Tror jeg må prøve å få testet flere høyttalere, mulig jeg må kjøpe noen relativt billige på «brukten» og få sammenlignet slik at jeg finner mer ut av hva jeg liker og så absolutt ikke liker..Ut i fra kommentarene her er det veldig mange med god/bred erfaring etter et langt hifi liv, hør på disse. skal du oppgradere fra Klipsch er du inne på noe i ditt første innlegg, men det finnes kanskje andre løsninger. Uansett spar deg for å gå i mainstream fella hvor du betaler for masseprodusert lyd der referansen er sin nærmeste konkurrent (flere produsenter er nevnt i tråden) og du opplever liten forbedring. Med litt utforskning vil du få på plass lydbildet du er på jakt etter, (-det du er redd for å miste hos klipsch må du forresten glemme, du får igjen i bøtter og spann om du utforsker litt..) Var selv overbevist om at Klipsch "was the shit", -har fremdeles 2 sett klipsch vel og merke (Chorus II for lagring/utplassering (selges aldri) og RF 62 II som reserve/klipsch referanse og 0,- verdi/ låter bedre enn dagens klipsch) og har hatt Masse klipsch opp i gjennom i tillegg til mye annet rart. Det jeg kan umiddelbart si er at du må tørre å finne din lydsignatur, Klipsch er ikke en lydsignatur i seg selv annet enn at de greier å spille høyt med et dynamisk dog noe snevert lydbilde, og fungerer bra med billigere elektronikk. -Og det er her poenget mitt kommer til; elektronikken er det grunnleggende for at høyttalerene skal kunne leve, -det er veldig mange som går i byttefella med dyrere høyttalere for så å aldri falle på plass grunnet elektronikken. Liker du dine Klipsch er jeg sikker på at med noen justeringer på elektronikken får du vekk lyttetrethet i første omgang. Klipsch er lett å maxe på elektronikk og da kan du gå videre.. Om jeg skal komme med noen konkrete anbefalinger på høyttalere som jeg tror du burde lytte til er absolutt ProAc et alternativ som står seg frem. Hadde i mange år store ProAc høyttalere som hovedhøyttaler og har erfart mange modeller av dette merket. ProAc passer til rock samtidig som de elsker egentlig alt av musikk. Disse kan du dra på med Volum og har en spenst i bassen som Klipsch kan se lenge etter. Proac trenger god elektronikk men sånn er det med de fleste produsenter av god kvalitet. ProAc benytter seg av Scan-Speak elementer og det er her lydsignaturen kommer inn, har til dags dato ikke hørt en Scan-Speak høyttaler jeg ikke liker så det er signaturen min som jeg bruker som et referanse punkt. Drar du Spendor inn i sammenligningen som du selv nevner får du en noe mer analytisk tilnærming, mister litt av lekenheten til ProAc. Harbeth bør også nevnes, disse har en mellomtone som er kanskje en av de beste, men begrenser seg på andre ting. Alle disse er engelske og bærer en tilsvarende signatur med noen ytterpunkter. Men det finnes uttalige andre spennende produsenter som feks; PMC, AE, Fyne osv.. Lykke til!

Takk, blir spennende når jeg får begynt å teste litt forskjellig, både preamper og høyttalere