Vi har fått svaret: B&O ICEpower er high-end!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt med å nevne en strømsvak rørforsterker til store basser var som et motsvar på TAS sin argumentasjon om at ICEpower ikke er bra fordi Adam ikke bruker det i til diskanten. TAS sin konklusjon synes jeg var tåpelig. Jeg er selvfølgelig fult klar over det finnes kraftige rørforsterkere. Eksemplet kunne like godt vært noe annet. Poenger er jo at Adam ikke bruker ICEpower til toppen fordi det ikke er teknisk mulig. Det er noe helt annet enn at ICEpower ikke er bra som tassegutten prøve å forfekte. :D
    Dessuten har vi jo Beolab5 som bruker ICE til alt. Glimrende høyttalere hvis de får nok avstand til veggene.

Konlusjon:
    ICEpower kan gi high-fidelity lyd. End of discussion.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    orso skrev:
    Poenget mitt med å nevne en strømsvak rørforsterker til store basser var som et motsvar på TAS sin argumentasjon om at ICEpower ikke er bra fordi Adam ikke bruker det i til diskanten. TAS sin konklusjon synes jeg var tåpelig. Jeg er selvfølgelig fult klar over det finnes kraftige rørforsterkere. Eksemplet kunne like godt vært noe annet. Poenger er jo at Adam ikke bruker ICEpower til toppen fordi det ikke er teknisk mulig. Det er noe helt annet enn at ICEpower ikke er bra som tassegutten prøve å forfekte. :D
    Dessuten har vi jo Beolab5 som bruker ICE til alt. Glimrende høyttalere hvis de får nok avstand til veggene.

Konlusjon:
    ICEpower kan gi high-fidelity lyd. End of discussion.
    Snakk om å gå seg fast i myra...si i fra når du kommer deg løs orso ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    TAS skrev:
    roffe skrev:
    TAS skrev:
    men snakker vi om rå power…prøv Audio Research Reference 610T!
    Jeg har aldri skrevet at det er umulig å overgå kl D med andre teknologier, bare vanskelig. Den ovennevnte forsterkeren har f.eks. følgende spesifikasjoner for strømtrekk:

POWER REQUIREMENTS: 105-125VAC 60Hz (210-250VAC 50Hz)
    1700 watts at rated output,
    2300 watts maximum,
    800 watts at idle,
    370 watts standby.

Du kan doble tallene for stereo, siden dette er en monoblokk. For maksimum strømtrekk holder det ikke en gang med en 16A kurs (230V * 16A = 3680W), her kreves det flere strømkurser bare for effekttrinnene. Mulig, ja, men om det er praktisk kan man jo spørre seg om...
    En annen fordel er selvfølgelig at man ikke trenger strøm til annen oppvarming av rommet, men for enkelte trenger man kanskje luftkondisjonering?
    Hallo Roffe... den kvoten du henviser til var fra Orso..
    Er ikke dette ditt innlegg: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39074.msg726093#msg726093 ?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    Det er en del som misser det viktigste med klasse D på generelt grunnlag. De som kan grunnleggende elektronikk vet det, for eksempel fra bruk av pulsstyringer for motorer osv, men stadig kommer dette kjekke argumentet:

"Klasse D er jo kjekt med at det tar lite plass og ikke blir varmt"

Ja, det er praktisk, men om man begynner å tenke på hvorfor begynner det plutselig å bli interessant.

Om vi tar utgangspunkt i en vanskelig last og hva det faktisk er først:
    Et basselement, for eksempel montert i en bassreflekskasse avstemt til 30Hz, har typisk en impedanskurve som stiger kraftig et stykke under 30Hz. Like under 30 faller den veldig bratt, så har den et bunnpunkt på 30Hz ca lik elementets DCR, så stiger den igjen, for så å falle, inntil den føyer seg inn i elementets induktive natur.

En del tror at disse impedanstoppene er uproblematiske mens bunnen, der impedansen er lavest, er en utfordring i seg selv. Normalt er denne ikke under 3 ohm, noe som er en enkel match for en hver forsterker. Men stigningen/synkningen derimot, den er ikke like lett match. Det som skjer i denne delen av forløpet er at høyttalerens strømforbruk er ute av takt med forsterkerens/signalets spenning. Det at dette er blitt definert som vanskelig er en direkte følge av klasse AB-teknologien. Klasse AB-teknologien produserer enorme mengder varme når dette skjer. Dette er effekt som skal hentes fra strømforsyningen, og det er effekt som skal leveres når utgangstransistorene er som dårligst egnet til å levere effekt.

Med klasse D slipper man BEGGE de to problemene. Transistorene opprettholder sin evne til å levere effekt så godt som identisk gjennom hele signalforløpet, i tillegg produserer den ikke nevneverdig mer varme og behøver dermed heller ikke nevneverdig mer effekt fra strømforsyningen.

Det at klasse D er effektivt og produserer lite varme er faktisk også det som gjør klasse D til en totalt overlegen teknologi for å kontrollere laster.

Samtidig kan jeg jo nevne at når folk snakker om cross over forvrengningen som man slipper med klasse A, er de omtrent like langt ute på jordet. Fordelen med klasse A jfr klasse AB er lastkontroll. Så lenge en klasse A jobber i klasse A er den linear på samme måte som en klasse D, mens i en klasse AB inntreffer de to nevnte ulineare modusene. For det første vil "ekstra strømtrekk" i en klasse A hentes fra den motstående transistoren som da bare skal sløse bort litt mindre effekt, populært kalt shuntregulator. For det andre trekkes strømmen allerede fra strømforsyningen, så om den sendes til høyttaleren eller gjennom den motstående transistoren er i så ,måte ikke interessant, det forholder seg ganske lineart okke som.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    Man skrev:
    Det er det ingen som...

...hvorfor det er blitt brukt AB i BL9.
    Linken din viser til en av Adam Audio sine første pro-monitorer fra 1999. Høyttaleren det er snakk om her er fra Adam Audio sin home audio range. Den heter Tensor Gamma og har vært i produksjon fra 2004-2005 eller noe.

Forøvrig forstår jeg ikke helt hvorfor vi skal støtte oss 100% på Adam Audio sine markedsføringsuttalelser mens vi ikke skal støtte oss til B&O sine markedsføringsuttalelser, dette til tross for at B&O sin er utvetydig, noe Adam sin ikke er.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    roffe skrev:
    TAS skrev:
    roffe skrev:
    TAS skrev:
    men snakker vi om rå power…prøv Audio Research Reference 610T!
    Jeg har aldri skrevet at det er umulig å overgå kl D med andre teknologier, bare vanskelig. Den ovennevnte forsterkeren har f.eks. følgende spesifikasjoner for strømtrekk:

POWER REQUIREMENTS: 105-125VAC 60Hz (210-250VAC 50Hz)
    1700 watts at rated output,
    2300 watts maximum,
    800 watts at idle,
    370 watts standby.

Du kan doble tallene for stereo, siden dette er en monoblokk. For maksimum strømtrekk holder det ikke en gang med en 16A kurs (230V * 16A = 3680W), her kreves det flere strømkurser bare for effekttrinnene. Mulig, ja, men om det er praktisk kan man jo spørre seg om...
    En annen fordel er selvfølgelig at man ikke trenger strøm til annen oppvarming av rommet, men for enkelte trenger man kanskje luftkondisjonering?
    Hallo Roffe... den kvoten du henviser til var fra Orso..
    Er ikke dette ditt innlegg: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39074.msg726093#msg726093 ?
    Hmm Roffe, gå tilbake til start…side fem altså. Det sitatet du feil siterer var et svar til Orso…du har altså hentet mitt sitat(merket rødt) til orso..hvorfor du svarer(merket blått) på det sitatet er det kun du som kan svare på…ser du den?

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Snickers-is skrev:
    Så problemet er at Roffe ikke har rett til å svare på den uttalelsen?
    Tja si det Snickers-is..han sier da...JEG HAR ALDRI SKREVET.... ;)

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    TAS skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg skjønner at det kan misforstås som at jeg påstår implisitt at du påstår at jeg har sagt noe som jeg ikke har sagt og at jeg således tar til motmæle mot en ikke-eksisterende påstand. Men jeg tenkte ikke slik da jeg skrev det, det var kun tenkt som en referanse til en tidligere uttalelse.

Din fremheving av en temmelig rå rørkonstruksjon som en løsning på kraftproblemet med andre teknologier enn kl D syntes jeg det var verdt å kommentere, siden en slik løsning ikke bare har positive sider, selv om det utvilsomt vil kunne drive det meste av høyttalere mer enn tilfredstillende.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    539
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Man skrev:
    Det er det ingen som...

...hvorfor det er blitt brukt AB i BL9.
    Linken din viser til en av Adam Audio sine første pro-monitorer fra 1999. Høyttaleren det er snakk om her er fra Adam Audio sin home audio range. Den heter Tensor Gamma og har vært i produksjon fra 2004-2005 eller noe.

Forøvrig forstår jeg ikke helt hvorfor vi skal støtte oss 100% på Adam Audio sine markedsføringsuttalelser mens vi ikke skal støtte oss til B&O sine markedsføringsuttalelser, dette til tross for at B&O sin er utvetydig, noe Adam sin ikke er.
    Uavhengig om det relevant for uttalelsen om høyttaleren kom i 1999 eller 2005; Jeg vet ikke hvorfor du går såpass i forsvarsmodus. At ADAM Audio bruker ICE hvor de før brukte AB er tross alt pro-ICE. Det _ER_ et faktum at de har brukt 3 forskjellige forsterker-teknologier i samme høyttaler, og det er absolutt ikke noe galt i det. Så slapp litt av.

Hvor finner man den utvetydige markedsføringsuttalelsen fra B&O som sier at de bruker AB for å spare penger i BL9? BL9 koster tross alt 67000,- Det er ikke som om de må spare noen få kroner på forsterkermodulene for å komme ned på en magisk prisgrense.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    En av forklaringene på at Adam ikke benyttet ICE fra starten av i studiomonitorene kan nok ligge i at ICE ikke var ute på markedet før etter at de første monitorene var ute på markedet.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    roffe skrev:
    TAS skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg skjønner at det kan misforstås som at jeg påstår implisitt at du påstår at jeg har sagt noe som jeg ikke har sagt og at jeg således tar til motmæle mot en ikke-eksisterende påstand. Men jeg tenkte ikke slik da jeg skrev det, det var kun tenkt som en referanse til en tidligere uttalelse.

Din fremheving av en temmelig rå rørkonstruksjon som en løsning på kraftproblemet med andre teknologier enn kl D syntes jeg det var verdt å kommentere, siden en slik løsning ikke bare har positive sider, selv om det utvilsomt vil kunne drive det meste av høyttalere mer enn tilfredstillende.

Så bra Roffe da har vi oppklart misforståelsen.. ;)

mvh,
    tas

V

vredensgnag

Gjest
    Innmaten i BL9, som det er så mange teorier omkring, er hentet fra BeoLab 1, som har 1 Klasse-D forsterker og to AB-forsterkere, i en aktiv design.

WAF på BeoLab 1 var minimal. Høyttalerne er 1,845 m høye.
    Så man designet BeoLab 9, som har ekstrem WAF-faktor - med tilsvarende innmat, og med akustisk linse fra Sausalito Audio. B&O har enerett på linsen.
    Utviklingsarbeidet som lå bak BL1 ble anvendt i BL9, noe som sikkert har medført en besparelse.

Spec på BL1: Power amplifiers 3 units, Bass part Class D, Midrange/Treble part Class AB
    Spec på BL9:
    Power amplifier, bass 400W, 4 ohm, class D ICEpower
    Power amplifier, midrange 100W, 6 ohm, class AB
    Power amplifier, treble 100W, 8 ohm, class AB

I BL5 er det plass til prosessorenhetene som kjører mid/treble driverne som fyres opp med Klasse-D. Den plassen har man ikke i BL9. Det er ganske sofistikert hva som foregår mellom prosessorene og sensorene på mid/treble.

TBG

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2003
    Antall liker
    3
    Artig tråd. Noen liker mora, andre dattera? Men man vet jo ikke om man liker dattera best før man har hilst på mora...
    Hvem er high-end?
    For meg er high-end det som til enhver tid prøver ut gjeldende grenser, legger seg tett opptil "state og the art" med hensyn til ytelse (lydkvalitet). Pris er forsåvidt uinteressant (Formel 1), det er hva du er ute etter som er interessant (akselerasjon).? High-end pusher videre, det ligger nødvendigvis utviklingskostnader her, så derfor blir produktenne dyre. Har man tålmodighet blir de billigere. Men da er det nyeste kanskje blitt ennå bedre...
    Jeg har både B&O og rør, og synes begge deler er bra til sitt bruk (selv om jeg er litt skuffet over at jeg stadig må sende B&O til rep).

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Den der så ut som om den kunna hatt godt av en tur innom Kabelhjørnet.. ;)

Mvh

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det må da skape betydelig angst hos enkelte " ha superrack" typer, med slike ht. løsninger med forsterkeriet inne i selve høyttaleren, det skal visstnok ikke en gang være særlig smart å sette den på gulvet en gang........... slik jeg har ::)

Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    Hva? Har du forsterkeren direkte på gulvet? Du må jo minimum ha en polert marmorplate med dempeføtter mot en karbonplate og så titanspikes mot forsterkeren og keramiske føtter mot gulvet. DA skal du få høre lyd da tenker jeg :D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Skal vel litt til at de to komponentene som er i ICE skal begynne å skrangle? ;)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Snickers-is skrev:
    Hva? Har du forsterkeren direkte på gulvet? Du må jo minimum ha en polert marmorplate med dempeføtter mot en karbonplate og så titanspikes mot forsterkeren og keramiske føtter mot gulvet. DA skal du få høre lyd da tenker jeg :D
    Presskannekaffe smaker mye bedre når den tilberedes på en slik marmorplate.
    Vaffeljernet lager highend-vafler på karbonspikes og med Nordost strømkabel.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    SAL skrev:
    Skal vel litt til at de to komponentene som er i ICE skal begynne å skrangle? ;)
    Så vidt jeg husker var det over 450 komponenter til en kanal. Imidlertid er de som kunne ha skranglet faktisk dempet med vibrasjonsdempende masse. DET ER HIGH END DET! ;)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    ;)
    Og jeg som trodde en ICE modul var enkel med få komponenter....

R

RoDa

Gjest
    Svaret på at B&O ICEpower er hi-end er at Adam ikke kan bruke den i diskanten grunnet manglende båndbredde?
    Snakk om trådstart!

Det er tøffe tak å fremme muligheten for at Klasse-D ikke er det ypperste av forsterkere.
    Argumenter om at det er uvant med teknologien eller at Høyttalerne dine ikke er konstruert med Klasse-D i utviklingsfasen, henger for meg ikke på greip med egne opplevelser. Jo nærmere virkeligheten det låter jo mindre uvant blir det, er min erfaring.

Jeg har ikke hørt Jeff Rowlands implementering av ICE, men de andre jeg har hørt fremstår ikke som representanter for det ypperste jeg har hørt. Har ikke hørt nok av Hypex til å uttale meg om det. Et godt poeng er at implementeringen av teknologien i aktive høyttalere kan lage svært gode resultater.

Er grunnen til at jeg mener å høre bedre klangfarger og åpenhet fra min egen forsterker kontra ICE-basert den større båndbredden i SAM?

R

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Henger meg på deg her Roda! Mye rar argumentasjon hvorfor ICE er bare helt værst... Vi har prøvd både Midgaard 600 og Rowland`s lommelerker med svært dårlige erfaringer, dette har vært på passive høytalere med Rowland Synergi 2i pre, da har vi sammenlignet med Pass og DP.

PS. Må legge til at både Pass`n og DP`n koster klart mer penger enn ICE boksene(kanskje bortsett fra Rowland), men dens tilhengere mener pris er underordnet, derfor denne sammenligning...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    Morsomt å se hvilken desperasjon som mobiliseres rundt den fryktede ICE-teknologien ;)

Jeg har endret min signatur for anledningen gutter ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Snickers-is skrev:
    Morsomt å se hvilken desperasjon som mobiliseres rundt den fryktede ICE-teknologien ;)

Jeg har endret min signatur for anledningen gutter ;D
    Prøvde ICE i håp om at det var bedre og at jeg kunne kjøpe smågodt for resten! Ble desverre ikke slik... ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men noen har jo fått det til SAL. Bl.a. Adam og Beolab 5. Lyd i øverste klasse både ifølge flere tester og erfaringer fra audiofile. Hvordan er det da mulig hvis ICEpower ikke holder mål sammenlignet med nevnte DP og Pass?
    Kan det hende matchen ikke var god i anleggene du har prøvd det i?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Men noen har jo fått det til SAL. Bl.a. Adam og Beolab 5. Lyd i øverste klasse både ifølge flere tester og erfaringer fra audiofile. Hvordan er det da mulig hvis ICEpower ikke holder mål sammenlignet med nevnte DP og Pass?
    Vel, nå vet vel ingen hvordan de to nevnte ht. ville kunne lyde med annet topp forsterkeri, så langt jeg tror da.
    Båndbredde som Roda er inne på har vel litt betydning her, derfor har nye Ice nå vel en båndbredde som er ca. som mine Bel Canto.

Jeg for min del synes likevel at utsagnene fort blir for sorte eller hvite ;) om de forskjellige teknologiene.

I en tråd for et år eller to siden la en eller annnen her (kan det ha vært KJ) inn noen målinger fra Stereophile som viste at mine Bel Canto kom meget hederlig ut mot andre effekttrinn både rør og transer.

Jeg ser gjerne de grafene en gang til jeg ::)

Mvh.KW

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    Det interessante spørsmålet er jo:

Dersom en komponent låter veldig bra i en sammenheng, kan den diskvalifiseres for å låte mindre bra i 100 andre sammenhenger?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    For de som virkelig liker denne (type) diskusjon, så har dere en 58 siders diskusjon fra over 3 år tilbake her:
    ;D
    www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=4656.0

Bl.a. så refererer pedal til (det han kanskje feilaktig? trodde var Ice) men mest sannsynlig var testen av mine Bel Canto i Fidelity........ angående dynamikk .......... "det virket som om en skulle prøve å hoppe fra en madrass, fikk liksom ikke sats" eller noe i den duren.
    Det var nok noe han husket fra testen av BC, disse overtok jeg kort tid etter og ikke lenge etter det fant jeg (vi) ut at kondisene (ladelyttene) hadde kokt, det er klart det fort kan virke slik da (vil jeg tro)
    Det ble noe helt annet med nye (av bedre merke) samt ytterligere oppgradering av div. bl.a. Shotky likerettere, trafoer oppviklet fra 220 volt til 240 volt og mer. ::)

Sitat fra Pedal ; men jeg skal ikke vedde på at det ikke likevel er Ice han ref. til, men akkurat det uttrykket ble også brukt om BC.
    Re: Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?
    « Svar #29 Lagt ut: 17 juni 2006, 10:21:54 »

Knut Vadset testet i sin tid en forsterker med ICE teknologi, jeg tror det var en dansk modell, og berømmet dens oppløste og nøytrale lyd. MEN, så var det en klar innsigelse mot manglende dynamikk, som han beskrev som å skulle hoppe på en madrass. –Man tar sats, men får ikke skikkelig fraspark.

Mvh.KW

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Det interessante spørsmålet er jo:

Dersom en komponent låter veldig bra i en sammenheng, kan den diskvalifiseres for å låte mindre bra i 100 andre sammenhenger?
    Helt klart et interessant spørsmål.
    Skal man lage forsterkere som passer til mange høyttalere eller skal man gå en annen vei?
    Dersom en forsterker gjør det svært bra målemessig, men det fleste opplever at den ikke matcher deres oppsett. Er da forsterkeren en velykket konstruksjon? Eller dersom man mer eller mindre er avhengig av å bruke EQ for å for forsterkeren til å matche, kan man da si at forsterkeren virkelig er god? Det er ikke retoriske spørsmål.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    orso skrev:
    Ja, da matcher ikke Rowland sine miniICE Rowlands egen Synergi 2i pre, heller ikke Midgaard 600 matcher her ennå disse er av stort sett samme greier. Ingen av disse forsterkere egner seg til Patos eller Proac som vi benyttet her. De matchet heller ikke hjemme hos eierne, de ble solgt. Her i Grenland har de ikke egnet seg til passive høytalere. MEN, de er billige, de gir sikkert valuta for pengene og jeg personlig mener de egner seg best til aktive systemer.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Til opplysning, A/B forsterkere er billig teknologi. Om du virkelig skal tyne på bunnlinja så er det konvensjonelt som gjelder. Klasse D er relativt dyrt i forhold, men det begynner å lønne seg ved meget store effekter (da måler vi i kilowatt), og der vekt, varme og strømforbruk er viktig.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    SAL skrev:
    orso skrev:
    Ja, da matcher ikke Rowland sine miniICE Rowlands egen Synergi 2i pre, heller ikke Midgaard 600 matcher her ennå disse er av stort sett samme greier. Ingen av disse forsterkere egner seg til Patos eller Proac som vi benyttet her. De matchet heller ikke hjemme hos eierne, de ble solgt. Her i Grenland har de ikke egnet seg til passive høytalere. MEN, de er billige, de gir sikkert valuta for pengene og jeg personlig mener de egner seg best til aktive systemer.
    Litt interessant at du nevner Patos. Frem til samarbeidet med EC var det nemlig en svært god match, men etter at de endret klangkarakteren var det ikke lenger noen god match.

B&W endret sin klangkarakter omkring introduksjonen av 703, og modeller etter 703 passer stort sett veldig bra til ICE. Før derimot, passet de ganske dårlig.

Siden ICE er i fokus her, ICE representerer en kategori forsterkere med veldig høy dempning i bassen og ganske nøytral klang. Det jeg finner litt interessant er at i løpet av de siste 5 årene kommer det flere og flere høyttalere som passer til denne kategorien forsterkere. Det er viktig å understreke at denne kategorien også omfatter en lang rekke klasse AB-forsterkere.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Snickers-is skrev:
    SAL skrev:
    orso skrev:
    Litt interessant at du nevner Patos. Frem til samarbeidet med EC var det nemlig en svært god match, men etter at de endret klangkarakteren var det ikke lenger noen god match.

B&W endret sin klangkarakter omkring introduksjonen av 703, og modeller etter 703 passer stort sett veldig bra til ICE. Før derimot, passet de ganske dårlig.

Siden ICE er i fokus her, ICE representerer en kategori forsterkere med veldig høy dempning i bassen og ganske nøytral klang. Det jeg finner litt interessant er at i løpet av de siste 5 årene kommer det flere og flere høyttalere som passer til denne kategorien forsterkere. Det er viktig å understreke at denne kategorien også omfatter en lang rekke klasse AB-forsterkere.
    Pudsigt at Gryphon har forkastet klasse D som basforstærker til bastårnet i deres Poseidon som ubetinget er verdens bedste højttaler. Det ville ellers være oplagt. De har derimod den mening at ikke engang i bassen kan klasse D bruges. Så de har indbygget en 1000 W AB forstærker i hvert bastårn.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.862
    Sted
    Østfold
    Duelund_Support skrev:
    ...Poseidon som ubetinget er verdens bedste højttaler.
    Du verden, hva om noen skulle finne på å være uenige i det?

Er disse nede på 2. plass nå da?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg lar de innleggene som er kommet i det siste stå, men dette er en advarsel som dere har å rette dere etter: hold en skikkelig tone, slutt med insinuasjoner og vær saklig. Ellers blir denne tråden stengt.

Mbare - moderator

L

Lydarne

Gjest
    Valentino skrev:
    Kledelig beskjedenhet. ;D
    2-3-4 det er da ikke så ringe/dårligt en-da, og det skulle da være godt nok til at vurdere ICE power eller måske snarer alt for godt, og det er jo samme mand Steen Duelund der står bag både Poseidon og vores klubhøjtaler, med Poseidon blev der bare tænkt noget større.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn