Vil ha en engasjerende forsterker. Eller skifte av høyttalere?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei.

Nå har jeg eit Hegel oppsett, P4A og H2A + CDP2A.
Cd spilleren virker god, så den trenger jeg ikke skifte.
Spiller bra det sånn sett, men engasjerer det? Nja..sånn passe, jeg syns det blir for kjedeligt.
Magisk var noen ord som ble brukt på Hegel til VA Mozart høyttalere, men..
Før noen protesterer, så må jeg si at joa, det spiller bra, men etter en tid nå blir det liksom kjedeligt.
Hører mer på min billige rørforsterker,MA.
Den vil jeg beholde uansett.
Men tingen er at jeg vil ha en transistor og.
Så spørsmålet blir hva?
Naim, Roksan og flere er jo blitt nemt før, men nemn dei gjerne igjen vis det er noe og andre merker + hvordan spiller dei?

Litt om hva jeg vil ha av lyd:

Alt, er jo enklest å skrive, men detaljert, kontroll, åpent og luftig, bredde og djupne i lydbildet,tyngde,detaljert og kontrollert bass, osv.

Noen tips til min kresne hjerne??

Ny forsterker eller nye høyttalere?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Vil ha en engasjerende forsterker.

Tror du skal opp i en ganske høy prisklasse for og få alt dette.

Soulution?

McLaren

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.910

McIntosh!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.961
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Er en integrert hybrid helt uaktuelt?

mvh
Proffen

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9

Pass Labs INT-150 - fantastisk forsterker! Har alt.. :D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Proffen skrev:
Er en integrert hybrid helt uaktuelt?

mvh
Proffen
Neida..aktuelt det og.

Dere andre: høy pris klasse? Huff :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.961
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

lovemusikk

u got pm ;D ;)

mvh
Proffen

KnutD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
135
Torget vurderinger
5

Sjekk ut det nyeste forsterkersettet til Aura Fidelity, Gold versjonen. Har akkurat fått det i hus. Kan ikke si jeg har hørt noe mer engasjerende og naturlig. Koster 75 lapper. Silver-versjonen er ca 20.000 billigere. Svært god den også. Ta deg en tur til Joacim Fragoso på Rud i Bærum og hør på sakene hans.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

KnutD skrev:
Sjekk ut det nyeste forsterkersettet til Aura Fidelity, Gold versjonen. Har akkurat fått det i hus. Kan ikke si jeg har hørt noe mer engasjerende og naturlig. Koster 75 lapper. Silver-versjonen er ca 20.000 billigere. Svært god den også. Ta deg en tur til Joacim Fragoso på Rud i Bærum og hør på sakene hans.
:)
Tja, var den prisen da.. :'(

Men må jo ikke kjøpe nett enda da.. :)

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107

Prøv et sett med Klipsch RF-7 II høyttaler?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

janix skrev:
:) Ja, tenkt på høyttalere og litt.. Kan det vere en rimligere vei å gå alså?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.961
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Lurer litt på hva trådstarter mener med "kjedelig".........
Lyst til å utdype hva du savner med Hegel, som du føler du får mer av med MA...?

mvh
Proffen

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107

lovemusikk skrev:
janix skrev:
Absolutt med et såpass bra oppsett du har fra før.

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Antall liker
3.554
Torget vurderinger
3

klasse A funket for meg, Sugden A21SE. Solgte Music angelen da den kom i hus. ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Proffen skrev:
Lurer litt på hva trådstarter mener med "kjedelig".........
Lyst til å utdype hva du savner med Hegel, som du føler du får mer av med MA...?

mvh
Proffen
MAen engasjerer meg mer. Ellers er den mer luftig i toppen og detaljene kommer bedre frem.
Men den er for lite krefter i og bassen så blir ikke så bra som den er i Hegel.
På Hegelen, er det faktisk mer som at det ligger et teppe over noe i toppen, ved direkte samenligning.
Hegel er jo bra, men det er liksom tja, hvordan skal jeg beskrive det?
Vis Hegel er å kjøre en BMW M5 rett frem, så er MA mer som å kjøre den M5en på svingete veier, det er mer morsomt og kvalitetene i lyden gjør at en koser seg og. Det er og mer naturlig varme i lyden.
For rørfolk som lurer kjører jeg GE5814A trippel mica i ECC82 og på ECC85 kjører jeg Phillips holland PCC88 "A frame"

Var det god nok beskrivelse eller skal jeg prøve mer?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

janix skrev:
lovemusikk skrev:
janix skrev:
Absolutt med et såpass bra oppsett du har fra før.
Ja, kanskje det er veien alså ja.. hmm.. ja er godt mulig det ja. :) ;)

Festus skrev:
klasse A funket for meg, Sugden A21SE. Solgte Music angelen da den kom i hus. ;)
Ja hvordan spiller den da???

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.961
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5

Pathos TT Anniversary dukker innimellom også opp på bruktbørsen da...
Det er OGSÅ en knallgod forsterker!

mvh
Proffen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Kjøp deg noen brukte Klipsch høyttalere til rørforsterkeren. Bruk det i et nr 2 anlegg?

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1

Sugden så klart. A21SE er nevnt. Men også A21A som mange mener er enda bedre.
Eller Sugden Mystro som ikke er klasse A, men til gjengjeld litt billigere.

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.047
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Sjekk høyttalerne først. For meg ser omtrent alle de kriteriene du lister opp ut som noe som handler om høyttalere. Det er visse grenser for hvor mye dynamikk og "rockefot" du kan få ut av en 2,5-veis konstruksjon med to 6" bassmellomtoner. 90 dB følsomhet er ikke så verst, men jeg tror nok høyttalere med mer membranareal og enda høyere følsomhet kanskje er en bedre vei enn å bytte forsterker. Jeg ville også tenkt på treveis høyttalere for å avlaste mellomtonene. En 2- eller 2,5-veis konstruksjon må kompromisse en del, så du får kanskje mer "åpenhet" og "luftighet" hvis høyttalerne har en dedikert mellomtonedriver.

Kanskje på tide å besøke noen hifi-forhandlere for å prøvelytte høyttalere? Jeg ville startet på Hifi-klubben, og jeg ville ikke vært for snobbete til å prøve hverken Dali eller Cerwin-Vega. ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Asbjørn skrev:
Sjekk høyttalerne først. For meg ser omtrent alle de kriteriene du lister opp ut som noe som handler om høyttalere. Det er visse grenser for hvor mye dynamikk og "rockefot" du kan få ut av en 2,5-veis konstruksjon med to 6" bassmellomtoner. 90 dB følsomhet er ikke så verst, men jeg tror nok høyttalere med mer membranareal og enda høyere følsomhet kanskje er en bedre vei enn å bytte forsterker. Jeg ville også tenkt på treveis høyttalere for å avlaste mellomtonene. En 2- eller 2,5-veis konstruksjon må kompromisse en del, så du får kanskje mer "åpenhet" og "luftighet" hvis høyttalerne har en dedikert mellomtonedriver.

Kanskje på tide å besøke noen hifi-forhandlere for å prøvelytte høyttalere? Jeg ville startet på Hifi-klubben, og jeg ville ikke vært for snobbete til å prøve hverken Dali eller Cerwin-Vega. ;)
Ja, mulig det er veien og gå, får redigere første innlegget mitt til å gjelde begge ting.
CV? Har alltid hørt det er eit rånemerke, men syns det spilte greit nede på mc klubben her, men dog med noen pils innabords :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.047
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Joda, rånemerke så det duger, og noen digre beist, men med så mye membranareal og waveguides får du en helt annen dynamikk. Tenk på det som et sammenligningsgrunnlag. Det er spart på mye annet i de tingene for å holde kostnadene nede, så det er slett ikke sikkert at du vil ha dem i hus. Klipsch er nok et bedre forslag, men treveis Klipsch blir ganske dyrt.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

Asbjørn skrev:
Joda, rånemerke så det duger, og noen digre beist, men med så mye membranareal og waveguides får du en helt annen dynamikk. Tenk på det som et sammenligningsgrunnlag. Det er spart på mye annet i de tingene for å holde kostnadene nede, så det er slett ikke sikkert at du vil ha dem i hus. Klipsch er nok et bedre forslag, men treveis Klipsch blir ganske dyrt.

Joda dei trøkker, setter mc huset i bevegelser, men ikke sikker på modell,står noen merkeplater nede på dei om spesial editon, og er vel 2 eller 3 12" i dei. ;D
Hjertet mitt haller vel da mer på Klipsch..med tanke på lydkvalitet.
Men når vi er inne på høyttalere, så likte jeg bedre dei jeg hadde før på en måte, Triangle Altea, men dei burde tolt mer effekt og mer basstrøkk + gå lavere i frekvens. Men lyden ellers var flott syns eg.

bat

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1
Ser i ein anna tråd at du er frå Sogn, men bur nordom Bergen. Stikk forbi ein gong du er i heimtraktene, så kan du få demonstrert Klipsch Cornwall III og Sugden A21al series 2.

mvh
Bat

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

Asbjørn skrev:

Nåååja--- ??? Rockefot og rockefot, Asbjørn. Prøv og lån ørene til Densen B150+ med DNRG ( jada, det er samme som jeg har! ) med de høyttalerne du har, eller med Dali ( du må litt opp i klassene ), Dynaudio, Audiovector eller liknende. Legger man litt arbeid i plassering av høyttalerne, samt matcher med skikkelig gode kabler i alle ledd, blir det både engasjement, go'lyd OG "rockefot" av sånt.

Densen B-150+ finner du ikke ofte på "brukten"...jeg har leita. Og det er sikkert en grunn til det ;D

mvh. VilhelmW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Utmerka ting det du har, men er du ikkje fornøgd, bør du kanskje vurdere å skifte alt?
Gå i butikk og finn ut kva du eigentleg likar.
Veldig gode poenger fra Arve; å flikke på delstykker av noe man uansett ikke har den store entusiasmen for er ikke en kort vei til fryd og glede. Gjør som Arve sier er nå min første tanke iallefall. Tenk helhet, det kan ikke understrekes nok!

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
bat skrev:
Ser i ein anna tråd at du er frå Sogn, men bur nordom Bergen. Stikk forbi ein gong du er i heimtraktene, så kan du få demonstrert Klipsch Cornwall III og Sugden A21al series 2.

mvh
Bat
Fra Lifjorden i Hyllestad, men fjorden er jo lang, men kan nok stikke innom uansett hvor du bor, vis jeg er i området. :)
Hørtes veldig intressant ut det. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Utmerka ting det du har, men er du ikkje fornøgd, bør du kanskje vurdere å skifte alt?
Veldig gode poenger fra Arve; å flikke på delstykker av noe man uansett ikke har den store entusiasmen for er ikke en kort vei til fryd og glede. Gjør som Arve sier er nå min første tanke iallefall. Tenk helhet, det kan ikke understrekes nok!
Ja dere sier kanskje noe der.

Har kabler noe å si? vart "lokket" til å kjøpe billige xlr, kan det ha noe å si? Var forøvrig ikke noe forskjell fra rca til xlr.
Men igjen hva tror dere ? :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Slik du beskriver dine ønsker så er det nesten som å høre meg selv. Ikke lett å få alt dette inn i en og samme boks, nesten uansett pris. Har ikke hørt mange av det slaget.

Planen min har vært/er og etter hvert kanskje gå for noe dyrere selv også.
Men da jeg ikke akkurat har best råd nå for tiden har jeg tydd til det merket jeg føler gir meg mest av de egenskapene jeg legger mest vekt på(engasjement, kraft, kontroll i bassen,rytmevillighet, detaljer, klarhet og trøkk) av fornøyelig mengde uten å ødelegge for musikalitet og spillegleden på det meste av musikk jeg måtte finne på å spille. Det er for meg Rotel som på rimelig vis gir meg nok av det meste der i så fall.

Kunne være verd å bare prøve en RA-1520 f.eks?
Tror du kanskje vil savne en del av mengden av noen egenskaper, eller kanskje ikke. Hvem vet, Rotel har overrasket meg i allefall. God på mye,tilgivende og livlig med kraft, uten særlige svakheter er min beskrivelse av Rotel kort sagt.

Har hatt Hegel selv og prøvd en del andre av disse, og kan si meg litt enig med deg at det kan virke litt kjedelig(smak og behag). I allefall de dyrere fra H100 og oppover. For min del er det masse gode egenskaper der men det blir litt for korrekt og litt stivt selv om veldig dynamisk og potent for min del. Andre kan trives god og har kanskje fått til bedre match der enn meg.

Av Hegel så vil jeg faktisk si at den som har imponert meg mest er H1SE den rimeligste, som er friskere/åpnere i toppen og våkner til liv fortere enn de andre. Det som gjorde at jeg solgte den var at den ikke matchet så godt med mine høyttalere som er ekstremt klare fra før. Det ble for mye av det gode og det låt for analytisk og tynnt oppover. Bassen er solid,kraftfull og ekstremt hurtig, selv om jeg føler den kanskje er litt rund/matt på en måte i forhold til Rotel som evner gi mer detlajer og luft rundt klangen nedover. Har spekulert litt på om det kan være pga. den høye dempningsfaktoren til Hegel. Har i allefall erfart at de forsterkerne jeg har vært innom som har veldig høy dempningsfaktor har vært litt stump og uklar i bassen selv om hurtig og potent, men vet ikke om det er akkurat det som er tilfellet. Ren spekulasjon, så det er ikke noe å lage sak av. :)

Men at Rotel låter friskt, detaljert og potent med solid punch, kan du høre her til en viss grad(kameraet var ikke det beste og satte begrensninger på lyde og bilde også.). Det er en gammel Rotel 30-watter som ble brukt her. I mine ører ganske imponerende. Den bassgjengivelsen,detaljerte og friske åpenheten som den leverer mener jeg er helt enestående fra en såpass billig og liten sak fra tidlig på 90-tallet. Ta på headset om du har, for lyden har litt lavt nivå. Den mangler den noe analytiske mikrodynamikken og korrektheten som gir alt av indre detalj mer kraft fra H1SE men Rotelen får det til å leve mer i overflaten og låter mer utagerende med instrumenter som låter kraftigere og mer solide, spesielt oppover i frekvens der jeg føler det blir litt trangt/tynnt med Hegel etter mine preferanser.

(Flott kontrabassolo,som jo er problemet for veldig mange forsterkere å gjengi naturlig og troverdig på 4:00 og tøff avslutning rundt 6:00 med saftige og krispe trommeslag. Herlig spor uansett dette, fra Jacques Loussier Trio`s tøffe og musikalske skive Encore, med deres livlige og oppjazzede tolkninger av J.S.Bach .)

Artig med en tilbakemelding om hvordan du oppfatter det du hører her også, på godt og ondt. :)

Her er forøvrig også en fin tråd der det ble nevnt og beskrevet en del om mange forskjellig forsterkere.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38002.0;all

Er selv i søken etter noe som låter som Rotel men som kanskje har litt mer indre detalj og innsikt i dybden av musikken.
Men om det er mulig å få uten at det blir kritisk igjen er jeg ikke sikker på derimot. Dilemmaer er ikke uvanlig med denne interessen.

Følger tråden spennt.

Er også enig med Arve om å ta seg en tur rundt å lytte litt igjen og kanskje låne hjem et par andre høyttalere om du finner no som du liker og som kanskje er mer kjent for å underbygge de egenskaper du søker.

Lykke til, håper du finner noe å bli fornøyd med. :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.047
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
lovemusikk skrev:
Vidar P skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Har kabler noe å si? vart "lokket" til å kjøpe billige xlr, kan det ha noe å si? Var forøvrig ikke noe forskjell fra rca til xlr.
Sammenlignet med høyttalere, effektforsterkere og signalkilder, nei. Høyttalerkabler kan ha litt å si for de dimensjonene du nevner, men min erfaring er at det er vanskelig å høre noen som helst forskjell på XLR signalkabler.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt subjektivt og personlig fra min side.

Sprett, liv og engasjement du savner? Bytt ut høyttalerne. Jeg har hørt et par modeller fra Vienna opp igjennom, og syntes det var søvnige saker.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Asbjørn skrev:
lovemusikk skrev:
Vidar P skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Sammenlignet med høyttalere, effektforsterkere og signalkilder, nei. Høyttalerkabler kan ha litt å si for de dimensjonene du nevner, men min erfaring er at det er vanskelig å høre noen som helst forskjell på XLR signalkabler.
Ta deg iallfall god tid. Ikkje gjer noko på impuls. Eit kabelskift, eller høgtalarskift for den del, er kanskje ikkje ei fullgod løysing på problemet. "Hi end" er ikkje eit spørsmål om kor mykje pengar eigarane har brukt på anlegget sitt, men kor lang tid dei brukar på det - også til å velje det.
Hugs å be om heimlån når du skal ha med deg noko heim etter å ha høyrt det "i felten". Ting vert gjerne annleis heime...

C

Cyber

Gjest
Jeg har selv hatt Mozart i hus og de spiller jo meget flott, men er jo ikke det man vil kalle engasjerende som i litt frempå, dynamiske osv... De er jo heller laidback og rundet av i toppen utifra hva jeg kan høre. Bassmessig er de jo svært gode jf. bestykning, men er jo ikke de du kjøper for å dra dype toner med max volum.

Hegel oppsettet bør være tilstrekkelig - hva med å prøve ut noen andre høyttalere, etter min erfaring har de desidert størst innvirkning på lyden.

Jeg kunne se for meg noe ala Monitor Audio GS20, Klipsch RF-63?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
BanjoArrne skrev:
Slik du beskriver dine ønsker så er det nesten som å høre meg selv. Ikke lett å få alt dette inn i en og samme boks, nesten uansett pris. Har ikke hørt mange av det slaget.

Planen min har vært/er og etter hvert kanskje gå for noe dyrere selv også.
Men da jeg ikke akkurat har best råd nå for tiden har jeg tydd til det merket jeg føler gir meg mest av de egenskapene jeg legger mest vekt på(engasjement, kraft, kontroll i bassen,rytmevillighet, detaljer, klarhet og trøkk) av fornøyelig mengde uten å ødelegge for musikalitet og spillegleden på det meste av musikk jeg måtte finne på å spille. Det er for meg Rotel som på rimelig vis gir meg nok av det meste der i så fall.

Kunne være verd å bare prøve en RA-1520 f.eks?
Tror du kanskje vil savne en del av mengden av noen egenskaper, eller kanskje ikke. Hvem vet, Rotel har overrasket meg i allefall. God på mye,tilgivende og livlig med kraft, uten særlige svakheter er min beskrivelse av Rotel kort sagt.

Har hatt Hegel selv og prøvd en del andre av disse, og kan si meg litt enig med deg at det kan virke litt kjedelig(smak og behag). I allefall de dyrere fra H100 og oppover. For min del er det masse gode egenskaper der men det blir litt for korrekt og litt stivt selv om veldig dynamisk og potent for min del. Andre kan trives god og har kanskje fått til bedre match der enn meg.

Av Hegel så vil jeg faktisk si at den som har imponert meg mest er H1SE den rimeligste, som er friskere/åpnere i toppen og våkner til liv fortere enn de andre. Det som gjorde at jeg solgte den var at den ikke matchet så godt med mine høyttalere som er ekstremt klare fra før. Det ble for mye av det gode og det låt for analytisk og tynnt oppover. Bassen er solid,kraftfull og ekstremt hurtig, selv om jeg føler den kanskje er litt rund/matt på en måte i forhold til Rotel som evner gi mer detlajer og luft rundt klangen nedover. Har spekulert litt på om det kan være pga. den høye dempningsfaktoren til Hegel. Har i allefall erfart at de forsterkerne jeg har vært innom som har veldig høy dempningsfaktor har vært litt stump og uklar i bassen selv om hurtig og potent, men vet ikke om det er akkurat det som er tilfellet. Ren spekulasjon, så det er ikke noe å lage sak av. :)

Men at Rotel låter friskt, detaljert og potent med solid punch, kan du høre her til en viss grad(kameraet var ikke det beste og satte begrensninger på lyde og bilde også.). Det er en gammel Rotel 30-watter som ble brukt her. I mine ører ganske imponerende. Den bassgjengivelsen,detaljerte og friske åpenheten som den leverer mener jeg er helt enestående fra en såpass billig og liten sak fra tidlig på 90-tallet. Ta på headset om du har, for lyden har litt lavt nivå. Den mangler den noe analytiske mikrodynamikken og korrektheten som gir alt av indre detalj mer kraft fra H1SE men Rotelen får det til å leve mer i overflaten og låter mer utagerende med instrumenter som låter kraftigere og mer solide, spesielt oppover i frekvens der jeg føler det blir litt trangt/tynnt med Hegel etter mine preferanser.

(Flott kontrabassolo,som jo er problemet for veldig mange forsterkere å gjengi naturlig og troverdig på 4:00 og tøff avslutning rundt 6:00 med saftige og krispe trommeslag. Herlig spor uansett dette, fra Jacques Loussier Trio`s tøffe og musikalske skive Encore, med deres livlige og oppjazzede tolkninger av J.S.Bach .)

Artig med en tilbakemelding om hvordan du oppfatter det du hører her også, på godt og ondt. :)

Her er forøvrig også en fin tråd der det ble nevnt og beskrevet en del om mange forskjellig forsterkere.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=38002.0;all

Er selv i søken etter noe som låter som Rotel men som kanskje har litt mer indre detalj og innsikt i dybden av musikken.
Men om det er mulig å få uten at det blir kritisk igjen er jeg ikke sikker på derimot. Dilemmaer er ikke uvanlig med denne interessen.

Følger tråden spennt.

Er også enig med Arve om å ta seg en tur rundt å lytte litt igjen og kanskje låne hjem et par andre høyttalere om du finner no som du liker og som kanskje er mer kjent for å underbygge de egenskaper du søker.

Lykke til, håper du finner noe å bli fornøyd med. :)
Håper tråden her blir kjempelang og intresang for mange. :)
Jo det hørtes ikke gale ut dette..litt mer som mine forge høyttalere triangle altea og MAen. F.eks på plata til Nils Lofgren "acoustic live" så låt det knall med snert i gitaren, men nå..tja..
Rotel ja.. er jo gale vis den har vert foran mitt tryne hele tiden. Tenkt i dei baner basert på prisen at Rotel er ikke så bra som disse andre dyrere merka.

Takk for det, skal nok finne noe til slutt. ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Audiophile-Arve skrev:
Asbjørn skrev:
lovemusikk skrev:
Vidar P skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Ta deg iallfall god tid. Ikkje gjer noko på impuls. Eit kabelskift, eller høgtalarskift for den del, er kanskje ikkje ei fullgod løysing på problemet. "Hi end" er ikkje eit spørsmål om kor mykje pengar eigarane har brukt på anlegget sitt, men kor lang tid dei brukar på det - også til å velje det.
Hugs å be om heimlån når du skal ha med deg noko heim etter å ha høyrt det "i felten". Ting vert gjerne annleis heime...
Ja skal bruke litt tid og låne med meg hjem ting. Har en avtale med musikkmagasinet om lån av stativhøyttalerne til klipsch palladium selv om dei ligger i pris over mitt budsjett.
Ellers så skal jeg få lånt med meg diverse, ser jo at det kanskje må vere den veien å gå.

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Prøv en Doxa! Det har vært en av de absolutt mest engasjerende forsterkerene jeg har hørt i prisklassen under 40.000,-.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Zomby_Woof skrev:
Helt subjektivt og personlig fra min side.

Sprett, liv og engasjement du savner? Bytt ut høyttalerne. Jeg har hørt et par modeller fra Vienna opp igjennom, og syntes det var søvnige saker.
Ja det er noe sånt jeg savner ja. Skal ha det i tankene ja.

cybervision_ skrev:
Jeg har selv hatt Mozart i hus og de spiller jo meget flott, men er jo ikke det man vil kalle engasjerende som i litt frempå, dynamiske osv... De er jo heller laidback og rundet av i toppen utifra hva jeg kan høre. Bassmessig er de jo svært gode jf. bestykning, men er jo ikke de du kjøper for å dra dype toner med max volum.

Hegel oppsettet bør være tilstrekkelig - hva med å prøve ut noen andre høyttalere, etter min erfaring har de desidert størst innvirkning på lyden.

Jeg kunne se for meg noe ala Monitor Audio GS20, Klipsch RF-63?
Bassmessig imponerer dei ja. Hvor lang tid innspilling må en rekne på dei? Hatt dei siden i sommer.
Hugser mine Triangle gikk det 3/4 år før det satt.
Men det virker som det blir for lite sprut i dei, rett å slett.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Du bør høre på Tannoy høyttalere.De har en engasjerende spillestil.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
lovemusikk skrev:
Har kabler noe å si?
Hos meg har det ekstremt mye å si. Hos meg blir lyden sånn ved valg av kabler:
- "multistrand" kabel (masse småfibre) - rotete lyd, lite dynamikk, kjedelig å høre på etter 15 sekunder
- solid core (én enkelt leder) - stram lyd, mye dynamikk, mye realisme, klarhet og separasjon

Ville prøvd den tweaken der før du gjør noe annet, koster nesten ingenting å prøve sammenlignet med andre forslag.

Topp Bunn