Verdiløse CD spillere?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg har begynt å rippe CD'er og fått lasta ned en god avspiller (MediaMonkey). Har A/B testa mot CD spillern (Sony CDP-X5000) og synes det låter best fra HDD. Jeg har ikke lyst til å gi bort CD spillern min heller, men registrerer att de salgsannonsene som ligger ute for tida tilsier att jeg ikke får mange Pesetasene for spillern. Men kanskje jeg kan lete opp en samler til en spiller som er forholdsvis sjelden utenfor Japan?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg solgte alle mine CDspillere for en 2-3 år siden - og har aldri sett meg tilbake. Sånn sett kan jeg ikke hjelpe deg med å bli kvitt spilleren din - men er du heldig, finner du en glad og betalingsvillig kjøper som er av sitte-og-hygge-seg-med-Cdcoveret-typen - og da kan du få brukbart betalt. Men skynd deg - du risikerer å bli sittende igjen med Svarte-Per.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Behold den, vel? Skader jo ikke å ha den der.

Edit:

Når det er sagt: Send meg gjerne en PM om hvor "verdiløs" du kan akseptere at den er. Jeg skulle hatt et nytt drivverk, selv om squeezebox-en jeg fikk til jul har gjort det litt overflødig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kjekk å ha som drivverk sånn i tilfelle noen dumper innom med Cder de gjerne vil høre med engang

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Er jo for galt å bare stue bort en sånn flott spiller. Hatt endel Sony ES spillere og har en 555 ES ennå.
Du kan jo legge den ut og se hva folk er villig til å bla opp ?

/jan

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
65finger skrev:
Kjekk å ha som drivverk sånn i tilfelle noen dumper innom med Cder de gjerne vil høre med engang
Man er godt i gang med å rippe de medbragte CDene før gjestene har tatt av seg skoene og hengt fra seg yttertøyet. Når man attpåtil kan begynne å spille det første sporet mens rippingen av de øvrige sporene foregår, er det helt unødvendig å ha en CDspiller stående arbeidsledig i standby, hvis dette skal være begrunnelsen.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg må si det - jeg er glad i den spillern - den er litt tidløs designmessig. Jeg kan jo bare bruke PC dersom noen har medbrakt. Jeg skal vurdere om jeg er fattig nok til og selge den, men jeg tviler på om jeg slipper den til markedspris.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ulf-B skrev:
65finger skrev:
Man er godt i gang med å rippe de medbragte CDene før gjestene har tatt av seg skoene og hengt fra seg yttertøyet. Når man attpåtil kan begynne å spille det første sporet mens rippingen av de øvrige sporene foregår, er det helt unødvendig å ha en CDspiller stående arbeidsledig i standby, hvis dette skal være begrunnelsen.
Ser den

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
vredensgnag skrev:
decibelius skrev:
Jeg må si det - jeg er glad i den spillern - den er litt tidløs designmessig. Jeg kan jo bare bruke PC dersom noen har medbrakt. Jeg skal vurdere om jeg er fattig nok til og selge den, men jeg tviler på om jeg slipper den til markedspris.
Den får du en fin pris for. Tenk internasjonalt. Bruk eBay og Audiogon.

http://www.agoraquest.com/viewtopic.php?forum=52&topic=31777
Etter den linken fikk jeg ihvertfall ikke lyst til å si hadet til den. Men takk for alle innspill ;)

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg kan jo nevne att mitt eks ikke er Japan import, men kjøpt på Rolfs i Oslo 1996. Du kan se forskjellen på Japan og Euro versjon på att min ikke har strømstikk ut bak. Den jeg kjøpte kom fra en container som ble delt av Danmark og Norge iflg salgssjef i Sony på den tiden (jeg stod på venteliste).

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
I dag morges kunne man få en high-end McIntosh cd-spiller hos Soundgarden med 20 tusen i rabatt.Så cd-spillere står ikke høyt i kurs hos folket lengre.Hos meg blir det nok årevis til jeg går over til HDD-avspilling.Har rett og slett ikke plass til alle cd-platene mine i pc'en.Dessuten har jeg ingen interesse av å bruke penger på noe så kjedelig som datautstyr.Da heller et nytt og bedre konvensjonelt komponent til stereoanlegget.

mvh. s,

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.996
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg solgte nylig en Electrocompaniet EMC-1UP CD-spiller og et ECP-1 RIAA-trinn på bruktbørsen. Begge var omtrent 10 år gamle, CD-spilleren med alle oppgraderinger som har vært tilgjengelig underveis. CD-spilleren hadde dessuten originalemballasje, men det hadde jeg ikke til RIAA-trinnet. Jeg annonserte begge til ca 1/3 av hva disse komponentene koster fra butikk i dag. Det tok omtrent to uker før jeg fikk et eneste bud på CD-spilleren, og jeg endte med å selge den en del lavere enn annonsert pris. På RIAA-trinnet hadde jeg 4-5 bud i løpet av det første døgnet, og det gikk for annonsert pris + frakt dagen etter at jeg hadde lagt ut annonsen. Da måtte jeg enda si "dessverre" til flere potensielle kjøpere. Vinyl ruler, ser det ut til, men CD-spillere er ikke helt verdiløse ennå.

Nå har jeg forøvrig den digitale musikken på en Netgear ReadyNAS og spiller den av via en Squeezebox Transporter og Squeezeserver. Det låter bedre enn det gjorde fra CD-spilleren.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Jeg kommer ALDRI til å selge mine cd-spillere.
Men kjøper ikke noen nye heller.

V

vredensgnag

Gjest
mikefish skrev:
I dag morges kunne man få en high-end McIntosh cd-spiller hos Soundgarden med 20 tusen i rabatt.Så cd-spillere står ikke høyt i kurs hos folket lengre.Hos meg blir det nok årevis til jeg går over til HDD-avspilling.Har rett og slett ikke plass til alle cd-platene mine i pc'en.Dessuten har jeg ingen interesse av å bruke penger på noe så kjedelig som datautstyr.Da heller et nytt og bedre konvensjonelt komponent til stereoanlegget.

mvh. s,
Og det du skriver er jo helt rett - har man en fint organisert CD-samling opp i tusentallene så skal man ikke akkurat slite ut CDene ved avspilling, og da er det også fint å ha en spesiell cd-spiller, som den decibelius eier, å snurre med.
Man er ikke tvunget til å gå over til HDD - selv må jeg tilstå at jeg bruker det mye mer enn jeg kjører CD, men hadde jeg hatt vegghyller med god musikk er det mulig jeg ville tenkt annerledes.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.804
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Verdiløse er de bare dersom du har hatt planer om å selge de. Siden jeg stort sett ikke driver med sånt, men bare bruker de til å spille på musikk på, noe som gir meg stor glede, har de stor verdi for meg. Ingen planer om å gå over til HD.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
48
Sted
Akershus
Når det gjelder plass så har jeg ca 4500 CD-er lagret i Flac-format på en ekstern harddisk på 1,5Tb samt en tilsvarende disk som back-up. Disse diskene koster til sammen rett i overkant av en tusenlapp.

Jeg har ikke hatt CD-spiller på et par år, men jeg kikker etter LP-spiller hver eneste dag på diverse bruktbørser. Det jeg savner mest er jo å samle på noe, og selv om man kjøper CD-er i hopetall mister man litt av sjarmen med å handle musikk når den kun skal digitaliseres og arkiveres. Derfor ønsker jeg å samle på noe, og for min del tror jeg LP kan være tingen.

Vinylfolket har jo aldri syntes sølvplater har vært noe stas uansett :)

Heineken

Medlem
Ble medlem
20.02.2010
Antall liker
0
Asbjørn skrev:
Jeg solgte nylig en Electrocompaniet EMC-1UP CD-spiller og et ECP-1 RIAA-trinn på bruktbørsen. Begge var omtrent 10 år gamle, CD-spilleren med alle oppgraderinger som har vært tilgjengelig underveis.
Er det noe vesentlig forskjell på dette ca 10 år gamle RIAA-trinnet kontra dagens ECP mtp oppgraderinger eller bruk av andre komponenter eller er det mye godt det samme?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.996
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Heineken skrev:
Asbjørn skrev:
Jeg solgte nylig en Electrocompaniet EMC-1UP CD-spiller og et ECP-1 RIAA-trinn på bruktbørsen. Begge var omtrent 10 år gamle, CD-spilleren med alle oppgraderinger som har vært tilgjengelig underveis.
Er det noe vesentlig forskjell på dette ca 10 år gamle RIAA-trinnet kontra dagens ECP mtp oppgraderinger eller bruk av andre komponenter eller er det mye godt det samme?
Så vidt jeg vet har det ikke vært noen endringer underveis. Hadde det vært tilgjengelige oppgraderinger, ville jeg nok benyttet meg av dem. Det var vel perfekt fra starten. :)

Eneste grunn til å selge det RIAA-trinnet er forresten at det har litt høyt utsignal for min kombinasjon av pickup og preamp, sånn at den digitale preampen (DEQX HDP3) av og til går i klipping. Da trengte jeg noe med justerbart gain. Lyden var det jo ikke noe feil på.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Har hørt att ny laser kan være en hemsko (vet ikke hvor jeg fikk det ordet fra, hemsko hmm lar det stå).
Jeg sente en mail til Sony verkstedet på Kaldbakken, men fikk ikke svar. Noen som vet status på lasertilgjengelighet? Jeg har allerede bytta i ca. 2003. Vet det er en jungel det derre med lasere.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Spørs jo hvilken spiller du har.
CDP-X5000?

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
299
Sted
Tranby
Utslitt laser og annen slitasje trekker ned verdien betraktelig.
Gikk en for 2500 for ca måned siden som var i meget god stand på AV-forum.
Et flott eksemplar er verdt mellom 3500 og 4500 kr, så verdiløs er den ikke.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
I følge service manualen så står det en KSS-274A/J-N i CDP-X5000.
Utrolig hvor mange gamle service manualer man samler på.
Sony sitt delenummer er : 8-848-466-11

Om den er utgått har jeg ingen formening om.
Men det skulle ikke forbause meg.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
30.108
Sted
Oslo/Grebbestad
akto skrev:
Når det gjelder plass så har jeg ca 4500 CD-er lagret i Flac-format på en ekstern harddisk på 1,5Tb samt en tilsvarende disk som back-up. Disse diskene koster til sammen rett i overkant av en tusenlapp.

Jeg har ikke hatt CD-spiller på et par år, men jeg kikker etter LP-spiller hver eneste dag på diverse bruktbørser. Det jeg savner mest er jo å samle på noe, og selv om man kjøper CD-er i hopetall mister man litt av sjarmen med å handle musikk når den kun skal digitaliseres og arkiveres. Derfor ønsker jeg å samle på noe, og for min del tror jeg LP kan være tingen.

Vinylfolket har jo aldri syntes sølvplater har vært noe stas uansett :)
joda Atle, her lever begge format i beste velstand. ;)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.595
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Verdiløse CD spillere?
Kan ikke tenke meg at min ART G2 blir verdiløs på lang tid ;D
Den brukes daglig!! Og har ennå tilgode å høre noe annet (nettverksspiller) som spiller bedre ;)

gismo

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
CD-spiller er nå kjekt å ha med tanke på resterende familie og ikke minst sjarmen med å ha fysiske plater.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.595
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Holmium skrev:
CD-spiller er nå kjekt å ha med tanke på resterende familie og ikke minst sjarmen med å ha fysiske plater.
Ja mine fysiskeplater er veldig kos, og der er mye flott å lese også, tekster, musikere, produsenter, bilder osv.

gismo

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.257
Torget vurderinger
1
Pr. i dag hadde jeg kun kjøpt to ting: Blu-Ray og benyttet det som drivverk, eller et billig CD-drivverk. Ellers er det Squeezebox + server som er planen her.

S

Stereo_Mono

Gjest
Også jeg som er så sugen på en ny Cyrus CD spiller.... ;)

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
58.819
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
80
CD spiller må jeg ha ;D bruker litt pc på spotify men når jeg skal kose meg blir det CD!

O

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.848
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ove W skrev:
CD spiller må jeg ha ;D bruker litt pc på spotify men når jeg skal kose meg blir det CD!

O
Gjelder de samme lover her som på alle andre områder; du får hva du betaler for!
En dac til 10 000 danker ikke ut en cd-spiller i high-end klassen. Det er bare det at mange alltid tror at det nyeste nødvendigvis er best.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
lars_erik skrev:
Ove W skrev:

O
Gjelder de samme lover her som på alle andre områder; du får hva du betaler for!
En dac til 10 000 danker ikke ut en cd-spiller i high-end klassen.
Selvfølgelig gjørt den ikke det. 10.000 - hva er det i denne sammenhengen? Men legger du en 30-40-50 i potten for en DAC, nærmer du hva det skal være av high-end CDspillere.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.848
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
Ove W skrev:

O
Selvfølgelig gjørt den ikke det. 10.000 - hva er det i denne sammenhengen? Men legger du en 30-40-50 i potten for en DAC, nærmer du hva det skal være av high-end CDspillere.
Da nærmer du deg, men ikke de beste cd-spillerne fra dCS, Esoteric, Emm Labs m.fl.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.848
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
f skrev:
Jøss, er det lydforskjeller på CD spillere også :eek:
;D
Fantastisk kommentar ;D

I følge mange, så har jo driverket intet å si. Derfor mener de at billig-driverk og billig-dac gir topp-lyd 8)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.192
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
Ove W skrev:

O
Da nærmer du deg, men ikke de beste cd-spillerne fra dCS, Esoteric, Emm Labs m.fl.
Beklager Lars Erik, må faktisk være uenig med deg (beundrer at du gidder å diskutere kabler, jeg har sluttet).
Legger du 50000 i potten, har du en habil AN dac. Med alle de fordeler den har som merkene du nevner ikke har. ;)

Håvard

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.753
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
I følge mange, så har jo driverket intet å si. Derfor mener de at billig-driverk og billig-dac gir topp-lyd 8)
...og hvorfor skulle det ikke det? Enhver produktkategori har et prispunkt hvor praktisk talt alt potensiale kan realiseres. Digital signabehandling er fryktelig billig vi og omgir oss med det på alle kanter. Det er ingen grunn til at en DAC skal koste masse penger. Det betyr ikke at alt som er billig låter bra. Det samme med kabler; har du nådd et vist prisnivå er det mulig å lage en kabel med perfekte elektriske egenskaper til den tiltenkte bruk.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Haavard skrev:
lars_erik skrev:
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
Ove W skrev:

O
Beklager Lars Erik, må faktisk være uenig med deg (beundrer at du gidder å diskutere kabler, jeg har sluttet).
Legger du 50000 i potten, har du en habil AN dac. Med alle de fordeler den har som merkene du nevner ikke har. ;)

Håvard
Bruker du 50k på en AN dac bør du kjøpe et habilt drivverk og..Ellers er det vel bortkasta penger ilfg troen om :) AN-dac'ens nervøsitet for underlag de står på samt drivverk..

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
HCS skrev:
Haavard skrev:
lars_erik skrev:
Ulf-B skrev:
lars_erik skrev:
Ove W skrev:

O

Håvard
Bruker du 50k på en AN dac bør du kjøpe et habilt drivverk og..Ellers er det vel bortkasta penger ilfg troen om :) AN-dac'ens nervøsitet for underlag de står på samt drivverk..
Hehe - legger du 50.000 i potten, har du en habil Weiss DAC, og da kan du fôre den med hva som helst. Og spør du broren min - som har et av de aller dyreste DCS-oppsettene man kan tenke seg - sier han at jeg har gjort et røverkjøp, mens han er blitt rundlurt. Satt på spissen, selvfølgelig - men vi er bransjen for de ørsmå marginene....

Topp Bunn