Verdens største rockemusiker!

K

krille_krokodille

Gjest
Verdens største rockemusiker er selvsagt Jimi Hendrix, det er jo ikke noe å lure på, engang.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Feil. Young er reaksjonær og konservativ. Han støttet bla Ronald Reagen i presidentvalgkampen. Lou har heller aldri vært noen raddis. Velvet foraktet hippiene og blomsterbarna helt jævelig. Uansett, det at de begge er syrlige, intelligente og reflekterte personer kommer i annen rekke. Musikken er det som teller.
Du er i gang igjen med å tillegge store kunstnere dine egne skjeve holdninger ser jeg... De fleste kunstnere er selvstendige og tenkende individer, de faller ikke for sinnsyke dogmer og ekstremisme.. Glem alt du tror du vet om Neil Young, Motorpsycho og ikke minst Lou Reed ! ..

Nå er jo hyggelig at du har god musikksmak, selv om det virker som din tolkning av artistenes budskapet er noe "far fetched".. men nå er det jo selvfølgelig slik at en god tekst (eller annen kunst) gir rom for egen tolkning da..

For å vende tilbake til virkelighetenes verden kan vi jo se litt på hva Neil Young selv sier om hele Ronald Reagan affæren :

INT: You have been known to support Reagan, which a lot of fans thought you were going right wing, and then I think in Rolling Stone you said you weren't very fond of Bush. I was wondering why you apparently changed political views?

NEIL: Because that's only an apparent thing. I don't have a view, I have an opinion that changes because everyday is a different day. I'm not a liberal or a conservative. I'm not like that. With Reagan, some things he did were terrible, some things he did were great. Most people tend to take a president and say you hate...he does one thing you really don't like. Like he builds excessive amounts of warheads or something. So you write him off completely. Which I think is completely stupid. And I think, is very narrow minded.

Anyone can have an opinion and be right, like you don't want warheads on earth. I agree with that, but that is a decision that he made to do that and I disagree with that. On the other hand there are other things that he did that I agreed with. And because I had the ability to say what I feel, people only write part of it, because its news that I would agree with Reagan. So they say Neil Young supports Reagan, so fuck 'em, I don't care what they do.

Everyday is different. Sometimes I like George, sometimes I don't like George Bush.

Ser du ? ingen ekstremisme, eller andre ismer.. reaksjonær og konservativ ? pøh... Mannen virker jo helt normal ! Du skal ikke se bort fra at han er nettopp det, normal altså.. ;D

A

Affa

Gjest
Jeg har aldri sagt han er ekstremist, tvert om. Han er imidlertid reaksjonær: Anti urbanist, bor på en diger farm, står for et konservative livsvssyn (som mange andre c&w inspirerte rockere). Han er selvsagt anti-rasist, støtter indianernes og andre svake gruppers kamp. Det er det mange konservative som også gjør. Han er barn av sin tid. Les f.eks

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Jeg har aldri sagt han er ekstremist, tvert om. Han er imidlertid reaksjonær: Anti urbanist, bor på en diger farm, står for et konservative livsvssyn (som mange andre c&w inspirerte rockere). Han er selvsagt anti-rasist, støtter indianernes og andre svake gruppers kamp. Det er det mange konservative som også gjør. Han er barn av sin tid. Les f.eks
Jeg hevder vel egentlig ikke at du har påstått at Young har så ekstreme meninger. Det er vel mer det at du har fremstilt deg selv som en særdeles ekstrem herremann som er det interessante i denne sammenhengen..

At Young i noen henseende er verdi-konservativ betyr slettes ikke at han er gjennomgående politisk konservativ. Så vidt jeg vet har mannen aldri erklært seg som hverken det ene eller det andre rent politisk. Han har vel mer snakket om enkeltsaker som har opptatt han opp i gjennom årene. At konservative også kan være opptatt av fordelings og rettferdighetsspørsmål kommer vel neppe som noen overraskelse på noen av oss..

Men hvordan du kan identifisere deg med Youngs verdier er jo fortsatt et interessant spørsmål da.. (for å komme tilbake til hva dette innlegget startet med) Ikke nødvendigvis fordi det er så essensielt for alle å identifisere seg med artisten på denne måten, men da du jo bruker dette som et argument når du snakker om alle artistene du hater så inderlig, må det jo opplagt være veldig viktig for deg mener jeg.... ;)

A

Affa

Gjest
Nei, nei unge mann. Neil er en mann etter min smak. Han er syrlig og spydig, han er ikke redd for å gå i mot strømmen (har f.eks valgt å ikke støtte Live aid (8)), ikke bryr han seg om moteriktige meninger og han er en romantiker. Han bryr seg null og niks om kritikere og plateselskap. Herre Gud hans stahet (krangel med Geffen? Husker ikke helt) forhindret jo nye LP trykk CD utgivelse av f.eks On The Beach i nesten 25 år. Han har støttet amerikanske tropper, Reagan, uttalt sin forakt for hippier osv. Ingen vet hvor haren hopper, ei heller hva Neil mener.

Han er så langt unna en patetisk SV'er man kan komme. Han er rock'n roll.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Kommunismen er også rimelig rocka, Affis! Trur'u virkelig "Rockin' in the free world" er skrevet av en brunstripete egotripper med veggen full av ridderkors og andre relikvier fra sin tapte kamp? Spar deg, og sleng hele smæla med bullshit-teorier langt inn i det dævelskapet du kom ut fra!

HonkeY!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Størst og størst fru Blom ...
Uten at jeg egentlig gidder å rangere dem så teller listen min bl.a. følgende kandidater:

James Marshall «Jimi» Hendrix
Jimi Page + Led Zeppelin
Black Sabbath m Ozzy (hva hadde metall scenen med alle sine avskyggninger vært uten)
Deep Purple (om ikke annet så pga. Made in Japan)
Rollingstones & Beatles (by popular demand)
Pink Floyd (også «by popular demand», men også for Medle ++)
AC/DC m Bon Scott (forde de lager musikk man blir øl-tørst av)

Men kanskje viktigst er to kandidater litt på siden

John Lee Hooker og
Johnny Cash

Begge to rocker som bare f... på hver sin måte.

mvh
KJ

J

jekri

Gjest
Horfor er ikke The Who nevnt? Pete Townshend parkerer vel mange av de som er nevnt tidligere ang. energi og "feeling"
Og hva med Chuck Berry? Som lærte de fleste av nevnte å spille gitar?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kommunismen er også rimelig rocka, Affis! Trur'u virkelig "Rockin' in the free world" er skrevet av en brunstripete egotripper med veggen full av ridderkors og andre relikvier fra sin tapte kamp? Spar deg, og sleng hele smæla med bullshit-teorier langt inn i det dævelskapet du kom ut fra!

HonkeY!
God bedring ;D

A

Affa

Gjest

HonkeY!
Kommunismen rocka??? Ikke få meg til å le: The Communards og mannskor? Ikke drit deg ut lillefar. Neil er nok ikke noe mer kommunist enn meg. Når det gjelder uniformsfarge bør du oppdatere deg. Det var dine frender, som jeg meiet ned, som gikk i brunt. Selv hadde jeg olivenfarget uniform med spettet overtrekk.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
2

HonkeY!
Mye fint kan sies om kommunisme, men den er ikke rocka ! Rock har noe med individualisme å gjøre, anti-institusjon.

Revolusjon er rocka. ;D ;D

Affa kan bare breke om sin dager med doktoren, de tapte. Mot utskremte bondesønner som sloss for livet. ;)

O

om.s

Gjest
Etter en kort opptelling i skivesamlingen fant jeg ut at jeg har én Van Morrison skive mer enn hva jeg har av Neil Young skiver, (24/23)
men siden Van M knapt kan kalles rockemusiker, er jeg tilbøyelig å holde med de som fremholder Neil Y.....

mvh

O

om.s

Gjest
van the man er selvsagt en rocker!!!
Jo på en måte kanskje, men ikke i samme kategori som NY, etter mine ører....

edit:
Poengterer at jeg IKKE setter ett "klasse/kvalitets" skille mellom disse to eminente artister......

mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Finnes det noe slikt som verdens største rockemusiker? Blir ikke det like feil som å diskutere verdens beste forsterker? Det virker som de fleste her inne stemmer på sin egen favoritt, så dette er og blir subjektivt. Men, selvsagt, morsomt for diskusjonens egen skyld!

Er i hvert fall enig i at Neil Young kommer høyt på lista. Men det er så mange andre kandidater at det er håpløst å velge bare en.

O

om.s

Gjest
Er i hvert fall enig i at Neil  Young kommer høyt på lista. Men det er så mange andre kandidater at det er håpløst å velge bare en.
Enig, liker bedre uttrykket "blandt de bedre" enn "den beste", forøvrig også når det gjelder andre ting i denne sammenehengen feks kabler, høytalere osv osv...

mvh

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Springsteen troner.
Det gjør han. Sammen med Elvis (langt på vei inn i klisje-land her nå, men slik er det bare).

Andre monumentale: Neil Young (opplagt). Joey Ramone.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Spør bestemora di om hu har hørt om Joey Ramone. Herregud, vi prater om STØRST, ikke minst!

Honkey

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Spør bestemora di om hu har hørt om Joey Ramone. Herregud, vi prater om STØRST, ikke minst!

Honkey
Skal man se det på den måten er vel Elvis størst. Eller den som har solgt mest gjennom tidene? Michael Jackson? Nå er vel ikke han rocker...... Kanskje Springsteen?

Hva med innflytelsesrik? Der kommer Joey Ramone høyt opp. Da han døde for ikke lenge siden var det ikke få storheter som sto frem og fortalte om hvilken betydning Ramones hadde hatt for dem.

J

jekri

Gjest
Skal man se det på den måten er vel Elvis størst. Eller den som har solgt mest gjennom tidene? Michael Jackson? Nå er vel ikke han rocker...... Kanskje Springsteen?

Hva med innflytelsesrik? Der kommer Joey Ramone høyt opp. Da han døde for ikke lenge siden var det ikke få storheter som sto frem og fortalte om hvilken betydning Ramones hadde hatt for dem.
Sprinsteen? Oppblåst showrocker :D
Alle "de store" hyller vel en avdød kollega og kommer med "han var en stor inspirator"
Hank Williams var en ekte rocker. Hans musikk la grunnsten for senere rock n`roll, og livet og døden hans var rock n`roll

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg nevnte Springsteen hvis man skal ta hensyn til salgstall. Han er kanskje den mestselgende rockeren. I hvilken grad han er pudding eller ekte rocker, vel det strides de lærde om ;).

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Honkey
Høres ut som du har fasiten ja...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hank Williams var en ekte rocker. Hans musikk la grunnsten for senere rock n`roll, og livet og døden hans var rock n`roll
Yesss.... tiltredes. 8)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Marius Müller var jo ganske stor...

B

bamsemann

Gjest
Sprinsteen? Oppblåst showrocker :D
Alle "de store" hyller vel en avdød kollega og kommer med "han var en stor inspirator"
Springsteen er absolutt ingen oppskrytt showrocker..

Hva med plater som: Darknes of the edge of town-Nebraska- Tunnel of love- The ghost of Tom Joad- Devils and dust disse platene er både lavmælte og samfunnskritiske..

Du kan ikke din Springsteen historie og bør derfor ikke uttale deg om det, da du ikke har kunnskap til det... 8)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Also sprach Zarathustra:

HAKA HAKA HAKA BURNING LOVE!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hendrix er en av mine helter og, men han fikk aldri gjort mer enn 3 studioalbum dessverre. Men Experienced er vel tidenens debutalbum (ved siden av Kick Inside)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Hmm, Kick Inside? Den har gått meg hus forbi..Hvem spillte inn den?
Ja, det var allt for lite med 3 studioalbum! Han skulle levd enda, og gitt ut akkustiske bluesplater i fleng :)
Men det er heldigvis ett uttall liveplater + div.
Er det noen som vet hvor mange utgivelser som bærer hendrix navnet? jeg, med mine 30-40 har sikkert bare skrapt overflaten hehe.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kate Bush. Av livealbumene til Hendrix er det vel Fillmore East som ta kaka, for meg er Machine Gun tidendes gitarsolo. Men hva han klarte på de tre studioalbumene!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Rocke musiker ja, Elvis er jo nevnt opptil flere ganger, han lagde mye bra i de første årene. Springsteen har jeg hatt gleden av å se live et par ganger og må si at den mannen kan sine saker, jevnt bra kvalitet på platene hans er det også, jeg er forøvrig mest glad i Ghost of Tom Joad skiva. Lou Reed er ikke akkurat det jeg tenker på når jeg tenker på Rock, men han har noen bra sanger. Bob Dylan er grusom å høre på, men han skriver bra sanger, kanskje derfor så mange har covret sangene hans.
Beatels er oppskrytt enkelt og greit, men Come together er bra :)
Hendrix er også veldig oppskrytt, som Affa sa "gitarronk"
Mange bra nålevende rockere da: Chris Cornell, Tori Amos, Nick Cave og PJ harvey for å nevne noen.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Ehh, har du lest overskriften? ;-)
Tori amos??? Og PJ Harvey rekker ikke opp til knærne på Patti Smith engang! Chris Cornell er/var en av verdens beste vokalister, det skal han ha.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hedrix gitarronk - har dere skjønt hva han driver med? JH er IKKE den type teknisk ekvilibrist uten innhold som jeg forbinder med det begrepet (sa noen Malmsteen?), snarere er han ganske begrenset rent gitarteknisk, men hans utvidelse av elgitarens uttrykksspekter, hans poetiske og sjelfulle spill og originale løp og akkordoppbygninger gjør ham unik. Er man ikke i stand til å høre BAK musikken så sier man sånne dumheter.

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
Henger meg på Hank Williams.
Så enkelt og rett på, samtidig så sterkt, og så stor musikk.
De andre kom etter ...

mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Det var i hvert fall en før Hank Williams som også definitivt var en rocker - nemlig Robert Johnson.

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Antall liker
4
- og ikke minst blues-musiker, så det holdt ;)

pionerer begge, - på hver sin måte

mvh

K

krille_krokodille

Gjest
Hendrix er også veldig oppskrytt, som Affa sa "gitarronk".
At musikken til Hendrix er gitarrunking er en helt hårreisende påstand som faller på sin egen urimelighet. Det som først og fremst kjennetegner gitarspillingen til Hendrix er jo at det er så sinnsykt musikalsk. Han var aldri typen til å la soloene ta overhånd i låtene sånn som mange andre er, men snekret isteden sammen sanger med en helhet og følelse som få, om noen, har klart å matche. Vil anbefale å sette deg ned å høre på noen skiver og konsentrere deg om rytmespillet hans, og alt han fylte inn av små signaturer og finurligheter innimellom vers og refrenger og ting som det. Sjekk ut flyten og det enorme musikalske viddet hans, ikke bare soloene.

En plate jeg syns sier det meste, bortsett fra Electric Ladyland of course, er Radio One. Løp og kjøp, og bli opplyst.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Kate Bush støtter Elvis! 8)

Elvis are you out there somewhere
Looking like a happy man?
In the snow with Rosebud
And king of the mountain

King Of The Mountain