Vi tester Edge G CD spiller

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har jeg ikke sagt. Flere av de bruker Philips som basis, og noen lager sine egne (f.eks Cyrus). Jeg kan love at mye tyder på at alle disse og mange flere bruker "skikkelige driv" som du kaller det, og ikke billige dvd-drivverk. I motsetning til det du hevdet, at "bare Wadia og Esoteric bruker skikkelige driv". Rareste jeg har hørt på lenge. Helt meningsløs problemstilling forresten, så la oss avslutte det her.

Mvh Vidar P

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.653
Torget vurderinger
10
Vidar P skrev:
Det har jeg ikke sagt. Flere av de bruker Philips som basis, og noen lager sine egne (f.eks Cyrus). Jeg kan love at mye tyder på at alle disse og mange flere bruker "skikkelige driv" som du kaller det, og ikke billige dvd-drivverk. I motsetning til det du hevdet, at "bare Wadia og Esoteric bruker skikkelige driv". Rareste jeg har hørt på lenge. Helt meningsløs problemstilling forresten, så la oss avslutte det her.

Mvh Vidar P
Du har tydlighvis ikke hørt mye rart! Jeg kan jo vise deg noe rart i tillegg da........ ;)

Driv fra Phillips, Pioneer og Denon stablet oppå hverandre ved siden av VRDS-NEO.
PS. Esoteric/Teac produserer VRDS driv og sitter i flere av Esoteric`s/Teac`s, Wadia`s og DCS sine spillere.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.578
;D ;D ;D

Jeg får litt østeuropa-assosiasjoner av det drivverket til høyre.

Nå fikk jeg lyst til å poste et bilde av en original IBM PC - gjerne en kraftig versjon med hele 20 MB harddisk (den er solid bygd, ser ut som en festning og oser av kvalitet) - ved siden av en hvilken som helst liten tass anno 2008 med minimum 80 GB hard disk, 1 MB Ram og en CPU som gjør mer på ett minutt enn den første IBM-en som 20 studenter hadde på deling midt på 80-tallet klarte å gjøre i løpet av et halvår.

Jeg husker fortsatt hvilken revolusjon det var når 286 prosessorene kom - selv om maskinene ble litt mer pinglete enn forgjengerne.... *sukk*

Men at større og tyngre og mere stål == mer kvalitet er ingen selvfølge her i gården.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Bx skrev:
Men at større og tyngre og mere stål == mer kvalitet er ingen selvfølge her i gården.
Enig og uenig..

Vil ikke si at det er bedre lyd (absolutt ikke, likt mener jeg) men bedre byggekvalitet; JA!

PK

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Titleist skrev:
når det gjelder innspillingstid?

er det ikke bare å koble cd-spilleren til strøm og sette en skive på repeat 24/7 uavhengig om resten av anlegget er koblet til/slått på?
Nix. Kun riktig type hifilydmusikk må benyttes. Så det er ikke bare

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.653
Torget vurderinger
10
Titleist skrev:
når det gjelder innspillingstid?

er det ikke bare å koble cd-spilleren til strøm og sette en skive på repeat 24/7 uavhengig om resten av anlegget er koblet til/slått på?
Korrekt, sørg bare for at signalkabler er koblet til pre eller power. Er det volumkontroll på kilden, vri opp til fullt, går raskere da. Spiller den flere formater går det på noen forskjellige komponenter, anbefales å legge tid i samtlige formater.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.179
Torget vurderinger
2
Det er helt ok at det foreligger ulike meninger om innspilling av elekstroniske komponenter, men det er fullt mulig å diskutere dette på et saklig nivå uten tullete kommentarer.

Mvh
Høvdingen

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
SAL skrev:
Driv fra Phillips, Pioneer og Denon stablet oppå hverandre ved siden av VRDS-NEO.
Det blir litt for dumt å vise frem de aller, aller kjipeste drivverkene fra nevnte produsenter for å glorifisere sitt eget.

Her er et annet Denon drivverk:

Vedlegg

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.653
Torget vurderinger
10
Tror ikke drivene på bildet er de "kjipeste", mangler bare plast-skuffen og litt reisverk på de som ikke er topp-matet? ;) Tror de aller fleste spillere hos Hi-Fi folket her på sentralen har disse. ;)
Regner med at de spiller og fungerer utmerket........

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Bevares, men poenget består: man tager noe kjipt fra konkurrentene og viser det ved siden av det beste en selv produserer. Cheap trick og temmelig uærlig.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.653
Torget vurderinger
10
Lille_Adam skrev:
Bevares, men poenget består: man tager noe kjipt fra konkurrentene og viser det ved siden av det beste en selv produserer. Cheap trick og temmelig uærlig.
Dette bildet stammer ikke fra Teac/Esoteric produsent, stammer nok fra privatpersoner. Fra Esoteric hadde det nok vært vist alene og i bildekvalitet som ditt reklamebilde fra Denon.
Er vel ingen som tjener på noen "Cheap trick`s" her! ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.578
pks skrev:
Bx skrev:
Enig og uenig..

Vil ikke si at det er bedre lyd (absolutt ikke, likt mener jeg) men bedre byggekvalitet; JA!

PK
Jeg liker også byggekvalitet. :)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.653
Torget vurderinger
10
Lille_Adam skrev:
SAL skrev:
Er vel ingen som tjener på noen "Cheap trick`s" her! ;)
Selvsagt ikke. Billige triks er da også nærmest ukjente her på Sentralen.
Skjønner ikke helt hvor du vil hen, du nevnte produsent og triks, Når det gjelder meg så selger jeg ingenting.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Absolutt ingen hentydning til deg personlig SAL. Rent generelt bare.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Da er det på tide å helle litt bensin på bålet.

For en tid siden anbefalte jeg Fosse at han burde benytte seg av tilbudet som han hadde fått fra Audiofreaks om å oppgradere spilleren sin. Så vidt jeg har forstått har Fosse ikke ønsket å gjøre dette.

Denne oppgraderingen løfter lydkvaliteten fra spilleren myye.

Spilleren som ble benyttet på Horten messen var oppgradert, men ikke med aller siste modifisering ;)

Pr. i dag finnes det kun to spillere som har fått full "pakke" ifm oppgradring. Min egen spiller og en annen spiller som befinner seg på østlandet.
Forøvrig så er det bare 4 uker siden min egen spiller fikk den siste av flere oppgraderinger som spilleren nå har fått :D

Testen som er gjennomført er et grundig stykke arbeid, men som testerene selv påpeker er test-eksemplaret en standard spiller.

Synes det er synd at Fosse går rundt i uvitenhet, og ikke har fått høre det fulle potensiale som det er mulig å hente ut fra spilleren ;)

Og så kan kranglingen fortsette ;D

mvh

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Skulle ikke denne spilleren være i absolutt verdensklasse selv i basisutgave? Om så, hvorfor skulle evt. videre oppgraderinger spille noen rolle i forhold til testen? Med mindre den ikke var helt som beskrevet til å begynne med selvsagt.

Om den som det ble hevdet var i verdensklasse i utgangspunktet og nye oppgraderinger har løftet den "myye", så burde den jo nå sitte alene og fullstendig ubestridt på tronen. En ny test mot samme Arcam hadde jo vært interessant i såfall. Eller en annen god DVD-spiller, slik at fundamentene hos testobjektene er like.

Z

Zomby_Woof

Gjest
En meget velskrevet test, et eksempel til etterfølgelse for hifi-pressens lyrikere. Subjektiv, men forståelig.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er jo vel og bra, men interessant likevel at standardutgaven, som tross alt koster litt, ikke hever seg nevneverdig over DVD89?
Uansett bra skrevet test.

O.
Endre Askeland skrev:

For en tid siden anbefalte jeg Fosse at han burde benytte seg av tilbudet som han hadde fått fra Audiofreaks om å oppgradere spilleren sin. Så vidt jeg har forstått har Fosse ikke ønsket å gjøre dette.

Spilleren som ble benyttet på Horten messen var oppgradert, men ikke med aller siste modifisering ;)

Pr. i dag finnes det kun to spillere som har fått full "pakke" ifm oppgradring. Min egen spiller og en annen spiller som befinner seg på østlandet.
Forøvrig så er det bare 4 uker siden min egen spiller fikk den siste av flere oppgraderinger som spilleren nå har fått :D

Testen som er gjennomført er et grundig stykke arbeid, men som testerene selv påpeker er test-eksemplaret en standard spiller.

Synes det er synd at Fosse går rundt i uvitenhet, og ikke har fått høre det fulle potensiale som det er mulig å hente ut fra spilleren ;)

mvh

P

Parelius

Gjest
Endre Askeland skrev:
Hva er prisavslaget med alle disse oppgraderingene?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
To ting jeg luerer på med denne testen:
1. Hvordan var billedkvaliteten?
2. Spilleren har altså ikke fått prøvd seg på en enste rocketone??

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Antall liker
173
Jeg kjøpte den utskjelte spilleren brukt etter å ha testet den på mitt nr 2 anlegg.Har Burmester 061, den
låt ikke like bra her.men på hovedanlegget låt den best.Har levert Edge til oppgradering på Nat.Ga Morten
frie hender, snakket med han i dag og han mente det ble bra.Selv om jeg har denne selv er jeg enig imye av kritikken som har kommet og med den innmaten er prisen helt uaksetabel.Men med riktig matching og en hyggelig brukt pris anbefaler jeg den som skulle være intressert å prøve.Hvis noen skulle være intressert og bor på østlandsområdet kan de komme og høre hvordan det låter hos meg.

RR

Fersking
Ble medlem
09.10.2008
Antall liker
0
Til Brum og andre hyggelige provokatører.

Jeg er så heldig at jeg har en rekke analoge 1. generasjons master tapes spilt inn ved 15 ips. Enhver cd-plate lyder amputert i forhold til disse analoge produksjonene.
Til trøst finnes det en del cd'er som ikke er fullstendig likvidert av alle disse 0 og 1 tallene. Jeg er faktisk så frekk at jeg påstår at man ved å modifisere en gammel vhs- kassettspiller kan rundspille enhver cd-plate.

Med andre ord kan man like gjerne kjøpe en billig koreansk cd-spiller. Problemet er noe som etter min mening er svært viktig, nemlig eierglede.

Ting skal se massivt og vakkert ut. Børstet aluminium har disse egenskapene.

Når det gjelder matching av komponenter så er antagelig det hovedgrunnen til alle disse ulike meningene. Kabler er et grufullt og dyrt kapittel.

Hovedproblemet er stort sett elendige høyttalere, uansett pris. Jeg grøsser hver gang jeg hører en høyttaler med diamant-tweeter, som nok teoretisk burde fungere, i og med at resonansfrekvensen er hevet. Spør du meg er det iskald, glassaktig lyd. Ethvert musikkstykke av god kaliber blir komprimert av nesten alle tweetere.

Så hva er løsningen? Innkjøp av eksterne tweetere som Murata eller Heil. Bånddiskanter er et hederlig forsøk. Vi ser det senest hos Steinway-Lyngdorf høyttalerne. Jeg har dog mer sans for Alon Wolfs løsninger (Magico).
Det er vel egentlig ingen vei utenom plasma tweetere, som er silkeaktige og beroligende. Spør Nelson Pass som har 2 sett Hill Plasmatronics den dag i dag.

Tilbake til Edge GCD. Sammenlikner man denne med en Mark Levinson cd-spiller, er den heller bassvak, men Edge GCD er mer vennlig i lyden.

I dag har vi en stor mengde ekstremt dyre høyttalere til oppblåste priser, men teknologien er nesten alltid den samme. Ett papp, plast eller metallstykke som vibrerer og tilfører en masse rare ekstralyder som gjør folk urolig.

De fleste av oss hører svært bra, men de færreste tør å si at dette er lyd de ikke liker. Når jeg leser alle disse innleggene så merker jeg at det er en mye mer hyggelig tone enn i gamle dager, da hifi-politiet herjet som verst.

Eksempel på matching: Jeg har et hjemmekinoanlegg som jeg før har drevet med forsterkere fra Mark Levinson og Air Tight. Disse er nå erstattet med en Emotiva MPS-1 som koster en brøkdel av nevnte forsterkere. Systemet er i dag helt perfekt. Jeg må med skam melde at kablingen er dyr, men lyden jeg fikk fra Emotiva var fullstendig overlegen i dette systemet, kun pga riktig matching.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Vidar P skrev:
Ikke i den prisklassen der vel... ?
Iallefall ikke de jeg kjenner, fra produsenter som Meridian, Naim, Wadia, Cyrus, Linn, ARC etc. Jeg skulle bli svært betuttet om jeg fant et drivverk av denne typen i spillere fra slike produsenter.

Mvh Vidar P
Skulle ikke forundre meg om du finner en helt vanlig cdrom i flere av de du nevner.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ser at Vidar fjernet innlegget sitt, men såvidt jeg husker var min Meridian G08 bestykket med cd-rom-drev. Og det var helt klart
svakheten med spilleren. Veldig glad for at jeg er ferdig med elendig mekanikk i det digitale domenet! Alt annet enn toppladere e.l konstruksjoner
kan umulig være noe tess. Det beste er selvsagt å ikke ha noe mekanikk i det hele tatt, som Transporter eller DS ;)

O.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Endre Askeland skrev:

Siden du lovpriser denne oppgraderingen Endre kan du forklare litt hva den består i ? Evt kan vi få noen bilder ? 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dog skrev:
Ser at Vidar fjernet innlegget sitt, men såvidt jeg husker var min Meridian G08 bestykket med cd-rom-drev.

O.
Jeg understreket at jeg ikke kjente til de nyeste multispillerne fra Meridian og Linn da.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var kun en saksopplysning Vidar P, jeg er ingen kranglefant :)

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, det er helt sikkert; der er vi tilstrekkelig dekt opp på HFS uten at du og jeg hiver oss på også :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.439
Torget vurderinger
27
Endre Askeland skrev:
Jeg har aldri sagt at jeg ikke er interessert i dette, snarer tvert om.
I den grad jeg har uttalt meg om oppgraderingene har jeg sagt at jeg ønsker å bli kjent med spilleren i standard utførelse før jeg modifiserer den, slik at jeg kan uttale meg om eventuelle forbedringer.
Nå har jeg vel etter hvert kommet frem til at jeg likevel ønsker å selge spilleren fordi den ikke er helt i tråd med mine preferanser.
Da har jeg tenkt at den som kjøper selv kan avgjøre om han vil modifisere. Får jeg ikke solgt kan det godt hende at det blir modifisering av min spiller også, for å se om det har noe for seg.
Går rundt i uvitenhet? Hva er der for tullete formulering? Vi har hatt som utgangspunkt å teste en spiller fra Edge, det er nettopp det som er gjort.
Ingen av oss har sagt at ikke modifiseringene kan ha noe for seg, men det har ikke vært tema eller hensikt med testen.

B

Back_Door

Gjest
Dersom modifisering skal være med som grunnlag for en sammenligningstest, bør vel BEGGE spillere modifiseres?
At ikke en spiller til over 50 000 kr skal være representativ i standard utførelse, er uansett et tankekors.

B

brand-x

Gjest
Fosse !

Jeg tror du må være en av de mest ærlige i forhold til egne produkter som noen gang har eksistert her på forumet, og det burde virkelig kunne være til etterfølgelse for veldig mange..

mvh
Kjell P..

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
186
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
Dersom modifisering skal være med som grunnlag for en sammenligningstest, bør vel BEGGE spillere modifiseres?
At ikke en spiller til over 50 000 kr skal være representativ i standard utførelse, er uansett et tankekors.
Helt enig. Er de foresten noen som har løftet på lokket til den integrerte forsterkeren til Edge? Ville ikke bli forundret om de sitter en tilsvarende innmat i den.

J

Janpe

Gjest
Min spiller (som skal selges) er fullt oppgradert. Det er gjort følgende:

Ny innvendig kabling ( fra Audio Metallurgy)
Innvendig demping av chassis + på undersiden
Demping av drivverk
Nye WBT plugger

Dette er utført av en "habil Vossing" som vet hva han driver med, ikke noe mikkmakk.

Uten å tilføre bensin til et lettanntennelig bål: En veldig god spiller har blitt enda bedre. Men, dette er også en (som alle andre HIGH END komponter) spiller som må matches riktig. At jeg selger min nesten nye er helt udramatisk; Jeg har en ny CD/DVD-spiller og planlegger (sterkt inspirert av hva Peter viste i Horten) en flatskjerm for konserter.

JP

B

brand-x

Gjest
JP !

Det eneste higd-end med denne spilleren er prisen.... Hva innmat angår og med de justeringene du beskriver er vel cayin sin birger lund modifiserte betydelig mere high-end... Ha meg unnskyldt men det må være mulig å erkjenne att med de endringene du henviser til er alt high-end med litt egeninnsats...

mvh
Kjell P..

J

Janpe

Gjest
Du får meg ikke ut på dette kjøret, dine meninger har ingen interesse for meg.

Jeg regner med at du har inngående kjennskap til denne spillerens lyd og har dannet deg en mening basert på dette. Andre vil ha (og har) en annen oppfatning.

JP

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
HCS skrev:
Endre Askeland skrev:

Siden du lovpriser denne oppgraderingen Endre kan du forklare litt hva den består i ? Evt kan vi få noen bilder ? 8)
Hah! That'll be the day... :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
13.983
Endre Askeland skrev:

mvh
Patetisk Herr Askeland.
De fleste spillerne er solgt som "standard" vare fra HiFi hyllene til de få.
Den bensinen helte du i grunn på dine egne legger.
Slukker du etter deg selv?

Topp Bunn