V
vredensgnag
Gjest
BT, nå er det utydelig hvem som er addressat for ditt innlegg.BT skrev:Dere som er så opptatt av ABX - Hvor mange ABX-tester har dere gjennomført egentlig?
Skal jeg snakke for min egen del, så har jeg vært med på en del tester, men du må få med deg poenget.
Og det er at hifi-bransjen kjemper med nebb og klør mot ABX og blindtester, fordi den lever av diffuse "forskjeller."
Vi får lese at hørsel er forskjellig fra syn og smakssans, eller taktile sanser - som om hørsel har superunike terskler i sammenligning med disse.
Vi blir fortalt at det er umulig å huske lytteinntrykk, at man må lytte i uker - når man i neste omgang kan vise til et utall "natt og dag forskjell" utsagn om komponenter; "eller fra grå hverdag til solfylt nirvana."
(Bort)forklaringene blir mer og mer kompliserte, mens vi hele tiden har en enkel kjensgjerning i bunn:
Det er lett å høre forskjell på mange av komponentene og kombinasjonene (høyttaler/rom, for eksempel) innen HiFi; men det er en del komponenter og kombinasjoner der det i følge teorien skal være umulig eller ytterst, ytterst vanskelig (da er det teorien som er feil, selvsagt, og vitenskapen får vær så god se å følge etter.)
Det hele blir ytterst banalt. Og Gordon Holt, som grunnla Stereophile, oppsummerte det meget friskt:
Audio as a hobby is dying, largely by its own hand. As far as the real world is concerned, high-end audio lost its credibility during the 1980s, when it flatly refused to submit to the kind of basic honesty controls (double-blind testing, for example) that had legitimized every other serious scientific endeavor since Pascal. [This refusal] is a source of endless derisive amusement among rational people and of perpetual embarrassment for me..