Verdens største rockemusiker!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Enig med Honkey - men uten Lennon ingen Beatles.....og her skal vi vel diskutere enkeltpersoner.

Og AFFA da......

K

kbwh

Gjest
I asked Hank Wiliams
How lonely does it get
Hank Williams hasn't answered yet
But I can hear him coughing
About a hundred floors above me
In the tower of song
Leonard Cohen

En avsporing jeg bare måtte ta!
Ikke lett å velge mellom de presenterte kandidatene, og Hank drev ikke med rock.
Keeferen er Mr. rock'n roll han. Enkelt valg 8)

A

Affa

Gjest
Sovet i timen, Affa? Eller trenger dine øyne Britney å hvile seg på?
Nei, men jeg har sett han to ganger. En lidelse både for hørsel og syn. Mannen har et utrolig låtutvalg, men han formidler som en fugleinfluensa rammet høne i en søplesekk.

A

Affa

Gjest
Enig med Honkey - men uten Lennon ingen Beatles.....og her skal vi vel diskutere enkeltpersoner.

Og AFFA da......
Hva gjør Beatles til et stort rockeband? De patetiske ”Love, love me” do låtene fra tidlig 60 tall skrevet for hylende 14 år gamle engelske burugler eller det kvasi-intellektuelle, indiskinspirerte, studiorunk-tullballet skrevet 5 år senere for 19 år gamle identitetssøkende batikkledde engelske burugler? De er overvurderte til tusen. Lennon ble frelst av ei kule, Macca har bevist han er en idiot gjennom 30 år karriere uten en bra låt eller LP og Ringo er bare tett. Bare The Dark Horse hadde store selvstendige musikalske kvaliteter. Av med hatten for Harrison.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
De hadde en folkeavstemming i usa for noen år siden om hvem som var verdens største rockemusiker gjennom tidene.

Elvis Presley eller Bruce Springsteen......

Fyr løs.. Verdens største rockeartist= ?
Elvis er både død og var relativt uinteressant gjennom store deler av sin karriere, Robbie Williams er en større rockemusiker enn Elvis noen gang var...

Bruce Springsteen er vel tidenes mest overvurderte artist og kvalifiserer ikke til å ligge inne på topp hundre over verdens største rockemusikere gjennom tidene.

Tidene største rockemusikere:
Avdøde: Jimi Hendrix og John Lennon
Nålevende: Keith Richards og Lou Reed

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Hva gjør Beatles til et stort rockeband? De patetiske ”Love, love me” do låtene fra tidlig 60 tall skrevet for hylende 14 år gamle engelske burugler eller det kvasi-intellektuelle, indiskinspirerte, studiorunk-tullballet skrevet for 19 år gamle identitetssøkende batikkledde engelske burugler? De er overvurderte til tusen. Lennon ble frelst av ei kule, Macca har bevist han er en idiot gjennom 30 år karriere uten en bra låt eller LP og Ringo er bare tett. Bare The Dark Horse hadde store selvstendige musikalske kvaliteter. Av med hatten for Harrison.
Dette tenderer mot blasfemi!

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
0
Og homo! ;D(ville tro antihumanisten Affa jobbet litt med akkurat det)

Men flink ja...Transformer er fortsatt en påle i musikkhistorien...og svært mye annet i VU og siden...

O.
Homo? Hvor har du det i fra? Mannen er jo gift. (jada, man kan seff være homo OG gift med ei dame)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
De hadde en folkeavstemming i usa for noen år siden om hvem som var verdens største rockemusiker gjennom tidene.

Elvis Presley eller Bruce Springsteen......

Vet ikke hvem som vant..............

Husker at etter Springsteen konserten i stockholm 1988
skrev en avis : Elvis kom først, men Bruce er størst...

Og på sin akustiske soloturne med materiale fra plata Ghost of Tom Joad, skrev avisene at springsteen var større enn Bob Dylan....

Elvis eller Bruce... Eller kanskje noen helt andre?

Hva med Neil Young, Tom Waits,Janis Joplin ?????????

Fyr løs.. Verdens største rockeartist= ?
Vanskelig spørsmål. Det legges jo opp til en subjetiv vurdering. Det er selvfølgelig morsomt å være journalist og holde sannheten i sin hånd. Men hvor objektiv er en journalist dersom han er Springsteen-fan og kommer rett fra en Springsteen-konsert? For man må jo ærlig talt være Springsteen-fan for å påstå at han er verdens største rocker. Elvis sliter, det er lenge siden noen hørte noe fra ham. Men avdøde gis ofte større status enn de fortjener. Man husker gjerne det beste. Det samme gjelder Lennon.

Men å utrope Dylan til tidenes rocker blir helt feil, synes jeg. Et kriterium må være at det er rock man spiller.

Men hvilken type rock skal man spille? Det finnes jo så mange genre innen rocken. Var man ung på 60-tallet er det gjerne de store fra den tiden man vil fremheve. Men har de tålt konserveringen? Ville noen hørt på Beatles eller Stones hvis de hadde kommet i dag, uten forhistorie? Hadde noen hørt på dagens rockere hvis de hadde dukket opp for 40 år siden?

Er verdens største rocker allemannseie, eller kan det være noen det er mer delte meninger om? Skal det være en soloartist, eller frontfiguren i et band? Eller en annen i et band som trakterer et instrument bedre enn de fleste? Eller en som lager musikken? Eller er det karisma som teller? Er det antall solgte plater, eller er det antall solgte konsertbilletter? Eller går det kort og godt på mediainteresse? Er det band som appellerer til ungdom eller til de eldre? Eller er det de som var store da de eldre var ung?

Kjernen i rock er ungdomsopprøret. Kan man da være en stor rocker om besteforeldrene hører på det? Nei, vil jeg si, og det avskriver jo de fleste som er nevnt her. I tillegg må de da appellere til stadig nye generasjoner av ungdom? Hvor mange har klart det? I tillegg må de holde seg til rock, og ikke blande med alle mulige andre stilarter.

Men hva står vi igjen med da? Ozzy Osbourne?
Ikke akkurat min favoritt, men jeg er nok bare blitt for gammel...

P

Parelius

Gjest
Men å utrope Dylan til tidenes rocker blir helt feil, synes jeg. Et kriterium må være at det er rock man spiller.
HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Alle må vurderes ut fra sin posisjon i samtiden og fra sin innvirkning på ettertiden men ikke ut fra om det de gjorde hadde stått seg i dag....Beatles kan ikke vurderes i dagens musikkbilde, de har påvirket så mange band at vi ville sagt "uoriginalt, dette har vi hørt før..." men nettopp Beatles påvirkning på andre er et element i deres storhet....ellers har du mange gode poenger.

Men alle må vurderes ut fra sitt beste....selv om vi bør kunne forlange mer enn ETT godt album fra en som skal benevnes tidenes rocker, og det kan faktisk argumenteres for at geni forutsetter mot til å gå på trynet av og til i stedet for å lage det jevnt gode (og forutsigbare). Igjen er uforutsigbarhet, vilje til å ta sjanser og av og til tryne han en del av Beatles sin storhet og en av grunnen til at jeg holder på Lennon (som utvilsomt var beatles kreative drivkraft - selv om synergien mellom de ulike persnonen her var vesentlig). Hadde Lennon vært det samme uten Beatles; Tja, kanskje; hadde Betales vært det samme uten Lennon; definitivt Nei.

Men for all del jeg ser det er andre kandidater; synd at ikke flere prøver å begrunne sine. Det er mange artister jeg beundrer (feks Hendrix) som jeg mener ikke oppfyller alle kriteriene som man bør forlange (feks Hendrix; liten katalog - 3 studioalbum - og begrenset antall kvalitetslåter han selv står bak)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da tvinger spørsmålet seg frem: Hva er rock.

For å kåre tidenes beste rockemusiker må man enes om en felles forståelse av hva man mener med rock.

Bill Haley & the Comets var jo stueren rock på 50- tallet.  Men ikke i dag? Gammelrock?
Beatles ble jo regnet som rock på 60-tallet, men ikke i dag. Pop?
osv, osv.

Jeg mener man må se rocken i et større perspektiv, og inkludere rockens historie, fra den spede starten på 50-tallet,og frem til i dag.
Hvem har satt spor etter seg. Hvem står fortsatt som en påla, upåvirket av tidens tann. Hvem har hatt størst innflytelse på genrens utvikling og nytenkning?

Å komme trekkende med pophelter fra i dag er forfeilet her, tror jeg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Da tvinger spørsmålet seg frem: Hva er rock.

For å kåre tidenes beste rockemusiker må man enes om en felles forståelse av hva man mener med rock.

Bill Haley & the Comets var jo stueren rock på 50- tallet.  Men ikke i dag? Gammelrock?
osv, osv.

Jeg mener man må se rocken i et større perspektiv, og inkludere rockens historie, fra den spede starten på 50-tallet,og frem til i dag.
Hvem har satt spor etter seg. Hvem står fortsatt som en påla, upåvirket av tidens tann. Hvem har hatt størst innflytelse på genrens utvikling og nytenkning?

Å komme trekkende med pophelter fra i dag er forfeilet her, tror jeg.
Nettop. Jeg er veldig forundret over at Dylan blir sett på som rocker. Jeg trodde at han alltid har vært en vel ansett visesanger. En særdeles god sådan.

Beatles var mye rock-n- roll, men også mye bra pop-musikk, mange fine ballader osv. Men yellow submarine og imagine m.m. kan da umulig regnes som rock, verken nå eller tidligere.

Påvirkning og innflytelse er viktig. Der scorer Lonnon definitivt høyt, sammen med mange andre på den tiden. Men hva med Ozzy, som utvilsomt er grunnleggeren av flere retninger innen rocken som fortsatt er svært levedyktig, selv om mange av oss ikke liker det?

K

kbwh

Gjest
Tja, yngstemann ble født på Elvis' 70-årsdag (og ble akkurat ett år). Etter at jeg (da alt var vel, altså!) ble kastet ut av føden (ikke noe hotellgreier her omkring) og kom hjem (det var blitt natta) jekket jeg en øl og satte på Sun-opptakene, og der var det: Rockens fødsel. Evig ferskvare.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Elvis var bra fram til han dro i US Army. Deretter var det ikke mye rock igjen, noe av det liker jeg bra, men om det er rock er også Frank Sinatra (forrige århundres største stemme?) rock. Skyld på obersten.

P

Parelius

Gjest
Nettop. Jeg er veldig forundret over at Dylan blir sett på som rocker. Jeg trodde at han alltid har vært en vel ansett visesanger. En særdeles god sådan.
Så feil kan man ta!

Selv Lay Lady Lay fikk Song and Dance Man til å rocke som bare f sist han var i Oslo.

Tillegg: Affa var ikke tilstede! Satt vel i Mercedesen med Britney ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
han har i hvert fall mer rocka tekster enn de fleste rockere...hørte faktisk Blonde on Blonde for 2 dager siden og mye av denne er rock (60%?), noe er blues og noe er visesang; selv Metallica bedriver visesang av og til..... (Sandman...). Så jeg plasserer Dylan definitivt i rockeleiren; i 66 var han mer rocka enn feks Elvis (som da bedrev Las Vegas osv).

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Elvis var bra fram til han dro i US Army. Deretter var det ikke mye rock igjen, noe av det liker jeg bra, men om det er rock er også Frank Sinatra (forrige århundres største stemme?) rock. Skyld på obersten.
jommen sa jeg smør, vakke elvis rocka i vegas sa du?
Kjøp DVDen, få bakoversveis.

Sinatra var rein sex, og helt fantastisk.

J

jekri

Gjest
Beatles ble ikke regnet som rock. De spilte beat-music, selv om de hadde noen rocke låter, f. eks "Birthday" og "Hey bulldog"
Er det ikke noen musikre her som kan definere rock?

P

Parelius

Gjest
Tror ikke trådstarter tenkte på så clean cut genreavgrensning. Referansen til Sinatra skulle vel tilsi at vi ikke skal bli for smalsporet. La oss ikke bli arkivarer i hodet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da ender vi kanskje opp med hele populærmusikk fenomenet fra 50-årene og frem til i dag?

Fra Wikipedia:

Rock is a form of popular music, usually featuring vocals (often with vocal harmony), electric guitars, and a strong back beat; other instruments, such as the saxophone, are common in some styles. The genre of rock is broad, and its boundaries loosely-defined, with distantly related genres such as soul and heavy metal sometimes being included.

A major formative influence was rock and roll, and the terms are sometimes used interchangeably. In the early 1960s rock 'n' roll was seen as being out of fashion, and at the outset of 60s British rock there was an insistence on using the term rock music. With the "British Invasion" this reinvigorated music spread back to the United States, and became a lasting international cultural phenomenon with considerable social impact on the world. Competing claims have credited it with ending wars and spreading peace and tolerance, as well as corrupting the innocent and spreading moral rot. Rock has become popular across the globe, and has evolved into a multitude of highly-varying styles with widespread popularity in most countries today. Overall in terms of album sales, rock is the most popular form of music in history.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Beatles ble ikke regnet som rock. De spilte beat-music, selv om de hadde noen rocke låter, f. eks "Birthday" og "Hey bulldog"
Jeg er gammel nok til å huske det, men....

The Beatles were a British rock/pop group from Liverpool, England. The group shattered many sales records and charted more than fifty top 40 hit singles, including twenty #1 hits in the USA alone, becoming the biggest musical act of the twentieth century. EMI Records estimated in 1985 that the band had sold over a billion records worldwide[1]. The band's songs covered many genres (including ballads, reggae, psychedelic music, blues, heavy metal and country music) and opened the door for many new musical styles and production techniques. The Beatles' influence extended beyond music into the social and cultural revolutions of the 1960s.

Definisjoner endres over tid. Kaqnskje er beat en del av rock-begepet?

J

jekri

Gjest
Definisjoner endres over tid. Kaqnskje er beat en del av rock-begepet?
La oss ikke kalle all musikk som inneholder bassgitar og trommer for rock. Det blir litt for generelt for min smak.
Beat musikken var før Beatles. De hadde mer inspirasjon fra skiffel og rythm n`blues enn rock.

danron

Fersking
Ble medlem
20.09.2005
Antall liker
0
Homo? Hvor har du det i fra? Mannen er jo gift. (jada, man kan seff være homo OG gift med ei dame)
Lou Reed er ikke homo. Hadde bare lyst til å "take a walk on the wild side" som transe på Transformer;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Lou Reed har vært bifil og senere homoseksuell i mesteparten av sitt liv.
I dag lever han sammen med en mann, husker ikke hvem. Han har bl.a kost seg med både Bowie(ferska av Angie) og Mick Jagger(som var i eksperiement-fasen).

Look it up! ;D

Uten at det betyr noe som helst, syntes bare det var morsomt at en reaksjonær og konservativ(igjen Affa, jeg tar det "liksom" på alvor, men vet jo bedre) digger Lou Reed.

O.
Lou Reed er ikke homo. Hadde bare lyst til å "take a walk on the wild side" som transe på Transformer;D

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Lou Reed har vært bifil og senere homoseksuell i mesteparten av sitt liv.
I dag lever han sammen med en mann, husker ikke hvem. Han har bl.a kost seg med både Bowie(ferska av Angie) og Mick Jagger(som var i eksperiement-fasen).

Look it up! ;D

Uten at det betyr noe som helst, syntes bare det var morsomt at en reaksjonær og konservativ(igjen Affa, jeg tar det "liksom" på alvor, men vet jo bedre) digger Lou Reed.

O.
Lou Reed er samboer med Laurie Anderson.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Verdens største rockemusiker er og vil alltid være Elvis. Jeg er ingen fan av Elvis. Jeg har ingen plater av ham, men hans betydning for rock, for populærkulturen, for ungdomsopprøret, er et faktum. Elvis reddet rocken. Han reddet musikken. Elvis er et Gesamtkunstwerk. Elvis er en tragedie. Han utsatte sin kropp for prøvelser, for rock er og blir kropp derfor ble Elvis sine rullende hofter ble sensuret bort fra Ed Sullivan. Uten Elvis hadde vi fortsatt lyttet til Pat Boone og Perry Como. Vi hadde sett på svart-hvitt TV. Elvis banet vei for The Beatles, som er mine favoritter, Bob Dylan, Rolling Stones, Hendrix, Neil Young, Lou Reed, og listen fortsetter. 8)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Amen!
Quad_Lars for president!

Elvis er verdens dødeste Konge, LEVE KONGEN !

Honkey!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

O.
Affa's bilde slår sprekker. Mannen digger jo Neil Young, som ut fra Affa-tanker best kan beskrives som en sykelig raddis-faen, som ikke begriper noe om politikk, er tilbakestående, drikker urtete og hekler sammen med sin sofaliggende venninne!

:D

Honkeeeeey!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.896
Kan ikke annet enn å si meg fullt og helt enig med Parelius.

De som våger å påstå noe annet kan bare melde seg inn i klubben til Keith Butler først som sist...

noruego

A

Affa

Gjest
Affa's bilde slår sprekker. Mannen digger jo Neil Young, som ut fra Affa-tanker best kan beskrives som en sykelig raddis-faen, som ikke begriper noe om politikk, er tilbakestående, drikker urtete og hekler sammen med sin sofaliggende venninne!

:D

Honkeeeeey!
Feil. Young er reaksjonær og konservativ. Han støttet bla Ronald Reagen i presidentvalgkampen. Lou har heller aldri vært noen raddis. Velvet foraktet hippiene og blomsterbarna helt jævelig. Uansett, det at de begge er syrlige, intelligente og reflekterte personer kommer i annen rekke. Musikken er det som teller.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg må si David Bowie.
(men sliter med å ikke si Bob Dylan...så det er hårfint her)

Dvs frem til og med Scary Monsters. Fra Let`s Dance har det vært so so - men det han produserte på 70-tallet er fortsatt ufattelig bra, da med spesiell vekt på det han gjorde i Berlin(Low, Lodger og Heroes)+Scary Monsters. Ufattelig bra rock.

O.

Enig med deg, David Bowie var min ungdoms store helt, helt frem til (men ikke og med) Let's dance. Da skjedde det noe med enten Bowie eller meg og ting ble ikke som før...

Men ingen slår Bowie!!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Feil. Young er reaksjonær og konservativ. Han støttet bla Ronald Reagen i presidentvalgkampen.
Ain't singing for Pepsi
Ain't singing for Bud
I don't sing for politicians
Ain't singing for spuds
This note's for you!

Reaksjonært og koservativt? Jeg vet nå ikke helt det da.....

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Beatles er jo selve definisjonen av rock, både musikalsk og besetningsmessig. Det er jo en del av materialet som avviker noe (Yesterday, When I'm 64, Elanor Rigby, Honey Pie), men flesteparten av låtene til Beatles er jo gitarbasert rock. Er ikke Paperback Writer, Taxman, Helter Skelter, She Said, Sgt Pepper, Glass Onion, Come Together, Back in the USSR, Hard Days Night osv rock, så kall meg en krakk.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
De drev med rock. Enig. Og Blues. Og music-hall. Og Country. Og Psychedelia. Og.....

Nettopp det som gjorde de store for pokker! Ellers er jeg enig CBA. Ellers ville det jo bety at en hver som driver med nyskapning innen rockemusikken ikke er rockmusiker.

Topp Bunn