ikke tenkt på det som en konkurranse, bare som innspill til å forstå mest mulig.
Hvis vi sammenligner hytteanlegget og hjemmeanlegget mitt så kan man si følgende om rommene: På hytta er det et digert rom som er åpent mot hall/gang og har takhøyde opp mot 4,5m. Veggene er furupanel, men det er lite inventar og dempemateriale. Hjemme er lytterommet 38m2 og med 3 meter takhøyde, mer akustisk demping, men også flere "pyntedingser". Hvis du ser på RT60 grafene så ser du tydelig hvor mye mer etterklang det er på hytta (nedest) enn i lytterommet hjemme (øverst). Dette gir vesentlige forskjeller i opplevd dynamikk, klarhet og stereoperspektiv. Etterklangstiden er imidlertid lenger opp til ca 130hz i lytterommet hjemme. Det har med rommet størrelse å gjøre.
Når det gjelder diskusjonen rundt RT 60, så er dette en måling som ofte brukes i feks et klasserom eller konferanselokale. Da vil man bruke en rundtstrålende lydkilde (isotropisk) og variere posisjon av mikrofonen for å måle etterklangstiden. Dette er gjort slik siden man kan ha forskjellige lokaliteter av både den som snakker og den som lytter. Samtidig kan man gjøre det samme med et stasjonært anlegg, feks et PA anlegg som skal brukes for å varsle om evakueringsbeskjerer eller hva det måtte være. Da vil man selvsagt bruke det installerte PA anlegget og måle etterklangen på forskjellige punkter for å sikre seg om at beskjeder faktisk kan høres (og tolkes riktig) av en lytter i lokalet.
Vis vedlegget 736150
Vis vedlegget 736151
En annen måte å forstå thd plottene på er å plotte dem relativt til "fundamental". Da ser du altså thd i forhold til signalet. Samtidig er det da viktig å tenke på dette i forhold til ørets følsomhet. Siden øret er langt mer følsomt omkring 1-5 khz så er dette et langt viktigere område enn feks under 100hz. Den øverste er en gammen måling fra hjemmeanlegget. Der ser du at nesten all harmonisk forvrengning over 200hz ligger mer enn 50dB og sågar 60dB under signalet. Sammenlignet med hytteanlegget er det kanskje i snitt 10dB i forskjell i samme frekvensområde. Som en interessant artefakt er det to peaker som kan sees på ca 520hz og 880hz i hjemmeanlegget. Ved første blikk kan det se ut som en økning i HD. I realiteten er det bare en kanselling av hovedsignalet som gjør at det er en dip der - og dermed blir forskjellen mellom signalet og HD lavere.
Som du nevner har jeg generelt ikke valgt å se på THD da jeg egentlig er interessert i å se hvilke HD komponenter som faktisk opptrer. I praksis ligger synderne normalt mellom 2. og kanskje 5. eller 7. harmoniske. Man kan selvsagt ta med seg 10. harmoniske eller høyere, men normalt har det lite for seg. Samtidig er det viktig å forstå hvordan disse høres ut. 2. harmonisk vil ofte bare høres ut som en berikelse av klangen, mens 3., 5. og 7. i større grad høres slitsomme ut.
Vis vedlegget 736152
Vis vedlegget 736153
For interessens skyld legger jeg også ved et annet thd plot. Her skygger REW for HD komponenter som faller under rommets støygulv. Det kan også være nyttig for å ikke se seg blind på komponenter som man i praksis ikke blir plaget av.
Vis vedlegget 736161