Hei!
Jeg er ikke spessielt opptatt av slike "kåringer", ei heller om hvilken kategori/sjanger hver enkelt artist/musiker eller band kommer inn i hverken for egen del eller etter mer (eller mindre) "offisielle" kategoriseringer.
I iTunes kommer det jo opp en "sjangerliste" når en mater inn en gitt cd.
Dette har jeg gjort og det kan virke som de har en "retningslinje" som går på artist/band som "betemmes" en gang for alle (og da vel må oppfattes som en form for båssetting etter artistens "hovedlinje"? )
Det vil sikkert kunne være tildels sterkt delte meninger om det jeg fant ut i iTunes, men det er nå en gang slik de i hvert fall ser det.
Jeg regner med at de til en viss grad følger andre(s) kriterier for dette!
Sjekket noen av de mest omtalte her i tråden.
Bob Dylan :Folk
Beatles
op
Lennon :rock
Neil Y :rock
Bruce :rock
Stones :rock
R.Adams :rock
V.morrison
op
Doors :rock
J.L..Hooker :blues
Jeg prøvesjekket noen forskjelliglydende cder opp mot hverandre og fikk noen forskjellige "bekreftelser" som i noen tilfeller var litt overraskende for meg.
Bruce Springsteen "Born in The USA : rock
Samme "The Ghost of Tom Joad" :rock ?
Tom Waitz "Alice": alternative?
Samme "Closing time" :rock
Noen eksempler til (uten at de er interessante for tråden)
Roy Orbison: :rock
The Smiths :aternativ? (jeg har nylig rettet dette,skrev inn rock)
W.Guthrie :folk
Jeg personlig synes vel det blir noe rart å kalle "Blonde on Blonde"
med Bob Dylan for "folk", det var vel mer eller mindre her han (imo) gikk fra det som mer med rette kan kalles folk og over til det jeg vel vil putte i rockebåsen.
Men hva da med B.Sprinsteen sin " The Ghost of Tom Joad", som jeg overhode ikke vil kalle rock, men "folk" som tidlig Bob Dylan.
Bob. Dylan sjøl karakteriserer seg vel selv ikke som rockemusiker, men som trubadur(eller kun musiker).
På den kjempefine DVD`n"No direction Home"
Forteller jo Bob sjøl at han i de tidlige år ble puttet i bås(er) som han selv slettes ikke var enig i, likeledes all "mystfiseringen" rundt ham som person og likeledes tolkningen av hans tekster, hvor omgivelsene rundt ham trakk tolkningene svært langt utenfor det han selv hadde ment og (forsto).
Likeledes de mer eller mindre fleipete og tullete/ironiske svarene han på den tiden (tidligere) kunne gi
Gutten var jo bare en ungdom som ville synge,opptre,gi ut plater og (tjene penger)
Han ble dratt i alle fra alle sider i et forsøk på (fra enkelte bl.a. Joan Baez) til å bidra med sitt i den politiske bevegelsen som hadde vind i seilene på den tiden.
Dylan var ikke (alt) for interessert i dette, ham ville synge,opptre (og tjene penger)
Det går også frem av "filmen"at han bl.a. "stjal" mange lp-plater fra bekjente som hadde gode (kanskje sjeldne) samlinger med "folk" music.
Dette sett opp mot teksten på DVD`coverets forside gjør en jo noe forvirret :
"Den ultimate rock&roll-legenden"
Særlig uttrykket "Rock and roll", forvirrer meg litt, siden det ikke helt imo. er det samme som det mer begrensede uttrykket Rock
Det finnes vel andre websider som også benevner kategori: all music.com f.eks.
Mvh.KW