Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvilken som helst 5kr meteren coax kan overføre 10kHz firkant perfekt, det samme kan en vanlig lampeledning. Gjøken som kaller seg CEO og designer driver med manipulasjon av LC. Forteller han om hvilken kilde og last impedanse dette eksperimentet har?

Nå må dere gi dere. Dette er snakeoil!
    Hvis det ikke er snakeoil, må Maxwells ligninger skrives om. De introduserer noe helt nytt her: "Splitting the magnetic wave and the electric wave and sending them independently down the wire".

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvilken som helst 5kr meteren coax kan overføre 10kHz firkant perfekt, det samme kan en vanlig lampeledning. Gjøken som kaller seg CEO og designer driver med manipulasjon av LC. Forteller han om hvilken kilde og last impedanse dette eksperimentet har?

Nå må dere gi dere. Dette er snakeoil!
    Hvis det ikke er snakeoil, må Maxwells ligninger skrives om. De introduserer noe helt nytt her: "Splitting the magnetic wave and the electric wave and sending them independently down the wire".
    Magnetstripen på mitt kredittkort ble tiltrukket av denne opplysningen - Please take my money! :p

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79
    Det er nå noe rart med hifi miljøet når man går inn og forklarer så mange opplevde forbedringer og oppgraderinger som innbilning og placebo. F.eks det ekstra settet med HT kabler jeg installerte forleden. Dette er for meg en opplevd oppgradering som gjør at jeg sitter og lytter til f.eks 'Blackstar' (Bowie) hvor jeg tidligere skrudde av fordi det låt for inneklemt og anstrengt i mellomtone/topp. At placebo er en faktor er greit, men at den har så stor kraft at den får man til å kunne lytte der man tidligere skrudde av virker (pun intended) noe skrudd.

Å ha en så stor tro på placebo argumentasjonen er egentlig en vel så stor grunn til å frykte hets fra menigmann mot audiofile enn å tro duppedittenes virkning. Skulle man liksom hatt en fraksjon innen det autofile miljø som latterliggjorde resten for troen på forskjellige felgers innvirkning på kjøreegenskapene? Er ikke i grunnen det litt latterlig i seg selv?
    Det finnes mye man kan undres over. Placebo fungerer kun om man forventer effekt. Når man gjennom eksperimenter og målinger kan bevise en mangel på effekt satt sammen med urealistisk prising, misbruk av vitenskapelige fakta og viten om at 90% av de som produserer og selger kabler forstår vitenskapen like lite som kunden, mister vi med reel kunskap troen og placeboen vil dermed bli borte. Sannheten er at dere lar dere lure, men for all del 25% av det dere betaler går tilbake til fellesskapet. Så takk!
    Men hva er spesifikt feil med argumentasjonen i videoen her:

[/QUOTE]
    8053.Slide-0003.JPG-550x0.jpg

Ps. Compenseringen kan også sættes parallelt, princippet er det samme.
    Niels Larsen NLE brugte dette princip (OSC probe kompensering) for over 10 år siden, men det er altså ikke det tingene drejer sig om.
    Men klart en video med blød underlægnings musik som fortæller at vi har styr på det der med kabler, i kan selv se, virker sikkert godt på salget.
    Står også lidt her: http://www.williamson-labs.com/scope-probes.htm

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er veldig mye mumbo jumbo i den videoen. Rart at folk går på slikt? Shunyata er kjent for sine la oss si kreative forklaringer på problem som ikke eksisterer.
    Her er bare et eksempel
    [h=1]Shunyata Research Shunyata - DFSS Dark Field Suspension System[/h]https://www.musicdirect.com/equipment/shunyata-dfss-dark-field-suspension-system

The DFSS takes the patented technology Shunyata Designer Caelin Gabriel applied in the original Dark Field Elevators (DFE & DFE v2) to an elite performance level by adding two important design innovations. In addition to the patented energy-field neutralization material used in the original DFE, the DFSS incorporates two forms of vibration isolation that quiets energy transfer between the floor and any cable product.
    The most significant advance applied to the DFSS is the dual band cable suspension bridge, designed to support any cable, power or signal, while dissipating vibrational energy through the purposefully tensioned polymer bands. The second innovation is the energy-absorbing granular compound that fills the base of the DFSS. This compound formulation absorbs floor borne energy that would otherwise couple to the cable, causing signal degradation.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    kulturinntrykk basert på hard evidence blir sikkert en vinner :rolleyes:
    Ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener her?
    Sammenlignes subjektive ord og uttrykk som i en vitenskapelig sammenheng ikke gir noen mening med objektive og verifiserbare sansefunksjoner?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.776
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    var med innlegg #989 i tankene....les hva du selv har skrevet, så detter nok mynten ned til slutt...
    mvh
    Leif

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart en Nobelpris. De får bare bestille billetter til Stockholm med det samme. :rolleyes:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Shunayata har gjort det til en egen kunstform å gjøre narr av kundenes inkompetanse. At kundene ikke etter hvert blir sure og slutter å handle fra de er et av livets mange mysterier.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    892
    Det er veldig mye mumbo jumbo i den videoen. Rart at folk går på slikt? Shunyata er kjent for sine la oss si kreative forklaringer på problem som ikke eksisterer.
    Her er bare et eksempel
    Shunyata Research Shunyata - DFSS Dark Field Suspension System

https://www.musicdirect.com/equipment/shunyata-dfss-dark-field-suspension-system

The DFSS takes the patented technology Shunyata Designer Caelin Gabriel applied in the original Dark Field Elevators (DFE & DFE v2) to an elite performance level by adding two important design innovations. In addition to the patented energy-field neutralization material used in the original DFE, the DFSS incorporates two forms of vibration isolation that quiets energy transfer between the floor and any cable product.
    The most significant advance applied to the DFSS is the dual band cable suspension bridge, designed to support any cable, power or signal, while dissipating vibrational energy through the purposefully tensioned polymer bands. The second innovation is the energy-absorbing granular compound that fills the base of the DFSS. This compound formulation absorbs floor borne energy that would otherwise couple to the cable, causing signal degradation.
    Ok, den kabelløfteren virket noe suspekt. Nå putter jeg selv noe under kablene på gulvet, men akkurat hva er vel egentlig uten betydning. Har antatt at kablene lettere kan plukke opp vibrasjoner fra gulv uten.

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Hvis forklaringen på hørt lydforbedring på feks kabler er placebo, burdte ikke alltid de dyreste kablene høres best ut? For det er jo laangt fra alltid tilfelle..

A

ANM

Gjest
    Hvis forklaringen på hørt lydforbedring på feks kabler er placebo, burdte ikke alltid de dyreste kablene høres best ut? For det er jo laangt fra alltid tilfelle..
    Hvorfor? Det er jo den som kan overbevise DEG best som gir mest placebo for penga. Om du synes 200k er for drøyt, vel da peker placebo pila nedover igjen.

A

ANM

Gjest
    Ok, den kabelløfteren virket noe suspekt. Nå putter jeg selv noe under kablene på gulvet, men akkurat hva er vel egentlig uten betydning. Har antatt at kablene lettere kan plukke opp vibrasjoner fra gulv uten.
    Hadde du virkelig vært interessert, som jeg var, hadde du begynt å sette deg litt inn i fysikken. Du vil raskt se at placeboeffekten avtar. Dessverre kanskje?

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Hvorfor? Det er jo den som kan overbevise DEG best som gir mest placebo for penga. Om du synes 200k er for drøyt, vel da peker placebo pila nedover igjen.
    Enn hvis noen sendte med en kar et knippe kabler som kostet mellom feks 1500 og 6000 på hjemlån uten å messe om forskjellene på forhånd, hvor alle var godt innenfor økonomisk, og denne karen syns at de midt i prisleiet hørtes best ut.
    Hvilken placebofakktor er det mest sannsynlig har tatt valget for ham da?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Har ikke tatt meg tid til å se gjennom den ennå (er på jobb), men oscilloskopet i åpningsbildet viser en firkantbølge med mild overshoot og ringing i gult og en lavpassfiltert versjon av samme firkantbølge i turkis. En spole i serie med signalet eller en kondensator mellom signal og jord vil kunne gi en slik lavpassfiltrering. En endring i impedans på enten mottaker eller avsendersiden vil også gjøre "noe" med dette. Jeg ser ikke helt hva tidsenheten (og dermed frekvensen) er her, men det kan se ut til at det muligens er 2,5 us per rute, slik at frekvensen kan være 10 MHz. Ved de frekvensene vil jeg absolutt foretrekke at ting begynner å rulle av heller enn å ringe på transienter. En kapasitiv høyttalerkabel som får en effektforsterker til å ringe ved de frekvensene er en hårsbredd fra å sende forsterkeren i selvsving og meltdown.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde du virkelig vært interessert, som jeg var, hadde du begynt å sette deg litt inn i fysikken. Du vil raskt se at placeboeffekten avtar. Dessverre kanskje?
    Kan bekreftes. Det var befriende. En kabel er en kabel er en kabel, og det viktigste er at den er lang nok og har riktig kontakt i hver ende.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Synes ikke dette svaret dekker opp den nevnte problemstillingen i sin helhet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det finnes mye man kan undres over. Placebo fungerer kun om man forventer effekt. Når man gjennom eksperimenter og målinger kan bevise en mangel på effekt satt sammen med urealistisk prising, misbruk av vitenskapelige fakta og viten om at 90% av de som produserer og selger kabler forstår vitenskapen like lite som kunden, mister vi med reel kunskap troen og placeboen vil dermed bli borte. Sannheten er at dere lar dere lure, men for all del 25% av det dere betaler går tilbake til fellesskapet. Så takk!
    I medisinen fungerer placebo fordi man blir «behandlet», selv om behandlingen kausalt er uten virkning, og pga alminnelige mekanismer i immun forsvaret EDIT : + «sykdomsforløp».

Det er omtrent som Hawthorne effekten : https://en.wikipedia.org/wiki/Hawthorne_effect
    jf. også https://en.wikipedia.org/wiki/Subject-expectancy_effect

Overført til hifi-remedier så virker placebo fordi man har «gjort»/«byttet» noe, eller «behandlet», dvs det er vissheten om at noe er «endret»/«behandlet» som endrer opplevelsen.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Har ikke tatt meg tid til å se gjennom den ennå (er på jobb), men oscilloskopet i åpningsbildet viser en firkantbølge med mild overshoot og ringing i gult og en lavpassfiltert versjon av samme firkantbølge i turkis. En spole i serie med signalet eller en kondensator mellom signal og jord vil kunne gi en slik lavpassfiltrering. En endring i impedans på enten mottaker eller avsendersiden vil også gjøre "noe" med dette. Jeg ser ikke helt hva tidsenheten (og dermed frekvensen) er her, men det kan se ut til at det muligens er 2,5 us per rute, slik at frekvensen kan være 10 MHz. Ved de frekvensene vil jeg absolutt foretrekke at ting begynner å rulle av heller enn å ringe på transienter. En kapasitiv høyttalerkabel som får en effektforsterker til å ringe ved de frekvensene er en hårsbredd fra å sende forsterkeren i selvsving og meltdown.
    Kan det være motsatt, dvs. at det beste scope resultatet er uten eTron og så setter man inn noe pføy på linjen som degraderer signalkvaliteten - deretter så fremstilles dette i omvendt rekkefølge?

A

ANM

Gjest
    Synes ikke dette svaret dekker opp den nevnte problemstillingen i sin helhet.
    Nei, greit nok. Sitter egentlig å lurer på hvorfor en gidder engasjere seg.:) Hører en forskjell på kabler, så får en handle deretter. Jeg gjør det ikke og bruker ressursene på andre måter. Kan gjerne diskutere de tekniske aspektene rundt signaloverføring, men gidder ikke diskutere på dette symøtenivået. Jeg driter vel helt enkelt i hva dere føler, hører og tror.:cool:

ekstremsound

Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Antall liker
    79
    For det første er det ikke alt samme placeboeffekt langt fra , og den aftager i øvrigt ganske betragteligt med erfaring og alder.
    Desværre er det sådan at jo mere man sætter sig ind i disse ting, jo mere mystisk bliver det desværre , for man finder ikke komplette forklaringer.

For hvad er det for noget , det her med at kabler og komponenter lyder forskelligt , og at metaller lyder forskelligt , og at det er nok at platinere en leder for at få en lydmæssig effekt.

Ved kabel-løfterer drejer det sig nok om vibrationer og fejlkapaciteter, for det har en virkning, det er aldrig dumt at sikre så stabile og så perfekte og vellydende kapaciteter som muligt , også for de uundgåelige kapaciteter/fejlkapaciteterne som er allevegne , gælder også for fejlmodstande og induktioner som også er alle vejne.
    og det gøres bl.a. ved at dæmpe og bruge de rigtige materialer.

Shunyata Research Var i øvrigt et eksempel på det jeg har skrevet tidligere , fabrikanterne kan ikke bare skrive , vi synes vores kabler er de bedste og lyder skide godt, vi ved ikke rigtig hvorfor , vi kender ikke årsagen, men køb dem.
    Den går ikke , den køber kunderne ikke , man må hænge sine argumenter op på et eller andet mere eller mindre teknisk Mumbo jumbo.

Men omkring kabler tør jeg godt sige at følgende indvirker positivt på lyden, rene og gode materialer (dermed også dyrt) og dæmpning (koster også ) og undgår statiske opladninger , og magnetiske materialer, brug de bedste stik , som er lavet af de bedste materialer (koster også). kort sagt lav nogle gode "fejlkapaciteter" og "fejlmodstande".

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis kabeltroende virkelig hører forskjell på en god og dårlig kabel, da er jo det temmelig enkelt å bevise dette. Da kan man få en målemafia til å bytte ut eller ikke bytte ut kabler på random over en økt på 10 seanser med samme musikk spilt av. Treffer man riktig kabel på nesten alle, så er vel jo saken grei.

Motsatt, skal målemafia bevise at man opplever placebo så kan målemafia skifte ut god kabel med clas ohlson kabel uten at kabeltroende vet om det. Dersom kabeltroende ikke reagerer på dårligere lyd har man jo i praksis vist at kabelen ikke spiller stor nok rolle til å bety noe før man vet om at en forandring har skjedd.

Jeg fikk samboeren til å skifte usb - kabel fra printeren med usb kabel med skjerming (300kr) uten at jeg visste hva som var hva- og bommet da på ca 60% når jeg tippet. Samme med og uten strømkabel koblet i pc'en- ikke bedre suksess-rate.
    Interessant nok syntes jeg at den skjermede kabelen var bedre før jeg testet dette, men tok da feil. Noe jeg ofte gjør. Rca kablene til clas ohlson (79kr) er forøvrig like gode som white dragon/dog/dogma eller hva enn de heter fra Nordost (1800kr).
    De støver nå ned i en skuff.

Poenget er vel at det finnes ingen gode argumenter for å tro og mene så forferdelig mye om dette temaet. Det er jo bare å teste!
    Frykter man å teste om man kan stole på sine egne sanser, ja da er man jo smått barnslig og en smule selvopptatt.

Det er mer moro å hetse når det er andre enn seg selv man hetser!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det hadde også vært kjekt med en motsatt tilnærming, nemlig tatt produkt A med absolutt ræva specs og testet mot noe med blodytelse (B), slik at objektivistene med stor grad av sikkerhet ville mene at B ville låte klart bedre.
    - Så er det ingen som hører forskjell under test.....(?)

Alternativt:
    Eksempelvis så måler vel den integrerte dartZeel veldig dårlig på enkelte kritiske parametre, men lyder himmelsk visstnok?
    Mens noen synes sikkert Huldra 10 matcher denne på flere områder ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvis kabeltroende virkelig hører forskjell på en god og dårlig kabel, da er jo det temmelig enkelt å bevise dette. Da kan man få en målemafia til å bytte ut eller ikke bytte ut kabler på random over en økt på 10 seanser med samme musikk spilt av. Treffer man riktig kabel på nesten alle, så er vel jo saken grei.

Motsatt, skal målemafia bevise at man opplever placebo så kan målemafia skifte ut god kabel med clas ohlson kabel uten at kabeltroende vet om det. Dersom kabeltroende ikke reagerer på dårligere lyd har man jo i praksis vist at kabelen ikke spiller stor nok rolle til å bety noe før man vet om at en forandring har skjedd.

Jeg fikk samboeren til å skifte usb - kabel fra printeren med usb kabel med skjerming (300kr) uten at jeg visste hva som var hva- og bommet da på ca 60% når jeg tippet. Samme med og uten strømkabel koblet i pc'en- ikke bedre suksess-rate.
    Interessant nok syntes jeg at den skjermede kabelen var bedre før jeg testet dette, men tok da feil. Noe jeg ofte gjør. Rca kablene til clas ohlson (79kr) er forøvrig like gode som white dragon/dog/dogma eller hva enn de heter fra Nordost (1800kr).

Poenget er vel at det finnes ingen gode argumenter for å tro og mene så forferdelig mye om dette temaet. Det er jo bare å teste!
    Frykter man å teste om man kan stole på sine egne sanser, ja da er man jo smått barnslig og en smule selvopptatt.

Helt uenig. Det som er morsomst, er å hetse seg selv, uten at andre skjønner at man gjør det. Prøv med to aliaser, og la den ene hetse den andre. Så kommer folk til og tar parti den ene eller andre veien. Kjempegøy......

• Liker
    Reaksjoner: oct

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Ting høres bedre ut når du selv har betalt for det. Mange imponeres ikke når de hører på en annens anlegg, selv om anlegget koster skjorta.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.158
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hadde også vært kjekt med en motsatt tilnærming, nemlig tatt produkt A med absolutt ræva specs og testet mot noe med blodytelse (B), slik at objektivistene med stor grad av sikkerhet ville mene at B ville låte klart bedre.
    - Så er det ingen som hører forskjell under test.....(?)

Alternativt:
    Eksempelvis så måler vel den integrerte dartZeel veldig dårlig på enkelte kritiske parametre, men lyder himmelsk visstnok?
    Mens noen synes sikkert Huldra 10 matcher denne på flere områder ;)
    Nei, vi vet jo at det er fullt mulig å høre forskjell på f eks forsterkere i blindtester. Eller høyttalere, CD-spillere, codec'er og mange andre ting. Men når vi begynner å diskutere kabler er plutselig ikke blindtester en brukbar prosedyre lenger. Rart, det der.

Et eksempel, effektforsterkere: ABX Double Blind Test Results: Power Amps
    Et annet eksempel, codecer: Audio quality of encoders 128 kbit/s - SoundExpert

Det er en nokså utslitt unnskyldning at "ingen hører forskjell på noe som helst" i blindtester. Det er bare ikke sant. Man hører forskjell, hvis det er en forskjell å høre.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Helt uenig. Det som er morsomst, er å hetse seg selv, uten at andre skjønner at man gjør det. Prøv med to aliaser, og la den ene hetse den andre. Så kommer folk til og tar parti den ene eller andre veien. Kjempegøy......
    Dette var en av mine pinligste øyeblikk på nettet.
    Jeg var på et forum på nittitallet hvor moderator skapte et slikt alias.
    Etter at jeg skjelte ut alias noe så inni hampen, så skrev han 'Distinctive, du er klar over at dialogen med 'Alias' er konstruert av meg?'
    Rystet var bare fornavnet, men så måtte jeg bare flire av hele greia....

Det er en tråd på HFS som nevner at slikt forekommer her inne, så er dere paranoide advart.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er betryggende at vi åpenbart har mange psykologer og psykiatere blant oss som kan lære oss om placebo...
    Ja - veldig betryggende. Vi hifigærninger trenger all den hjelp vi kan få.

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Hører en forskjell på kabler, så får en handle deretter. Jeg gjør det ikke og bruker ressursene på andre måter.
    Når jeg ser hvor mange innlegg du bidrar med her regner jeg med at mesteparten av arbeidstiden går med til dette. Du mener vel sikkert at dette er riktig resursbruk.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Det denne tråden trenger nå er en ny offerjakke:

image.jpeg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hører en forskjell på kabler, så får en handle deretter. Jeg gjør det ikke og bruker ressursene på andre måter.
    Når jeg ser hvor mange innlegg du bidrar med her regner jeg med at mesteparten av arbeidstiden går med til dette. Du mener vel sikkert at dette er riktig resursbruk.
    Jeg er stygg og venneløs...:(
    Ja, du er jo mitt alias
    .
    .
    .
    .
    .
    Der tenker jeg enkelte satt kaffen i halsen :cool:

Det var både hets og selvhets på samme tid tenker jeg, siden ingen av oss hadde godtatt å være Sméagol.

Det leder meg til spørsmålet - hvem blir første mann ut av skapet mhp. nick-alias?

A

ANM

Gjest
    ...du kan føye til dum også, for skjønte ikke en dritt av hva du skrev.O0

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn