Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Halais folkens ... her var mye gode svar

    Det vanskeligste når man vurderer produkter i denne prisklassen er kanskje ikke valget i seg selv men å betale for dem.

    For meg er det egentlig veldig enkelt, sitt ned og nyt musikken, og kan det gi meg den magiske følelsen?
    hvis ikke, er det feil spor...
    hvis jeg får stjerner i øynene og bare koser meg og ikke kan stoppe å høre på musikk, så er vi på rett spor...

    p.t. koser jeg meg veldig mye hjemme med musikk, men ønsker mere... jeg spiller alt fra Pixies til Vivaldi
    Nå vil jeg høre Radetski March og An der Schønen Blauen Donau på full guff uten kompresjon og med følelsen at symfoniorkesteret er her :)
    Jeg har Duntech PCL-15, små knøtt-høyttalere, men noen kaller dem John Dunlavy's mesterverk, du ser dem aldri på bruktmarkedet, noe som sier litt. Det er et mega sprang fra PCL-15 til The Music

    Jeg har brukt fyktelig mye tid og traversert alt som finnes av hi-end butikker, gått gjennom alt av Audio Physic opp til og med Cardeas Plus++, alt av Adyton, diverse McIntosh, f.ex XRT 2.1K (som er langt over hva jeg har råd til), Dynavector R11 med det Største Gryphon effekt trinnet på OHC... høyttalere til 2 Mill som IKKE greier dynamikken med klassisk musikk :-(
    Piega Coax 511,711, Master One, Master Line Source 3, Master Line Source.... Kef Muon....

    Jeg holdt på å ende opp med Mahler for en ca 10 års tid siden, men det stoppet da ettersom jeg ikke hadde et rom som kunne gi dem nok luft. Med Mahler opplevde jeg dem som fryktelig krevende i forhold til forsterker, og det eneste som funket på dem var Electrocompaniet NEMO blokker. Med mindre forsterker forsvant dynamikken og "tightness" i bassen, for eksempel var Electrocompaniet AW180 med Mahler helt middels, meget stor forskjell.

    Med det som underlag er jeg litt overrasket at The MUsic fungerer så bra med Naim NAP 300, dyr og god forsterker, men ikke et super kraftverk .... er The Music enklere i så måte enn Mahler???

    Piega Master one er helt vanvittig, opplever dem som bedre enn de nyere modellene og den er point source, så man får ikke det unaturtlig kunstig store og høye lydbildet som jeg hatr opplevd med alle type line source, dette er kanskje den beste høyttaleren jeg har opplevd til under millionen.

    Jeg har hatt noen runder rundt med Madammen og hun ble presentert for McIntosh XRT 2.1 på Oslo HiFi Center og Piega Master Line Source 3 på Duet i Bergen. Piega'ene er dyre høyttalere som rett og slett er for dårlig i bassen og mangler dynamikken som høyttalere i den prisklassen skal ha, mener jeg, ikke godt nok.

    Jeg har diskutert dette nå mye med Madam'en og hun er helt klar på at the Music er hennes klare preferanse, da vi begynte å diskutere Imperial Liszt, så var tilbakemeldingen at vi ikke burde gå for noen sånne små knøtte-høyttalere, de er for små, ha ha :-D

    Hun foretrekker også klart The music foran Piega Master one.

    Jeg har kun hørt The Music i et ikke optimalt lokale som er for trangt og med McIntosh elektronikk, som jeg selv ikke er super-tilhenger av. Det er helt klart at de har kvaliteter som nok er på linje med Piega Master one, men at de i de lavere oktaver nok klart overgår Piega'ene... Det jeg synes å oppleve er en utrolig gjengivelse av rom og en super-spooky coherence... de virker som en vanvittig svær høyttaler med kvalitetene til en mini monitor. Av det jeg har hørt er det bare Piega Master One og Vienna The Music som greier det, og jeg tror Vienna'ene er best.

    Det er vanskelig å sammenligne da man hører på forskjellige produkter i helt forskjellige oppsett, jeg er ikke sikker på at The Music passer bedre enn Piega Master One, men jeg tror det :)
    Håper egentlig vi snakker om høyttalere som har veldig mye av det Kef Muon har, tett på, til en brøkdel av prisen, kanskje det er å tro på julenissen..... I Bergen har vi faktisk julenisse :-D

    Planlegger en tur å besøke Peter Gansterer i April, vet ikke ennå om det er mulig å få til

    Sevald, tusen millioner takk for super positive innspill, det kan godt være jeg tar deg på ordet en gang i sent April, tidlig Mai.

    Det tar litt tid dette, men jeg vet hva jeg vil ha nå og de bærer signaturen til Peter Gansterer :)
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.060
    Antall liker
    16.884
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gøy å lese at du holdt på å ende opp med Mahler. Jeg hadde Mahler MK 1,5 før The Music. Ja de krever mye krefter. Men krefter er ikke alt. Hadde først de største Xindak PA-1 monoblokkkene, så en tur innom Audio Research ref 210 som ble en skivebom. Så safet jeg litt med Parasound JC-1 monoblokker. Det låt veldig flott. Bassen var veldig organisk. Lyden av en kontrabass lått utrolig.

    Men det var noe jeg savnet. Midbass var ikke helt tilstede. Trommer engasjere lite. Ble gjort mange bytter på kilde og pre siden uten at det hjalp. Vienna kan være litt høflig, noe en kanskje må kompensere.

    Jeg prøvde med Naim 272 og en NAP 250dr. Kunne dette utfordre sveiseapparatene JC 1? På høyt volum selvsagt ikke. Men på moderat volum våknet Mahler. Nå kunne de være både høflig og bøllete når det trengtes. Trommene kom på plass. Jeg ble bare mer glad i Mahler. Jeg gikk opp til NAP 300dr, men hadde helst ønsket 500dr. Noe jeg ikke hadde råd til. 300dr har bare noen få watt mere en 250dr, men oppleves som mye kraftigere. Jeg kunne spille veldig høyt før de fikk pusteproblemer.

    Sidebassene og rommet de stod i, gjorde at Mahler aldri klarte anslag med punch in the face factor. Når The Music dukket opp på brukten var det aldri noe tvil. De skulle jeg ha. Med bil og henger og nyoperert rygg bar det til Bergen for å hente de. Et slet som ikke var bra for rygg, men balsam for sjelen. The Music var en helt annen hest. Bedre på alle parametere. Aldri for analytisk. Og når de for et år siden også fikk rommet de fortjente, så ble det veldig bra. Naim NAP 300dr fikk nesten en lettere jobb på The Music. Eneste gangen jeg viftene startet på NAP 300 var Leonard Cohen med gravrøsten hans. Da ble den varm. Jeg har ikke hørt noe musikk som The Music ikke takler. Jeg har REL S5 subber, men er strengt talt neste unødvendig. Jeg har nok hørt andre oppsett som på enkelte sanger kan gi mere gåsehud faktor, men det faller gjennom når det blir utfordret.

    Føler jeg er med veis ende. Kanskje oppgradere til bedre pre og effekt i naim leiren en gang.

    Veldig kjekt med demo. Velkommen begge to viss dere har lyst. For meg kan dere få rommet for dere selv og teste det dere vil. Bare kjekt å hjelpe. Kanskje det ikke faller i smak heller. Alt handler vel om preferanser.

    Håper du får til en tur til Peter Gansterer. Det er noe jeg vil gjerne høre om������ Da må du spørre om hvilke oppgraderinger som er gjort på The Music. Er det laget en MK2 og er mulig å oppgradere MK1? Lykke til i jakten. Kjenner jeg nesten bli glad for å høre at noen vurdere Vienna Acoustic.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Gøy å lese at du holdt på å ende opp med Mahler. Jeg hadde Mahler MK 1,5 før The Music. Ja de krever mye krefter. Men krefter er ikke alt. Hadde først de største Xindak PA-1 monoblokkkene, så en tur innom Audio Research ref 210 som ble en skivebom. Så safet jeg litt med Parasound JC-1 monoblokker. Det låt veldig flott. Bassen var veldig organisk. Lyden av en kontrabass lått utrolig.

    Men det var noe jeg savnet. Midbass var ikke helt tilstede. Trommer engasjere lite. Ble gjort mange bytter på kilde og pre siden uten at det hjalp. Vienna kan være litt høflig, noe en kanskje må kompensere.

    Jeg prøvde med Naim 272 og en NAP 250dr. Kunne dette utfordre sveiseapparatene JC 1? På høyt volum selvsagt ikke. Men på moderat volum våknet Mahler. Nå kunne de være både høflig og bøllete når det trengtes. Trommene kom på plass. Jeg ble bare mer glad i Mahler. Jeg gikk opp til NAP 300dr, men hadde helst ønsket 500dr. Noe jeg ikke hadde råd til. 300dr har bare noen få watt mere en 250dr, men oppleves som mye kraftigere. Jeg kunne spille veldig høyt før de fikk pusteproblemer.

    Sidebassene og rommet de stod i, gjorde at Mahler aldri klarte anslag med punch in the face factor. Når The Music dukket opp på brukten var det aldri noe tvil. De skulle jeg ha. Med bil og henger og nyoperert rygg bar det til Bergen for å hente de. Et slet som ikke var bra for rygg, men balsam for sjelen. The Music var en helt annen hest. Bedre på alle parametere. Aldri for analytisk. Og når de for et år siden også fikk rommet de fortjente, så ble det veldig bra. Naim NAP 300dr fikk nesten en lettere jobb på The Music. Eneste gangen jeg viftene startet på NAP 300 var Leonard Cohen med gravrøsten hans. Da ble den varm. Jeg har ikke hørt noe musikk som The Music ikke takler. Jeg har REL S5 subber, men er strengt talt neste unødvendig. Jeg har nok hørt andre oppsett som på enkelte sanger kan gi mere gåsehud faktor, men det faller gjennom når det blir utfordret.

    Føler jeg er med veis ende. Kanskje oppgradere til bedre pre og effekt i naim leiren en gang.

    Veldig kjekt med demo. Velkommen begge to viss dere har lyst. For meg kan dere få rommet for dere selv og teste det dere vil. Bare kjekt å hjelpe. Kanskje det ikke faller i smak heller. Alt handler vel om preferanser.

    Håper du får til en tur til Peter Gansterer. Det er noe jeg vil gjerne høre om������ Da må du spørre om hvilke oppgraderinger som er gjort på The Music. Er det laget en MK2 og er mulig å oppgradere MK1? Lykke til i jakten. Kjenner jeg nesten bli glad for å høre at noen vurdere Vienna Acoustic.
    Veldig interessant reise du har hatt her, og interessant at NAP 300 fungerer så mye bedre enn JC-1 .... Forskjellen i pris mellom NAP 300 og NAP 500 er ikke akkurat vekslepenger nei ....

    Jeg opplevde kanskje Mahler noe annerledes, da jeg kjørte test på Mahler hos Elnor på Majorstua i Oslo med EC cd spiller, EC 4.6 preamp (tror jeg) og EC Nemo blokker, så var det så mye dynamikk og trykk i mellombassen :eek:

    Da jeg kjørte Underworld på superhøyt volum så var det så mye dynamikk at jeg følte at trykket i brystkassen var på vei til å påvirke hjerterytmen, og det var ikke antydning til kompresjon eller forvrenging. Kan ikke huske å ha vært med på noe lignede... og over til Kate Bush, så var det så sukkersøtt som det skal være.... fyttikatta....

    Uansett hva jeg kastet på, så var det bare ekte musikk som kom ut, Springsteen var der bedre enn jeg har hørt på noen Aydio Physic f.ex....

    Vet ikke om The Music has samme dynamikken i mellombassen med kun en stk midrange mot Mahler sine to, men de er jo bedre på veldig mye annet :)

    Jeg har en Krell KAV 400-xi som jeg nok tror skal kunne greie å drive the music, men det kan være den finner en arvtaker senere, Krell’en kjører faktisk med veldig høy bias og er Klasse A opp til en god del watt, den har fått byttet kondensatorer nylig og skal da være bedre enn ny :rolleyes:

    Det jeg mener å høre fra The Music etter bare noen korte demo’er en gjengivelse av rom som er bedre enn det meste, og f.ex de små tingene at man hører tangent anslag, bruk av pedaler på pianoet, på en måte som kun en super-fullrange statement høyttaler gir :cool:
    Lurer på om de har kan være hakket bedre enn Piega Master One, men jeg er neimen ikke sikker :rolleyes:
    Hvis jeg får til Vienna’ene, så er det de siste høyttalerne jeg kjøper ;)

    Setter veldig pris på den positive holdning du har :cool:
    Det er ikke langt å kjøre fra Bergen til Aksdal ;)

    PS, jeg kan ikke og vil ikke kjøre på så høyt volum her jeg bor .... I leilighetskompleks, det går nå mye i Kari Bremnes, Bjørn Eidsvåg, Mads Eriksen spiller Grieg på elgitar, Anette Askvik, Vivaldi .....
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Av oppgraderinger som er gjort på The Music i forhold til de tidligste modeller så har jeg følgende fra Interconnect.no

    Alle produsenter, også Vienna Acoustics, gjør fortløpende forbedringer i produksjonen. (Running change)
    Dette er gjerne forbundet med tekniske forhold som forenkler/forbedrer produksjonen og som «luker ut» feil som kan oppstå.
    Helt konkret for «Die Musik» har de bl.a endret innfestningen av superdiskanten og forseglingen av monteringen av denne.
    Det er helt sikkert flere endringer også, men det er høyst uvanlig at disse blir opplyst av produsentene.

    Alt i alt kan du ta det for gitt at et par «Die Musik» produsert nå er et bedre produkt enn et par fra 2009.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.060
    Antall liker
    16.884
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min opplevelse av Mahler kan nok delvis skyldes rommet. En vinkelstue der ikke alltid helt ideelt. De kan sparke noe voldsomt fra seg. Feil forsterker kan gi litt bommy bass. Kanskje mere mere riktig å si at det er upper bass som manglet litt og ikke midbass. Mye mere smack i skarptrommer på The Musikk. Lettere høyttaler å få til. Hele bass registeret er mere definert. Som sagt, det er et rom med The Musikk til disposisjon hos meg:) Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å få skikkelig demo før kjøp, så det er bare kjekt å hjelpe. Blir det å evt handle direkte med importør, eller kan Martin i Duet selge deg Vienna?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    De gange jeg har hørt Mahler spille bedst, har det været i en stor stue på over 50m2. Jeg hørte dem med Rogue Audio Zeus og Audia Flight FL100. Bassen var der fuldstændig styr på, og de spillede med et meget dybt soundstage.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.060
    Antall liker
    16.884
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mahler spilte veldig bra her og. Hadde ikke solgt de for noe annet enn The Music. Nesten synd jeg ikke fikk teste de i et bedre rom. Men i vår stue så var The Music bedre på alle parametere.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Min opplevelse av Mahler kan nok delvis skyldes rommet. En vinkelstue der ikke alltid helt ideelt. De kan sparke noe voldsomt fra seg. Feil forsterker kan gi litt bommy bass. Kanskje mere mere riktig å si at det er upper bass som manglet litt og ikke midbass. Mye mere smack i skarptrommer på The Musikk. Lettere høyttaler å få til. Hele bass registeret er mere definert. Som sagt, det er et rom med The Musikk til disposisjon hos meg:) Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å få skikkelig demo før kjøp, så det er bare kjekt å hjelpe. Blir det å evt handle direkte med importør, eller kan Martin i Duet selge deg Vienna?
    Tror Roald Mikkelsen på Renaissance kan selge meg Vienna, Roald er en ”magiker”
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Er det noen som har hørt alle tre følgende: Imperial Lizst, The Kiss, The Music ?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Jeg har nå også fått hørt på The Kiss, i et rom som var preget av sterke stående bølger og kraftige første refleksjoner, så jeg måtte prøve å ignorere rom-påvirkningen så mye som jeg kan. Det er ikke tvil om at The Kiss er sensasjonelt bra høyttalere og tror de kan være blant de beste stativ høyttalere på markedet, om man kan kalle dem det :rolleyes:

    De har veldig mye av det samme som du får med The Music, med en nærmest spooky coherence, og det som er viktig for meg er at musikken bare er naturlig, jeg gir egentlig blaffen i teknikk, vil bare at de skal være naturlig uten begrensninger i dynamikk. Er Kari Bremnes virkelig i rommet når jeg spiller "Fantastisk Allerede". Med de rom problemer som var, så var det naturligvis vanskelig, men det virker som the Music er super åpen, super coherent og bortimot null begrensninger i dynamikk.

    Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe The Kiss på bruktmarkedet til meget god pris, men bestemte meg for ikke å gjøre det, det blir feil å kjøre løp på høyttalere hvis det første man tenker et at man vil ha noe bedre (les: The Music).

    Men hvis man har hørt the Music, så er det ingen vei tilbake, The Kiss er ikke i nærheten av å ha det uendelige bånn-draget som du får med The Music.... så the music er mye bedre. There are no free lunches :rolleyes:

    For meg blir det da å finne en måte å få råd til The Music ;)

    Mahler spilte veldig bra her og. Hadde ikke solgt de for noe annet enn The Music. Nesten synd jeg ikke fikk teste de i et bedre rom. Men i vår stue så var The Music bedre på alle parametere.
    De gange jeg har hørt Mahler spille bedst, har det været i en stor stue på over 50m2. Jeg hørte dem med Rogue Audio Zeus og Audia Flight FL100. Bassen var der fuldstændig styr på, og de spillede med et meget dybt soundstage.
    Jeg har en oppfatning av at Mahler trenger veldig mye rom for å spille bra, selv i bra store rom har det vært tendenser til overloading i bassen. Jeg har hørt dem mange ganger hos Elnor på Majorstua i Oslo, hvor det ble spilt på full Electrocompaniet pakke og med Nemo blokker. Forskjellen på å bruke Electrocompaniet AV180 og Nemo var enorm, tydelig at det trengs vanvittig mye forsterkerkraft her...

    Det virker på meg som om the Music er annerledes og bedre her, ikke samme tegn på overloading, selv i noe mindre rom. Jeg har egentlig en stue som er noe i minste laget for the music (35m2 L formet) men jeg gir blaffen i det.... har lyst til å bare klinke til og se hvordan det går ;D

    Begynne med the Music og Krell KAV 400xi, og se hvordan det funker .... og så rett og slett låne med seg forsterkere hjem for å se hva som skjer, det kunne jo vært morsomt det .... teste forskjellige ting som Hegel H590, Soulution 330 Integrert, eller Jeff Rowland Continuum S2, Parasound JC5 .....
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.060
    Antall liker
    16.884
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt The Kiss i et mindre rom enn jeg har. Låter veldig bra de. Men det er nok et større register i bunn på The Music. Malher ble spilt i stua vår på omlag 50kvadrat. The Music har jeg hatt i samme stua før jeg flytta i et dedikert hifirom på 26 kvadrat. The Music er mere direkte, mere midbass, mere snert. Bedre på rock. Lyden av f eks kontrabass var veldig bra på Malher. Er en helt annen høyttaler. The Music spiller alle sjangere med glans. Er så sikker på at jeg beholder The Music at jeg satt fyr på emballasje kassene.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    62.999
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De endte opp her, haraldo. Hadde de samme opplevelsene som deg på demoen og forsøkte å lytte forbi rommet.

    Det eneste som er sikkert er at det ikke kommer til å se sånn ut i stuen i veldig lang tid (trur eg) :)

    750C8653-6406-42AB-8943-FB587A5EF472.jpg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    De endte opp her, haraldo. Hadde de samme opplevelsene som deg på demoen og forsøkte å lytte forbi rommet.

    Det eneste som er sikkert er at det ikke kommer til å se sånn ut i stuen i veldig lang tid (trur eg) :)

    Vis vedlegget 536448
    GRATTIS med nye høyttalere, de er bare lekre, visuelt og akustisk :cool:
    Nå er det bare for meg å angre på super-kjøpet jeg sa nei til ;D

    OJJJJJ; Ser du har Bricasti M1 :eek:;D Ikke noe knussel her!

    Får Mårten høyttalerne en pause nå?
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    62.999
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De endte opp her, haraldo. Hadde de samme opplevelsene som deg på demoen og forsøkte å lytte forbi rommet.

    Det eneste som er sikkert er at det ikke kommer til å se sånn ut i stuen i veldig lang tid (trur eg) :)

    Vis vedlegget 536448
    GRATTIS med nye høyttalere, de er bare lekre, visuelt og akustisk :cool:
    Nå er det bare for meg å angre på super-kjøpet jeg sa nei til ;D

    OJJJJJ; Ser du har Bricasti M1 :eek:;D Ikke noe knussel her!

    Får Mårten høyttalerne en pause nå?
    Takker :) Skrev litt om førsteinntrykket i min egen tråd:

    Ikke så mye å si om lyden foreløpig. Slengte de jo kun fra meg der det var plass, men er foreløpig positivt overrasket. De som slo meg først var klarhet og at de er raske samt tørr i bassen. Har foreløpig kun holdt meg til trio-jazz og Bremnes, og det fungerer riktig så bra. Har lyttet på avstand og foreløpig ikke i nærfelt. Må nok tilte toppen nedover hvis det skal bli best mulig i lyttestolen, men samtidig tror jeg uten tilt fungerer bra i sofagruppen. Blir vel etter hvert et kompromiss.

    Var såvidt innom litt rock på slutten i går kveld. Ble ikke veldig imponert. Tror også dette har sammenheng med at det nok bare er på en særdeles god dag de spiller med god output ned til de oppgitte 36 Hz. Når fundamentet mangler på rock opplever jeg lyden ofte som litt anmasende. Har i dag koblet inn subben, og det gir en ny dimensjon til lydbildet (som jeg ikke opplever med Bird 2), men foreløpig i dag er det fremdeles Bremnes...Akkurat nå tenker jeg at jeg kan leve godt uten Bird 2 :)

    Både Bird 2 og The Kiss er oppgitt med 89dB følsomhet. The Kiss trenger nok likevel mer juice for å synge på samme nivå som Bird 2, så jeg antar rørforsterkeren min på 50W kommer til å få pustevansker når det skal gis på litt

    Ovennevnte er basert på spilling på min Karan forsterker som gir over 400W. Førsteinntrykket er veldig bra med The Kiss, men å sammenligne dem mot Marten Bird 2 blir kanskje litt som å sammenligne dem mot The Music :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    De endte opp her, haraldo. Hadde de samme opplevelsene som deg på demoen og forsøkte å lytte forbi rommet.

    Det eneste som er sikkert er at det ikke kommer til å se sånn ut i stuen i veldig lang tid (trur eg) :)

    Vis vedlegget 536448
    GRATTIS med nye høyttalere, de er bare lekre, visuelt og akustisk :cool:
    Nå er det bare for meg å angre på super-kjøpet jeg sa nei til ;D

    OJJJJJ; Ser du har Bricasti M1 :eek:;D Ikke noe knussel her!

    Får Mårten høyttalerne en pause nå?
    Takker :) Skrev litt om førsteinntrykket i min egen tråd:

    Ikke så mye å si om lyden foreløpig. Slengte de jo kun fra meg der det var plass, men er foreløpig positivt overrasket. De som slo meg først var klarhet og at de er raske samt tørr i bassen. Har foreløpig kun holdt meg til trio-jazz og Bremnes, og det fungerer riktig så bra. Har lyttet på avstand og foreløpig ikke i nærfelt. Må nok tilte toppen nedover hvis det skal bli best mulig i lyttestolen, men samtidig tror jeg uten tilt fungerer bra i sofagruppen. Blir vel etter hvert et kompromiss.

    Var såvidt innom litt rock på slutten i går kveld. Ble ikke veldig imponert. Tror også dette har sammenheng med at det nok bare er på en særdeles god dag de spiller med god output ned til de oppgitte 36 Hz. Når fundamentet mangler på rock opplever jeg lyden ofte som litt anmasende. Har i dag koblet inn subben, og det gir en ny dimensjon til lydbildet (som jeg ikke opplever med Bird 2), men foreløpig i dag er det fremdeles Bremnes...Akkurat nå tenker jeg at jeg kan leve godt uten Bird 2 :)

    Både Bird 2 og The Kiss er oppgitt med 89dB følsomhet. The Kiss trenger nok likevel mer juice for å synge på samme nivå som Bird 2, så jeg antar rørforsterkeren min på 50W kommer til å få pustevansker når det skal gis på litt

    Ovennevnte er basert på spilling på min Karan forsterker som gir over 400W. Førsteinntrykket er veldig bra med The Kiss, men å sammenligne dem mot Marten Bird 2 blir kanskje litt som å sammenligne dem mot The Music :)
    Jeg tror ikke rør og the kiss er beste kombinasjon, uten sammenligning forøvrig.... Mahler med en 180W forsterker og et superkraftverk var som natt of dag.... Jeg tror du trenger masse krefter her, selv om følsomheten er høy.... Jeg har aldri vært noen Mårten fan, men det er jo smak og behag; Jeg vil dog ikke bli overrasket om du foretrekker The Kiss fremfor Bird 2...

    Jeg kjørte også en del Kari Bremnes på Kiss og likte det god, selv i et svært vanskelig rom ;D
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.060
    Antall liker
    16.884
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror litt av problemet her er rørforsterker. Impedansen på The kiss har en dipp som er helt ned i 2.6 ohm. Det liker ikke rørforstere.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Tror litt av problemet her er rørforsterker. Impedansen på The kiss har en dipp som er helt ned i 2.6 ohm. Det liker ikke rørforstere.
    Ja, den kjennes.... ikke mange transistorforsterkere heller som er super happy med det heller, og bi-amping er jo heller ikke et alternativ....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    62.999
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I tilfelle det jeg skrev gav noen misforståelser :) Jeg har ikke testet The Kiss mot min rørforsterker, men spilt med min transistorforsterker som nok driver det meste av vanskelige laster. The Kiss sammen med sub(er) kan kanskje sammenlignes med Marten Bird 2. Uten sub er det to forskjellige idretter. Bird 2 er «fullfrekvent», noe ikke The Kiss er i nærheten av å være, uavhengig av om de spiller aldri så bra :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    Jeg har hørt Mahler, Strauss og BCG på Rogue Audio Zeus og M150. Jeg har også hørt dem på mange andre high end transistor forstærker. Men jeg må indrømme, at jeg synes, de spiller bedst med rør. En god rør pre amp på transistor effekt kan også gøre underværker.
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet hva som skjer med Vienna i norge nå som Interconnect gir seg?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Vi overtok i forrige uke importen av Vienna Acoustics. Dette vil snart bli annonsert på forsiden av sentralen. VA er det første høyttalermerket vi var forhandler for, så det er ekstra hyggelig å få dette merket ombord. Dere kan lese mere om hva som skjer fremover når vår annonse legges ut. :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.060
    Antall liker
    16.884
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vi overtok i forrige uke importen av Vienna Acoustics. Dette vil snart bli annonsert på forsiden av sentralen. VA er det første høyttalermerket vi var forhandler for, så det er ekstra hyggelig å få dette merket ombord. Dere kan lese mere om hva som skjer fremover når vår annonse legges ut. :)
    Kjekt å høre😀
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Vi overtok i forrige uke importen av Vienna Acoustics. Dette vil snart bli annonsert på forsiden av sentralen. VA er det første høyttalermerket vi var forhandler for, så det er ekstra hyggelig å få dette merket ombord. Dere kan lese mere om hva som skjer fremover når vår annonse legges ut. :)
    Liker dette, VA har noen utrolige gode produkter... The Music er helt vanvittig
     
    Sist redigert:

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Vi overtok i forrige uke importen av Vienna Acoustics. Dette vil snart bli annonsert på forsiden av sentralen. VA er det første høyttalermerket vi var forhandler for, så det er ekstra hyggelig å få dette merket ombord. Dere kan lese mere om hva som skjer fremover når vår annonse legges ut. :)
    Så bra. Husker jeg var hos deg en tur å hørte The Kiss i perioden du startet butikken. Godt å se at importørleddet blir seriøst ivaretatt

    Einar Johnsen
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Vi overtok i forrige uke importen av Vienna Acoustics. Dette vil snart bli annonsert på forsiden av sentralen. VA er det første høyttalermerket vi var forhandler for, så det er ekstra hyggelig å få dette merket ombord. Dere kan lese mere om hva som skjer fremover når vår annonse legges ut. :)
    Tenker du på å få skapt litt "blest" rundt dette, for eksempel med å få Peter Gansterer til Norge?

    Han virker som en utrolig kul fyr med vanvittig kraftige meninger, hvis vi ser på hva som går inn av design kriterier til produktene hans, så står ikke dette tilbake for noen. Les: Adyton have a rest, LOL ;D:cool:;D;D
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    :) Det hadde naturligvis vært veldig morro, men markedet her til lands er for lite til å forsvare en slik satsing - dessverre. Som oftest dukker det bare opp noen få personer på slike eventer etter hva jeg har registrert når andre aktører har dratt igang slikt på andre merker - med unntak av _OHC_.

    Det beste jeg tror vi som importør kan gjøre for VA og kundene er å tilby demofasiliteter som holder en svært høy standard og samtidig jobbe med å få merket reetablert hos utvalgte forhandlere over det langstrakte land.

    Ha en fortsatt fin søndag!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    :) Det hadde naturligvis vært veldig morro, men markedet her til lands er for lite til å forsvare en slik satsing - dessverre. Som oftest dukker det bare opp noen få personer på slike eventer etter hva jeg har registrert når andre aktører har dratt igang slikt på andre merker - med unntak av _OHC_.

    Det beste jeg tror vi som importør kan gjøre for VA og kundene er å tilby demofasiliteter som holder en svært høy standard og samtidig jobbe med å få merket reetablert hos utvalgte forhandlere over det langstrakte land.

    Ha en fortsatt fin søndag!
    Ikke mening å være stygg, men jeg synes dette er en litt bakoverlent holdning

    Det har jo vært mange på Piega event hos Duet
    og nå selger jo Piega som Hansa fatøl på en varm sommerdag, opptil flere som har kjøpt MLS3 nylig som er en høyttaler til 345.000

    Hvis ikke markedet er der så er det vel poenget å skape det, eller har jeg misforstått?
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg er selv audiofil og jeg har nok en annen vurdering av nytteverdien til slike eventer.

    Du får ikke hørt høyttalere optimalt på eventer med mange sitteplasser. Lyttetest av aktuell høyttaler må gjøres i sweetspot, og du er hjertelig velkommen på demo til oss etter hvert som modellene kommer inn. Her vil du få spesialbehandling i den forstand at du har sweetspot for deg selv og kan ta med egen og kjent musikk. I tillegg er høyttalerne omhyggelig satt opp for å spille med jevnest mulig frekvensrespons i lytteposisjonen slik at det er høyttaleren du hører og ikke rommet.

    Dette får være nok innlegg fra oss i denne sammenhengen da jeg ikke ønsker å kapre denne vennetråden :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Jeg er selv audiofil og jeg har nok en annen vurdering av nytteverdien til slike eventer.

    Du får ikke hørt høyttalere optimalt på eventer med mange sitteplasser. Lyttetest av aktuell høyttaler må gjøres i sweetspot, og du er hjertelig velkommen på demo til oss etter hvert som modellene kommer inn. Her vil du få spesialbehandling i den forstand at du har sweetspot for deg selv og kan ta med egen og kjent musikk. I tillegg er høyttalerne omhyggelig satt opp for å spille med jevnest mulig frekvensrespons i lytteposisjonen slik at det er høyttaleren du hører og ikke rommet.

    Dette får være nok innlegg fra oss i denne sammenhengen da jeg ikke ønsker å kapre denne vennetråden :)
    Vi snakkes uansett jeg har allerede VA på listen :rolleyes:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det tilfeldigvis noen med Haydn Grand SE på sørlandet? Hadde vært veldig artig å fått lov til å høre :)
    Trenger et par små kvalitetshøyttalere og disse står høyt på lista...
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Er det noen som har erfaring med Hegel på VA?

    Vurderer H90 på et par Haydn Grand SE jeg har...


    Passer disse bra sammen?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har erfaring med Hegel på VA?

    Vurderer H90 på et par Haydn Grand SE jeg har...


    Passer disse bra sammen?
    Har hatt HP4A og H2A på Mozart og det låt nydelig.
    På film var det ubeskrivelig rått.
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Mozart Grand SE

    Fikk tak i et par Mozart Grand SE på finn, som jeg har paret med en NAD C388 med bluesound kort.
    Må si dette gav svært god lyd for pengene, til sammen 25k. Meget imponert over musikaliteten til Mozart Grand SE - de er detaljerte, men spiller samtidig silkemykt i rommet mitt. Overrasket over bassen disse gir også, tross for beskjeden beskytning.

    Gir lyst til å utforske videre i VA verden:)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fikk tak i et par Mozart Grand SE på finn, som jeg har paret med en NAD C388 med bluesound kort.
    Må si dette gav svært god lyd for pengene, til sammen 25k. Meget imponert over musikaliteten til Mozart Grand SE - de er detaljerte, men spiller samtidig silkemykt i rommet mitt. Overrasket over bassen disse gir også, tross for beskjeden beskytning.

    Gir lyst til å utforske videre i VA verden:)
    Gratulerer
    Prøv først med Hegel og litt watt.
    Tenker du blir fornøyd da
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    Fikk tak i et par Mozart Grand SE på finn, som jeg har paret med en NAD C388 med bluesound kort.
    Må si dette gav svært god lyd for pengene, til sammen 25k. Meget imponert over musikaliteten til Mozart Grand SE - de er detaljerte, men spiller samtidig silkemykt i rommet mitt. Overrasket over bassen disse gir også, tross for beskjeden beskytning.

    Gir lyst til å utforske videre i VA verden:)
    Grattis, nydelige høyttalere :cool:
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Endelig en fin punktkilde-høyttaler - the Kiss

    Etter 4-5 timers lytting i går til et par pianolakksvarte 'the Kiss' våknet jeg opp i et veldig godt humør i dag morges :rolleyes:. En hel helg uten fruen i huset - perfekt til å tune inn disse store stativ-høyttalerne.

    De måtte stå lenger fra hverandre enn Xavian XN360 for å gi den fine rom-illusjonen ('stor, vid, dyp scene' med klassisk musikk) som disse kan så godt. De spiller nå sammen med en god gammel Audio Physic Terra sub i et hjørne av rommet, så dyp-bass er tilstede selv om the Kiss ruller sterkt av nedover. Men det er den flotte mellomtonen jeg fort forelsket meg i: Mozart Klarinettkonsert med Martin Fröst, Kari Bremnes, Nora Jones, Louis Armstrong, Leonard Cohen - mmm veldig flott og musikalsk. Disse kan jeg leve med lenge (de forrige har jeg hatt i ca. 11 år).
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.312
    Sted
    Endor
    The Kiss er bare superbra :p
    hvilke høyttalere hadde du der før disse?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn