Høyttalere Verdt å kjøpe nye høyttalere!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Ut i fra kommentarene her er det veldig mange med god/bred erfaring etter et langt hifi liv, hør på disse. skal du oppgradere fra Klipsch er du inne på noe i ditt første innlegg, men det finnes kanskje andre løsninger. Uansett spar deg for å gå i mainstream fella hvor du betaler for masseprodusert lyd der referansen er sin nærmeste konkurrent (flere produsenter er nevnt i tråden) og du opplever liten forbedring. Med litt utforskning vil du få på plass lydbildet du er på jakt etter, (-det du er redd for å miste hos klipsch må du forresten glemme, du får igjen i bøtter og spann om du utforsker litt..) Var selv overbevist om at Klipsch "was the shit", -har fremdeles 2 sett klipsch vel og merke (Chorus II for lagring/utplassering (selges aldri) og RF 62 II som reserve/klipsch referanse og 0,- verdi/ låter bedre enn dagens klipsch) og har hatt Masse klipsch opp i gjennom i tillegg til mye annet rart. Det jeg kan umiddelbart si er at du må tørre å finne din lydsignatur, Klipsch er ikke en lydsignatur i seg selv annet enn at de greier å spille høyt med et dynamisk dog noe snevert lydbilde, og fungerer bra med billigere elektronikk. -Og det er her poenget mitt kommer til; elektronikken er det grunnleggende for at høyttalerene skal kunne leve, -det er veldig mange som går i byttefella med dyrere høyttalere for så å aldri falle på plass grunnet elektronikken. Liker du dine Klipsch er jeg sikker på at med noen justeringer på elektronikken får du vekk lyttetrethet i første omgang. Klipsch er lett å maxe på elektronikk og da kan du gå videre.. Om jeg skal komme med noen konkrete anbefalinger på høyttalere som jeg tror du burde lytte til er absolutt ProAc et alternativ som står seg frem. Hadde i mange år store ProAc høyttalere som hovedhøyttaler og har erfart mange modeller av dette merket. ProAc passer til rock samtidig som de elsker egentlig alt av musikk. Disse kan du dra på med Volum og har en spenst i bassen som Klipsch kan se lenge etter. Proac trenger god elektronikk men sånn er det med de fleste produsenter av god kvalitet. ProAc benytter seg av Scan-Speak elementer og det er her lydsignaturen kommer inn, har til dags dato ikke hørt en Scan-Speak høyttaler jeg ikke liker så det er signaturen min som jeg bruker som et referanse punkt. Drar du Spendor inn i sammenligningen som du selv nevner får du en noe mer analytisk tilnærming, mister litt av lekenheten til ProAc. Harbeth bør også nevnes, disse har en mellomtone som er kanskje en av de beste, men begrenser seg på andre ting. Alle disse er engelske og bærer en tilsvarende signatur med noen ytterpunkter. Men det finnes uttalige andre spennende produsenter som feks; PMC, AE, Fyne osv.. Lykke til!
    Tror jeg må prøve å få testet flere høyttalere, mulig jeg må kjøpe noen relativt billige på «brukten» og få sammenlignet slik at jeg finner mer ut av hva jeg liker og så absolutt ikke liker..😅

Takk, blir spennende når jeg får begynt å teste litt forskjellig, både preamper og høyttalere 👍🏻

samiboy

Medlem
    Ble medlem
    27.04.2014
    Antall liker
    15
    Sted
    Kristiansund
    Jøss, kunne vært kjekt å få testet ett par preamper til effektforsterkeren min ja😊 Kan kanskje få ordnet en avtale etter påske? ( jeg jobber dessverre i påsken )
    Planen er å legge de ut for salg i påsken, men om de ikke blir solgt stå skal du få låne 😊 send meg en pm noe det blir aktuelt 😊

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Planen er å legge de ut for salg i påsken, men om de ikke blir solgt stå skal du få låne 😊 send meg en pm noe det blir aktuelt 😊
    Skjønner😅

Sender deg melding over helga ( har ett par dager fri ), så om familien ikke har for mange planer så kanskje jeg får testet en av dem da😅👍🏻
    Gjerne send meg en link til annonsen din om du legger de ut snart 😊

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var godt kjent med ProAc tidligere (startet ProAC vennetråden). De største og dyreste fungerte nok bra på rock, men jeg syntes ikke de mindre gjorde det helt. Manglet litt dynamikk og sprettenhet syntes jeg. Litt trege i bassen. Er de seneste modellene bedre? Har du endret noe på filosofien? Jeg har dog hørt D30s for ikke lenge siden og sammenlignet de med PMC. Natt og dag egentlig. ProAC hadde den samme lyden som jeg kjente de fra før. Fine på akustisk, men behagelige og tilbakelente. PMC er veldig mye mer frempå og lysere. Men smaken er forskjellig så hva TS føler vet vi jo ikke. Rock er etter min mening det vanskeligste å finne gode høyttalere til. Vil ikke at det er for fremfå, men dynamiske og raske. Vanskelig oppgave.
    Proac hadde vel en serie som het Studio (må ikke forveksles med noen av de første monitorene som også het Studio) som var et slags innstegsforsøk, mener å huske at disse fraviket fra ProAc sounden..

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Eirik44
    Kvålsvoll Design holder til i Ålesund.
    Det er 3,5 times kjøring fra Kristiandsund.
    Han har demo rom.
    Avtal et besøk der.
    Tipper det blir en positiv opplevelse.
    Men det er mulig du må låne litt penger fra kjerringa di da.
    🤭

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Eirik44
    Kvålsvoll Design holder til i Ålesund.
    Det er 3,5 times kjøring fra Kristiandsund.
    Han har demo rom.
    Avtal et besøk der.
    Tipper det blir en positiv opplevelse.
    Men det er mulig du må låne litt penger fra kjerringa di da.
    🤭
    Takk for tips, kan kanskje få tatt en dagstur nedover 👌🏻
    Blir sikkert fort dyrt om demonstrasjonen imponerer ja..😅

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.868
    Torget vurderinger
    0
    Per dags dato har jeg ett sett med Klipsch rp-280f reference høyttalere som drives av en Bryston 14b sst2 effektforsterker og en WiiM ultra streamer.
    Jeg har ingen akustiske hjelpemidler ( har et gulvteppe ), og ikke et dedikert rom for anlegget.

Har hatt Klipsch i ca. 10 år og lysten til å prøve noe annet er virkelig høy. Nå har jeg aldri brukt mye penger på hifi generelt, men gikk til anskaffelse av Bryston effekt samt WiiM ultra tidligere i år. Dette gjorde så absolutt at Klipsch ene våknet til live etter mange år med en Onkyo surroundforsterker til å drive dem.

Så nå kommer mitt store spørsmål: Vil høyttalere som f. eks:

Ø Audio Icon mk1, Fyne Audio F703 eller Spendor D9,2 endre merkbart lyden hjemme hos meg, eller er det rett og slett ikke så stor forskjell på en av disse kontra mine Klipsch rp-280f?
    Jeg spiller hovedsakelig rock, men det hender at noe pop og andre sjangere også blir spilt.

Er det en eller flere som har erfaring med en eller flere av de ovennevnte høyttalerne og som også vet hvordan mine Klipsch spiller og vil si noe om hva jeg kan forvente om jeg oppgraderer?

Er redd jeg bruker masse penger og blir litt skuffa over at lyden ikke blir merkbart endret/bedre..😅 Vis vedlegget 1112887
    Klassisk problemstilling. Jeg er sent på ballen her og vet ikke om du har plass til flere tips;) Jeg har Ø- Icon selv og har sett annonsen din på torget, så derfor hiver jeg meg på.

Det jeg lurer på er hva du ønsker bedre eller forskjellig med lydbildet du har i dag? Det synes jeg ofte er et godt sted å begynne.

Høyttalere er generelt den komponenten som objektivt kan endre lyden mest, både med integreringen i rommet, men også selve lydsignaturen i anlegget. Jeg bruker å si at høyttaleren bestemmer "klassen" på anlegget, mens det andre kan optimalisere innenfor den klassen.

Ø Icon har bassportene på den ene siden av høyttaleren så den har en integreringjusteringsmulighet ved å plassere de med porten innover eller utover. Da de kostet 75.000,- var de et røverkjøp til prisen. Jeg tør ikke anbefale de til rock fordi rock kan bety så mangt, men kan trygt anbefale de som en alroundhøyttaler med stor kapasitet. De vil være litt bredere enn høyttalerene du har nå, så ser ikke at de passer godt i plassering du har nå, men hvis du har muligheter til å ha anlegget et annet sted eller snart skal flytte betyr jo ikke det så mye.

Tipset om at Kvålsvoll holder til i nærheten er et godt tips. Ikke sikker du trenger å gå over bekken etter vann. Han kan håndtere både romakustikk og EQ så en god lytt og prat med han kan det være du får mye ut av. Høyttalerene hans sies å være veldig dynamiske og vil kunne passe godt til rock. De trenger vel sub, men det ligger et par Kvålvollsuber ute på torget som kan hjelpe litt på budsjettet.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Klassisk problemstilling. Jeg er sent på ballen her og vet ikke om du har plass til flere tips;) Jeg har Ø- Icon selv og har sett annonsen din på torget, så derfor hiver jeg meg på.

Det jeg lurer på er hva du ønsker bedre eller forskjellig med lydbildet du har i dag? Det synes jeg ofte er et godt sted å begynne.

Høyttalere er generelt den komponenten som objektivt kan endre lyden mest, både med integreringen i rommet, men også selve lydsignaturen i anlegget. Jeg bruker å si at høyttaleren bestemmer "klassen" på anlegget, mens det andre kan optimalisere innenfor den klassen.

Ø Icon har bassportene på den ene siden av høyttaleren så den har en integreringjusteringsmulighet ved å plassere de med porten innover eller utover. Da de kostet 75.000,- var de et røverkjøp til prisen. Jeg tør ikke anbefale de til rock fordi rock kan bety så mangt, men kan trygt anbefale de som en alroundhøyttaler med stor kapasitet. De vil være litt bredere enn høyttalerene du har nå, så ser ikke at de passer godt i plassering du har nå, men hvis du har muligheter til å ha anlegget et annet sted eller snart skal flytte betyr jo ikke det så mye.

Tipset om at Kvålsvoll holder til i nærheten er et godt tips. Ikke sikker du trenger å gå over bekken etter vann. Han kan håndtere både romakustikk og EQ så en god lytt og prat med han kan det være du får mye ut av. Høyttalerene hans sies å være veldig dynamiske og vil kunne passe godt til rock. De trenger vel sub, men det ligger et par Kvålvollsuber ute på torget som kan hjelpe litt på budsjettet.
    Takk for et langt og godt svar 🤩

Ser jo det at høyttalere som er større og bredere enn de jeg har ikke passer helt inn der anlegget står nå..😏
    I rommet jeg ettervært kan flytte det til blir det nok ca 3 meter mellom høyttalerne og det håper og tror jeg skal holde, samt så blir det forhåpentligvis lettere å plassere ting riktig i forhold til rommet og lytteposisjonen 👌🏻

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.868
    Torget vurderinger
    0
    Takk for et langt og godt svar 🤩

Ser jo det at høyttalere som er større og bredere enn de jeg har ikke passer helt inn der anlegget står nå..😏
    I rommet jeg ettervært kan flytte det til blir det nok ca 3 meter mellom høyttalerne og det håper og tror jeg skal holde, samt så blir det forhåpentligvis lettere å plassere ting riktig i forhold til rommet og lytteposisjonen 👌🏻
    Så bra!! 3 meter mellom høyttalerene begynner å likne optimalt. Et tips kan være å vente med å vurdere nytt til du kommer deg på plass i nytt lytterom😊

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.716
    Torget vurderinger
    49
    Stemmer, den kan yte 2x600w i 8ohm, så vil tro at den takler de fleste høyttalere 😅👍🏻
    Den driver alt, trenger ikke tenke på det.
    Får små stativ høyttalere til å høres ut som voksne gulvhøyttalere👍😎
    Jeg har alltid brukt Bp26 på det jeg har hatt av Bryston, men sikkert helt ok og kjøre direkte fra dac.
    Mister kanskje litt fyldighet, og blir mer detaljert kanskje (??), men akkurat det er utenfor mit erfarings felt.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Så bra!! 3 meter mellom høyttalerene begynner å likne optimalt. Et tips kan være å vente med å vurdere nytt til du kommer deg på plass i nytt lytterom😊
    Det er veldig vanskelig å vente når man har egentlig bestemt seg for å prøve noe nytt🤭
    Skal lese, dra og lytte på ulike høyttalere osv nå etter påsken tenker jeg.. Så får jeg se om jeg ender opp med å kjøpe noe😅

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Den driver alt, trenger ikke tenke på det.
    Får små stativ høyttalere til å høres ut som voksne gulvhøyttalere👍😎
    Jeg har alltid brukt Bp26 på det jeg har hatt av Bryston, men sikkert helt ok og kjøre direkte fra dac.
    Mister kanskje litt fyldighet, og blir mer detaljert kanskje (??), men akkurat det er utenfor mit erfarings felt.
    Jeg ser stadig etter en pent brukt Bp-26, bydde faktisk på en for en stund siden også.. Dessverre for min del kunne jeg ikke gi nok🙄

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Horten
    Det er veldig vanskelig å vente når man har egentlig bestemt seg for å prøve noe nytt🤭
    Skal lese, dra og lytte på ulike høyttalere osv nå etter påsken tenker jeg.. Så får jeg se om jeg ender opp med å kjøpe noe😅
    Det er jo nevnt tidligere i denne tråden, men vil nok anbefale å forsøke seg på å få best mulig lyd i det oppsettet man har.
    Både for å få en ide på hva man egentlig hører og rommets bidrag etc.

En Umik-1 målemikrofon og en pc er en bra start.
    Denne videoen her gir også en lettfattelig innføring i måling og ev om man vil EQ'e høyttalerene++:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har tilgang til en kjeller?
    Der du har anlegget nå, er langt fra optimalt. Da ville jeg heller brukt tid og penger på å få kjelleren til å tjenestegjøre som lytterom først, for så finne ht som passer der. Ellers risikerer du å måtte gå hele runden en gang til, spes når du bor såpass langt fra butikker (selv har jeg som prinsipp å ikke bruke butikkenes fasiliteter, om jeg skal kjøpe brukt likevel. Det er ikke fair).

forsell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    598
    Jeg ser stadig etter en pent brukt Bp-26, bydde faktisk på en for en stund siden også.. Dessverre for min del kunne jeg ikke gi nok🙄
    Jeg vil tro att det siste du trenger akkurat nå er Bp-26. Før du event har byttet høyttalere med mindre skarphet problemer. Jeg bruker Bryston sett selv med BP-26.

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Det er jo nevnt tidligere i denne tråden, men vil nok anbefale å forsøke seg på å få best mulig lyd i det oppsettet man har.
    Både for å få en ide på hva man egentlig hører og rommets bidrag etc.

En Umik-1 målemikrofon og en pc er en bra start.
    Denne videoen her gir også en lettfattelig innføring i måling og ev om man vil EQ'e høyttalerene++:
    Det der skal jeg ta å undersøke nærmere, kanskje en meget billig «oppgradering» i forhold til å kjøpe noe annet..🤔

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Du har tilgang til en kjeller?
    Der du har anlegget nå, er langt fra optimalt. Da ville jeg heller brukt tid og penger på å få kjelleren til å tjenestegjøre som lytterom først, for så finne ht som passer der. Ellers risikerer du å måtte gå hele runden en gang til, spes når du bor såpass langt fra butikker (selv har jeg som prinsipp å ikke bruke butikkenes fasiliteter, om jeg
    skal kjøpe brukt likevel. Det er ikke fair).
    Jo, har en kjellerstue som for øyeblikket brukes til lagring og rom til å sage og tilpasse ting til andre rom nede😅 ( Oppussingsprosjekter med andre ord ).
    Vet jo ikke om jeg handler brukte høyttalere eller ei ennå, spørs om jeg kommer over nye høyttalere som er innenfor mitt budsjett eller ei det. Men er det nå en hifi-butikk som er villig til å låne meg ett høyttalerpar til hjemlån så sier jeg jo ikke «nei takk»😉

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har hørt Ø Icon som hr @TrompeteN anbefaler.
    Jeg tror det er en høytaler du lett og fort kan bli svært glad i.
    Jeg ble i hvert fall ganske så imponert, jeg skulle bare kjøpt de der og da…
    😂

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Suplemang til mine tidligere poster.

Om du vii bruke kjellern, eller WAF stua, ...er opp til deg.
    Tar du kjelleren, har du også større friheter iht. akustiske tiltak.

I en WAF stue blir det vel begrenset med både utseende og akustiske tiltak.
    Med Wiim Ultra har du store muligheter for å temme det som skjer under 200 Hz
    ...og dermed gir det også større valgfrihet til type høyttalere.
    Svære saker, ingen hindring til godlyd.

Jeg bruker 4x21" på 18 m2 i kjelleren, og får IKKE for mye bass, men "riktig" bass. ;)

Jeg tror de fleste som ikke er fornøyd med lyden i en WAF stue, er de som sliter med
    det som skjer under 200 Hz.
    Får man nogenlunde kontroll over dette, vil resten av det som skjer all over, være overkommelig
    å hanskes med.
    Å få kontroll på det som skjer under skrøder frekvensen, vil også gi bedre inntrykk over det som skjer
    i mellomtone og diskant.
    ...så sant det er en god konstruksjon.

Selv, synes jeg godt konstruerte/designede høyttalere i dag, hører til sjeldenhetene.
    Velg brukte....med omhu.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg må prøve å få testet flere høyttalere, mulig jeg må kjøpe noen relativt billige på «brukten» og få sammenlignet slik at jeg finner mer ut av hva jeg liker og så absolutt ikke liker..😅

Takk, blir spennende når jeg får begynt å teste litt forskjellig, både preamper og høyttalere 👍🏻
    Om du ønsker å dra på rockern`n uten å få Klipsch vinkelsliperen på berserk besøk i sneglehuset, og en høyttaler som virkelig gjengir musikken på en annen, morsom, saftig, ørevennlig og kraftfull måte så gå for JBL L82. Eller 100 om du har råd. Det er solgt en del av dem, få på brukten. Prøve å tune en RP med forforsterker, amp og kabelbytte er bare tull, og utgjør marginale forskjeller. Nok et ekspert råd😅.

1744384676273.jpeg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.518
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her i skyttergravene, hvor Stahlhelm er på, menes det at å tune en RP er fåfengt. Nuvel. Det er neppe så ille:
    1744385414841.png
    PK
    Et par-tre små PEQer i Ultraen fikser mye.
    1) PK (Peak) 250 hz +2 db Q=0,5 bør ordne mye av det litt tynne grunntoneområdet.
    2) High Shelf 2000Hz -1,5 dB
    3) High Shelf 6000Hz -1,5 dB Disse to fikser overskuddsenergien i mellomtone og diskant.
    Bare prøv. Superenkelt å reversere.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det der er ALTFOR liten kul til å få det til å svinge Valentino😁
    Det må være festkul, sa folk. Det må deretter være hengekøye/banan. En banan-graf, og selv en RP kan sikkert låte bra👌

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Her i skyttergravene, hvor Stahlhelm er på, menes det at å tune en RP er fåfengt. Nuvel. Det er neppe så ille:
    Vis vedlegget 1113250 PK
    1) PK (Peak) 250 hz +2 db Q=0,5 bør ordne mye av det litt tynne grunntoneområdet.
    3) High Shelf 6000Hz -1,5 dB Disse to fikser overskuddsenergien i mellomtone og diskant.
    Hmm, må lese meg litt opp og sjekke ut det der! Takk 😊👌🏻

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Suplemang til mine tidligere poster.

Om du vii bruke kjellern, eller WAF stua, ...er opp til deg.
    Tar du kjelleren, har du også større friheter iht. akustiske tiltak.

I en WAF stue blir det vel begrenset med både utseende og akustiske tiltak.
    Med Wiim Ultra har du store muligheter for å temme det som skjer under 200 Hz
    ...og dermed gir det også større valgfrihet til type høyttalere.
    Svære saker, ingen hindring til godlyd.

Jeg bruker 4x21" på 18 m2 i kjelleren, og får IKKE for mye bass, men "riktig" bass. ;)

Jeg tror de fleste som ikke er fornøyd med lyden i en WAF stue, er de som sliter med
    det som skjer under 200 Hz.
    Får man nogenlunde kontroll over dette, vil resten av det som skjer all over, være overkommelig
    å hanskes med.
    Å få kontroll på det som skjer under skrøder frekvensen, vil også gi bedre inntrykk over det som skjer
    i mellomtone og diskant.
    ...så sant det er en god konstruksjon.

Selv, synes jeg godt konstruerte/designede høyttalere i dag, hører til sjeldenhetene.
    Velg brukte....med omhu.
    Må sette meg mer inn i hvordan jeg bruker EQen i WiiM skjønner jeg 😅👍🏻

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Jeg har hørt Ø Icon som hr @TrompeteN anbefaler.
    Jeg tror det er en høytaler du lett og fort kan bli svært glad i.
    Jeg ble i hvert fall ganske så imponert, jeg skulle bare kjøpt de der og da…
    😂
    Vet det er en par til salgs i Trondheim, så om jeg får muligheten til det før de er solgt tenkte jeg å ta turen oppover for å lytte 👍🏻

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.765
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    IMG_0735.jpeg

DC10A er de til høyre. Ved siden av DC10Ti. Også veldig gode. Fyne er veldig like Tannoy ja :)

Vedlegg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.021
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 1113250 PK
    Pent, men er ikke konsensus at er en økende heving av bass 3-5db under 200hz og et liten nedadgående trend fra 2290hz er det de fleste liker best?
    Hos meg låter en helt flat target kurve tynt og kjedelig ut. .. men nok om detter her, det er andre tråder hvor slikt diskuteres. Unge ører vil sikkert ha mere fall enn eldre som oss…som ikke har vondt av en rettlinjet topp..da ørene har fått aldersbestemt demping ..

Sist redigert:

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    8
    Høyttalere til rock, ingen har nevnt Triangle ennå? Se gjerne på de Esprit antal ez som Lydglede har demo tilbud på. De kan kanskje stille kjøpekløen for en stund. Kan selges videre når oppgraderings "behovet" melder seg igjen. :cool:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.518
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Balle Clorin Joa. Dog: Bare å ratte en RP flat er et stort framsteg (Stahlhelm etc.). Til glede og skremsel for evt. nye seere frekvensgang i lytteposisjonen hos meg:
    31-03-2023-FR-Begge.png

Sist redigert:

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    149
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Hei og lykke til med høytalerjakt
    Eg like og eie ProAc sjøl, og vil gjerne anbefale merket. Men så e de sånn att eg har 2 andre par høytalera som eg foretrekke til rock, Mofi og Zu(vill ikke anbefale disse pga waf osv..) men Proac gjør ikke mye feil og e kanskje litt høffelig bare.
    Men akkurat no har Gjallarhorn lagt ett par PMC twenty5.23 . Innbytte høytalere til 35k ca 60% av nypris. ligger på torget
    PMC e veldi fine med god bass, og fint som møbel i stua
    Gjallarhorn tilbyr hjemlån og jeg benytta meg av det da jeg kjøpte mine ProAc D2. Bor i Nord-Troms og veit om avstander til hifisjappe. D e jo ingen tvang å handle, men skummelt fordet, blir jo gjerne handel

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.233
    selv hadde jeg ikke kjøpt smale høye søyler uten horn nedover etc til rock n roll..

tilsvarende cornwall til under halve prisen med større mellomtone som går 200hz lengre ned, lavere Fs og større slaglengde.
    jetcarrier leverer til norge.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Holmestrand
    Nå ble det mye Proac her, selv om jeg er en lykkelig og entusiastisk Proac-eier så vil jeg anbefale å kikke på andre ting også.
    :)

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Hei og lykke til med høytalerjakt
    Eg like og eie ProAc sjøl, og vil gjerne anbefale merket. Men så e de sånn att eg har 2 andre par høytalera som eg foretrekke til rock, Mofi og Zu(vill ikke anbefale disse pga waf osv..) men Proac gjør ikke mye feil og e kanskje litt høffelig bare.
    Men akkurat no har Gjallarhorn lagt ett par PMC twenty5.23 . Innbytte høytalere til 35k ca 60% av nypris. ligger på torget
    PMC e veldi fine med god bass, og fint som møbel i stua
    Gjallarhorn tilbyr hjemlån og jeg benytta meg av det da jeg kjøpte mine ProAc D2. Bor i Nord-Troms og veit om avstander til hifisjappe. D e jo ingen tvang å handle, men skummelt fordet, blir jo gjerne handel
    Har sett litt på PMC, ligger jo også ett par til 38k Twenty 5-24i og så ble ett par Twenty 5-26i solgt i mars for 29.000,- eller lavere!?😅 Så kan jo være at jeg kan få et pent brukt par billig om jeg venter?
    Eller er ikke forskjellen så stor mellom dem?🤔

Eirik44

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2025
    Antall liker
    51
    Sted
    Kristiansund
    Nå ble det mye Proac her, selv om jeg er en lykkelig og entusiastisk Proac-eier så vil jeg anbefale å kikke på andre ting også.
    :)
    Jeg er jo glad i høyttalere som «trøkker til» når jeg ønsker det, tenker at smale høyttalere med relativt små elementer ikke har nok «punch»? Eller tar jeg helt feil her?

Har en kompis som har små Buchardt Audio høyttalere, og de spiller rent og pent de, men der er det altfor lite bass for min del..😎

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn