Vi tester Edge G CD spiller

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cambridge'en er en OK billigspiller det, og til informasjon så låter den bedre på musikk enn tilsvarende prisete Denon'er imo, jeg har en selv (DVD79 med omtrent samme lyd), men gudbevaremegvel hvor parkert den blir på musikk av virkelig gode cd-spillere her hjemme.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Veldig godt skrevet test og jeg likte godt at du refererte til musikken. Kan du ikke skrive for Fidelity ::). Ærlige tester - ja takk!!

Men det er én ting jeg ikke unngår å tenke på. Nå står jeg i fare for å ikke bli populær men la gå. Jeg har hørt Adyton Imagic 1.6 og AF Minos(x2). Det spilte med en Wadia spiller til ca 100k og en diger ML effektforsterker. Og jeg må si de ikke sto til toppkarakter på klassisk musikk etter min mening. Ikke god nok definisjon og timbre forhold til prisen. Og jeg syntes ikke de spilte helt nøytralt og med det anlegget tror jeg matching vil være veldig betydningsfullt. Derimot passet klangkarakteren utmerket med vanlige rockeplater. Porcupine Tree låt svært engasjerende, mektig og tøfft! Jeg tenkte fort at det var det ultimate rockeanlegget men til klassisk så ville jeg valgt noe annet. Men så hadde han et annet oppsett som var utmerket til den jobben igjen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Lyngen skrev:
Veldig godt skrevet test og jeg likte godt at du refererte til musikken. Kan du ikke skrive for Fidelity ::). Ærlige tester - ja takk!!

Men det er én ting jeg ikke unngår å tenke på. Nå står jeg i fare for å ikke bli populær men la gå. Jeg har hørt Adyton Imagic 1.6 og AF Minos(x2). Det spilte med en Wadia spiller til ca 100k og en diger ML effektforsterker. Og jeg må si de ikke sto til toppkarakter på klassisk musikk etter min mening. Ikke god nok definisjon og timbre forhold til prisen. Og jeg syntes ikke de spilte helt nøytralt og med det anlegget tror jeg matching vil være veldig betydningsfullt. Derimot passet klangkarakteren utmerket med vanlige rockeplater. Porcupine Tree låt svært engasjerende, mektig og tøfft! Jeg tenkte fort at det var det ultimate rockeanlegget men til klassisk så ville jeg valgt noe annet. Men så hadde han et annet oppsett som var utmerket til den jobben igjen.
Selv har jeg liten erfaring med klassisk, men så langt jeg kan forstå, og i den grad jeg har hatt befatning med skribentens anlegg (én kveld kun), fungerte dette aldeles utmerket, ikke minst til klassisk.
Kan dette ha med justering av anlegget å gjøre? Justering av sub mot hovedhøyttaler, og matching mot rom og preferanser?

U

utgatt60135

Gjest
Fosse skrev:
Lyngen skrev:

Selv har jeg liten erfaring med klassisk, men så langt jeg kan forstå, og i den grad jeg har hatt befatning med skribentens anlegg (én kveld kun), fungerte dette aldeles utmerket, ikke minst til klassisk.
Kan dette ha med justering av anlegget å gjøre? Justering av sub mot hovedhøyttaler, og matching mot rom og preferanser?
Sub interegereingen var utmerket og rommet var bra. Jeg synes bare det virker litt rart om så dyr elektronikk skal sløre lyden i nevneverdig grad.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Jeg vet ikke Lyngen, men jeg opplever anlegget til skribenten som særdeles åpent, ærlig og nøytralt. Egnet til de fleste typer musikk.
Men, som nevnt har jeg ikke peiling på klassisk. Det har imidlertid ACD, så om anlegget ikke hadde funket til klassisk (i følge ham) hadde han neppe satt det sammen slik.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er jo en herre som lever og ånder for klassisk musikk, har lang erfaring med hifi, og er særdeles ressursfull hva valg av utstyr for sin egen del angår.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at hans høyttalere fungerer utmerket for hans musikk. Messeinntrykk, kjappinntrykk osv er neppe noe kriterium for skribenten, og heller ikke noe for meg. Det kan andre kose seg med.

Mvh Vidar P

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Mitt inntrykk av høyttalerene er ikke at de slører lyden og jeg vil tippe at anleggets eier har satt sammen anlegget etter musikalske preferanser.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
726
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Fosse skrev:
Lyngen skrev:

Sub interegereingen var utmerket og rommet var bra. Jeg synes bare det virker litt rart om så dyr elektronikk skal sløre lyden i nevneverdig grad.
Som du skriver var det koblet på annen elektronikk på anlegget du hørte, og det er klart dette kan gi forskjeller.
Anlegget til Acri-d er tunet inn for å spille klassisk musikk. Kablene er også nøye utvalgt for å matche elektronikken. Har hatt mange lytte seanser i dette anlegget, og synes det er ypperlig på klassisk men ikke så bra på rock (selv om det kommer seg her også). Det er motsatt av ditt inntrykk ;D. Er ikke enig i din vurdering av denne høyttaleren.
Etter min mening har Arne-Christian et veldig godt oppløst anlegg med god dynamikk og hurtige transienter. Det bør således være helt greit å teste en CD-spiller i.
Men testen er hans personlig inntrykk i hans anlegg. Som det ble skrevet et annet sted så dreier dette seg om matching og smak. Men det er jo interessant å høre om hva forskjellene er på CD-spillere i forskjellige prisklasser.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Testen er god, men vi skal ikke glemme at f.eks. Absolute Sound har denne spilleren ( Edge G) som en av årets beste CD spillere?

Den får også kjempe skryt ellers i HI FI verden, så da må man nesten få spørre.

HVA FA.. ER DET SOM SKJER DER UTE? BLIR VI HOLDT FOR NARR HELE GJENGEN :'(

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke hele gjengen.
Forresten finnes det sikkert flere gjenger.

Folk jeg stoler på vurderingsevnen til rapporterer om særdeles god lyd hos achri-d.

U

utgatt60135

Gjest
Hva med Fosse som - hvis jeg husker riktig - syntes den låt meget godt i kontrast til testen nå? Og hva med Solstads test i hjemmekino? Det er to personer jeg har fått tillit til.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Lyngen skrev:
Hva med Fosse som - hvis jeg husker riktig - syntes den låt meget godt i kontrast til testen nå? Og hva med Solstads test i hjemmekino? Det er to personer jeg har fått tillit til.
Hmm, - ja hva med Fosse, hva med Solstad, hva med the Absolute Sound?

Hva er egentlig spørsmålet?
Hvem man kan stole mest på?

Enhver test står på egne ben, og har gyldighet for den det gjelder der og da, slik vedkommende opplever det. Det som jeg ser på som positivt med ACD sin test, er at han tar oss med inn i tankebanene som ligger bak opplevelsen. Og beskriver på en særdeles bra måte hvordan han kommer fram til sitt resultat. Om du eller jeg ville vektlagt de samme parametrene likt kan vi ikke vite, men testen blir ikke mindre gyldig eller interessant av den grunn.

Forøvrig har også jeg hørt anlegget til ACD, og mellomtonen der er noe av det absolutt beste jeg har hørt. ;D -uten at det egentlig sier noe som helst.. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I'm a sucker for a great midrange. Kall det Sonus faber-syken. ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Nå husker jeg ikke i farten hva jeg har skrevet om lyden av G CD Lyngen. Men, jeg har nok vært noe mer meddelende i muntlige diskusjoner enn hva jeg har vært her på forumet. Godt mulig innleggene har reflektert at det tar tid for inntrykkene å sige inn.

Førstemøte med G CD gav kanskje ikke gåsehud, men det var heller ikke dårlig. Etter som jeg har fått lyttet mer og tettere til begge spillerne har inntrykket endret seg litt. Husk jeg spiller stort sett vinyl og at det derfor kan gå en god stund mellom hver gang jeg hører cd hjemme.

Videre opplever jeg stadig at det tar tid for å komme innom variert nok musikk til å oppdage et produkt fullt og helt. Det å variere musikkutvalget er vesentlig for meg når jeg skal gjøre meg en oppfatning av et produkt.

Det er mulig jeg kan ha uttrykt meg litt uklart i starten og mangelfullt etter hvert. Først ville jeg ikke si for mye for tidlig, deretter ble debatten om spilleren så het at jeg hadde mer interesse av å invitere hjem og la andre få gjøre seg opp sin egen mening enn å selv fortelle.

Spør du meg hva jeg foretrekker av Edge og AudioNET i mitt anlegg er svaret AudioNET.

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
383
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Min sambo liker en fransk rødvin som heter Beaune-Cent-Vignes Premier Cru 2002/2006 som har en ung fruktighet preget av jordbær og bringebær. Streif av eik. Jeg foretrekker Barthod Bourgogne Rouge 2006 Rødfruktpreget med flott flott dybde. krydderpreget og elegant smakskurve.
Hvilken rødvin er best? ;D

Sonicfronters

U

utgatt60135

Gjest
sonicfrontiers skrev:
Min sambo liker en fransk rødvin som heter Beaune-Cent-Vignes Premier Cru 2002/2006 som har en ung fruktighet preget av jordbær og bringebær. Streif av eik. Jeg foretrekker Barthod Bourgogne Rouge 2006 Rødfruktpreget med flott flott dybde. krydderpreget og elegant smakskurve.
Hvilken rødvin er best? ;D

Sonicfronters
Vin er noe annet. Med Hifi er det musikken som skal gi smakene mens utstyret skal formidle smakene så godt som mulig. Noen vil gjerne farge litt til og det får være en smaksak men hvor godt smakene blir biholdt kan evalueres hvis vi kjenner smakene godt. Smakte denne eller er jeg for full ::)?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Smakte denne eller er jeg for full.

Innertier, Lyngen!

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
383
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Sett inn sitat
Sitat fra: sonicfrontiers på I går kl. 22:20:19
Hvilken rødvin er best?

Sonicfronters

Vin er noe annet. Med Hifi er det musikken som skal gi smakene mens utstyret skal formidle smakene så godt som mulig. Noen vil gjerne farge litt til og det får være en smaksak men hvor godt smakene blir biholdt kan evalueres hvis vi kjenner smakene godt. Smakte denne eller er jeg for full ?
Blir det for mye av det gode blir det Hi-Fi.
En dasj med krydder og det blir musikk ;D.

Sonicfrontiers

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ser at det fra flere hold stilles spørsmål hvordan flere personer, ansett som dyktige lyttere, har skrevet om denne Edge spilleren i meget rosende lag, når på den annen side denne meget godt gjennomførte og velskrevne testen avslører åpenbare svakheter.
Jeg har gjort meg noen tanker;

Ut fra testen går det fram at Edge cd-spilleren legger til litt i bassområdet. Mange anlegg kan, spesielt på lavt til middels lyttevolum, dra fordel av dette, og ikke minst, mange lyttere lar seg sjarmere av det. Jeg har selv falt i samme fellen i andre sammenheng. Dette kan være noe så enkelt som innspillinger hvor det er "lagt på litt tykt i bassen". (ref enkelte KKV)

Dersom et anlegg evner å levere troverdig bassgjengivelse uten drahjelp (slik som åpenbart tester's anlegg gjør), vil et løft av nivå i bassområdet gjøre at det tipper over.

Fordelen med å konstruere et komponent på en slik måte at det løfter bassområdet, er at det får en imponatorfaktor som passer mange lyttere og deres anlegg. Bakdelen er at den samme bassen ødelegger presentasjonen i oppsett som ikke trenger slik drahjelp. Og som man har lest og erfart tidligere så påvirker bassfrekvensene faktisk veldig mye av helheten.

For dere som spiller vinyl og har skaffet dere Norah Jones sin "live from Austin tx" så kan det jeg skriver eksemplifiseres i spor #1 hvor de åpenbart har litt innkjøringsproblemer med lyden. Målet er tydligvis å legge et fett "live-komp" på platen. Når Ms Jones begynner å synge, har de hevet bass-nivå så mye at det går ut over hvordan stemmen presenteres. Heldigvis korrigerer de dette i løpet av første kutt (og resten av platen anbefales som særdeles hyggelig lytting), men det er et veldig godt eksempel. Når man derimot har kjøpt et komponent som gjør det samme, er derimot "fenomenet" litt mer kostbart å kurere.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.193
Torget vurderinger
6
Dype bukk, og stående ovasjoner fra vestlandet :) Fidelity bør sporenstreks headhunte Arne Christian og knytte ham til sin stab...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.857
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Finfin test. Godt skrevet test av tidenes mest omtalte cd spiller på HFS :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
0
Roy_RK skrev:
Vi har testet Egde G CD spilleren.
"Det høres ut til å være en heving i området 80-120Hz og det er mulig at denne ”loudness” effekten lurer en til å tro at spilleren er bedre i bassområdet enn den faktisk er."

Dette parameteret er enkelt å måle.

Hvorfor er ikke dette kontrollert - som en del av testen ???

"Testen" passer nok best i kategorien - synsing

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
2
Flageborg skrev:
Roy_RK skrev:
Vi har testet Egde G CD spilleren.
"Det høres ut til å være en heving i området 80-120Hz og det er mulig at denne ”loudness” effekten lurer en til å tro at spilleren er bedre i bassområdet enn den faktisk er."

Dette parameteret er enkelt å måle.

Hvorfor er ikke dette kontrollert - som en del av testen ???

"Testen" passer nok best i kategorien - synsing
Alle tester passer best inn i kategorien synsing.
Uansett hvor bra testen er så er det mine og dine ører som bestemmer om vi er enige.

Roy ;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tipper/gjetter det er noe lavereordensforvrengning fra subbassområdet som høres ut som nivåhevning/metning.

Ber Flageborg legge merke til at ACD er tydelig på at dette er subjektive inntrykk.

U

utgatt60135

Gjest
Testen i hjemmekino konkluderer med: " ...trollbundet av en spiller men en utrolig presisjon, oppløsning og musikalitet". Ingen trekk - ikke noe ord om heving i bass. Om bassheving skulle påvirke en erfaren anmelder på andre parametre så er det ikke annet en oppsiktsvekkende. Kan ikke tro på det.

Noe er helt sprøtt siden de evaluerer så totalt forskjellig. Man kan jo begynne å lure - hadde de andre gitt den like gode skyts om den hadde hatt samme utseende som Cambrigde spilleren?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gode argumenter for å lytte uten å vite her. Leser dere, skribenter?

O

omholt

Gjest
Jeg har testet noen billige DVD spillere. Referansen var da en Marantz SA-11. Alle disse DVD spillerne hadde til felles at de la til i bassen. Jeg opplevde det som mellombass området, men det blir mest tipping.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.193
Torget vurderinger
6
Lyngen skrev:
Testen i hjemmekino konkluderer med: " ...trollbundet av en spiller men en utrolig presisjon, oppløsning og musikalitet". Ingen trekk - ikke noe ord om heving i bass. Om bassheving skulle påvirke en erfaren anmelder på andre parametre så er det ikke annet en oppsiktsvekkende. Kan ikke tro på det.

Noe er helt sprøtt siden de evaluerer så totalt forskjellig. Man kan jo begynne å lure - hadde de andre gitt den like gode skyts om den hadde hatt samme utseende som Cambrigde spilleren?
Det er vel ikke sprøere enn at både preferanser og match kan ha mye å si. Arne Christian er da klar på at dette er hans inntrykk i sitt anlegg som er fintunet i forhold til hans preferanser. Har selv hatt en dårlig opplevelse med høyttalerkabelen som du Lyngen benytter. I mitt anlegg og i henhold til mine preferanse funka den dårlig. Jeg betviler imidlertid ikke at andes meget gode erfariger er reelle. Ei heller tester som har havnet på trykk som lovpriser AU24 kabelen. Synes at disse såvidt forskjellige resultatene vitner om kompleksiteten i det vi holder på med, og at man skal være veldig forsiktig å dømme et produkt for hardt om det ikke helt faller i smak hos en selv. Det som er gull i mitt anlegg, kan være gråstein i ditt ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Jeg må bare slutte meg til akklamasjonene over testskrivingen, den er utsøkt.
Hadde norges mest omskrevne HiFiblekke vært i næreheten, så kan det hende jeg haddde kjøpt den litt oftere.

mvh
KJ

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Kan det være slik at anmeldere i diverse hifi magasiner føler et press om å skrive positive omtaler. Ikke bare ut fra den velkjente problemstillingen med importører som setter krav om god omtale for å annonsere. En kan jo tenke seg situasjonen til en anmelder i et blad som har brukt en måneds tid på å evaluere et produkt. Er det sikkert at redaktøren vil sette pris på det hvis skribenten kommer med et forslag til anmeldelse som nærmer seg slakt av produktet. En slik anmeldelse skal gjerne henvises til på forsiden av bladet, og fungere som et blikkfang for eventuelle kjøpere. Da passer det kanskje ikke med en overskrift ala : "Vi tester den nye CD spilleren fra Edge : Les slakten inne i bladet"

Man har sett seg ut et produkt som skal selge neste nummer, og deadline nærmer seg. Produktet har egentlig ikke levd opp til forventningene, men kravet om en selgende artikkel gjør at man mer eller mindre bevisst fokuserer på de positive sidene og overser de negative. Dette kan meget vel være grunnen til at mange produkter som skrytes opp i skyene av anmeldere, heller får en mer realistisk fremstilling når de beskrives av vanlige brukere.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Ærede hifi-frender,
ser at den ene etter den andre nå tar bølgen og bøyer seg i støvet for en flott skrevet "omtale" av Edge G CD. Heldigvis(!) for de fleste, så konkluderes det som de håpet på, dvs at Edge G CD er ren svindel fra ende til annen!!!! Ikke bare er den simpel inni, men den låter jammen like simpelt - "Akkurat som vi sa - hurrahhh!"

Da skal jeg skynde meg å si: Jeg kan IKKE si jeg kjenner meg igjen i omtalen!!! :p

Jeg vil dog gi skribenten honnør for at omtalen faktisk er meget TREFFENDE, MEN kun for prestasjonene til spilleren de første 2-3 månedene!! Etter 2-300 timers tilspilling åpnet den seg opp betraktelig, ble mye bedre oppløst og tidligere kvasse tendenser forsvant .... og englene sang.

Så hvor lenge hadde spilleren vært brukt før testen til OAS????

Nå er det sikkert idiotisk av meg å påstå at tilspilling har noe som helst å si - spesielt i dette lite lydhøre fora mht Edge G CD - men våger likevel -det hadde vært feigt å ikke melde fra om egne erfaringer!!! Erfaringen min blir kanskje enda mer håpløs å akseptere for dere som "kan elektronikk" når det faktisk er svært få komponenter inne spilleren også!!!! Om OAS har hatt i hende en "mandagsspiller" kan jo så være.....

Jadda, dette med tilspilling av egne ører (=tilvenning) er tatt opp tidligere.... det ser vi bort fra.

Så hvordan vi opplever Edge G CD så SVÆRT forskjellig aner jeg ikke - og jeg bryr meg heller ikke - så lenge spilleren MIN leverer varene - og det gjørt den - og vel så det!!!!!!!

Så, finn nå gjerne frem din skarpeste retorikk, bitende sarkasme, og annet som man måtte føle for, men for all del - IKKE glem å ta med en god dose humor også!! Vis gjerne også litt respekt for andres erfaringer - prøv å være ydmyk - selv om dette virker ikke å være så lett for mange..... ::)

-Brum

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Brum skrev:
De fleste ovasjonene ligger faktisk til gjennomføring og skriving av testen. Min honør til testskrivingen relaterer seg i hovedsak til at framstillingen er usedvanlig klar og tydelig på de fleste punkter - testens utgangspunkt, gjennomføring, sammenlikningsgrunnlag og ikke minst de subjektive inntrykk. Det hele er skrevt på en ryddig måte, som til forandring er ganske enkelt å forstå og forholde seg til. Så kan vi alltids være uenige i vurderingene og resultatet av de vurderingene. At ulike ører og hoder, hører og mener ulikt om den samme lyden er vi uansett nødt til å leve med.

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Brum.

Fikk du med deg dette:

<Som nevnt er det etter min mening små forskjeller mellom digitale kilder og dermed er det mulig for andre å tolke og konkludere på en annen måte enn meg etter en måned med Edge G CD i hus.>

OG har du lest omtalen (nøye)?
Hvor i omtalen finner du uttalelser om svindel?
Eller er det jeg som har lest for dårlig ???

Jeg synes at achri-d har gjort en svært god og nøye jobb her.
Det synes visstnok også to andre eiere av samme cdspiller.

Mvh.KW og takk til achri-d for vel utført omtale.

EDIT: En ting til, dette dreier seg om en (1) omtale av en (1) person som riktignok er et OAS medlem, kanskje du bør lese bedre?

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
kw,
jeg har ikke sagt at jeg har lest omtalen spesielt mer nøye enn andre og heller ikke at det er skribenten som har sagt at det er "svindel", men derimot de som hiver seg på og hyller en konklusjon de håpet på.

- Brum

Topp Bunn