentene skal flyttes, og det må planlegges litt nøye. Varmeutvikling, potens og fotavtrykk vil være viktige kriterier i denne planleggingen da plassering blir delvis under trapp. Derfor har Vera seilt inn på lista over kandidater.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jfr det du skrive om PSU vs effektmoduler/utgangstrinn; vil det si at Vera strengt tatt er i stand til å levere disse effektene kontinuerlig ved de ulike spesifiserte lastene?


    Det blir ikke riktig av oss og bedømme andre produkter og sette disse opp mot P400/1000. Det vi kan gjøre er å beskrive P400/1000, så får det være opp til andre og sammenligne og vurdere produktet. Det er også åpent kjøp i 14 dager, slik at det er mulig å prøve produktet og evt. levere det tilbake.

    Det spesielle med P400/1000 er kombinasjonen av ekstremt med krefter med svært lav forvrengning, svært lav støynivå med egenutviklet inngangstrinn, flere funksjoner i tillegg til et høykvalitets kabinett med en kjøleløsning som vil sørge for lang levetid. Den leverer for det første kontinuerlige (over lengre tid) 400W i 8 ohm i to kanaler og 1200W når den er brokoblet til en kanal. Peak/dynamisk power vil derfor ligger mye høyere. Videre senker den faktisk forvrengningen i brokoblet modus, noe som er uvanlig. Og den kan brokoble effektivt ned mot nærmere 3 ohm laster.

    Målingene i databladet bekrefter dette og folk kan sammenligne disse mot andre NC500 baserte forsterkere som er blitt målt eller som publiserer egne målinger.
    https://www.vera-audio.com/product.php?product_id=1&fane=3

    Takk for utfyllende svar!

    Tanken var å eventuelt kombinere denne med f.eks. Klipsch RF-7iii og/eller Ø Audio Icon, som er temmelig effektsultne høyttalere (for å yte sitt beste). Klipsch oppgir 250w kontinuerlig/1000w dynamisk, og Ø oppgir 500w.

    Med det i bakhodet ønsker jeg å spørre hvilken dynamisk uteffekt Vera er i stand til å levere i 2/4/8 ohm?
    ^Jeg tok med dialogen fra den andre tråden og svarer her i stedet.

    I motsetning til forsterkere med svakere strømforsyning (PSU) er det ikke så stor forskjell på dynamisk og kontinuerlig effekt på Vera.
    Noen produsenter velger å utstyre forsterkere med svakere PSU. Disse har høy spenning som gjør at kortere peaker kan leveres med full effekt men begrenset kondensatorbank og begrenset transformator som kan fylle på med strøm gjør at hvis effekten varer over lengre tid så vil spenningen og dermed effekten synke.
    Siden musikk er dynamisk av natur og peak effekt som regel trengs kun i svært korte perioder (mindre enn 10ms) fungerer dette svært godt og som regel så vil en svakere PSU være tilstrekkelig.
    Med Vera ville vi lage en klasse D forsterker litt etter "gamlemåten" med overdimensjonert PSU som ikke gir seg. Strømforsyningen i Vera er på 3kW og kan dermed drive utgangstrinnene til maksimal effekt kontinuerlig.
    Dette dro med seg en ny utfordring med kjøling som også måtte løses, derav den utvidede kjøleløsningen.

    For å komme tilbake til spørsmålet ditt, så er det i praksis maksimal tilgjengelig spenning på PSU og maksimal tilgjengelig strøm i utgangstrinnene som bestemmer den dynamiske effekten. Strømbegrensningen i utgangstrinnene er på 25A og maksimal tilgjengelig spenning på PSU er +/- 90V. Utgangstrinnene trenger ca. 5V "å gå på" før klipping så tilgjengelig spenning er dermed +/- 85V.

    I stereomodus vil det se ca. slik ut:
    I 8 ohm er det spenningen på PSU som setter begrensningen på ca. 450W før klipping. Peak strøm er da 10,6A
    I 6 ohm er det spenningen på PSU som setter begrensningen på ca. 600W før klipping. Peak strøm er da 14,1A
    I 4 ohm er det spenningen på PSU som setter begrensningen på ca. 900W før klipping. Peak strøm er da 21,2A
    Ved 3,4 Ohm så vil både tilgjengelig spenning og maksimal strøm slå inn samtidig. Dynamisk effekt er da på 1060W og strømmen vil være 25A.
    I 2 ohm er det kun strømmen i utgangstrinnene som setter begrensningen. 25A i 2 Ohm gir en dynamisk effekt på på ca. 630W før klipping. Peak strøm er da 25A

    Som du ser så er ikke den dynamiske effekten mer enn 10-20% høyere enn den kontinuerlige effekten som er oppgitt i spesifikasjonene.

    Jeg har ikke dynamiske målinger her nå, men jeg skal se om jeg får kjørt en test på det senere i dag.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Yes sir!
    Det kule med Vera P400/1000 er at den leverer spesifiserte effekter med spesifisert forvrengning i timesvis kontinuerlig.
    Det er umulig å teste dette med musikk, men jeg har testet det med en simulert 4 Ohms last motstand som tåler 3600W.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Armand:
    Jfr tidligere innlegg. Fikk du kjørt noen målinger av dynamisk ytelse? 😊
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er også interessert i å teste ved en anledning (dersom mulig). Bor i Lørenskog.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stereopluss sin review du tenker på?
    https://view.joomag.com/stereopluss-utgave-nr-10-2019/0270880001577101555/p54?short

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/vera-audio-class-d-amp-build-quality.9895/

    Hei Armand/Orso!

    Eg leste med interesse i post # 18 i tråden over, at "Just finished two samples being sent for a subjective review in a Norwegian magazine tomorrow." :)

    Håper de gir ein lyd her på tråden, når dette skal publiserast! Innkjøp av hifi-lektyre må planleggast nøye her på bygda!

    Mvh Arild :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Jo!
    Det er det sikkert, men jeg var nesten sikker på at det var noen som sirkulerte som testobjekter. Og da ville det være naturlig å ytre et ønske om å få sette seg på den berømte ventelista om så var.

    Om det ikke eksisterer noen forsterker til utlån er det også helt greit, det tar jeg bare med meg videre i vurderingen.
    Åpent kjøp er innafor det også.
    Skjønner. Det er kun to testeksemplarer for øyeblikket, og de vil være opptatt i tester hos skribenter en god stund fremover. audiophile.no er nettopp ferdig med å teste de.
    Hehe, hva sa de da, når de leverte sakene tilbake? :)
    Husker du Tine reklamen: "Du får vente te freda" ;)

    Spent på testen vi også, men ganske trygg på det blir et helt annet resultat enn siste test hos Rognlien utifra det vi har hørt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Dynamisk effekt og brokobling på P400/1000

    Det er en del forvirring ute å går når det gjelder brokobling og minimum last.

    Når det gjelder klasse A/B så er det gjerne varmeproblemer som oppstår hvis man har for lav last ved brokobling, men det er også strømbegrensninger på disse avhengig av modell.

    Når det gjelder klasse D så vil også varmeutviklingen øke noe ved brokobling og lave laster, men dette er ikke er så stort problem her siden effektiviteten er mye høyere.
    Imidlertid så har klasse D forsterkere en helt definert maksimal strøm. På Vera P400/1000 så er strømbegrensningen 25 ampere.

    Hvor mye effekt en forsterker kan levere er bestemt av tilgjengelig spenning og maksimal strøm.

    Ved brokobling så dobler man tilgjengelig spenning, men maksimal strøm er den samme som før. Dette gjelder alle forsterkere uansett klasse.

    I stedet for å forklare dette med formler har jeg laget to grafer som viser den dynamiske effekten P400/1000 kan levere ved forskjellige laster både i stereo modus og brokoblet modus.

    Screen Shot 02-06-20 at 04.45 PM.jpg


    Screen Shot 02-06-20 at 04.47 PM.jpg


    Den blå delen av kurven viser at effekten her er begrenset av tilgjengelig strøm
    Den oransje delen av kurven viser at effekten er begrenset av tilgjengelig spenning.

    Under 3,4 Ohm ser vi at effekten er kliss lik i brokoblet mode som i stereo mode. Dette er fordi effekten er begrenset av strømmen.
    Over 3,4 Ohm vil en forsterker i stereo mode være begrenset av tilgjengelig spenning. Det er først nå det begynner å lønne seg med brokobling siden dette dobler tilgjengelig spenning.

    I brokoblet modus er en høyttaler på ca. 6,5 Ohm det perfekte for Vera P400/1000. Den kan da levere 2kW dynamisk effekt i kortere perioder. 8)

    EDIT:
    Når det gjelder brokobling så er det et par andre fordeler som går på kanalseparasjon, og enda noe lavere THD ved høye effekter man kan ta med seg hvis man tar seg råd til å kjøpe to stykker. Som vi har sett i testen både hos Stereo+ og hos Audiophile så er effekten marginal. Det sier ikke så rent lite om hvor mye som bor i forsterkeren, men det er jo ikke å komme unna at to må være bedre enn en :)

    Har man lavohmige høyttalere kan bi-amping være bedre enn brokobling. Man får ikke mer effekt, men som med alle forsterkere så yter også Vera noe bedre med lavere belastning per utgangstrinn.
    Med høyohmige høyttalere som ikke dipper under 4 ohm er brokobling helt klart en fordel over bi-amping.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Hører du forskjell, Bjørn? :D
    Det er ikke gjort noe seriøs AB test enda. Men slik jeg ser det så er den største fordelen med Purifi mindre varmeutvikling og at det ser penere ut på papiret. Sånt sett kan man stille spørsmål om det er noe poeng å lansere en forsterker med disse modulene når prisen blir høyere. Man kan i alle fall forsvare det utifra mindre varmeutvikling, så får vi se hvordan markedet reagerer.

    I forhold til lyden er det for tidlig å si noe sikkert. Man trenger nok en helt transparent kilde foran. Å gjøre noe med rommet akustisk vil garantert utgjøre langt mer, men det vil jo generelt ikke folk. Fakta er, og som er til dels er trist, at det er mye enklere å selge elektronikk enn akustiske tiltak selv om sistnevnte betyr langt mer for sluttresultatet, og vil også i større grad gjøre at mindre forskjeller på elektronikk trer tydeligere frem.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Kommer 150 watteren som intergrert med dac ev?.Trenger noe som tar liten plass.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Kommer 150 watteren som intergrert med dac ev?.Trenger noe som tar liten plass.
    I første omgang er det planlagt forforsterker med innebygget DAC og en 4 kanals effektforsterker. DSP ser vi litt ann. Integrert kan bli aktuelt senere. Spesielt hvis det er flere som etterspør det.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Dynamisk effekt P400/1000 brokoblet 4 Ohm

    Jeg har gjort noen målinger av dynamisk effekt i 4 Ohm i kveld.
    Dette måles ved å kjøre korte "bursts" med sinuskurver og se hvor langt man kan presse forsterkeren før den klipper eller kutter. Jeg valgte å teste dette ved 30Hz og 1000Hz. 30Hz setter mye større krav til forsterkerens strømforsyning.

    30Hz En periode.
    Screen Shot 02-09-20 at 01.18 AM.jpg

    Vi har 96V peak. Siden lasten er 4 Ohm tilsvarer dette 96/4= 24 ampere. Øyeblikkseffekten helt på toppen er 96^2/4= 2300W. Dette er imidlertid feil måte å beregne effekten på. man må først finne RMS-spenningen ved å dele på kvadratroten av 2. Vi får da 67,9V og effekten blir 67,9^2/4=1152W. Dette er noe mindre enn den teoretiske verdien på 1250W man kan lese av på kurvene jeg postet tidligere. LED lampen foran på forsterkeren blinker nå for å indikere at vi er i nærheten av maks.

    En puls er jo lett. La oss se hva som skjer hvis vi kjører 10 perioder.
    Screen Shot 02-09-20 at 01.24 AM.jpg

    Den klarer det samme i 10 perioder etter hverandre. Totalt i 0,3 sekunder. Dette viser at strømforsyningen klarer å holde oppe spenningen i lengre perioder. Et musikksignal vil aldri være på maksimalt nivå i 0,3 sekunder.

    Skrur vi ytterligere opp går det til slutt "åt skogen"...
    Screen Shot 02-09-20 at 01.27 AM.jpg

    Vi ser her at forsterkeren har begynt å klippe toppene. Dette vil ikke høres pent ut. Etter 170ms så skrur utgangen seg midlertidig av i et par sekunder.

    1000Hz går like fint.
    Screen Shot 02-09-20 at 01.46 AM.jpg

    Her kjøres det 96V peak 1kHz i 0,2 sekunder uten at spenningen faller eller at forsterkeren kutter.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Dynamisk effekt 8 Ohm

    Denne målingen er også i brokoblet modus.
    Først 1kHz.
    To perioder ved 1kHz er en enkel jobb. Kondensatorene i PSU er toppladet og klare til dyst. Hele testen er over på 0,002 sekund og dette er egentlig kun en test av hva utgangstrinnene klarer å levere når spenningen er på topp fra PSU. Musikk kan av natur være slik og sånn sett er det faktisk interessant.
    Screen Shot 02-09-20 at 02.08 AM.PNG

    Pekaspenninger på 157V og en kortvarig RMS effekt på 1540W. Vi er over i den delen av området der effekten i forsterkeren er begrenset av tilgjengelig spenningssving. Jeg måtte stoppe der siden måleinstrumentet mitt begynte å blinke rødt på grunn av overspenning, men vi er helt i nærheten som vi skal se på neste bilde.

    1kHz i 20ms.
    Screen Shot 02-09-20 at 02.12 AM.PNG

    Ser vi nøye på toppen og bunnen av kurvene kan vi se at de er lavere ved 10ms og 20ms. Vi har altså en modulering på 100Hz som kommer av at spenningen på PSU ikke henger med. Det klipper altså litt når vi ber forsterkeren holde på med dette i 20ms.

    1kHz i 20ms uten klipping.
    Screen Shot 02-09-20 at 02.19 AM.jpg

    Senker vi spenningen til 150V peak unngår vi klipping. Effekten er da 1400W.

    Konklusjonen er at i korte peaker klarer forsterkeren nesten det teoretiske 1600W, men over en tid på 20ms så begrenser strømforsyningen dette til 1400W.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kommer 150 watteren som intergrert med dac ev?.Trenger noe som tar liten plass.
    I første omgang er det planlagt forforsterker med innebygget DAC og en 4 kanals effektforsterker. DSP ser vi litt ann. Integrert kan bli aktuelt senere. Spesielt hvis det er flere som etterspør det.
    Noe som virkelig er mangelvare i forforsterkere pt, er bass management. "Alle" virker å være enige om at det er betydelig gevinst ved å kunne integrere subwoofere med aktiv deling fremfor å bare koble til pre-out, blande sub med bassen fra hovedhøyttalerne osv. Det må da være både lydmessige og kommersielle fordeler ved å inkludere dette i en fremtidig pre?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Kommer 150 watteren som intergrert med dac ev?.Trenger noe som tar liten plass.
    I første omgang er det planlagt forforsterker med innebygget DAC og en 4 kanals effektforsterker. DSP ser vi litt ann. Integrert kan bli aktuelt senere. Spesielt hvis det er flere som etterspør det.
    Noe som virkelig er mangelvare i forforsterkere pt, er bass management. "Alle" virker å være enige om at det er betydelig gevinst ved å kunne integrere subwoofere med aktiv deling fremfor å bare koble til pre-out, blande sub med bassen fra hovedhøyttalerne osv. Det må da være både lydmessige og kommersielle fordeler ved å inkludere dette i en fremtidig pre?
    Helt enig og det er av grunnene til at vi ønsker å lansere en DSP på et tidspunkt. Med DSP så mener vi et produkt som fungerer som delefilter, DAC og forforsterker. Den vil da kunne brukes til f.eks passive høyttalere med subwoofere med deling og tidsjustering ("bass management") slik du skisserer. Eller den kan brukes til å kjøre alt aktivt. Men et slikt produkt er også komplisert å designe og vil ta mer tid. Vi tenker derfor å lansere en tradisjonell forforsterker med innebygget DAC i første omgang.

    Kanskje fornuftig å kalle den noe annet enn DSP forøvrig. Det virker å være en del misforståelser og fordommer mot det.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig og det er av grunnene til at vi ønsker å lansere en DSP på et tidspunkt. Med DSP så mener vi et produkt som fungerer som delefilter, DAC og forforsterker. Den vil da kunne brukes til f.eks passive høyttalere med subwoofere med deling og tidsjustering ("bass management") slik du skisserer. Eller den kan brukes til å kjøre alt aktivt. Men et slikt produkt er også komplisert å designe og vil ta mer tid. Vi tenker derfor å lansere en tradisjonell forforsterker med innebygget DAC i første omgang.

    Kanskje fornuftig å kalle den noe annet enn DSP forøvrig. Det virker å være en del misforståelser og fordommer mot det.
    Synes ikke det er så rart egentlig. Det å skulle koble målemikrofon og pc til anlegget kan virke uoverkommelig for mange. Og også unødvendig slik mange opplever det. Men som nevnt oppfatter jeg ikke noe annet enn aksept for at ved integrering av suber er det veldig store fordeler med det å kunne dele av, og kontrollere de lavere frekvensene. I tillegg oppfatter jeg at det er en enighet om at subwoofere kun er av det gode, forutsatt god integrering.

    Så om forforsterkeren kunne sørge for å optimalisere området 20-200Hz ville de aller fleste kunne dra stor nytte av det, forutsatt at det var enkelt å sette opp.

    Et spørsmål: vil utstrakt bruk av dsp (uten suber) øke kravet til effektforsterken? Behov for mer strøm og effekt?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Helt enig og det er av grunnene til at vi ønsker å lansere en DSP på et tidspunkt. Med DSP så mener vi et produkt som fungerer som delefilter, DAC og forforsterker. Den vil da kunne brukes til f.eks passive høyttalere med subwoofere med deling og tidsjustering ("bass management") slik du skisserer. Eller den kan brukes til å kjøre alt aktivt. Men et slikt produkt er også komplisert å designe og vil ta mer tid. Vi tenker derfor å lansere en tradisjonell forforsterker med innebygget DAC i første omgang.

    Kanskje fornuftig å kalle den noe annet enn DSP forøvrig. Det virker å være en del misforståelser og fordommer mot det.
    Synes ikke det er så rart egentlig. Det å skulle koble målemikrofon og pc til anlegget kan virke uoverkommelig for mange. Og også unødvendig slik mange opplever det. Men som nevnt oppfatter jeg ikke noe annet enn aksept for at ved integrering av suber er det veldig store fordeler med det å kunne dele av, og kontrollere de lavere frekvensene. I tillegg oppfatter jeg at det er en enighet om at subwoofere kun er av det gode, forutsatt god integrering.

    Så om forforsterkeren kunne sørge for å optimalisere området 20-200Hz ville de aller fleste kunne dra stor nytte av det, forutsatt at det var enkelt å sette opp.

    Et spørsmål: vil utstrakt bruk av dsp (uten suber) øke kravet til effektforsterken? Behov for mer strøm og effekt?
    Å bruke separat bassløsning gir nesten alltid store fordeler hvis man får det integrert godt. Lavere forvrengning og det er mye enklere å få til en jevnere frekvensrespons. Dagens løsning som mange bruker uten delefilter er derimot veldig lite optimalt.

    Plug and play løsninger blir som regel en gjennomsnittsløsning som introduserer ulike kompromiss dessverre. Skal man gjøre det skikkelig, så krever det mic og målinger og en del kunnskap. Tenker derfor at det burde vært vanlig å leie inn slik tjeneste. Det gjelder også gjerne i forhold til plassering og akustikk. Spørsmålet er om det betalingsvijle til noe slikt. Det virker enklere å selge komponenter.

    Fornuftig bruk av DSP vil ikke være noe problem, men prøver man f.eks å øke nivået veldig mye på dipper så kan det bli utfordring for forsterkeren.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er det i brokoblet eller stereo drift?
    Begge målingene er i brokoblet modus.
    Disse målingene kan på en måte overføres til stereodrift med begge kanaler i drift samtidig.
    Bridged i 8 Ohm er belaster både PSU og utgangstrinn akkurat det samme som Stereo i 4 Ohm, men man vil ha kun halvparten av "drop-out" spenningen som hvert av utgangstrinnene har.
    1600W bridged i 8 Ohm vil dermed bli omtrent 2x800W i 4 ohm, men på grunn av mindre "drop-out" havner man nærmere 900W.

    Jeg kjører stereomålinger i dag.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    P400/1000. Målt dynamisk effekt 4 Ohm stereo drift

    Testet i dag kjapt dette med et 1kHz signal.

    Med 4 Ohms last og begge kanalene drevet så klarer Vera P400/1000 dette:
    Screen Shot 02-09-20 at 05.50 PM.jpg

    Dette er rett før klipping. 84V peak. Det er 21 ampere peak og det er i praksis spenningen på PSU som setter begrensningen. (84/1,41)^2/4 = 880W i dynamisk effekt uten klipping. Dette er altså det maksimale den kan levere i en svært kort periode og det mangler kun 20W i forhold til de 900W jeg postet som teoretiske verdier i excel-grafen tidligere.

    Skal forsterkeren levere flere perider ser det slik ut:
    Screen Shot 02-09-20 at 05.26 PM.jpg


    Dette er rett før klipping. 82V peak. (82/1,41)^2/4 = 840W


    Kjører man dette kontinuerlig over en tid på 20ms ser det slik ut:
    Screen Shot 02-09-20 at 05.30 PM.jpg

    Vi ser at toppnivået i topp og bunn varierer litt. Dette kommer av at spenningen på PSU ikke er helt stabil. Den varierer med det dobbelte av nettspenningens frekvens på 50Hz. Dette fører til et minimum hvert 10'ende ms. (Det inverse av 100Hz).

    Ved å zoome inn og se på detaljene mellom 75 og 85V over en lengere tid på 100ms ser vi tydeligere hva som skjer.
    Screen Shot 02-09-20 at 05.30 PM 001.jpg

    Vi ser at effekten holdes oppe de første 15ms, men etter at kondensatorene har brukt opp sin opplagrede energi så synker spenningen til 78V (760W). Dette er den kontinuerlige effekten som kan leveres.

    Vi ser at det er ikke stor forskjell på dynamisk effekt (840W) og kontinuerlig effekt (760W). Dette skyldes at vi bruker en kraftig strømforsyning.
    Ved peaker på 760W så vil LED i front blinke for å indikere at vi er rett i nærheten av klipping.
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin test av Vera hos Audiophile.no. Tenker da både på hvordan den er skrevet og konklusjonen.
    Liker at de fokuserer på at forsterkeren i seg selv er nøytral og kun presenterer det som kommer før den på en optimal måte.

    Det gjør hifi litt lettere når man slipper å tenke så mye på matching. Bytt DAC/Forforsterker/høyttaler og forvent at forsterkeren vil gjøre det beste ut av det.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Good point. Har flere ganger myst på akustiske tiltak selv, men liksom aldri fått fingen ut og tatt steget. Har sågar rådført meg mye med deg og vært på nippet til å trekke av. 😁

    Kunne det værr interessant å komme og ta målinger og kartlegge egnede plasseringer av ht, sitteposisjon, subwoofere og evt hvilke akustiske tiltak man bør iverksette?

    Hører du forskjell, Bjørn? :D
    Det er ikke gjort noe seriøs AB test enda. Men slik jeg ser det så er den største fordelen med Purifi mindre varmeutvikling og at det ser penere ut på papiret. Sånt sett kan man stille spørsmål om det er noe poeng å lansere en forsterker med disse modulene når prisen blir høyere. Man kan i alle fall forsvare det utifra mindre varmeutvikling, så får vi se hvordan markedet reagerer.

    I forhold til lyden er det for tidlig å si noe sikkert. Man trenger nok en helt transparent kilde foran. Å gjøre noe med rommet akustisk vil garantert utgjøre langt mer, men det vil jo generelt ikke folk. Fakta er, og som er til dels er trist, at det er mye enklere å selge elektronikk enn akustiske tiltak selv om sistnevnte betyr langt mer for sluttresultatet, og vil også i større grad gjøre at mindre forskjeller på elektronikk trer tydeligere frem.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Good point. Har flere ganger myst på akustiske tiltak selv, men liksom aldri fått fingen ut og tatt steget. Har sågar rådført meg mye med deg og vært på nippet til å trekke av. ??????

    Kunne det værr interessant å komme og ta målinger og kartlegge egnede plasseringer av ht, sitteposisjon, subwoofere og evt hvilke akustiske tiltak man bør iverksette?
    Vi kan diskutere det ja :) Best og ta det over epost/tlf.

    Det blir utsettelse på vår kommende forsterker med Purifi moduler og nye P400/1000 forsterkere forøvrig. Det skyldes først at produsenten av kabinetter akkurat ikke rakk å produsere før den tradisjonelle kinesisk ferien i januar og deretter utbruddet av corona viruset som har gjort at fabrikken har vært stengt. Først var de stengt til den 10.02 og siste nå er at de er stengt frem til 20.02.

    Vi har bare noen få P400/1000 forsterkere igjen. Trolig en med ekstra step på gainsjustering med 1,5 dB intervaller. Det er forøvrig noe vi kan tilby mot en ekstra kostnad. Det kan f.eks være en fordel dersom man ønsker å bruke den som volumkontroll til subwoofer, balansekontroll eller bare generelt enda finere gainjustering. Kommer sikkert en nyhet om dette på framsiden om pris og mer detaljer etterhvert.
     
    V

    VVV

    Gjest
    Hører du forskjell, Bjørn? :D
    Det er ikke gjort noe seriøs AB test enda. Men slik jeg ser det så er den største fordelen med Purifi mindre varmeutvikling og at det ser penere ut på papiret. Sånt sett kan man stille spørsmål om det er noe poeng å lansere en forsterker med disse modulene når prisen blir høyere. Man kan i alle fall forsvare det utifra mindre varmeutvikling, så får vi se hvordan markedet reagerer.

    I forhold til lyden er det for tidlig å si noe sikkert. Man trenger nok en helt transparent kilde foran. Å gjøre noe med rommet akustisk vil garantert utgjøre langt mer, men det vil jo generelt ikke folk. Fakta er, og som er til dels er trist, at det er mye enklere å selge elektronikk enn akustiske tiltak selv om sistnevnte betyr langt mer for sluttresultatet, og vil også i større grad gjøre at mindre forskjeller på elektronikk trer tydeligere frem.
    Stor respekt: Ærleg selgar. Tommelen opp for Bjørn.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Klasse D forsterkere er så effektive.Hva med en ca 100 watter med ett krafig batteri?.T-ampen hadde 8 stk AA batterier og ga ca 15w ut og man kunne spille ca 8 timer på batteridrift.Ett kraftig batteri vil vel kunne gi voldsomt med ampere i peak også og man slipper likeretting og støy fra nettet.Bare en ide jeg vil lufte men jeg er ingen ingeniør.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Batteridrift er spennende saker. Med f.eks Li-Po kunne man fått tilgang på nærmest uendelige menger strøm og man hadde unngått problemet med støy fra nettet.
    Saken er bare den at det trengs ikke. Power supplyene som forsyner effektrtinnene i Vera er godt filtrerte og dermed veldig lite følsomme for støy på nettet. Strømmen som skal brukes i signalbehandligsdelen i Vera forsterkerne filtreres i av både spoler og motstander i et R-L-C filter før det reguleres to ganger. Først til 18V med standard regulatorer og så til 15V med en regulatorkrets som er på nivå med et batteri.

    Resultatet ser man på målingene. Post 2934
    https://www.hifisentralen.no/forume...pgja-r-med-virkeligheten-147.html#post3034051

    Støyen fra likerettingen ligger nede på -130dBV og er dermed fullstendig uhørbar. En forbedring fra uhørbart til enda mer uhørbart er jo ingen vits :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spørsmål!
    Og håper det er greit jeg spør her, for det er noen ting som står uklart etter jeg leste det som er linket under her,
    https://www.avhub.com.au/product-reviews/hi-fi/bw-800-d3-loudspeakers-review-test-512365
    og valg av topologi på forsterkersiden til mine høyttalere. Og jeg regner med de beste svarene vil være akkurat her.
    Hvordan vil Vera stå seg til ht. i min signatur, mtp at jeg spiller sånn passe nevrotisk høyt til tider. Men ikke bånn spiker døgnet på tamp.
    Jeg klippet ut en del av det jeg anser som viktigst for spørsmålet mitt.

    The impedance of the B&W 800 D3 drops to 3Ω at 350Hz and 700Hz—a low impedance that B&W acknowledges in its specification. However, whereas B&W specs the ‘nominal’ impedance of the 800 D3 at 8Ω, you can see from the trace on Graph 3 that the impedance is lower than 8Ω between 52Hz and 1.5kHz (which covers almost all the fundamentals frequencies that occur in music) and then also below 8Ω between 6kHz and 40kHz.
    This would suggest to me that you’d be better off considering the B&W 800 D3 as being nominally a 4Ω design… or perhaps 6Ω. The very low impedance at high frequencies means that if you use a Class-D amplifier, it will have to be one of the newer designs that’s tolerant of such loads. And since the impedance stays mostly below 4Ω from 70Hz to 900Hz, any amplifier you use will need to have a high output current capability. The minima in the trace at 25Hz suggests that B&W is being a bit optimistic with its claim for extension to 15Hz. The phase angle (blue trace) swings a little more than I am used to seeing, but it’s mostly contained within ±60°, so it won’t trouble any good-quality amplifier. The traces showing the low-pass and high-pass sections of the 800 D3 (the pink and green traces) show that the electrical crossover is at around 500Hz.

    EDIT:
    Som nevnt tidligere er det varmeutviklingen i heimen jeg vil til livs først og fremst, samt minimere fotavtrykket.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Med slik impedanskurve trenger du en forsterker som har lav utgangsimpedans.
    * Dine JC1 har allerede dette, så du vil ikke merke noen forskjell på JC1 og Vera her.
    * Dine JC1 har lav forvrengning. Såpass lav at den ikke vil farge lyden i nevneverdig grad. Vera har enda lavere forvrengning og farger ikke lyden i det hele tatt. Forskjellen her vil gå fra å være en svært lav farging til ingen farging. Dette med farging av lyden er kontroversielt. Noen liker det, andre mer puristiske vil ikke ha det. Antakelig vil altså ikke den lille forskjellen hos deg bety mye (om noe).
    * Avrulling i toppen ved 20kHz er nesten lik. JC1 har 0,25dB, Vera har 0,5dB. En bitteliten forskjell til fordel JC1, men jeg tviler på at det er hørbart.
    * Effekt. JC1 er noen monster. De kan levere mange ganger så mye strøm som Vera, og kan nok brukes som sveiseapparat (seriøst). Imidlertid er det allikevel slik at at dette er noe de kan levere. Med andre ord så leverer de ikke denne strømmen med mindre man har en last som dipper ned under 1 Ohm!. Dine høyttalere dropper ned til 3 Ohm og krever dermed sin strøm. Vera kan levere "kun" 25A og det stopper dermed på 938W i 3 Ohm før utgangstrinnene setter på bremsene. Overskrides 25A flere ganger over en liten periode vil forsterkeren mute utgangen i et par sekunder for å hinte deg om å roe ned et par knepp :)
    Her er en graf som viser hva Vera kan levere ved forskjellige laster:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/97448-vera-audio-3.html#post3031504
    Nederst på denne siden ser du hva JC1 klarer i forskjellige laster
    https://www.stereophile.com/content/parasound-halo-jc-1-monoblock-power-amplifier-measurements

    Det er ingen tvil om at det er rått at JC1 klarer over 4kW i 1 Ohm, problemet er at det kan aldri skje på dine høyttalere og det har dermed ingen annen positiv effekt enn "bragging rights" på pubben :)

    En direkte sammenligning under like forhold i en 4 Ohms last har jeg gjort her:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/97448-vera-audio-4.html#post3032958

    JC1 klarer 1154W og Vera klarer 880W. Forskjellen i maksimalt lydtrykk vil være 1,2dB lavere på Vera, og hvis man er kjent med dB skalaen så innser man at dette er såpass lite at det vil være vanskelig å skille de to.

    Oppsummering:
    JC1 vinner altså marginalt effektkampen, marginalt også avrullingen ved 20kHz. Resten er bedre på Vera. Med Vera får du i tillegg:
    * Gainjustering som lar deg tilpasse forsterkertrinnet til din preamps optimale arbeidsområde
    * Skyhøy CMRR som undertrykker støy fra jordsløyfer og støy på kabler.
    * Forsterkere som bruker mindre effekt fra strømnettet
    * Forsterkere som tar mindre plass
    * Forsterkere som utvikler mindre varme

    Med 14 dagers bytterett er det bare å prøve. Vi har 1 igjen for salg før vi får ny batch med kabinetter :)
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    2.128
    Har prisen gått opp allerede?
    Ja dessverre. Det skyldes:
    - Kronen har devaluert seg siden vi kjøpte inn de første delene (2017-2019).
    - Produksjonskostnaden av kabinetter har gått opp nylig.
    - Vi opprettet nettbutikk på nettsiden og da går en prosent til kredittkortene foruten kostnad ved nettbutikk.
    - Den var priset i laveste laget.

    Vi har en forsterker igjen nå av første batch som kan selges til den gamle prisen (29 000 kr).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn