Vi trenger en HFS høyttaler...

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Jeg glemte skjermingen....

Men 100 liter?

Jeg synes det ser ut til å fungere bra i 70liter.
Tok med 0.3 ohm som seriemotstand.
QB3 avstemming


Men er skjermingen påkrevd? Hvis du ser på side 5 i denne tråden kan du se TV'n min, en vanlig CRT. Jeg har 6 uskjermede 26cm høyttalere i nærheten, uten at jeg kan se noen regnbue effekter på skjermen. Med en avstand på minst 50cm til skjermen bør det gå bra.

BM
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Er ikke de 1208 også i drøyeste laget sammen med 1333?

Her er en justering på designforslaget:



Noen cm høyere, 2 cm smalere, 4 cm grunnere i bunnen...

Dersom du skrår toppkassa inn mot toppen sett forfra, samt setter begge basselementene intil hverandre øverst, blir designet bra!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jo, det funker nok, men responsen ved 50Hz skulle vel helst ha vært minst en dB nede.
 
T

theStig

Gjest
Behovet for magnetisk skjerming tror jeg er noe overdrevet. Jeg har selv hatt TV'n stående på to subwoofere med 18" elementer og 22 cm diameter magneter. Ikke noe problem faktisk.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Dersom du skrår toppkassa inn mot toppen sett forfra, samt setter begge basselementene intil hverandre øverst, blir designet bra!
Skråingen gjør det vanskelig å bygge den.

Bassen ved gulvet er der for å integrere høyttaleren bedre til rommet.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg glemte skjermingen....

Men 100 liter?

Jeg synes det ser ut til å fungere bra i 70liter.
Tok med 0.3 ohm som seriemotstand.
QB3 avstemming


Men er skjermingen påkrevd?  Hvis du ser på side 5 i denne tråden kan du se TV'n min, en vanlig CRT. Jeg har 6 uskjermede 26cm høyttalere i nærheten, uten at jeg kan se noen regnbue effekter på skjermen.  Med en avstand på minst 50cm til skjermen bør det gå bra.

BM

Enig med deg vedr. skjerming. Jeg lagde noen høyttalere med Vifa 10" som sto på hver side av tv`en ganske så nærme. Dette gikk smertefritt!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Behovet for magnetisk skjerming tror jeg er noe overdrevet. Jeg har selv hatt TV'n stående på to subwoofere med 18" elementer og 22 cm diameter magneter. Ikke noe problem faktisk.
Med 2x 8" kan man lett lage det som en senterkanal også. Uansett er det jo ikke så mye styr å få på skjermingen.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hvor mange liter er kassa di med 10" og koaks, Bidland?

Kunne vært spennende med to stk tiere pr høyttaler til tre fronter i hjemmekinoen, og evt fire små kasser med bare en koaks som bakhøyttalere!

Jeg er så lei små pinglehøyttalere!! Må ha litt membran får å få det moro!!

Synd det ikke er noen gode 12" eller 13" å få tak i som klarer seg med "normale" kassestørrelser.... Pa-sakene krever alt for mange liter!

(beklager at jeg sporer av tråen)
 
T

theStig

Gjest
For å spore enda mer av... til hjemmekino fortrekker jeg fem kliss like høyttalere, relativt små. Og så et par fete sub'er som tar seg av all bassen og LFE-kanalen.
 
T

theStig

Gjest
Med 2x 8" kan man lett lage det som en senterkanal også. Uansett er det jo ikke så mye styr å få på skjermingen.
Jeg var inne på det tidligere i tråden med 2x8"... det er betydelig enklere å få en to-veis til å spille bra enn en tre-veis. Delefilter til treveis er en nøtt å knekke, og dessuten vil det degradere mye mer enn et mye enklere to-veis filter.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Jeg var inne på det tidligere i tråden med 2x8"... det er betydelig enklere å få en to-veis til å spille bra enn en tre-veis. Delefilter til treveis er en nøtt å knekke, og dessuten vil det degradere mye mer enn et mye enklere to-veis filter.

Jeg spurte deg litt tidligere i tråden vedr. dette, men hvordan blir delefrekvensen på dine høyttalere mot diskanten? Du er jo avhengig av en diskant som kan deles lavt!? Det kan være vanskelig nok med enkelte 5" mot f.eks vifa ringradiator...

En Raven3 eller Manger ville nok fungere bra, men de er jo ikke på ukens tilbud hos Eltek....
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Skråingen gjør det vanskelig å bygge den.

Bassen ved gulvet er der for å integrere høyttaleren bedre til rommet.

Byggingen vil ta litt lenger tid, men det gjør vel ikke noe når det er selvbygg? Da kan man gjøre det litt mer eksklusivt ettersom det ikke går utover budsjettet bare tidsbruken!

Vil ikke et basselement nærme gulvet før til mer problemer med refleksjoner? F.eks Dynaudio gjør jo det motsatte... altså basselementene så langt unna gulvet som mulig. Det var uansett med tanke på designet jeg fåreslo det... synes det ser ryddigere ut!
 
R

Ronny_D

Gjest
Jeg var inne på det tidligere i tråden med 2x8"... det er betydelig enklere å få en to-veis til å spille bra enn en tre-veis. Delefilter til treveis er en nøtt å knekke, og dessuten vil det degradere mye mer enn et mye enklere to-veis filter.
Mener du det blir så vanskelig med en f.eks 300-3000 deling
med h1305 , h1262 og en diskant ? to toveisfiltere er en metode benyttet av highfidelity med ok resultat.

Med h1305 og h1262 ser følsomheten ut til å matche.
Er en 15 cm optimal eller er en 18 cm ett gunstigere valg mot en 26cm bass?
Jeg ser Bifrost har betydelig dårligere følsomhet ?

Visuelt: hvordan stemmer størelsesforholdene til rammene ?
Kunne være morro å se en mere tilnermet truncated pyramid for å visualisere en litt annet kabinett ??

For prisen hvordan er f.eks h1262 og diskant sammenliknet med nevnte (bilelement ? ) coax ?
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Med 2x 8" kan man lett lage det som en senterkanal også. Uansett er det jo ikke så mye styr å få på skjermingen.
Det er et godt argument. Det kan bli en vanvittig bra senterkanal.


Val,
kassa mi er på ca 45liter brutto vol., men de enhetene er ikke tilgjengelige....

BM
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Jeg er veldig redd en kasse med skrå flater 2 veier vil eksludere veldig mange fra å bygge denne konstruksjonen. Slik som Verity har gjort det er uproblematisk når platene blir frest nøyaktig men det er ikke så mange som har en datafres i garasjen. Ellers er jeg enig i at det ser veldig bra ut.

Kom gjerne med andre forslag på tegninger til denne konstruksjonen. For egen del har jeg 1208x2 + 2x26cm slaver, samt 1333 i toppen med litt vinkling i forhold til aksen. Jeg hadde litt motforestilling mot 1333 på grunn av den forrige modellen 1144, men etter databladene å dømme har 1333 en mye bedre diskant. Integreringen med det store membranet er selvsagt en utfordring, men sjekk den off axis responsen da! Dere som spurte etter horn...
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
For å spore enda mer av... til hjemmekino fortrekker jeg fem kliss like høyttalere, relativt små. Og så et par fete sub'er som tar seg av all bassen og LFE-kanalen.
Er det ikke da et poeng å lage en MTM som er plasseringsvennlig? Både stereo og bakhøyttalerne bør da også være av samme prinsipp. Hvordan er det forresten å lage en centerkanal med coaxen?

Mvh.

Vidar
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Er det ikke da et poeng å lage en MTM som er plasseringsvennlig? Både stereo og bakhøyttalerne bør da også være av samme prinsipp. Hvordan er det forresten å lage en centerkanal med coaxen?

Mvh.

Vidar

En MTM-konstruksjon er vel å foretrekke uansett med tanke på mer dynamikk i de øvre frekvenser, mindre forvregning og bedre spredning.

To stk 5" og en 10" eller 12" ville vært spennende. Bare man finner et basselement med høy nok følsomhet.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg er veldig redd en kasse med skrå flater 2 veier vil eksludere veldig mange fra å bygge denne konstruksjonen. Slik som Verity har gjort det er uproblematisk når platene blir frest nøyaktig men det er ikke så mange som har en datafres i garasjen. Ellers er jeg enig i at det ser veldig bra ut.

Kom gjerne med andre forslag på tegninger til denne konstruksjonen. For egen del har jeg 1208x2 + 2x26cm slaver, samt 1333 i toppen med litt vinkling i forhold til aksen. Jeg hadde litt motforestilling mot 1333 på grunn av den forrige modellen 1144, men etter databladene å dømme har 1333 en mye bedre diskant. Integreringen med det store membranet er selvsagt en utfordring, men sjekk den off axis responsen da! Dere som spurte etter horn...
Enig i det meste her ja. For mye vinkler som vanskeliggjør bygging bør unngås mest mulig. Slaver er plassbesparende og gir en litt brattere avrulling under resonans, enn bassrefleks. Det krever sin mann av et basselement å kontrollere massen i en slave, om denne skal være av to 10" med en vekt hver på 200 - 300gr. hver. Jeg har selv brukt slave i 60 liters kabinett. Bassen er ren og fri for ulyder, men noe god kontroll i bassanslagene fikk jeg ikke til skikkelig.

Vedrørende off-axis responsen, om du mener denne er god, så er den god i kraft av gjevnere frekvensgang enn on-axis responsen (!). Imidlertid må/bør diskanten i coaxen dempes mht. on-axis i stor grad, og siden off-axis responsen begynner å falle allerede ver 2000Hz vil off-axis responsen bli for lav tror jeg. På en annen side, er det mange som finlytter innenfor mye snevrere vinkel enn 30 grader. 10 - 15 grader er nok mer vanlig, og der har nok ikke diskanten i hverken 1144 eller 1133 noe å stille opp med. Selv om diskanten i 1133 er bedre enn i 1144, er den likevel langt fra kompetent til å konkurrere med diskantgjengivelsen fra diskrete diskanter.
I en MTM sammen med H1262, ser 27TDFC/TV H1210 ut som en god kandidat som diskant. Delefrekvensen ser jeg for meg på ca. 3500Hz. Under der har diskanten mindre kontroll, og mellomtonen går fint opp til 3500Hz uten større anstrengelser hverken on- eller off-axis. Da har vi en løsning som har et mye større potensiale lydmessig.

2 stk H1208 bassere gir et kabinett på netto 65 liter, og en bassrefleksavstemming på 29Hz en -3dB på 30Hz - i ekkofritt rom. Det vil i tillegg være et bidrag fra romforsterkning i normale lytterom, som gjør seg gjeldende ved ca 50 - 100Hz og ned.

Som trykkammer på samme kabinettvolum vil -3dB punktet ligget ved ca 50hz, med en Q på ca 0,6. Med roomgain vil vi få en flat respons ned til 25 - 30Hz.

Det er sent nå og jeg har et "lite" prosjekt i gang (Foreløpig bare 90kg høyttalerkasser som skal få litt lakk og pussing - 120kg paret ferdig sammensatt (!)), så jeg har ikke mulighet til å tegne noen flere forslag akkurat nå.

Det er for øvrig positivt at flere medlemmer viser interresse for HFS-høyttaleren :)

God natt!!

Mvh.

Vidar
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg får si meg svært enig i i Vidars argumenter, hele veien. Til utfordringene knyttet til 3-veis, ja her ligger antagelig den største utfordringen. Bidland, du som sannsynlig vis kjenner disse elementene, hva er dine synspunkter?

mvh Øivind
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Til utfordringene knyttet til 3-veis, ja her ligger antagelig den største utfordringen.
Var dette særlig klart og tydelig, - nei. Det jeg mente å si, som the Stig antyder, at filteret blir den største utfordingen. Men det vil vel også avhenge av valg av elementer.

mvh Øivind
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Off axis responsen til diskanten i H1333 ligger på 60 grader ca 5 dB nede helt fra 1000-10000Hz. Hvilken annen diskant fikser dette?

I følge Bidland vil dette elementet fungerer svært godt på ca 10 grader off axis. Dersom det er alt som skal til for å fjerne avvikene så vil jeg si "tut og kjør". Dersom det ikke løser noe er jeg enig med skeptikerne. Men husk på at effekten av den begrensede spredningen og punktkilden er enormt stor og glatt veier opp for veldig store avvik.

Når det gjelder slaver er det ikke massen sin feil om man ikke får kontrollert bass. Det skal avstemmes riktig. Avrullingen under Fb skal ikke være brattere enn med bassrefleks, snarere tvert om. Med redusert Q vil det bli slik.

Jeg synes det er vel mange uttalelser basert på ting man åpenbart ikke har testet her.
 
C

century

Gjest
Koaksen i Snickers forslag ligger jo allerede off axis.
På den andre siden av vippen: Dersom det lander på 8" i MTM bør vi vurdere å ta med Wave Guide. Jeg vet at dette kompliserer bygget da de fleste ikke har tilgang på dreiebenk eller 3-d fres. Dette kan løses på andre måter, f.eks ved å støpe en serie i PUR som Eltek / Creative kan ta inn. Enkelt kjapt og rimelig. Her kan jeg bidra hvis ønskelig.
 
C

century

Gjest
MCM har en variant som er lettere å bearbeide (justere dybden) ref Zapf.
Part Express er for trang og dyp (blir horn) og vil gi for hård belastning på domen.
Frakten er dyr ved småkjøp fra statene. Et eventuelt gruppekjøp oppveier ulempen. Galskap er det ikke, diskanten kan deles lavere enn normalt i WG. 1500 er ikke et problem, elementet bør (som alltid) ha lav res.frekvens i utg.punktet.
Ville ikke dette blitt litt av en allrounder  :) ?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.610
Sted
Østfold
Om mellomtonen droppes og det skal brukes en 1" dome i waveguide skal i hvertfall ikke jeg lage filteret.
 
C

century

Gjest
WG: Duelund, Zingali, Amphion, Genelec for å nevne noen, og for å veie alternativet. Hvor langt opp man kan kan forsvarlig kan drive 8" må isåfall diskuteres utfra elementvalget.
 
T

theStig

Gjest
Dette er frekvensresponsen fra to 8" Excel magnesium pluss B&G tweeter, delt ved 2.7 kHz



2,7 kHz er nok å strekke det litt langt, men å dele ved 2 kHz med en 8" Excel er ittno problem i det hele tatt. Å finne en 1" tweeter som kan gå til 2 kHz skulle være lett. Selv har jeg delt diskanten i Seas sin coax ved 1.8 kHz....
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Og prisen på delefilterne blir?  Regner med at vi ikke akkurat snakker 1. ordens deling her?

Vi presser vel kit-prisen ganske raskt forbi 6000 kroner (før kabinetter) med Excel 8" i toveis-konstruksjon, eller?
 
T

theStig

Gjest
Et eksempel med 2x8" Excel pluss tweeter kan realiseres med 2. ordens topologi på tweeteren, og seriespole pluss notch på bassene. Fem komponenter altså, pluss evt. en eller to motstander til å dempe tweeteren. Pris på noe slikt i vettug kvalitet bør ikke overstige 500 kr per filter.

Hvis vi tenker oss at Eltek vil selge dette som et kit med f.eks 15% rabatt på alt, så havner vi en plass rundt 4000 kr/stk for et slikt kit.
 
T

theStig

Gjest
Noe sånt ja.
Et alternativ kan være å bruke bare en 8-tommer, men da blir det jo ikke helt det samme da.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
34
Her er en ide som jeg har tenkt en stund på, men aldri funnet tid til å komme videre med:

En CA26RFX + en 1" dome i waveguide.


 
C

century

Gjest
Dette ser jo både budsjett og byggevennlig ut.
Her illustreres hvordan WG senker delefrekvensen. Boosten tas bort med en kondensator. 1.refleksjonen i rom blir også kraftig redusert.
 
T

theStig

Gjest
Interessant ide! 10-tom pluss tweeter er definitivt ikke "vanlig" innen hifi. Off-axis blir det nok ikke så pent, men det bryr jeg meg personlig lite om. Jeg lytter alltid innenfor +/- 10 grader. Dessuten mener jeg man bør forsøke å redusere bidraget av reflektert lyd i rommet uansett. Delefrekvens på noe slikt bør vel være rundt 1500 Hz, så det må til en tweeter med lav Fs, helst under 1000 Hz.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Dette ser jo både budsjett og byggevennlig ut.
Her illustreres hvordan WG senker delefrekvensen. Boosten tas bort med en kondensator. 1.refleksjonen i rom blir også kraftig redusert.
Hei

Denne fikk jeg lyst på! En enkel, litt robust sak som ikke koster skjorta. Viss dette kan funke så må jo dette være interessant. Liker store elementer til mellombass, når det funker låter det veldig fint og får et godt skyv

Mvh
 
Topp Bunn