Akkurat det er poenget mitt.Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
Akkurat det er poenget mitt.Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
Om B&O vil, så kan de lage en highend utgave, med bedre komponenter og bedre specs, kanskje også slenge inn et par bybee eller lignende, til en betydelig høyere pris. Da, kanskje, blir ICE high end.Anonym skrev:Akkurat det er poenget mitt.Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1995,- hos Lefdahl.
Det trenger ikke nødvendigvis å være noen korrelasjon mellom ytelse og kvalitet for å være high end.Rhesus skrev:Om B&O vil, så kan de lage en highend utgave, med bedre komponenter og bedre specs, kanskje også slenge inn et par bybee eller lignende, til en betydelig høyere pris. Da, kanskje, blir ICE high end.Anonym skrev:Akkurat det er poenget mitt.Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
Og mitt poeng er at produkter som flytter grenser i absolutt forstand, og som derfor fortjener "high-end"- merkelappen, aldri koster 1995,- fordi de koster for mye å utvikle og produsere. Jeg skulle ønske at verden hadde vært så enkel at man kunne nå yttergrensene for hva som er mulig lydmessig for etpar tusen, men sånn er det ikke.Anonym skrev:Akkurat det er poenget mitt.Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
High End er merkevare og ytelse, for å være et high end produkt må det være bra og dyrt.impulse skrev:Og mitt poeng er at produkter som flytter grenser i absolutt forstand, og som derfor fortjener "high-end"- merkelappen, aldri koster 1995,- fordi de koster for mye å utvikle og produsere. Jeg skulle ønske at verden hadde vært så enkel at man kunne nå yttergrensene for hva som er mulig lydmessig for etpar tusen, men sånn er det ikke.Anonym skrev:Akkurat det er poenget mitt.Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1990,- hos Lefdahl.
De som i fullt alvor tror at high-end-produkter kun er opprocka ting med litt kulere utseende og kjip innmat (joda, jeg har hørt om Edge-spilleren..), har enten unngått å høre på slike produkter, evt er de døve. Eller kanskje begge deler.
Slike produkter fortjener vel merkelappen "state-of-the-art".impulse skrev:Og mitt poeng er at produkter som flytter grenser i absolutt forstand, og som derfor fortjener "high-end"- merkelappen,
Morsomt valg av firmanavn. Bal?k er det tyrkiske ordet for fisk.vredensgnag skrev:Balik laks kjøper råvare i Norge, til et par kroner over minsteprisen.
Hvis man får tak i en god klasse D forsterker for 1995,- er jo det perfekt.Rhesus skrev:Min påstand er at ICE ikke er high end før prisen er high end. En komponent kan være så banebrytende den bare vil, high end sosieteten vil ikke ta den seriøst om den koster 1995,- hos Lefdahl.
Godt spørsmål.Gjestemedlem skrev:Morsomt valg av firmanavn. Bal?k er det tyrkiske ordet for fisk.vredensgnag skrev:Balik laks kjøper råvare i Norge, til et par kroner over minsteprisen.
High End er forøvrig ikke et beskyttet varemerke eller tittel, og har gjerne bare som fellesnevner at det er dyrt og up-market.
Så hvorfor er det så viktig å forsvare denne innholdsløse hederstittelen?
Synes det du sier henger på greip. Selv har jeg ikke testet ICE moduler implementert av noen av firmane som får enkelte til å kalle produktene "High-end". Har da en tokanals 125asx2 forsterker liggende. JEG synes den låter meget bra sett i forhold til prisen, MEN spiller ikke på en måte jeg kan leve med som fullfrekventforsterker i systemet mitt. At de er plasseringsvennlige, ikke blir varme og visstnok ikke reagerer i noen retning ift. ledninger du måtte finne på å benytte, kan jo sees positivt .Man skrev:Lyd avhenger ikke alltid av prisen. Det er ihvertfall helt klart. Jeg har prøvd amper til 150,- som spiller bedre enn amper til godt over 20k. jeg har opplevd surroundreceivere som spiller på et usannsynlig høyt nivå etc. Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring.. Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..
ICEpower-folket har ihvertfall en trang til å markere seg, og det er vel og bra det, bortsett fra at disse trådene blir litt forutsigbare. Personlig har jeg en pragmatisk innstilling til det hele. ICEpower er det eneste som er lite og trygt nok til å smette under sofaen for å drive surroundhøyttalerne mine, og derfor blir det en 125ASX2-basert sak i nærmeste framtid, og sånn sett er jeg takknemlig for klasse-d (revolusjonen).
KJ skrev:o.t. (?)
Finnes det HiFi komponenter som omsettes til mer enn 50K kr som ikke er HighEnd? (dvs «ekskl.» B&O)
...
Fint, da kan jeg inflasjonsjustere med 10X -> over 500K ?Lagga skrev:(o.t. 2)
Finnes det overhodet hifi-komponenter i prisklassen 0 til 100 000,- som nærmer seg High End?
...
Er det noe jeg ikke har fått med meg her, kwil? Vet det er OT, og at jeg risikerer å høres hårsår ut (noe jeg slett ikke er!), men hva er det "alle" vet om forretningsideen til Hovland?kwil skrev:Man skrev:Lyd avhenger ikke alltid av prisen. Det er ihvertfall helt klart. Jeg har prøvd amper til 150,- som spiller bedre enn amper til godt over 20k. jeg har opplevd surroundreceivere som spiller på et usannsynlig høyt nivå etc. Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring.. Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..
ICEpower-folket har ihvertfall en trang til å markere seg, og det er vel og bra det, bortsett fra at disse trådene blir litt forutsigbare. Personlig har jeg en pragmatisk innstilling til det hele. ICEpower er det eneste som er lite og trygt nok til å smette under sofaen for å drive surroundhøyttalerne mine, og derfor blir det en 125ASX2-basert sak i nærmeste framtid, og sånn sett er jeg takknemlig for klasse-d (revolusjonen).
Synes det du sier henger på greip. Selv har jeg ikke testet ICE moduler implementert av noen av firmane som får enkelte til å kalle produktene "High-end". Har da en tokanals 125asx2 forsterker liggende. JEG synes den låter meget bra sett i forhold til prisen, MEN spiller ikke på en måte jeg kan leve med som fullfrekventforsterker i systemet mitt. At de er plasseringsvennlige, ikke blir varme og visstnok ikke reagerer i noen retning ift. ledninger du måtte finne på å benytte, kan jo sees positivt .
(men hva med eieglede? hvorfor kjøper man Hovland f.eks., alle vet forretnings ideen bak det selskapet :-\). Min forsterker blir liggene i tilfelle realisering av basser til fremtidig lettredevent høyttalerprosjekt (disse skal drives av SE DHT (rør). selvf. )
Ikke uenig at det ofte er tilfellet, men er overbevist om at også det finnes flere unntak her. Problemet er jo nesten ingen som vurderer dyrt utstyr, vil teste det opp mot noe som er vesentlig rimeligere i sammenligning før kjøp. Da får man i grunnen ikke så mange svar. Men noen har jo gjort det og har sett at high-fidelity (fornøyd Anonym? ) noen ganger kan oppnås i relativt lav prissegment.Man skrev:Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring...
Nei, nei. Baguetter er det kun Hatting som kan lage!Man skrev:Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..
Jo, men det er vel også tankevekkende for mange at en høyttaler med ICEpower gjør det så bra i tester. For mange skal jo ikke det gå ann.vredensgnag skrev:Er ikke også tittelen her misvisende?
Tråden handler om en ny høyttaler, med en ganske bevisst design. I denne er det også brukt ICEpower amps, men fokus burde vel være på høyttalerne, og spesielt på hva som gjør at disse banker så mange andre, og betydelig dyrere høyttalere? Tenker da spesielt på Meridians flaggskip som er i hangarskipklassen.
Burde være langt mer interessant å diskutere at dette griper om seg, blant høyttalerdesignere. Tydelig at de har lagt kabel-EQ bak seg:
Har det kanskje slått deg at de som besitter dyrt utstyr har startet i det små? Testet billig og bra utstyr,men sett at det går an å få bedre ? At pris faktisk KAN gjenspeile ytelse ? Tviler på at det er mange som skal ha seg et lydanlegg og smikker flere 100-tusen på bordet...De fleste har gått en lærevei for å komme dit de er idag. Min lærevei har også streifet ICE og klasse D, men det var ikke noe for meg og mine ører. Det er dermed ikke sagt at det ikke er en god løsning for andre.orso skrev:, Problemet er jo nesten ingen som vurderer dyrt utstyr, vil teste det opp mot noe som er vesentlig rimeligere i sammenligning før kjøp. Da får man i grunnen ikke så mange svar. Men noen har jo gjort det og har sett at high-fidelity (fornøyd Anonym? ) noen ganger kan oppnås i relativt lav prissegment.Man skrev:Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring...
Nei, nei. Baguetter er det kun Hatting som kan lage!Man skrev:Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..
Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;DTAS skrev:Her blir det mye snørr og barter... ;D
ADAM lager høytalere i High End klassen og kan vise til flere hederlige/positive anmeldelser globalt.
ADAM Tensor range er spesial konstruert som aktive høytalere.
ADAM, benytter egenutviklet A/B forsterker til mellomtone og diskant pågrunn av optimal lydkvalitet.
ADAM bruker kun PWM på bass elementene.
A/B PWM
Dette skriver ADAM som hoved årsak til bruk av PWM teknologi: The main advantage of PWM amplifiers is their extremely high efficiency (>90%). As a consequence the heat to be dissipated is only one fifth of earlier designs, leading to much lower temperatures within the amps and making the use of heat sinks obsolete.
Her er et par forhold som gjelder aktive konstruksjoner:
Alle aktive konstruksjoner fordyrer en høyttaler.
Aktive forsterkere utvikler mye varme og tar stor plass, ny teknologi som blant annet ADAM har utviklet har løst det problemet..ta en titt på ATC sine aktive høyttaler så ser man forspranget til ADAM pr i dag.
Aktive høytalere begrenser valget av forsterkere og som produkt er man låst hvis nye og bedre modeller utvikles eller man kun ønsker å prøve noe annet, dett gjelder spesielt innenfor High End markede!
Det er noen som tror at B&O ICEpower er High-End som forsterk teknologi. Klasse D har sine begrensinger i diskant/mellomtone dog fullt brukbart i nedre bass område selv innfor High End. Full range systemer med krav til Realistic playback avslører lett svakheten med B&O ICE power, selv om det ikke er fullt så lett å skille på et middels Hi-Fi system. Klasse D har en stor fremtid, ingen tvil men B&O ICEpower er ingen high-end pr i dag som trådstarter hevder derimot er ADAMekte High End produsent! 8)
''What Hifi er meget overfladisk i sine tester(generel basis) og legger mest vekt på billig Hi-Fi..For de som er i tvil burde sammenligne med Stereophile, TAS og HiFi News .så ser enn nivå forskjellen.''
mvh,
tas
Legg så til fordelene med aktive HT, så begynner det kanskje å bli litt balanse ...JK skrev:Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;DTAS skrev:
D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;DKJ skrev:Legg så til fordelene med aktive HT, så begynner det kanskje å bli litt balanse ...JK skrev:Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;DTAS skrev:
1) mindre eksemplarvariasjon mellom HT som følge av tettere toleranser på delefilteret og bedre definerte artbeidsbetingelser.
2) flere frihetsgrader mht. delefilter og EQ + flere muligheter for brukerjusteringer o.l.
3) bedre kobling mellom HT-element og effekttrinn, med enklere arbeidsbetingelser for effekttrinnene (lavere forvregning)
4) bedre utnyttelse av tilgjengelig effekt (RMS), med lavere effektbehov (RMS)
- etc.
Det at aktive HT er fordyrende er noe partielt, sammenliknet med passiv HT+effekttrinn er det nødvendigvis ikke slik. «Begrensingen» som ligger i at HT, delefilter og effekttrinn er en pakke vil jeg heller kalle en forenkling
mvh
KJ
Aktive delefitre og en effektforsterker pr høyttalerelement er teoretisk sett overlegent enhver passiv løsning.JK skrev:D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
For meg er det blitt en del av hobbyen å sette sammen anlegg, oppgradere, prøve nye ting.Med slike system er en låst!
Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
Her er jeg fryktelig uenig med deg, KJ!D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
KJ eller JK ?tkr skrev:Her er jeg fryktelig uenig med deg, KJ!D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
...
KJ skrev:KJ eller JK ?tkr skrev:Her er jeg fryktelig uenig med deg, KJ!D.v.s dette er "latmanns! HiFi ;D
Egentlig burde slike høyttalere bli solgt på Elkjøp da det er ofte der en finner kundene uten kunnskap om hifi! Eller p.g.a pris på "lifestyle" sjapper der kundene fortsatt ikke har kunnskap men har nok penger ;D
...
mvh
KJ
SORRY Impulse Ikke meningen å såre noens eiefølelse, det er jo nettopp dette jeg forsøkte å poengtere ;Dimpulse skrev:Er det noe jeg ikke har fått med meg her, kwil? Vet det er OT, og at jeg risikerer å høres hårsår ut (noe jeg slett ikke er!), men hva er det "alle" vet om forretningsideen til Hovland?kwil skrev:Man skrev:Lyd avhenger ikke alltid av prisen. Det er ihvertfall helt klart. Jeg har prøvd amper til 150,- som spiller bedre enn amper til godt over 20k. jeg har opplevd surroundreceivere som spiller på et usannsynlig høyt nivå etc. Uansett, det har ikke vært snakk om high-end, men "god lyd". High-end nivået kommer man ikke opp på før man gir en dyktig designer tøyler til realisere et mer kompromissløst design er min dyrekjøpte erfaring.. Det gjelder det meste i livet, kanskje bortsett fra first-price baguetter som er billig og bra..
ICEpower-folket har ihvertfall en trang til å markere seg, og det er vel og bra det, bortsett fra at disse trådene blir litt forutsigbare. Personlig har jeg en pragmatisk innstilling til det hele. ICEpower er det eneste som er lite og trygt nok til å smette under sofaen for å drive surroundhøyttalerne mine, og derfor blir det en 125ASX2-basert sak i nærmeste framtid, og sånn sett er jeg takknemlig for klasse-d (revolusjonen).
Synes det du sier henger på greip. Selv har jeg ikke testet ICE moduler implementert av noen av firmane som får enkelte til å kalle produktene "High-end". Har da en tokanals 125asx2 forsterker liggende. JEG synes den låter meget bra sett i forhold til prisen, MEN spiller ikke på en måte jeg kan leve med som fullfrekventforsterker i systemet mitt. At de er plasseringsvennlige, ikke blir varme og visstnok ikke reagerer i noen retning ift. ledninger du måtte finne på å benytte, kan jo sees positivt .
(men hva med eieglede? hvorfor kjøper man Hovland f.eks., alle vet forretnings ideen bak det selskapet :-\). Min forsterker blir liggene i tilfelle realisering av basser til fremtidig lettredevent høyttalerprosjekt (disse skal drives av SE DHT (rør). selvf. )
Det jeg vet om det selskapet er at de har levert den best lydende forforsterkeren jeg har hatt i hus noen gang, at den er fantastisk lekker å se på, og at de nå desverre er konkurs.......
;D ;DJK skrev:HeHe, tror ikke du skjønte ironien tkr ;D Var ikke noen kritikk av høyttalerene eller løsningen med aktiv drift som sådan.
Med en slik løsning så er det jo bare å kjøpe en god CD-spiller med volum og en kabel,FERDIG! Ingen frustrasjon ang. bedre rør, større forsterker, mindre forsterker, preamper o.s.v. Altså, en "latmannshifi" ;D
Kan nok fungere helt fint dette, men er ikke "my cup of tea" ;D
Da kan vi engang for alle slå fast begrensningene av dagens B&O ICEpower og at det ikke er High-End som trådstarter hevder. Dog er det viktig å bemerke PWM teknologi har en fremtid innenfor High End produkter som stadig er i utvikling.dundun skrev:Jeg har ikke spesielt sterke meninger om ICE-moduler, men B&O har selv funnet ut at vanlig klasse A/B enten låter bedre eller egner seg bedre til mellomtone/diskant, og bruker dette i sin nyeste høyttaler, Beolab 9.
Link til spec:
http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ts/BeoLab9_en.pdf
Du synes det beste innlegget er det som inneholder faktafeil?JK skrev:Dette er beste inlegget så langt! Dette oppsummerer det som er fakta, og er som jeg skulle ha skrevet det selv ;D
Ja er klar over dette etter "data nerdenes" inntog innen hifi! Jeg er mer "vintage hifi nerd" ;DOMF skrev:;D ;DJK skrev:HeHe, tror ikke du skjønte ironien tkr ;D Var ikke noen kritikk av høyttalerene eller løsningen med aktiv drift som sådan.
Med en slik løsning så er det jo bare å kjøpe en god CD-spiller med volum og en kabel,FERDIG! Ingen frustrasjon ang. bedre rør, større forsterker, mindre forsterker, preamper o.s.v. Altså, en "latmannshifi" ;D
Kan nok fungere helt fint dette, men er ikke "my cup of tea" ;D
Å kalle det "latmans hifi" og "plug and play!"når man har en uendelig rekke av justeringsmuligheter på:
*Delefrekvenser (både frekvens og steihelt)
*Targetkurve (med uendelig mulighet for EQ)
*Målevindu (Hvor mye av romlyden skal man ta med/utelate)
*Synkronisering og frekvens (Klokking, 44,1/48/88,2)
* Mengde korreksjon
* avspillingskjede
...vitner om at du har altfor få timer med justering av target kurve og rommålinger! ;D ;D
Og dette er jo bare i tillegg til de mulighetene man alltdi har med romakustikk, høytalerplassering, kabelvalg (!!!!) osv.
Mvh
OMF
Her var det mye tull.TAS skrev:Her blir det mye snørr og barter... ;D
ADAM lager høytalere i High End klassen og kan vise til flere hederlige/positive anmeldelser globalt.
ADAM Tensor range er spesial konstruert som aktive høytalere.
ADAM, benytter egenutviklet A/B forsterker til mellomtone og diskant pågrunn av optimal lydkvalitet.
ADAM bruker kun PWM på bass elementene.
A/B PWM
Dette skriver ADAM som hoved årsak til bruk av PWM teknologi: The main advantage of PWM amplifiers is their extremely high efficiency (>90%). As a consequence the heat to be dissipated is only one fifth of earlier designs, leading to much lower temperatures within the amps and making the use of heat sinks obsolete.
Her er et par forhold som gjelder aktive konstruksjoner:
Alle aktive konstruksjoner fordyrer en høyttaler.
Aktive forsterkere utvikler mye varme og tar stor plass, ny teknologi som blant annet ADAM har utviklet har løst det problemet..ta en titt på ATC sine aktive høyttaler så ser man forspranget til ADAM pr i dag.
Aktive høytalere begrenser valget av forsterkere og som produkt er man låst hvis nye og bedre modeller utvikles eller man kun ønsker å prøve noe annet, dett gjelder spesielt innenfor High End markede!
Det er noen som tror at B&O ICEpower er High-End som forsterk teknologi. Klasse D har sine begrensinger i diskant/mellomtone dog fullt brukbart i nedre bass område selv innfor High End. Full range systemer med krav til Realistic playback avslører lett svakheten med B&O ICE power, selv om det ikke er fullt så lett å skille på et middels Hi-Fi system. Klasse D har en stor fremtid, ingen tvil men B&O ICEpower er ingen high-end pr i dag som trådstarter hevder derimot er ADAMekte High End produsent! 8)
''What Hifi er meget overfladisk i sine tester(generel basis) og legger mest vekt på billig Hi-Fi..For de som er i tvil burde sammenligne med Stereophile, TAS og HiFi News .så ser enn nivå forskjellen.''
mvh,
tas
Ja, da har vi svaret ikke sant? Men vent! B&O bruker faktisk ICEpower til alle elementene i sitt flaggskip Beolab 5. Merkelig greier.dundun skrev:Jeg har ikke spesielt sterke meninger om ICE-moduler, men B&O har selv funnet ut at vanlig klasse A/B enten låter bedre eller egner seg bedre til mellomtone/diskant, og bruker dette i sin nyeste høyttaler, Beolab 9.
Link til spec:
http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/ts/BeoLab9_en.pdf