Flere har foreslått høyttalere de aldri har hørt, det er utrolig når noen ber om hjelp. Å blande middelmådigheter som Ref. 3A, Totem og BW 805 i blant verdens beste er vel en smule tullete. Hva slags hjelp blir dette?
Jeg har tidligere foreslått høyttalere som jeg selv har hatt i 1 år i mitt eget lytterom; Peak Consult In Cognito. Dette er "stativhøyttalere" i en annen potens og vesentlig bedre enn alt annet jeg har hørt. Ny pris på disse er NOK 99.000,-, da blir det passe dumt å blande inn BW, Sonus Faber Auditor etc. De er ikke i nærheten av In Cognito på noen parametere. Mulig at Wilson CUB er like god, men jeg har mine tvil om det etter å ha hørt mange andre Wilson. Guarnieri er også god, men bassen i den kommer ikke halveis opp mot det kvalitetselementet som sitter i In Cognito. Og da snakker jeg ikke om dyp bass, men kvalitetsbass.
For entusiaster med et ønske om de aller beste innen stativhøyttalere er In Cognito det beste alternativet(?). Men selvsagt må elektronikken stå i stil. Ikke nødvendigvis med masse krefter, men høy kvalitet. De som kjøper In Cognito ( det er ett sett til salgs i Norge,
mar@rektangel.no) får høyttalere man kan leve med i mange år.
Selvsagt ut ifra mine egne preferanser dette, men jeg kan i det minste begrunne mine påstander ut ifra erfaring.