Verdens største rockemusiker!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Bare for å ha sagt det så har jeg hørt MYE Hendrix så jeg har absolutt kjennskap til musikken. En gitarist jeg liker godt er han som spilte i GNR, Slash. Han var jo veldig inspirert av Hendrix...
Den neste påstanden dere kommer med er vel at Mitch Mitchell var bra på trommer ::)

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Hendrix, Chuck Schuldiner, Fripp. For og nevne noen. Led Zeppelin som band.....

mvh

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Det finnes bare EN rockegud!

Som bragte låta LIKE A ROLLING STONE til nye høye dimmensjoner........

og låta ble laget av gode gamle Bob Dylan 8)

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Som bragte låta LIKE A ROLLING STONE til nye høye dimmensjoner........

og låta ble laget av gode gamle Bob Dylan  8)
Sikker på at du ikke mener All along the watchtower..... ??? ::)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Sikker på at du ikke mener All along the watchtower..... ??? ::)

eller begge kanskje, JH var jo Dylan fan og spilte ofte Dylan låter.

f.eks.

All along....
Like a Rolling Stone , knallversjon fra Monterey pop festival.
Drifters Escape
Can you please crawl out of your window

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
eller begge kanskje, JH var jo Dylan fan og spilte ofte Dylan låter.

f.eks.

All along....
Like a Rolling Stone , knallversjon fra Monterey pop festival.
Drifters Escape
Can you please crawl out of your window
Ahh, visste ikke at han hadde covret den låta og, fant den ikke på noen av albumene hans. Men da lærte jeg noe nytt idag og.

Mvh

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Antall liker
9
Hallo, hallo! For en tåpelig diskusjon. Dylan er størst - mer er det ikke å si! Så kommer JH, HW, EP, JC, NY og JL et godt stykke etter men på sammen nivå! ;)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Pete Townsend - kreativ galskap på sitt beste!

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Er Bob Dylan rockemusiker? Da må en jo nevne Phil Collins!!
Malmsteen er jo den kongan av neo-classisk melodiøs rock/metal ;D

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Hei, hei .....Dylan plugget in elektrisk i 66..... det var revolusjon på den tiden...... Han er rocker....

8)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.364
Torget vurderinger
4
Rocke musiker ja, Elvis er jo nevnt opptil flere ganger, han lagde mye bra i de første årene.
Elvis Aron var vel knapt noen musiker vel? Han gitarferdigheter var nok mest til nytte for nettopp å tøffe opp imaget hans. Men, en stor artist og sanger var han.

Lou Reed er ikke akkurat det jeg tenker på når jeg tenker på Rock, men han har noen bra sanger.
Halloooooo! Finnes det egentlig mange som er mer rock'n roll enn Lou Reed? Hørt om Velvet Underground? Hørt en skive som Rock'n Roll Animal? Han er nok for smal for å toppe en idiotisk kåring som dette, men få har hatt større påvirkningskraft på rocken enn han.

Hendrix er også veldig oppskrytt, som Affa sa "gitarronk"
Det som skiller Hendrix fra bølingen av etterapere er nettopp at hans gitarspill har innhold og var virkelig eksplorerende for gitarens musikalske muligheter dengang....posørene som øver foran speilet og drømmer om gamlehelten JH bedriver nettopp gitarronk fordi det er etteraping av hans "eksplorerende eskapader.

Mange bra nålevende rockere da: Chris Cornell, Tori Amos, Nick Cave og PJ harvey for å nevne noen.
Du forbinder ikke Lou Reed med rock, men trekker frem Tori Amos ???!!! En konstant premenstruell østrogenstinkende lespe som tyner av seg sytende og sympatitiggende poptrudelutter innpakket i lilla blonder og pyntet med flinkisbroderier og heklerier som rakner fullstendig straks man prøver å lytte seg mer enn halvveis ut i flygelet hennes. yackkkkkkkk

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Du forbinder ikke Lou Reed med rock, men trekker frem Tori Amos ???!!! En konstant premenstruell østrogenstinkende lespe som tyner av seg sytende og sympatitiggende poptrudelutter innpakket i lilla blonder og pyntet med flinkisbroderier og heklerier som rakner fullstendig straks man prøver å lytte seg mer enn halvveis ut i flygelet hennes. yackkkkkkkk

;D ;D

Må bare si meg veldig enig her.

8)

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Bra jobbet......godt forklart........

8)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg er ikke spessielt opptatt av slike "kåringer", ei heller om hvilken kategori/sjanger hver enkelt artist/musiker eller band kommer inn i hverken for egen del eller etter mer (eller mindre) "offisielle"  kategoriseringer.
I iTunes kommer det jo opp en "sjangerliste" når en mater inn en gitt cd.
Dette har jeg gjort og det kan virke som de har en "retningslinje" som går på artist/band som "betemmes" en gang for alle (og da vel må oppfattes som en form for båssetting etter artistens "hovedlinje"? )
Det vil sikkert kunne være tildels sterkt delte meninger om det jeg fant ut i iTunes, men det er nå en gang slik de i hvert fall ser det.
Jeg regner med at de til en viss grad følger andre(s) kriterier for dette!
Sjekket noen av de mest omtalte her i tråden.

Bob Dylan   :Folk
Beatles       :pop
Lennon       :rock
Neil Y          :rock
Bruce          :rock
Stones        :rock
R.Adams     :rock
V.morrison  :pop
Doors          :rock
J.L..Hooker  :blues

Jeg prøvesjekket noen forskjelliglydende cder opp mot hverandre og fikk noen forskjellige "bekreftelser" som i noen tilfeller var litt overraskende for meg.

Bruce Springsteen "Born in The USA : rock
Samme                  "The Ghost of Tom Joad"  :rock ?

Tom Waitz   "Alice": alternative?
Samme       "Closing time" :rock

Noen eksempler til (uten at de er interessante for tråden)

Roy Orbison:  :rock
The Smiths   :aternativ? (jeg har nylig rettet dette,skrev inn rock)
W.Guthrie     :folk

Jeg personlig synes vel det blir noe rart å kalle "Blonde on Blonde"
med Bob Dylan for "folk", det var vel mer eller mindre her han (imo) gikk fra det som mer med rette kan kalles folk og over til det jeg vel vil putte i rockebåsen.
Men hva da med B.Sprinsteen sin " The Ghost of Tom Joad", som jeg overhode ikke vil kalle rock, men "folk" som tidlig Bob Dylan.

Bob. Dylan sjøl karakteriserer seg vel selv ikke som rockemusiker, men som trubadur(eller kun musiker).

På den kjempefine DVD`n"No direction Home"
Forteller jo Bob sjøl at han i de tidlige år ble puttet i bås(er) som han selv slettes ikke var enig i, likeledes all "mystfiseringen" rundt ham som person og likeledes tolkningen av hans tekster, hvor omgivelsene rundt ham trakk tolkningene svært langt utenfor det han selv hadde ment og (forsto).
Likeledes de mer eller mindre fleipete og tullete/ironiske svarene han på den tiden (tidligere) kunne gi ;)
Gutten var jo bare en ungdom som ville synge,opptre,gi ut plater og (tjene penger)
Han ble dratt i alle fra alle sider i et forsøk på (fra enkelte bl.a. Joan Baez) til å bidra med sitt i den politiske bevegelsen som hadde vind i seilene på den tiden.
Dylan var ikke (alt) for interessert i dette, ham ville synge,opptre (og tjene penger)
Det går også frem av "filmen"at han bl.a. "stjal" mange lp-plater fra bekjente som hadde gode (kanskje sjeldne) samlinger med "folk" music.
Dette sett opp mot teksten på DVD`coverets forside gjør en jo noe forvirret ::)

"Den ultimate rock&roll-legenden"

Særlig uttrykket "Rock and roll", forvirrer meg litt, siden det ikke helt imo. er det samme som det mer begrensede uttrykket Rock

Det finnes vel andre websider som også benevner kategori: all music.com f.eks.

Mvh.KW

T

Thomas_Lutro

Gjest
Visst faen er Lou Reed rocker!!!

En av de største er han og. Rock 'n' Roll animal er min kandidat til tidenes live-album. Men er han størst? Jeg har aldri fått tak i VU-greiene, og hva hadde transformer vært uten Bowie og Mick Ronson?

Min kandidat er David Bowie, og tidenes skive er The rise and fall og Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Men igjen, hva hadde denne vært uten nettopp Mick Ronsons vannvittige gitarspill og arrangementer? Samme gjelder Hunky Dory, Aladdin Sane og The man who sold the world.. Bowie selv fortjener pisk på pung med kald fiskeøse, for måten han tok på seg selv all æren for det Ronson hadde bidratt så mye til. Hva hadde Scary Monsters vært uten Robert Fripp på gitar? Ingen som vet, ingen som vet...

Jeg lanserer herved den godeste Mick Ronson som rockens desidert mest blodig urettferdig ignorerte MESTER. Kanskje ikke størst, men en mann som burde vært MYE bedre kjent!

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
AC/DC er de største (minste) rockerne! De er jo oppfostret på Chuck Berry og de gutta der fra femti tallet (da rocken startet) Angus "duckwalk" Young er kongen! (bob hund er Sveriges største, hehe)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Bruce Springsteen "versjon åtti tallet". Ingen over, ingen ved siden.
"Simply the boss"

K

kbwh

Gjest
Tiltredes Boffen!
Kandidater bør ha levert 5-6 store album for å være med.
Da er Elvis også utelukket? Hva vet jeg?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.364
Torget vurderinger
4
Elvis var vel for det meste som en herreløs puddel (rosa sådan), nesten som en saueflokk gjetet av en onsdkapsfull gjeterhund med retning rett i dass.

Fortsett fra det kan man med godvilje si han var en rocker når han gjorde Sun-inspillingene helt i starten av karrieren, - da han visste det gikk rett til himmels, men ga faen og heller fokuserte på det musikalske. Og han var en rock'n roll'er i den værste Las Vegas-tiden helt på slutten av karrieren, - da han visste det gikk rett i dass, men ga faen og levde sin egen myte og legende selvom smerten og fortapelsen lå tjukt utenpå han.

.hmm....nå får jeg sikkert juling av Graceland-gjengen....

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
61
Sted
Belgia

Jimi Hendrix - Tidenes rockemusiker!

Ærbødigst!

A

Affa

Gjest
Hvorfor? Brennende gitar? En bra coverlåt? 5-6 bra egne låter? Ingen helstøpte LP'er (I godt selskap med U2 og REM)? Nei tidens mest oppskrytte artist er han kanskje og en god gitarist.

LOULOULOULOULOULOU!!!!!!

J

jekri

Gjest
Hvorfor? Brennende gitar? En bra coverlåt? 5-6 bra egne låter? Ingen helstøpte LP'er (I godt selskap med U2 og REM)? Nei tidens mest oppskrytte artist er han kanskje og en god gitarist.
Feil, han døde på rett tidspunkt. Samme med Janis Joplin, Jim Morrison, Elvis og mange andre.
Hva kunne Hendrix ha vært i dag? En forfyllet noen og syttiåring som ingen visste hvem var?
Som et apropos, kikket på BBC sin verson av Hilde Hummelvolds ryddeprogram. Den de besøkte var Status Quo sin opprinnelige trommeslager. Du kan trygt si han var blitt anonym og besteborgelig ;D

A

Affa

Gjest
Helt enig. Tenk hva verden hadde blitt spart for hvis macca hadde fått en midt i planeten i 1975.

Topp Bunn