Viggo Kristiansen - nok et justismord?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Så fant man vel hans DNA på begge de drepte og han sa eksplisitt at han bare var borti den ene.
    Tro hva du vil, men uansett skyldig eller uskyldig har han sonet sin dom. Så det er vel egentlig samma faen.
    Skyldig eller uskyldig, han har jo innrømma det ene, så uskyldig er han ihvertfall ikke.
    Men her snakker vi om gutter som var unge dengang.
    Den ene skulle ikke ha vært dømt, men begge skal få lov å gå videre nå.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skyldig eller uskyldig, han har jo innrømma det ene, så uskyldig er han ihvertfall ikke.
    Men her snakker vi om gutter som var unge dengang.
    Den ene skulle ikke ha vært dømt, men begge skal få lov å gå videre nå.
    Så fant man vel hans DNA på begge de drepte og han sa eksplisitt at han bare var borti den ene. (Andersen)
    Tro hva du vil, men uansett skyldig eller uskyldig har han sonet sin dom. Så det er vel egentlig samma faen.(Kristiansen)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Så fant man vel hans DNA på begge de drepte og han sa eksplisitt at han bare var borti den ene. (Andersen)
    Tro hva du vil, men uansett skyldig eller uskyldig har han sonet sin dom. Så det er vel egentlig samma faen.(Kristiansen)
    Om du ble bura inne på strengeste soning, som uskyldig, i 20 år, ville du neppe brukt uttrykket - samma faen!
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    483
    Antall liker
    330
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste som er nytt er at man har bestemt seg for å ikke tro på Andersen lengre . Det var det som vippet saken i Kristiansens disfavør opprinnelig, og hva er nytt nå, ingen ting annet enn at historien til Andersen er svekket av en grunn som er ukjent for meg. Man kan godta at noen ikke blir dømt fordi bevisene ikke holder, men man trenger ikke tro på at de er uskyldige for det. Værre er det ikke
    Ellers går det bra med meg , stort sett
    Nei, det eneste nye er at den obligatoriske frifinnelsen av Kristiansen nå er opplest og vedtatt som en formalitet.

    Andersens vinglete forklaring(er) har alltid vært hovedbeviset mot Kristiansen, og når den ikke lenger kan vektlegges så sier det seg selv at hele saken mot Kristiansen kollapser. Arne Pedersen ble raskt overbevist om at begge måtte være skyldige, og da måtte jo bevisene tilpasses og presenteres slik at de passet inn i dette bildet.

    Det var politiet som trakk Kristiansen inn i saken. Først ved at navnet hans var nevnt i pågripelsesbeslutningen som Andersen fikk lese, deretter ved at Andersen i avhør ble spurt rett ut om han selv kunne være et slags offer for sin dominante venn. Uavhengige avhørseksperter har beskrevet dette som en gavepakke til Andersen, som ga han mulighet til å legge hovedskylden over på Kristiansen.

    DNA-beviset ble først påstått å knytte Kristiansen til åsted og handling med 100 % sikkerhet, noe som var en vanvittig løgn. De hadde bare ett allel som samsvarte med over halvparten av den mannlige befolkningen, og som ikke engang kan sies med sikkerhet å stamme fra arvemateriale. Det kan nemlig også ha vært en artefakt. Uansett var det en annen prøve som indikerte fire gjerningsmenn, men det passet jo ikke inn i Arne Pedersens "manuskript", så den ble holdt skjult for juryen. Det har også senere vist seg å være omfattende kontaminering i disse DNA-prøvene, blant andre fra obdusenten Rognum.

    Bente Mevåg (DNA-sakkyndig) uttalte i retten at det utvilsomt hadde vært to gjerningsmenn. Teledatabeviset ble et forstyrrende element i det hele, men fordi DNA-beviset ble presentert som sikker bekreftelse på to gjerningsmenn konkludere juryen likevel med at Kristiansen måtte ha vært "den andre". Han hadde jo rykte på seg som "gatas skrekk", og hadde tilstått andre overgrep. Ingen kunne heller se for seg at en ukjent tredjeperson hadde vært der i stedet for Kristiansen.

    Kripos sin gjerningsmannsprofil konkluderte med at det hadde vært én gjerningsmann, basert på sporene på åstedet. Denne ble imidlertid holdt skjult for forsvarerne, og senere forsøkt avfeid som et "studentprosjekt". Det er selvsagt ikke noe absolutt ved en slik profil, men det er likevel megetsigende at den ble unndratt, og at den gikk imot den senere myten om at én gjerningsmann ikke kunne ha klart å utføre handlingene alene. Dette gjorde også at FBI fattet interesse for saken, for de hadde aldri hørt om en slik type sak med to gjerningsmenn. Dessuten hevdet jo Andersen at han selv stort sett satt med ryggen til mens kameraten forgrep seg på jentene, og ifølge den forklaringen måtte jo Kristiansen ha vært i stand til å kontrollere begge ofrene alene.

    Andersen ble tatt i mange løgner, og politiet korrigerte også hans forklaring slik at det skulle stemme med de tekniske bevisene. Først hevdet han jo å ha drept den eldste jenta, men det stemte ikke med datidens DNA-bilde, så politiet fikk etterhvert overtalt ham til å "ombestemme" seg, slik at han hevdet i retten at han drepte den yngste jenta. Likevel ble han påstått å være svært troverdig, og med fotografisk hukommelse. At Kristiansen skulle ha truet kameraten til å bli med på noe sånt er helt usannsynlig. Og hvordan kunne Andersen gi så detaljerte beskrivelser hvis han satt med ryggen til?

    Etter at Oslo-politiet tok over ble det altså funnet 13 nye DNA-treff fra Andersen, men fortsatt ingen fra Kristiansen. Det er jo mildt sagt merkelig at den mest aktive overgriperen ikke legger igjen noen som helst spor etter seg, mens Andersens DNA finnes på intime steder, også på jenta som han hevdet at han bare såvidt var borti.

    Kristiansen er ikke noen drapsmann som slapp unna på grunn av manglende bevis. Han er faktisk og beviselig U-S-K-Y-L-D-I-G.

    Punktum.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.784
    Antall liker
    16.009
    Torget vurderinger
    2
    Veldig godt om hvordan krimjournalistikken i Norge stod i veien for å oppklare justismord. Krimjournalistene rangeres etter sine politikontakter og sin evne til å få tips fra politiet som gir oppslag. Dermed blir journalistene politiets redskap -- om sportsjournalister jobbet på samme måten, ville de kun rapportert det treneren sier om kampen som journalistene ikke får se, slik krimjournalister bare får biter av bildet politiet arbeider med.

    Krimjournalistene i de store redaksjonene var gjennomgående kritiske til andres kritikk av politiets arbeid i sakene Moen, Liland og Kristiansen. Enkelte krimjournalister avfeide totalt påstandene til Tore Sandberg og Bjørn Olav Jahr, og andre som var med på kritikken ble latterliggjort og fryst ut.

    Veldig godt fra Sætre:

     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.784
    Antall liker
    16.009
    Torget vurderinger
    2
    Justisminister Emilie Enger Mehls uttalelse etter frifinnelsen av Viggo Kristiansen
    Tale/innlegg | Dato: 16.12.2022
    Av: Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Framført på pressemøte i Regjeringskvartalet 15. desember 2022)
    Lagmannsretten har i dag frifunnet Viggo Kristiansen for de forhold som knytter seg til Baneheia-saken. Det er i tråd med påtalemyndighetens påstand.
    På vegne av Regjeringen, vil jeg beklage, uten forbehold, til Viggo Kristiansen og hans nærmeste. Viggo, jeg vil si unnskyld for den uretten du har måttet tåle. Du har blitt frarøva store deler av ditt liv i frihet. Du har forsøkt å si fra, du har hevda din uskyld, men du har ikke blitt hørt. Det er vanskelig å sette seg inn i hvordan det har vært for deg, hvordan det må ha vært å oppleve å gjennomgå straffeforfølging, gjennomføre en så lang forvaringsdom for forhold som du nå er frifunnet for. Ord blir fattige i en sånn sammenheng. Og jeg må si at jeg ble også dypt rørt av den storheten du har vist som menneske i dag, i den omtanken som du har vist overfor de etterlatte og det de står i.
    Som rettsstat må vi lære av våre feil. Derfor vil Regjeringen sette ned et uavhengig granskingsutvalg. Vi vil finne årsakene til at Viggo Kristiansen ble uriktig dømt. Vi må klarlegge hvorfor gjenåpning først ble beslutta etter så langt tid. Vi må finne ut hva vi kan lære, og vi må finne ut hvilke endringer det eventuelt er nødvendig at vi gjør for å redusere risikoen for uriktige domfellelser i framtida, og sikre at også gjenåpningsinstituttet fungerer godt. Regjeringen tar sikte på at vi setter ned utvalget på nyåret.
    På en dag som denne, tenker jeg først og fremst på Viggo Kristiansen og hans nærmeste for den uretten som er begått mot han. Så tenker jeg også på de etterlatte etter Lena og Stine Sofie, som ble frarøvet det mest dyrebare de hadde, og som fortsatt står uten endelig svar, så lenge etterpå.
    Takk.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.466
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Sørlandet
    Helt utrolig mener jeg. Bevisets makt i full blomst. Hva med perversitetene han faktisk ble dømt for? Nå får han sannsynligvis en rekorderstatning og samfunnet vil deretter avgjøre hans videre skjebne. En ting er sikkert, jeg er glad jeg ikke har barn nå som jeg bor i samme by.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Å tafse på unger er ikke noe særlig, selv når det er en 15-åring som gjør det. Men det kvalifiserer ingenlunde til at ungdommen skal sitte 21 år i fengsel.

    Å bli dømt til forvaring i 21 år for noe du ikke har gjort er et overgrep av episke proporsjoner, uansett hvordan noen prøver å vri på det. Og det er ikke et pent skue når lynsjemobben prøver å rettferdiggjøre seg selv også etter en soleklar frifinnelse.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Helt utrolig mener jeg. Bevisets makt i full blomst. Hva med perversitetene han faktisk ble dømt for? Nå får han sannsynligvis en rekorderstatning og samfunnet vil deretter avgjøre hans videre skjebne. En ting er sikkert, jeg er glad jeg ikke har barn nå som jeg bor i samme by.
    Betryggende å lese at de kristne verdiene om tilgivelse og nåde står sterkt i bibelbeltet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.785
    Antall liker
    10.384
    Helt utrolig mener jeg. Bevisets makt i full blomst. Hva med perversitetene han faktisk ble dømt for? Nå får han sannsynligvis en rekorderstatning og samfunnet vil deretter avgjøre hans videre skjebne. En ting er sikkert, jeg er glad jeg ikke har barn nå som jeg bor i samme by.
    Han tilsto det, han ble dømt for det.
    Er det din oppfatning at han burde vært dømt til livstid for det han gjorde som tenåring?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.537
    Antall liker
    1.061
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    OMG, sørlendinger assse.... de vi bare ikke tape ansikt i denne saken. Jeg har fått mange stygge blikk fra kollegaer her på UiA når jeg har argumentert for viggos uskyld. Men de fleste har nå fått vekk skyggelappene. Men alltid noen særinger som holder igjen. Lik de som fulgte hitler i graven.

    Jeg har jobbet med JHA på silvia ana tidligere, og alt fra starten forstod jeg at han var en psyko som hadde gjort dette alene. Han bare måtte ha noen å skylde på når han innså hvor crazy han hadde vært i sin kåtskap. Jeg hadde ingen kontakt med han ombord. Han var for merkelig for meg. Moren til JHA jobbet også på silvia ana. Hun diskuterte jeg dødstraff med før hennes sønn ble avslørt. Hun var for! (ikke jeg). Tenke seg.... da kunne hennes sønn og en uskyldig mann vært tatt av dage.

    Takker vår justisminister med baller!
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    483
    Antall liker
    330
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Helt utrolig mener jeg. Bevisets makt i full blomst. Hva med perversitetene han faktisk ble dømt for? Nå får han sannsynligvis en rekorderstatning og samfunnet vil deretter avgjøre hans videre skjebne. En ting er sikkert, jeg er glad jeg ikke har barn nå som jeg bor i samme by.
    Vi snakker om en tenåring med ADHD og manglende impulskontroll. Det han gjorde var ille, men er ikke i nærheten av å rettferdiggjøre 21 års forvaring. Kristiansen erkjente også de tidligere overgrepene, og dette var som kjent ikke del av gjenopptakelsesbegjæringen. Overgrepene ble avsluttet en god stund før den skandaløse pågripelsen, og Kristiansen har vært gjennom omfattende behandling av sin psykolog Atle Austad. Det er ingen grunn til å frykte at han skal utføre noe lignende igjen.

    I Baneheia-saken var det én gjerningsmann, og han het Jan Helge Andersen. I tillegg til å ha begått voldtekt og drap av to små barn, pluss tidligere overgrep mot person i nær relasjon, utpekte han også sin uskyldige bestevenn som initiativtaker og pådriver slik at han selv kunne få mildere straff.

    Mange henger seg opp i at Kristiansen er så farlig, og at han helst skulle ha blitt sittende fengslet livet ut på grunn av overgrep som tenåring. Men at Andersen har vært en fri mann i flere år, det er liksom helt greit!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Nei, det er ikke helt greit. Faktisk er det helt ugreit.
    Det er faktisk helt greit at straffedømte løslates når de har sona det de skal.
    Det er sånn vårt rettssystem virker, og det er sånn vårt menneskesyn er.

    Helt spesielle tilfeller som ABB holdes inne til man antar det er greit å løslate de.

    Noe av det graverende ang. VK var at like før gjenopptagelsen ble det vurdert å forlenge hans forvaring.
    Et av argumentene var at han ikke innrømte og påtok seg skyld for Baneheia.
    Manglende anger for noe han ikke hadde gjort, ble brukt mot ham!
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    133
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Har følgt med på denne tråden--------- Har barnebarn på alder med de to småjentene som vel er hoved offer i Baneheia saken. Det er lett å miste hodet i en sånn sak, men uansett må ikke uskyldige dømmes.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Jobba selv ,som småbarnsfar, sammen med en pedofil dømt mann som venta på soning.
    Det vakke lett, holdt en avmålt distanse og unødvendig å si, i kantina satt han aleine.
    Han hadde blitt overført fra en annen avdeling på jobben der alle visste.
    Men som det synges:
    Evig eies kun et dårlig rykte.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Helt sjuk å tenke på at i enkelte land er pedofili lovlig og helt vanlig, det er bare kamuflert som ekteskap.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    483
    Antall liker
    330
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er ikke helt greit. Faktisk er det helt ugreit.
    Ok, da er vi i hvert fall enige om noe i denne saken. Generelt er det bare pussig at det skapte langt mindre "støy" da Andersen ble løslatt. Særlig fordi det lenge har vært grunn til å stille seg tvilende til dommen mot Kristiansen.

    Det er faktisk helt greit at straffedømte løslates når de har sona det de skal.
    Det er sånn vårt rettssystem virker, og det er sånn vårt menneskesyn er.
    Jada, de aller fleste bør få slippe ut en gang, som du er inne på. Det jeg synes er det verste ved Baneheia-saken (foruten jentenes skjebne) er at Andersen i praksis fikk så mye strafferabatt for å utpeke en uskyldig tredjepart som initiativtaker.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Helt sjuk å tenke på at i enkelte land er pedofili lovlig og helt vanlig, det er bare kamuflert som ekteskap.
    Å utøve seksuelle handlinger mot barn er i det meste av verden heldigvis straffbart, men pedofili i seg selv er jo ikke det. Pedofili er å som voksen være seksuelt tiltrukket av barn, altså en instinktiv og hormonell respons i hjernen til visse mennesker. Det er ikke noe som kan forbys med lov. Overgrepshandlinger derimot, det er noe annet.

    At det i enkelte deler av verden er kultur for at spesielt jenter anses som gifteklare i veldig ung alder, har imo lite med den avvikende seksuelle legningen pedofili å gjøre. Det er snakk om en kulturell normdannelse som går over mange generasjoner og ikke seksuelle avvik hos enkeltmennesker.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    USA har 18 års grense, Norge 16 år, Danmark 15 år andre land både 14 og 13.
    Hvor grensene går er kulturellt betinga.
    I Norge kan en på 16 og et halvt bli straffa om kjæresten er 15 og et halvt.
    Leser forøvrig lite om saker der jenta er noe eldre enn gutten!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Og det er også stor forskjell på en 15-åring som er seksuelt tiltrukket av småjenter og en 60-åring som er det samme. Som ungdomsskoleelever var vi alle kåte på andre ungdomsskoleelever, og av og til på læreren, men hvis læreren derimot er kåt på elevene har vedkommende et problem og bør søke hjelp.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Og det er også stor forskjell på en 15-åring som er seksuelt tiltrukket av småjenter og en 60-åring som er det samme. Som ungdomsskoleelever var vi alle kåte på andre ungdomsskoleelever, og av og til på læreren, men hvis læreren derimot er kåt på elevene har vedkommende et problem og bør søke hjelp.
    Hun er forelska i lærer'n men ikke i meg!
    .
    Av alle aldre jeg ikke ønsker meg tilbake til så er det å være 15/16år.
    Og VK var vel omtrent der for det han er dømt, og har godtatt dommen for.
    Selv uten ADHD og hva han nå sleit med, tror jeg mange av oss hadde tanker og drifter i den alderen vi nå ikke vedkjenner oss
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.313
    Ja, at man er seksuelt forvirret i puberteten betyr ikke at man blir værende det som voksen. Men de som utøver voldtekter og overgrep har også noen andre sperrer som mangler, uavhengig av legning. Og jo eldre man er jo mer både vil og skal det forventes at man klarer å kontrollere sine seksuelle drifter. Noe som også reflekteres i lovverket.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    En viss Andersen hadde jo noen litt pikante filer på sin PC.
    At han fortsatt, ifølge rettsvesenet ljuger om VK og har lasta ned sånt materiale er det mulig for å dømme ham for nye lovbrudd?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    En viss Andersen hadde jo noen litt pikante filer på sin PC.
    At han fortsatt, ifølge rettsvesenet ljuger om VK og har lasta ned sånt materiale er det mulig for å dømme ham for nye lovbrudd?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.536
    Antall liker
    6.963
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Han skal vel ha noe ekstra straff for den jenta som han ikke ble dømt for. Han kan ikke dømmes til mer enn tre år ekstra, siden det er samme sak, men siden han i etterkant er tatt for overgrepsmateriell, bør det kanskje idømmes forvaring?

    Så er spørsmålet om han bør ha noe straff for å begå mened mot VK?

    Johan-Kr
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Er vanligvis ikke for lange fengselsstraffer.
    Tror det ofte er kontra produktivt.
    Men at ansvaret for en forbrytelse legges der det hører hjemme.
    er viktig for de pårørende, for samfunnet og også for gjerningsmannen
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.161
    Sted
    Oslo
    Det har hun da på ingen måte - ikke bokstavlig eller figurativt. Dette er på ingen måte hennes verk.
    Iallefall i motsetning til Faremo som hevdet at Liland burde trekkes for kost og losji for tiden i fengselet.
    Nå er jo hun, såvidt jeg forstår, tatt med lankene i honningkrukka til FN.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.784
    Antall liker
    16.009
    Torget vurderinger
    2
    Han skal vel ha noe ekstra straff for den jenta som han ikke ble dømt for. Han kan ikke dømmes til mer enn tre år ekstra, siden det er samme sak, men siden han i etterkant er tatt for overgrepsmateriell, bør det kanskje idømmes forvaring?

    Så er spørsmålet om han bør ha noe straff for å begå mened mot VK?

    Johan-Kr
    Opp til ti års fengselstraff for å vitne eller på annet vis bidra til at en annen person feilaktig dømmes for alvorlige forbrytelser.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.061
    Antall liker
    22.262
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De ti årene kan gjerne overføres til påtalemakten og de sakkyndige fra den gang da.
    Min tiltro til sivilsamfunnet har fått en aldri så liten knekker kan dere si.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.784
    Antall liker
    16.009
    Torget vurderinger
    2
    De ti årene kan gjerne overføres til påtalemakten og de sakkyndige fra den gang da.
    Min tiltro til sivilsamfunnet har fått en aldri så liten knekker kan dere si.
    Mevåg i Rettsmedisinske må ha visst at hun manipulerte bevis. Hun påstod at DNA-materialet var destruert, men Ballo fant det på frys.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.896
    Antall liker
    2.054
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Å utøve seksuelle handlinger mot barn er i det meste av verden heldigvis straffbart, men pedofili i seg selv er jo ikke det. Pedofili er å som voksen være seksuelt tiltrukket av barn, altså en instinktiv og hormonell respons i hjernen til visse mennesker. Det er ikke noe som kan forbys med lov. Overgrepshandlinger derimot, det er noe annet.

    At det i enkelte deler av verden er kultur for at spesielt jenter anses som gifteklare i veldig ung alder, har imo lite med den avvikende seksuelle legningen pedofili å gjøre. Det er snakk om en kulturell normdannelse som går over mange generasjoner og ikke seksuelle avvik hos enkeltmennesker.
    Kall det hva du vil, jeg syns det er forkastelig med barnebruder. Det er ofte veldig stor aldersforskjell, er ikke snakk om to 15åringer. I tillegg er det jo lov med flere bruder så mange har et lite harem.
    Litt sjukt at det er tillatt også i noen europeiske land
    feks


    Lithuania
    none girls/15 boys1815 with court permission. Girls can marry below 15 with court permission if they are pregnant

    France
    none18Under 18 needs judicial authorization

    Slovenia
    none18Under 18 may be approved by the Social Work Centre if there are "well founded reasons" arising upon the investigation of the situation of the minor. (Art 23, 24 of the Law on Marriage and Family Relations)

    In April 2016, Reuters reported "Child brides sometimes tolerated in Nordic asylum centers despite bans". For example, at least 70 girls under 18 were living as married couples in Sweden; in Norway, "some" under 16 lived "with their partners". In Denmark, it was determined there were "dozens of cases of girls living with older men", prompting Minister Inger Stojberg to state she would "stop housing child brides in asylum centres".[293]

    Marriage under 18 was completely banned in Sweden in 2014, in Denmark in 2017,[272] and in Finland in 2019.[294]
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.250
    Antall liker
    9.590
    Da jeg avsluttet ungdomskolen var det tre gravide piker i klassen min. Ingen hadde fylt 16. Fedrene var i alderen 17-19.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg avsluttet ungdomskolen var det tre gravide piker i klassen min. Ingen hadde fylt 16. Fedrene var i alderen 17-19.
    Den gangen "måtte" de gifte seg også. Måtte søke "Kongen" ( Fylkesmannen ) om løyve. Alle fikk det.
    På den annen side var det like om å gjøre å straffeforfølge fedrene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn