Politikk, religion og samfunn Vi drømte om Amerika....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Det er noen her som har vært veldig Tucker Carlson-vennlige og har sagt at han er an av de man skal høre på hvis man vil få høre sannheten om ting. Vel - vi får vel vise til dommeren i denne saken som sier:

    because "reasonable" viewers watch host Tucker Carlson's show "with an appropriate amount of skepticism,"

    Ifølge denne dommeren er tydeligvis disse ikke "reasonable", men det visste vi vel egentlig fra før?

    Men hvor i verden kan man ha et TV-show med kommentarer til politiske saker der TV-kanalen vet at det som presenteres ikke er riktig? Hvordan slipper Fox News unna med sånt? Greit nok at det innimellom blir feil, det kan skje, men å ha et show på TV som generelt inneholder feil (som jo er det dommeren sier)? Only in the US er nok ikke riktig, da det bringer tankene til land man normalt ikke ønsker å sammenligne seg med.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Det er noen her som har vært veldig Tucker Carlson-vennlige og har sagt at han er an av de man skal høre på hvis man vil få høre sannheten om ting. Vel - vi får vel vise til dommeren i denne saken som sier:

    because "reasonable" viewers watch host Tucker Carlson's show "with an appropriate amount of skepticism,"

    Ifølge denne dommeren er tydeligvis disse ikke "reasonable", men det visste vi vel egentlig fra før?
    Det er vel ingen her som har hyllet Tucker Carlson og FOX-news? Alle har jo vært enige om at de har vært mildt sagt uetterrettelige.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    De vil normalt sett argumentere FOR at de er "reasonable" ved å si at de ser på Tucker fordi han faktisk forteller sannheten, i motsetning til andre.

    ....og dermed knuser sitt eget argument.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Det er vel ingen her som har hyllet Tucker Carlson og FOX-news? Alle har jo vært enige om at de har vært mildt sagt uetterrettelige.
    Joda, GB var vel relativt glad i Fox (spesielt Tucker) og det finnes da andre her som har brukt Fox til å fremme sine meninger.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Meanwhile, in Norway:
    1 mord hittil i år. Utført med skytevåpen, hvilket er litt utenom den generelle metoden, som er kniv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Fra en kronikk i DN, ikke sjekket påstanden, men det er uansett morsomt. Eller trist.

    For en del år siden viste en undersøkelse i USA at 20 prosent av befolkningen trodde at de var blant de én prosent rikeste i landet. Ytterligere 19 prosent forventet å ende opp der. Det forklarte mye av støtten til skattelettelser for de aller rikeste i USA.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fra en kronikk i DN, ikke sjekket påstanden, men det er uansett morsomt. Eller trist.

    For en del år siden viste en undersøkelse i USA at 20 prosent av befolkningen trodde at de var blant de én prosent rikeste i landet. Ytterligere 19 prosent forventet å ende opp der. Det forklarte mye av støtten til skattelettelser for de aller rikeste i USA.
    skal ikke se vekk fra at vi har noe tilsvarende mønster i Norge også.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    skal ikke se vekk fra at vi har noe tilsvarende mønster i Norge også.
    I Norge er det motsatt. Her tror man at man har alminnelig lønn dersom man tilhører de 5% med høyest inntekt.
    Skikkelig sosialdemokratisk altså....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    skal ikke se vekk fra at vi har noe tilsvarende mønster i Norge også.
    Det skal faktisk ikke helt obskøne mengder til i USA - estimatene er rimelig nok noe usikre, men rundt 4.5 millioner dollar antas man å være top 1% i USA. Det sier også en hel del om hvor skjev fordelingen faktisk er i den øverste persentilen. Helt til høyre i den persentilen ligger de vel på et par hundre milliarder dollar eller deromkring.

    I Norge må man ikke fullt så langt opp - i 2019 var, om man skal tro SSB, grensen for topp 1% ved noe under 22 millioner kroner. Topp 5% nådde man ved 9.4millioner, topp 10% tilsa en formue på 6.5 millioner kroner. Skulle man derimot i topp 0.1% så trenger man 104 millioner.

    Om dette inkluderer en reell verdi på boligformuen så holder det altså å ha en stor leilighet eller enebolig i Oslo som er helt eller i alle fall så godt som nedbetalt så tilhører man top 5% i Norge.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.713
    Torget vurderinger
    2
    Steinbeck, America and Americans, 1966:


    “Except for the field organizers of strikes, who were pretty tough monkeys and devoted, most of the so-called Communists I met were middle-class, middle-aged people playing a game of dreams. I remember a woman in easy circumstances saying to another even more affluent: ‘After the revolution even we will have more, won’t we, dear?’ Then there was another lover of proletarians who used to raise hell with Sunday picknickers on her property.
    "I guess the trouble was that we didn’t have any self-admitted proletarians. Everyone was a temporarily embarrassed capitalist. Maybe the Communists so closely questioned by the investigation committees were a danger to America, but the ones I knew—at least they claimed to be Communists—couldn’t have disrupted a Sunday-school picnic. Besides they were too busy fighting among themselves.”
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Steinbeck, America and Americans, 1966:

    “Except for the field organizers of strikes, who were pretty tough monkeys and devoted, most of the so-called Communists I met were middle-class, middle-aged people playing a game of dreams. I remember a woman in easy circumstances saying to another even more affluent: ‘After the revolution even we will have more, won’t we, dear?’ Then there was another lover of proletarians who used to raise hell with Sunday picknickers on her property.
    "I guess the trouble was that we didn’t have any self-admitted proletarians. Everyone was a temporarily embarrassed capitalist. Maybe the Communists so closely questioned by the investigation committees were a danger to America, but the ones I knew—at least they claimed to be Communists—couldn’t have disrupted a Sunday-school picnic. Besides they were too busy fighting among themselves.”
    Mine foreldre er vel en slags definisjon på middelklassen i Norge (de er født i 36 og 42, for øvrig). De har begge jobbet i det offentlige (lærere) hele yrkeslivet, de har aldri i sitt liv eid en aksje eller gjort en smart investering eller noesomhekst i den retning. De eier sin bolig men ikke i noe pressområde. Sett i ettertid skjønner jeg at de har gjort ett og annet offer, ikke noe radikalt, men noe for at jeg og søsteren min skulle få ditt og datt. Nå er de begge pensjonister og er fullstendig ute av stand til å bruke opp pensjonen sin. Det er nå 25 år siden jeg flyttet hjemmenfra og jeg har ikke mottatt en krone i støtte fra mine foreldre siden, usikker om min søster men tror ca det samme. De har aldri hatt noen ambisjon om å noen gang bli en kapitalist. Nå vet jeg ikke hva de har tenkt, men de har i alle alle fall aldri som jeg har fått med meg ytret noensomhelst ambisjon om nosensinne å bli rike på jordisk gods.

    Sett i ettertid kunne de kanskje blitt kapitalister, de har aldri noensinne brukt mer penger enn de har og kunne investert overskuddet i noe avkastningsvennlig, men det gjorde de aldri. Om de så gjorde så ville eneste praktiske forskjell være at jeg og min søster arvet mer på et tidspunkt da ingen av oss trenger det. Det er, når jeg er hjemme åpenbart at de kommer fra en helt annen tid. En gang jeg var hjemme ble jeg overrasket over at mamma hadde hamstret gjær på 50% salg og lagt i frysen. Jeg kunne forsåvidt fortalt henne at hun kunne bruke nye mindre gjær og mye lengre hevetid for et bedre resulatet, men lot være.

    I jula i fjor spurte mamma meg om avkastning, plasseringer og dets like. Jeg fortalte henne at dere er 85 og 79, det siste dere trenger å by dere om er eavkastning.

    Ulike land, ulike skikker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Det er litt fascinerende hvor forskjellig Biden utnytter en syltynn majoritet kontra jazzpresidentens holdning til en klar av sorten.

    (jeg antar at man kan referere til jazzpresidenten uten å betale royalties til kondomdoktoren)
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Det er litt fascinerende hvor forskjellig Biden utnytter en syltynn majoritet kontra jazzpresidentens holdning til en klar av sorten.

    (jeg antar at man kan referere til jazzpresidenten uten å betale royalties til kondomdoktoren)
    Det kan vel tenkes the jazz P hadde gjort det samme etter en iL Drumpft? Bare en tanke...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Det kan vel tenkes the jazz P hadde gjort det samme etter en iL Drumpft? Bare en tanke...
    Obama var jo en utpreget lagspiller, en som virkelig forsøkte å samle troppene, antakelig i en noe naiv tro på at det skulle være mulig å enes om en felles plattform å styre fra. Derfor tok han med flere republikanere inn i de styrende organer. Ære være ham for det, men det ga ikke akkurat de ønskede resultater, sett i lys av alt som har skjedd de siste fire år, kan man fort komme på tanken om at sabotasje var mer nærliggende for GOP enn bidrag til å samle landet.
    Biden har vel også sett hvordan det forsøket ikke fungerte noe særlig, dessuten har vel ikke dagens president noen plan om gjenvalg, så hvorfor ikke bare drive politikk for en gang skyld?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt sagt ja. Hvorfor ikke bare bedrive politikk for en gangs skyld, utnytte flertallet og innse at hater will be hater? Med litt flaks og demografien på sin side kan det tenkes at de bare graver seg ned i sin egen sump. På desperasjonen etter å endre valglover kan det nesten tyde på at de innser det selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    It’s a Home in Brooklyn. What Could It Cost? $100,000? - The New York Times (nytimes.com)


    Do you know the median sales price for a home in Brooklyn?

    The question, which was recently posed to eight mayoral candidates by The New York Times editorial board, was not a trick. Brooklyn is a notoriously expensive borough in one of America’s most expensive cities, and New York City’s housing crisis promises to be a major issue in the coming years.

    Yet the range of responses given by two of the candidates — off by roughly an order of magnitude — has touched off incredulity among New Yorkers.

    “In Brooklyn, huh? I don’t for sure,” Shaun Donovan, who has touted his experience as housing secretary under President Barack Obama and housing commissioner under Mayor Michael R. Bloomberg, answered. “I would guess it is around $100,000.”

    The guess from Raymond J. McGuire, an investment banker and former executive at Citigroup who has sought to woo voters with his financial acumen, included similar numbers.


    “It’s got to be somewhere in the $80,000 to $90,000 range, if not higher,” he said.

    Eric Adams, the Brooklyn borough president, said he believed the number was about $550,000. Maya Wiley, a former counsel to Mayor Bill de Blasio, guessed $1.8 million. Only Andrew Yang, who has been criticized in the past for seeming out of touch with the city’s issues, guessed correctly: $900,000.

    Kathryn Garcia, a former sanitation commissioner, guessed $800,000; Dianne Morales, a former nonprofit executive, $500,000; and Scott M. Stringer, the city comptroller, $1 million.



    Til den enes mulige, om enn noe tamme forsvar:

    According to a note appended to a transcript of the editorial board’s interview with Mr. Donovan, he had sent an email several hours after the interview to say that his $100,000 answer referred to the assessed value of homes in Brooklyn, which tends to be much lower than their selling price.

    “I really don’t think you can buy a house in Brooklyn today for that little,” he wrote, according to the transcript.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Tror neppe dette fører til like mye fordømmelse som når Trump ikke ville ta spørsmål fra enkelte journalister selv om dette er reinspikka rasisme

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tydelig at du som vanlig har satt deg grundig inn i saken. :rolleyes:

    Reglene gjaldt kun 1-on-1 intervjuer på to-årsdagen for tiltredelsen som borgermester. Kun det og kun den dagen, for å belyse mangelen på fargede journalister i pressekorpset. Dagen etter var det business as usual.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man kan begynne å lure, nei forresten, jeg har undret meg lenge over hva noen tenker om verden rundt seg. USA må jo være et paradis for manipulerende individer med ambisjoner.


    Bl.a.
    • Regjeringen, media og finanssektoren kontrolleres av en gruppe. djeveldyrkende pedofile som driver et globalt nettverk for salg av sex med barn. 15 prosent svarte at de er enige i påstanden.
    • Det kommer snart en storm som vil feie maktelitene av banen og gjeninnsette de rettmessige lederne. 20 prosent, én av fem, er enige.
    • Sanne patrioter kan måtte ty til vold for å redde landet. 15 prosent er enige i denne påstanden.
    Det siste kan være med på å forklare hvorfor et stort flertall av republikanerne i Senatet i dag klarte å stanse forslaget om å granske stormingen av Kongressen 6. januar.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Angående Qanon; det er helt fantastisk at man har klart å få så mange til å tro på en så åpenbar løgn, men vi snakker om et land (spesielt i noen stater) der man blir fryst ut av venner og kastet ut av familien ved å innrømme at man ikke tror på Jesus. Så er det egentlig så rart? Tror man på en løgn, så er det lett å tro på flere. Og enda mener noen at religion er kun en positiv greie. :rolleyes:

    Men ingen har snakket om dette, tror jeg?
    1622445519697.png
    Er ikke det lettere utrolig at dette ikke er høyere på listen over hva norske politikere burde snakke?
    Eller er det så åpenbart at det ikke kom som en overaskelse? Og enda er USA vår nærmeste alierte...

    Finnes noen som drømmer om USA lenger?

    OG....hvorfor er ikke Snowden en folkehelt i Europa? Er vi så redde for USA? Bør ikke det være litt bekymringsfullt?
    "Snowden-avsløringene skal ha gjort ansatte i dansk etterretning bekymret for hvordan amerikanerne brukte informasjonen de fikk tilgang til, ifølge DRs kilder. Året etter ble arbeidsgruppen Dunhammer nedsatt i dypeste hemmelighet."
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med unntak av noen stillehavsøyer med USA som eneste økonomiske livslinje så er det vel intet land som er så nesegrust underdanig som Norge, uansett hvem som styrer og steller.

    Og ja, Snowden burde ha blitt tatt imot med åpne armer av ethvert land som kaller seg et demokrati og rettsstat. Som ståa faktisk er er han nok imidlertid tryggere i Russland enn noe annet sted, med unntak av Kina. Det er vel de to landene hvor CIA neppe noengang ville tenke på et rendition-forsøk og som aldri ville gi etter for krav om utlevering.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tilsynelatende uten at noen på topp-planet skjønner det, i det hele tatt. Et resultat av 70+ år med propaganda og selvsuggesjon muligens.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209

    Amazon conducted a hiring surge in 2020 that was unparalleled in American corporate history. In just three months, it signed up 350,000 workers — more than the population of St. Louis — offering a wage of at least $15 an hour and good benefits.

    But even before the pandemic, previously unreported data shows, Amazon was losing about 3 percent of its hourly associates each week — meaning its turnover was roughly 150 percent a year. At that rate, Amazon had to replace the equivalent of its entire work force roughly every eight months
    .

    ...

    Inside Amazon’s Seattle headquarters, the turnover has made some executives worry that the company may run out of workers. Paul Stroup, who until recently led human resources teams focused on understanding warehouse workers, felt disappointed that he “didn’t hear long-term thinking” about the company’s quick cycling through workers. He likened it to using fossil fuels despite climate change.

    “We keep using them,” he said, “even though we know we’re slowly cooking ourselves.”
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Finnes det ikke et program som kan finne tilbake til opprinnelsen for bilder på nettet? Slik at man kan finne hele historien som ligger bak.

    Jeg blir ikke veldig overasket hvis det er noen som har misforstått hvordan "The Lone Star State Flag" ser ut, men på den annen side tror jeg at de fleste texanere vet at dette ikke er rett flagg.

    Bildet sier noe, men vi vet vel ikke hva?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Manipulert, tatt ut av feil kontekst, whatever. Vittig er det jo og det er vel lite sannsynlig at det vil bli brukt til å underbygge mange vektige argumenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn