Vienna Acoustics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    The Kiss er bare superbra :p
    hvilke høyttalere hadde du der før disse?
    Xavian XN360 med Scanspeak Revelator drivere og med bassrefleksporten gjennom bunnen. Veldig lett å like disse, akkurat som VA sine.

    Xavian XN360.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Fine høyttalere - de var en gang på min "stuehøyttaler" liste men så kom det en sleip bergenser og kjøpte de....:rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    ALLE bergensere er pr.definisjon sleipe - har antagelig noe med alt regnet å gjøre. Men det var nok kontreadmiralen jeg tenkte på
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nais. Hva synes herren om The Kiss?
    Har aldri hørt stemmer og visse instrumenter bli gjengitt slik som denne mellomtone/diskant-driveren får til. Har jo spilt klarinett i mange år som ung, og Martin Fröst i Mozarts klarinettkonsert er betagende å høre på. Under oppholdet i Wien i år fikk jeg hørt nettopp dette stykket i Musikverein av en mindre gruppe fra Wienerfilharmonikerne. Stemmer, særlig kvinnestemmer, gjengis helt fantastisk - så behagelig greier ikke et par Martin Logan Source, som jeg også har, å gjengi dem. Tror jeg har truffet blink med disse. Musikalitet trumfer over mer detaljer, særlig hvis det koster mye mer (har diverse reviews i bakhodet når jeg skriver slik). Virker som hjernen trenger tid til å venne seg til ny lyd, for The Kiss sin måte å spille på gror på meg for hver låt jeg spiller. De er også litt bedre på å gjengi rom og ambience enn Xavian XN 360, som også er gode på det (kanskje blir dette aspektet enda bedre når hjernen får akklimatisert seg enda mer?)

    De koppene bruker vi jo til god te og slikt, så de er mer praktiske å ha i beredskap nede på kjøkkenet :cool:

    Haraldo, nå begynner jeg faktisk å tenke på om jeg skal besøke den Klimt butikken en gang til og finne en tallerken eller et fat med 'The Music' kunstverket. Har hatt 4 jobbreiser til Østerrike de to siste årene, så en mulighet vil nok komme. Den butikken ligger i shoppinggata som går fra operaen og opp til i nærheten av Stefansdomkirken. Butikken har veldig mye Klimt krams, så the Music er helt sikkert gjengitt på noe lekkert service. Jeg hadde jo Klimt series høyttalermodellene som aktuelle allerede da, men prisklassen er litt høy så tenkte ikke at det ville bli aktuelt så fort som det ble.
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Wien og Gustav Klimt

    Hva har man Google maps til:

    Kärtner Strasse, ikke langt sydover fra Stephansdom (der fikk jeg skrevet det riktig og ;D):

    Klimt shop, Wien.jpg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Nais. Hva synes herren om The Kiss?
    Har aldri hørt stemmer og visse instrumenter bli gjengitt slik som denne mellomtone/diskant-driveren får til. Har jo spilt klarinett i mange år som ung, og Martin Fröst i Mozarts klarinettkonsert er betagende å høre på. Under oppholdet i Wien i år fikk jeg hørt nettopp dette stykket i Musikverein av en mindre gruppe fra Wienerfilharmonikerne. Stemmer, særlig kvinnestemmer, gjengis helt fantastisk - så behagelig greier ikke et par Martin Logan Source, som jeg også har, å gjengi dem. Tror jeg har truffet blink med disse. Musikalitet trumfer over mer detaljer, særlig hvis det koster mye mer (har diverse reviews i bakhodet når jeg skriver slik). Virker som hjernen trenger tid til å venne seg til ny lyd, for The Kiss sin måte å spille på gror på meg for hver låt jeg spiller. De er også litt bedre på å gjengi rom og ambience enn Xavian XN 360, som også er gode på det (kanskje blir dette aspektet enda bedre når hjernen får akklimatisert seg enda mer?)

    De koppene bruker vi jo til god te og slikt, så de er mer praktiske å ha i beredskap nede på kjøkkenet :cool:

    Haraldo, nå begynner jeg faktisk å tenke på om jeg skal besøke den Klimt butikken en gang til og finne en tallerken eller et fat med 'The Music' kunstverket. Har hatt 4 jobbreiser til Østerrike de to siste årene, så en mulighet vil nok komme. Den butikken ligger i shoppinggata som går fra operaen og opp til i nærheten av Stefansdomkirken. Butikken har veldig mye Klimt krams, så the Music er helt sikkert gjengitt på noe lekkert service. Jeg hadde jo Klimt series høyttalermodellene som aktuelle allerede da, men prisklassen er litt høy så tenkte ikke at det ville bli aktuelt så fort som det ble.
    Wien er bare helt fantastisk, det er jo også ”Klimt butikker” overalt :p
    I tillegg til klassikere som Sacher, Demel og Leopold Hawelka mener jeg følgende er bankers:
    - Café Schwarzenberg, på en skala fra 1 til 10 er kul faktor på 12, pannekakene her setter merker for resten av livet
    - Stadtgasthaus Eisvogel, min favorittrestaurant i Wien, og det sier ikke lite; jeg har faktisk hatt julemiddag her :p
    Hvis du er i Wien, gjør deg selv en tjeneste og besøk disse stedene hvis du ikke har vært der :D

    Hva har man Google maps til:

    Kärtner Strasse, ikke langt sydover fra Stephansdom (der fikk jeg skrevet det riktig og ;D):
    Ikke lett dette gitt.... er det ikke egentlig Kärntner Straße ???
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    He, he var så fokusert på domkirkenavnet at gatenavnet ble feil, ja..... Men takk for tipsene om matsteder ;D. Ble fortalt at det ligger en god wienerschnitzel-restaurant i et kvartal rett nord for Stephansdom, men etter en lang spasertur opp Maria Hilferstrasse, Heldenplatz, Burgtheater og inn i gamlebyen mot domkirken igjen, så var jeg forsynt. Opplevde at det stod lang kø utenfor et spisested - i februar, blåsete og ganske kjølig. Snakk om populært sted.

    Det er så rart med ny høyttaler når jeg oppdager nye detaljer i musikk jeg kjenner ganske godt, og som jeg nå lett legger merke til. Er som om kjent musikk blir en ny oppdagelsesreise igjen. Håper det varer ...::)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg er supertilhenger av Vienna Acoustics, liker alt jeg har hørt på, men jeg har hverken hørt The Kiss eller Die Musik under gode forhold (les: uoptimale, reflektive rom)
    Jeg har svært sansen for det Peter Gansterer driver med, det er ikke mye off-the-shelf ting der nei !

    Kombinasjonen Lyngdord DPA-1, Hegel H20 og The Kiss med Terra sub høres superinteressant ut, tipper det svinger som bare rakkern :p
    Tipper powerplant'en gir det siste stikket, strøm er viktig altså og strømrens blir vel ikke mye bedre enn dette!

    Såvidt jeg vet må VA være en av de ytterst få som faktisk måler hver eneste høyttaler som går ut dørene, for å verifisere at den er innenfor definerte marginer i forhold til referansen. Det er bortimot uhørt ellers i bransjen.

    Jeg har hatt Schnitzel mange steder i Wien og alle har vært like gode, det virker som om det er en helt annen og bedre rett her i forhold til resten av verden... det er bra jeg ikke bor i Wien for da hadde ikke vært slank... tror jeg :eek:
     
    Sist redigert:

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jo mer jeg leser om VA, jo mer interessante syns jeg også det firmaet og produktene blir. Veldig spent på de nye høyttalerne med flate membraner både bass og mellomtone.

    Strøm-regenerering i heimen: Hadde mye brum i Hegel forsterkeren - godt hørbart fra lytteplass. Lånte først hjem en PS Audio P20, et monster av et apparat (ca 50 kg) - hadde vondt i den ene armen i mange uker etterpå. Men det den gjorde med lyden - har 1.7-2.2 % THD inn (varierer med hvor mye jeg belaster nettet gjennom regeneratoren, men merkeilg nok ikke mye avh. av tidsrom/aktivitet på nettet) - THD reduseres til mindre enn 0.1 ut til komponentene, og det høres godt. Husker en film jeg så med P20 innkoblet - det var en Tarantino grøsser med en stamme kannibal-indianere som hadde et sinnsykt ekkelt rop for å kommunisere med hverandre over avstander - ble uhyggelig 'realistisk' (er en grunn til at jeg heller ser helt andre filmsjangere). Regeneratoren magasinerer elektrisk energi, og har svært lav utgangsimpedans så dynamikken er bedre også. Filmlyd fikk et mer rolig (oversiktlig?), mer involverende preg. Lyd i stereo ble mer ørevennlig og dynamisk - mer liv. Ja, så måtte bare ha en. P15 veier 10 kg mindre, så det ble den.

    Har ikke kjørt romkorreksjon med DPA-1 ennå. Lytterommet er veldig dempet med bokhyller og stor sofa, og i lytteposisjon er det heller litt minus i bassen - ingen stående bølger som sjenerer - går jeg litt rund i rommet derimot, særlig inne ved veggene... Lyngdorf forforsterkeren lar meg også eksperimentere med f.eks å erstatte bassen fra the Kiss med et par Lyngdorf BW-2 basskasser som kan stå helt inne ved frontveggen/hjørnene av rommet. Gleder meg til å prøve det. BW-2 er tette kasser og eliminerer tidlige 1.refleksjoner hvis de hjørneplasseres. Terra sub'en gjør utrolig lite av seg der den står - kobler seg på rommet; elementene styres med et servo-kretsløp som visstnok 'hindrer at den løper løpsk'. Men det skal sies: Jeg håper jo bassen i the Kiss hevder seg godt nok sammen med sub'en! Litt skammelig å kneble den
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Med og uten strømrens for meg betyr om jeg kan lytte på musikk eller ikke, så dramatisk opplever jeg det.....

    Jeg har aldri forsøkt DPA-1, men snuste på en.... det jeg hører fra butikksjefen på hifiklubben i Bergen er at romkorreksjon på DPA-1 bare ikke fungerer (så lenge høyttalerne ikke står i hjørnet) så spørs nok om den roomperfect versjonen har så mye for seg, men det jeg tenker er superbra med DPA-1 likevel er digital filtrering og digital delay for the Kiss, slik at du får timing mellom The Kiss og Terra sub'ene helt bra .... romkorreksjon har heller aldri gitt meg det helt store ...

    Nyere versjoner, slik som Lyngdorf TDAI-3400 har digital PEQ som du selv kan kontrollere manuelt, og da er jo det en helt annen greie, men det er også en helt annen pris.

    Er jo ikke sikker på om BW-2 er et skritt opp fra Terra, ikke noe galt om BW-2 men gutta i Audio Physic kunne jo lage subwoofere den gangen, men .... jeg har aldri hørt Terra da. Terra var jo et skikkelig hi end produkt dengangen, og er vel fremdeles en god subwoofer...

    Jeg kan gjerne kjøpe den jeg hvis du vil bli kvitt den :p

    Noen ganger angrer jeg på at jeg ikke slo til på "The Kiss" som ble solgt her for en tid tilbake, hadde dem på hånden og det var opp til meg å bestemme deal /no-deal :rolleyes:

    Kanskje vi alle burde treffes for å høre på dine The Kiss, og deretter Sevald sine The Music, ha ha :D
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Om dere i Bergen får overtalt Roald (RA) til å ta på seg merket, så kan dere alle dra å høre 4. generasjon av Beethoven Baby Grand med helt flate drivere, foruten om diskanten. :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Om dere i Bergen får overtalt Roald (RA) til å ta på seg merket, så kan dere alle dra å høre 4. generasjon av Beethoven Baby Grand med helt flate drivere, foruten om diskanten. :)
    Hvaaaaaaa, Beethoven Baby Grand med flat coax.... fyttikatta :cool:
    Jeg har diskutert mye med Roald om bl.a Vienna The Music og han synes det er knallbra ... jeg skal ta en koseprat med Roald :p
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    The Music kan spille julen inn for alle som har lyst;-)
    hint hint, madammen har aldri hørt The Music, men hun synes de ser dritkule ut .... ellers sier hun at Imperial Liszt ser ut som små ”knøttehøyttalere” .... Jeg lurer på om Sonus Faber Guarneri Evolution er for små her i huset :p

    Hører akevitt med når man spiller julen inn?
    Jeg har akevitt :p

    Har fremdeles veldig lyst å ta turen sørover til Aksdal :p

    Det jeg har hørt av The Music gir vanvittig mersmak .... men nå er ikke Guarneri Evolution så aller verst heller...

    Jeg har som ett av målene å kunne spille Radetzky March og An der schönen blauen Donau på realistisk nivå, helt uten komprimering, ikke mye som greier det, selv Audiovector R11 til 2 mill er ikke i nærheten, tror kanskje The Music kan være i nærheten :p (linesource ikke aktuell da de har urealistisk imaging)
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg står ved invitasjonen fra tidligere. Demo på The music hos meg er bare hyggelig. Så ta gjerne med madammen til Aksdal. Kan ikke love at vi klarer det i desember, hvis ikke så januar er en rolig og fin mnd:)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg står ved invitasjonen fra tidligere. Demo på The music hos meg er bare hyggelig. Så ta gjerne med madammen til Aksdal. Kan ikke love at vi klarer det i desember, hvis ikke så januar er en rolig og fin mnd:)
    Ditto ... du er alltid velkommen her ... bor i Damsgårdsundet sjøfront, elsker hvert sekund her!
    (Men har mye på todo listen, mye mye akustikk kontroll)
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja baby grand har bare 2 bass element.

    Syns personlig de ser meget bra ut med de nye elementene.. :)

    Screenshot_20191129_234148.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Pr budsjettet til produsent kan umulig være særlig høyt. Ingen oppdatering på hjemmesiden om nye modeller. Liksom ikke noe Tesla eller Apple hype over VA. Håper VA får den oppmerksomheten det fortjener. Jeg har grodd fast i VA:p
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Pr budsjettet til produsent kan umulig være særlig høyt. Ingen oppdatering på hjemmesiden om nye modeller. Liksom ikke noe Tesla eller Apple hype over VA. Håper VA får den oppmerksomheten det fortjener. Jeg har grodd fast i VA:p
    Tror jeg er på god vei til å gro fast sjøl. I går hørte jeg en Tine Thing Helseth SACD med Haydn, Albinoni osv. trompetkonserter. Virkelig nydelig musikk, og for en gjengivelse av den solist-trompeten! En annen SACD jeg spilte av var Beethovens fiolinkonsert, men spilt av Olli Mustonen på piano med orkester. Med de forrige høyttalerne ble flygelet tegnet opp larger than life, mens med the Kiss hadde det en naturlig størrelse. Dette kan vel ha med plassering av høyttalerne å gjøre kanskje, men svært tilfredsstillende å oppdage med de nye. "An Englishman in New York" med Sting var også flott å høre på.

    Men, meget fint vær i Vestfold i dag, så nå er det ut på tur :cool:

    God helg!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Pr budsjettet til produsent kan umulig være særlig høyt. Ingen oppdatering på hjemmesiden om nye modeller. Liksom ikke noe Tesla eller Apple hype over VA. Håper VA får den oppmerksomheten det fortjener. Jeg har grodd fast i VA:p
    Tror jeg er på god vei til å gro fast sjøl. I går hørte jeg en Tine Thing Helseth SACD med Haydn, Albinoni osv. trompetkonserter. Virkelig nydelig musikk, og for en gjengivelse av den solist-trompeten! En annen SACD jeg spilte av var Beethovens fiolinkonsert, men spilt av Olli Mustonen på piano med orkester. Med de forrige høyttalerne ble flygelet tegnet opp larger than life, mens med the Kiss hadde det en naturlig størrelse. Dette kan vel ha med plassering av høyttalerne å gjøre kanskje, men svært tilfredsstillende å oppdage med de nye. "An Englishman in New York" med Sting var også flott å høre på.

    Men, meget fint vær i Vestfold i dag, så nå er det ut på tur :cool:

    God helg!
    Det er utrolig interessant å lese, du må jo akkurat ha truffet blink her. Jeg føler litt av det samme som deg at det VA gjør er utrolig bra. Linesource for eksempel som er så utrolig populært rundt her har aldri truffet meg, det virker som om de gir et urealistisk stort og høyt lydbilde, som en violin som er 2 meter høy; Det er liksom ikke riktig.

    Point source topologien til VA må jo bare være midt i blinken, da jeg hørte på The Music var det bare en helt sinnsyk spooky "coherence" ... i mangel av et bedre ord. Blant annet kom Anette Askvik ut på en måte jeg aldri har hørt det før, og det i et rom som var mer enn middels uoptimalt med masse førsterefleksjoner og masse reflekterende flater. Det andre med the Music er en enorm følelse av rom, som kommer av de tre store 9" bassene.... Er det noe Peter Gansterer kan så er det bass altså, fyttikatta :p

    The Kiss er jo like bra .... hvis du ser bort fra den dypeste bassen :D
    Jeg har jobbet utrolig mye med høyttalerplassering og min preferanse er blitt "Joachim Gerhard style" med høyttalerne langt ut, bredt og relativt tett til sidevegg, du mister en del i bassen men kan få en helt utrolig magi når det sitter riktig, jeg opplevde da gjerne at høytalerplasseringer som strider mot vanlig lærdom og det mange bruker kan funke. Jeg har aldri høyttalerne i nærheten av frontvegg lenger, minst 2 meter ut.... Gjelder også små stativhøyttalere

    Mitt hovedprinsipp nå: Langt ut, tett til sidevegg, mye til kraftig toe-in
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    VA er ikke feil å gro fast i. Personlig har siste utgave av Haydn satt dype spor.
    Beethoven baby grand i den utgående versjonen var også innom her, men den falt litt igjenom, merkelig nok.

    Vi får se om det blir en reprise etterhvert som de nye kommer på brukten :)

    Eller Kansje man går lengere opp i linjen..
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    VA er ikke feil å gro fast i. Personlig har siste utgave av Haydn satt dype spor.
    Beethoven baby grand i den utgående versjonen var også innom her, men den falt litt igjenom, merkelig nok.

    Vi får se om det blir en reprise etterhvert som de nye kommer på brukten :)

    Eller Kansje man går lengere opp i linjen..
    Har du VA nå?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    VA er ikke feil å gro fast i. Personlig har siste utgave av Haydn satt dype spor.
    Beethoven baby grand i den utgående versjonen var også innom her, men den falt litt igjenom, merkelig nok.

    Vi får se om det blir en reprise etterhvert som de nye kommer på brukten :)

    Eller Kansje man går lengere opp i linjen..
    Har du VA nå?
    Nei. System audio pandion 20.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke kjørt romkorreksjon med DPA-1 ennå. Lytterommet er veldig dempet med bokhyller og stor sofa, og i lytteposisjon er det heller litt minus i bassen - ingen stående bølger som sjenerer - går jeg litt rundt i rommet derimot, særlig inne ved veggene... [/I]
    Har nå kjørt nettopp Room Perfect romkorreksjon et par-tre ganger med the Kiss. Må understreke at det jeg hevder nå nok ikke sier så mye om kvaliteten på høyttalerene og komponentene, men plasseringen av høyttalerene og samspillet med rommet og møbler, hyller etc.:
    Alle korrigerings-eventene resulterte i så like lydbilder at jeg ikke gjør noe forsøk på å skille mellom dem. Det som slo meg når jeg A/B testet resultatet med fjernkontrollen, var at ukorrigert hadde lyden en hul klang som korrigert var helt byttet ut med et åpent, mer ekspandert og (i mine ører) klart mer naturlig og involverende lydbilde. Alle mine RP tester i 4 helt forskjellige rom og med en rekke forskjellige høyttalere har hver gang resultert i at jeg foretrekker det korrigerte, åpnere og tydeligere lydbildet - kategorisk. Jeg opplever stemmer og ambient lyd i film og TV programmer som så realistisk at jeg innimellom kvekker til og tenker at dette er så nært det kommer :D. Men se også min kommentar til Haraldo sin bemerkning om høyttalerplassering nedenfor.
    .
    .
    Jeg har jobbet utrolig mye med høyttalerplassering og min preferanse er blitt "Joachim Gerhard style" med høyttalerne langt ut, bredt og relativt tett til sidevegg, du mister en del i bassen men kan få en helt utrolig magi når det sitter riktig, jeg opplevde da gjerne at høytalerplasseringer som strider mot vanlig lærdom og det mange bruker kan funke. Jeg har aldri høyttalerne i nærheten av frontvegg lenger, minst 2 meter ut.... Gjelder også små stativhøyttalere

    Mitt hovedprinsipp nå: Langt ut, tett til sidevegg, mye til kraftig toe-in
    Jeg fikk altså best 3D lydbilde med en plassering som Haraldo beskriver ovenfor. Men den har en litt kunstig effekt som kanskje skyldes combing effekt fra sideveggsrefleksjon? I hvert fall så blir jeg litt 'fjetret' når (godt innspilt) musikk som bakgrunn i dokumentarer og film (kun stereo) brer seg så til de grader utenfor høyttalerne på hver side og nesten omslutter meg i lytteposisjonen . Fint ifm. nevnte TV-sendinger, men en liten smule forstyrrende med ren musikk i stereo (det er her denne følelsen av noe kunstig/feil sniker seg inn). I løpet av dette året skal jeg rive noen vegger og utvide rommet ganske betraktelig, og anlegget vil så kunne plasseres mot en bredere frontvegg. Kanskje kan høyttalerne da få litt mer avstand til sideveggene - blir spennende å høre om det gir utslag. Da skal jeg også teste med Lyngdorf BW-2 bassene, og dele ved 100-150 Hz mot VA the Kiss. Da kan jeg sikker få bra lyd med Kiss'ene plassert nærmere frontvegggen også.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Har ikke kjørt romkorreksjon med DPA-1 ennå. Lytterommet er veldig dempet med bokhyller og stor sofa, og i lytteposisjon er det heller litt minus i bassen - ingen stående bølger som sjenerer - går jeg litt rundt i rommet derimot, særlig inne ved veggene... [/I]
    Har nå kjørt nettopp Room Perfect romkorreksjon et par-tre ganger med the Kiss. Må understreke at det jeg hevder nå nok ikke sier så mye om kvaliteten på høyttalerene og komponentene, men plasseringen av høyttalerene og samspillet med rommet og møbler, hyller etc.:
    Alle korrigerings-eventene resulterte i så like lydbilder at jeg ikke gjør noe forsøk på å skille mellom dem. Det som slo meg når jeg A/B testet resultatet med fjernkontrollen, var at ukorrigert hadde lyden en hul klang som korrigert var helt byttet ut med et åpent, mer ekspandert og (i mine ører) klart mer naturlig og involverende lydbilde. Alle mine RP tester i 4 helt forskjellige rom og med en rekke forskjellige høyttalere har hver gang resultert i at jeg foretrekker det korrigerte, åpnere og tydeligere lydbildet - kategorisk. Jeg opplever stemmer og ambient lyd i film og TV programmer som så realistisk at jeg innimellom kvekker til og tenker at dette er så nært det kommer :D. Men se også min kommentar til Haraldo sin bemerkning om høyttalerplassering nedenfor.
    .
    .
    Jeg har jobbet utrolig mye med høyttalerplassering og min preferanse er blitt "Joachim Gerhard style" med høyttalerne langt ut, bredt og relativt tett til sidevegg, du mister en del i bassen men kan få en helt utrolig magi når det sitter riktig, jeg opplevde da gjerne at høytalerplasseringer som strider mot vanlig lærdom og det mange bruker kan funke. Jeg har aldri høyttalerne i nærheten av frontvegg lenger, minst 2 meter ut.... Gjelder også små stativhøyttalere

    Mitt hovedprinsipp nå: Langt ut, tett til sidevegg, mye til kraftig toe-in
    Jeg fikk altså best 3D lydbilde med en plassering som Haraldo beskriver ovenfor. Men den har en litt kunstig effekt som kanskje skyldes combing effekt fra sideveggsrefleksjon? I hvert fall så blir jeg litt 'fjetret' når (godt innspilt) musikk som bakgrunn i dokumentarer og film (kun stereo) brer seg så til de grader utenfor høyttalerne på hver side og nesten omslutter meg i lytteposisjonen . Fint ifm. nevnte TV-sendinger, men en liten smule forstyrrende med ren musikk i stereo (det er her denne følelsen av noe kunstig/feil sniker seg inn). I løpet av dette året skal jeg rive noen vegger og utvide rommet ganske betraktelig, og anlegget vil så kunne plasseres mot en bredere frontvegg. Kanskje kan høyttalerne da få litt mer avstand til sideveggene - blir spennende å høre om det gir utslag. Da skal jeg også teste med Lyngdorf BW-2 bassene, og dele ved 100-150 Hz mot VA the Kiss. Da kan jeg sikker få bra lyd med Kiss'ene plassert nærmere frontvegggen også.
    Kult å høre .... samme her, opplever som at det "åpner seg opp" på en måte når dette sitter riktig, men da kreves vel subwoofere for å få "full pakke"
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kult å høre .... samme her, opplever som at det "åpner seg opp" på en måte når dette sitter riktig, men da kreves vel subwoofere for å få "full pakke"
    Det kan du saktens si - hvis kildematerialet har dyp bass. Men at det ikke ble hull i midten som jeg har hørt med andre høyttalere, var temmelig overraskende og overbevisende.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.475
    Antall liker
    2.314
    Sted
    Endor
    Jeg var en tur innom Renaissance Audio idag og der ventet en finfin overraskelse, der står nå et par med de siste Vienna Acoustics Beethoven baby Grand med flate bass og mellomtone elementer, disse høyttalerne har vel ca 15 timer på seg og er vel helt uinnspilte ... jeg fikk kun en kort demo men tenker .... Her har Peter Gansterer tatt et nytt steg altså .... her er det tendenser til magi, imaging, dynamikk og en storhet i lydbildet som er mye mere enn man kan forvente av høyttalere i denne pris og størrelse ..... Dette liker jeg veldig :love:

    Jeg vil absolutt anbefale VA fans å stikke innom Roald nå :cool:

    IMG_9747.JPG


    IMG_9746.JPG


    IMG_9748.JPG
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Steve Guttenberg er imponert av Haydn Jubilee.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var en tur innom Renaissance Audio idag og der ventet en finfin overraskelse, der står nå et par med de siste Vienna Acoustics Beethoven baby Grand med flate bass og mellomtone elementer, disse høyttalerne har vel ca 15 timer på seg og er vel helt uinnspilte ... jeg fikk kun en kort demo men tenker .... Her har Peter Gansterer tatt et nytt steg altså .... her er det tendenser til magi, imaging, dynamikk og en storhet i lydbildet som er mye mere enn man kan forvente av høyttalere i denne pris og størrelse ..... Dette liker jeg veldig :love:

    Jeg vil absolutt anbefale VA fans å stikke innom Roald nå :cool:

    Vis vedlegget 681270

    Vis vedlegget 681271

    Vis vedlegget 681272
    Spent på disse. Glad i VA og en demo her må jeg få til😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn