Slik du beskriver dine ønsker så er det nesten som å høre meg selv. Ikke lett å få alt dette inn i en og samme boks, nesten uansett pris. Har ikke hørt mange av det slaget.
Planen min har vært/er og etter hvert kanskje gå for noe dyrere selv også.
Men da jeg ikke akkurat har best råd nå for tiden har jeg tydd til det merket jeg føler gir meg mest av de egenskapene jeg legger mest vekt på(engasjement, kraft, kontroll i bassen,rytmevillighet, detaljer, klarhet og trøkk) av fornøyelig mengde uten å ødelegge for musikalitet og spillegleden på det meste av musikk jeg måtte finne på å spille. Det er for meg Rotel som på rimelig vis gir meg nok av det meste der i så fall.
Kunne være verd å bare prøve en
RA-1520 f.eks?
Tror du kanskje vil savne en del av mengden av noen egenskaper, eller kanskje ikke. Hvem vet, Rotel har overrasket meg i allefall. God på mye,tilgivende og livlig med kraft, uten særlige svakheter er min beskrivelse av Rotel kort sagt.
Har hatt Hegel selv og prøvd en del andre av disse, og kan si meg litt enig med deg at det kan virke litt kjedelig(smak og behag). I allefall de dyrere fra H100 og oppover. For min del er det masse gode egenskaper der men det blir litt for korrekt og litt stivt selv om veldig dynamisk og potent for min del. Andre kan trives god og har kanskje fått til bedre match der enn meg.
Av Hegel så vil jeg faktisk si at den som har imponert meg mest er H1SE den rimeligste, som er friskere/åpnere i toppen og våkner til liv fortere enn de andre. Det som gjorde at jeg solgte den var at den ikke matchet så godt med mine høyttalere som er ekstremt klare fra før. Det ble for mye av det gode og det låt for analytisk og tynnt oppover. Bassen er solid,kraftfull og ekstremt hurtig, selv om jeg føler den kanskje er litt rund/matt på en måte i forhold til Rotel som evner gi mer detlajer og luft rundt klangen nedover. Har spekulert litt på om det kan være pga. den høye dempningsfaktoren til Hegel. Har i allefall erfart at de forsterkerne jeg har vært innom som har veldig høy dempningsfaktor har vært litt stump og uklar i bassen selv om hurtig og potent, men vet ikke om det er akkurat det som er tilfellet. Ren spekulasjon, så det er ikke noe å lage sak av.
Men at Rotel låter friskt, detaljert og potent med solid punch, kan du høre her til en viss grad(kameraet var ikke det beste og satte begrensninger på lyde og bilde også.). Det er en gammel Rotel 30-watter som ble brukt her. I mine ører ganske imponerende. Den bassgjengivelsen,detaljerte og friske åpenheten som den leverer mener jeg er helt enestående fra en såpass billig og liten sak fra tidlig på 90-tallet. Ta på headset om du har, for lyden har litt lavt nivå. Den mangler den noe analytiske mikrodynamikken og korrektheten som gir alt av indre detalj mer kraft fra H1SE men Rotelen får det til å leve mer i overflaten og låter mer utagerende med instrumenter som låter kraftigere og mer solide, spesielt oppover i frekvens der jeg føler det blir litt trangt/tynnt med Hegel etter mine preferanser.
(Flott kontrabassolo,som jo er problemet for veldig mange forsterkere å gjengi naturlig og troverdig på 4:00 og tøff avslutning rundt 6:00 med saftige og krispe trommeslag. Herlig spor uansett dette, fra Jacques Loussier Trio`s tøffe og musikalske skive
Encore, med deres livlige og oppjazzede tolkninger av J.S.Bach .)
Artig med en tilbakemelding om hvordan du oppfatter det du hører her også, på godt og ondt.
Her er forøvrig også en fin tråd der det ble nevnt og beskrevet en del om mange forskjellig forsterkere.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38002.0;all
Er selv i søken etter noe som låter som Rotel men som kanskje har litt mer indre detalj og innsikt i dybden av musikken.
Men om det er mulig å få uten at det blir kritisk igjen er jeg ikke sikker på derimot. Dilemmaer er ikke uvanlig med denne interessen.
Følger tråden spennt.
Er også enig med Arve om å ta seg en tur rundt å lytte litt igjen og kanskje låne hjem et par andre høyttalere om du finner no som du liker og som kanskje er mer kjent for å underbygge de egenskaper du søker.
Lykke til, håper du finner noe å bli fornøyd med.