Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.693
    Torget vurderinger
    27
    Kjempefin og spennende tråd! Gleder meg til fortsettelsen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ser flott ut, det er så morro når ting faller plass!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et tomt rom med kalde vegger er interessant å følge akustisk etter hvert som det fylles med ting og møbler.

Jeg er forundret over hvor fint enkelte innspillinger kan låte i et ganske udempet rom med betongvegger, når det spilles på gammelt utstyr og små tungdrevne stativhøttalere. Bitte små Harbeth p3es2. Midlertidig riktignok, men med spilleglede og musikalitet så det holder.
    Det vil bli diverse justeringer og oppgraderinger på systemet i kjelleren framover, men nå når rommet endelig ble såvidt klart til bruk før jul koser vi oss med gammelt enkelt utstyr og forundres over hvor flott det kan låte av og til.

Rega Apollo, AN DAC 3 Signature, Sugden Headmaster pre, Sugden A21AP dukket fram igjen fra mørket. Gamle fullrestaurerte LP12 selvfølgelig, ballets dronning, med DV17R3 og Graham Slee Reflex C, spiller opp til de bittesmå gamle Harbies.

Det kom teppe på golvet idag, og litt flere stoler og puter. Det skingrer og smeller litt i veggene på mange innspillinger, men med ivrig flytting av høytalere ender vi ganske tett innpå hjørnene. Akustisk musikk med små besetninger klinger og lever så jeg blir helt forundret. Klassisk piano først og fremst.
    Og småband jazz
    Skjermbilde 2013-12-17 kl. 23.21.20.png

Det kan til og med spille bass som unge kan like!

Det blir godfot med klassikere på vinyl, bruktkjøpt fra de siste to års tørke som far ikke har fått spilt før idag.
    Skjermbilde 2013-12-17 kl. 23.23.26.png

Skjermbilde 2013-12-17 kl. 23.22.19.png

Skjermbilde 2013-12-17 kl. 23.20.49.png

Cat Stevens, tenk det, apellerer sterkt til den unge damen hjemme på juleferie.
    Vinylfrøet er sådd for lenge siden, og holdningene sementeres raskt og sterkt med slike sesjoner som idag.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det synger og klinger fra vinyl i den livlige akustikken
    $(KGrHqEOKooE32)C!2duBOEf3,H4,!~~_12.JPG

The Lyrical Stan Getz

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Dette er tøft Otto - jeg har ALLE de skivene du viser der... Du kommer ikke til å trenge noe særlig akustikkremedier i dette rommet, når alt er på plass. Vedder en halvflaske røyk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ….. - jeg har ALLE de skivene du viser der… …....
    Det tror jeg nok. Med din størrelse på platesamlingen skal det godt gjøres å ikke ha disse storselgerne på lager.
    Eller kanskje er det bare vår felles utsøkt gode smak...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg nevnte at klassisk piano låter fint i det nye rommet, selv med bittesmå reservehøytalere.

Beethoven er mesteren innen pianomusikk, og Barenboim en favoritt-pianist.
    Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er barnslig svak for alt fra Beethoven som har tre slag i takten.
    Skjermbilde 2013-12-22 kl. 00.35.17.png

Månsekinnssonaten, en utbrukt klisje, men det er bare første satsen. Andre sats er en beskjeden perle.
    Ligger i en av de fine DGG 111 boksene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Igjen, Otto - dette er nesten skummelt! Barenboim er også min B. Favoritt, han er hos meg rangert som den største tolker OG utøver av B. pianostykker. Det endelige beviset kan sees på Barenboim's Masterclass serie, i et opptak hvor gjøgleren Lang Lang blir så ettertrykkelig avkledd av Barenboim etter (i sin vanlige bajas-pyrotekniske stil) å ha fremført et B. stykke, husker ikke hvilket. Barenboim setter seg til Steinway'en og lurer forsiktig på om det ikke kanskje heller var noe i denne retningen han hadde tenkt seg.... og ut trillet det den mest åpenbare og selvsagte tolkning jeg noensinne har hørt. Sjelden har jeg opplevd Mesteren og læregutten demonstrert på en så klar måte. For å spikre det hele forklarte Barenboim det hele på en slik måte at selv en ignorant amatør som meg tok poenget umiddelbart. Et magisk øyeblikk.

Min respekt for Barenboim som person, velgjører og fagmann/utøver kjenner ingen grenser. En jøde som oppfører Wagner og samler folk i araberverdenen på tvers av alle religioner er en meget spesiell kapasitet.

V

vredensgnag

Gjest
    Her i heimen hadde vi stor glede av å se disse mesterklassene. Finnes på DVD, men jeg tror også man kan jakte på YouTube.

Amazon.com: Barenboim on Beethoven: Masterclass [DVD Video]: Daniel Barenboim: Movies & TV

I går kveld satt vi og nøt Evgeny Kissin, som sammen med Simon Rattle og BPO ga helt nytt liv til Griegs pianokonsert i 2011.
    Helt utrolig fremføring. Hørte Kissin første gang i Oslo, på Konserthuset, da han var tenåring på Europaturné - gårskveldens opplevelse i opptak var herlig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har sett mesterklassene med Barenboim utallige ganger, men bør selvfølgelig ha den på DVD. Litt seint til jul, og far har rikelig med presanger til seg selv liggende allerede, får legge den på ønskelista hos musikkhandleren når jeg stikker innom for romjulshandel. Et høydepunkt innen shopping det der, romjulsbesøket mitt hos Liv på Skei Musikkhandel i Sandnes. Det hender at jeg nyter forundrede blikk fra mer normale småkunder der. Gleder meg like mye til det som til selve jula.

Beethoven med Barenboim engasjerer meg litt ekstra, for jeg har spilt noen av disse sonatene selv. Eller skal vi si prøvd, og det hender jeg prøver fremdeles. Min kjære pianolærer i begeistringens ungdomsår anbefalte Barenboim i Beethoven, og han har fulgt meg siden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Sugden Masterclass :cool:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sugden Masterclass :cool:
    Du må tro jeg har tenkt. Mast om det tidligere på HFS også. Til og med kjøpt en, for to år siden, men solgt videre uåpnet fordi kjelleren tok for lang tid.
    En liten tvil har sneket seg inn, og det går på holdbarhet, stabilitet, og service/vedlikehold. Jeg har gått lei av ting som ryker, blitt forsiktig med innkjøp mer på grunn av dette mer enn for pris.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Vel, der har du grunnen til at jeg gikk grundig lei en periode påsent sytti/tidlig åttitallet; gjorde ikke annet enn å bytte rør og elektrostatpanelee... Sanseløst frustrerende dengang, www fantes ikke og frakt/spedisjon var vanskeligere og dyrere enn i dag. Så jeg applauderer din forsiktighet!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Måtte ned og spille litt, en stille formiddagstime. Kom på at jeg har en nesten uspilt vinylboks….
    DSC_1143.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    At hørselen er svekket kan man forstå (alder, overdreven bruk av lettdrevne horn etc.), men synet…
    0217_WVinternet-300x300.jpg

Neida, alvorlig. Anbefales, også til bruk ved platehyllene. Tuller ikke, har et sånt til det bruket selv.

Men for de synshemmete lesere: den høye til høyre er en lampe :)
    Man behøver vel ikke være spesielt klarsynt for å skjønne at kona har fått skyss både fram og tilbake til Ikea.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tar meg den frihet å legge ut en liten reklame.

Denne dukket opp på FB for en stund siden.
    Jeg blir varm om hjertet ved tanken på denne butikken.
    Skjermbilde 2013-12-22 kl. 14.19.53.png

110 år, tenk det, og fremdeles en fremragende faghandel med herlig atmosfære. Kanskje den beste av sitt slag i hele landet. Og kanskje den eneste.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer... Dette blir stas... Personlig synes jeg oppkobling og montering er det jeg liker minst med hobbyen, men i ditt tilfelle tipper jeg det bare er glede... Lykke til i høyttalerjakten ..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke det at jeg mangler høytalere, egentlig. Harbeth SHL5 skal flyttes ned etter jul, men ikke før de er erstattet med noe fornuftig nytt i stuen.
    Ellers er det jo ESL63 med Gradent subber, de kommer i bruk omsider, men en ESL63 står ensom på loftet, en er på vei til England for proffesjonell rehab. Og et par ESL63 stående som felles reserve hos en venn med samme legning. Subbene krever også egen effektforsterker, det skal også ihus og det tar tid.

Til TV-bruk i stuen er jeg fristet til å prøve noe fra Elac, kanskje den minste gulvstående 147. Og Naim Superuniti flyttes ned og vi skaffer en billigere erstatning, kanskje en Bluray-receiver, har sett at f.eks. Marantz har en liten tøffing som heter 803 et eller annet.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har sett litt på bildene og merker at jeg kunne hatt bruk for et knippe med hvite apparatledninger.
    Kanskje jeg må engasjere meg på kabel-hjørnet?
    Vurderer å skaffe en bunt med flere Supra Lorad 2,5. De er jo så pene
    99489ed6-1acb-41f9-9f70-21e7977535b4.jpg

Eller en runde på billigsjappene for å lete videre etter hvite med jording uten vinkel på støpselet. Skulle være enkelt å finne, men det har vist seg å være sjelden vare.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk, og god jul til deg også, Griffen!

Her ble det endelig tid for å spille årets julegaver.
    I år lå det ingen forutsigbare musikkpakker til far fra nissen under treet.
    Men ingenting er som overraskende julegaver, og kona slo til som aldri før. Hun har skjønt verdien av ledig hylleplass, og timingen er perfekt med nytt lytterom klart få dager før jul. Aldri før har hun våget å kjøpe bruktvinyl til meg, men nå plutselig, en hel bunke med bruktvinyl, og det av fineste sort.
    Det er god jul det!
    DSC_1275.jpg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Helt alene i kjelleren midt på natten. Slokker alle lysene og lukker øynene. Spiller vinyl på moderat volum.
    Illusjonene vokser i mørket, og jeg føres avgårde til andre steder og tider. Føres og henføres.
    Det er ro og konsentrasjon som skal til. Viktigste faktorene for hifi-illusjoner, det merker jeg nå bedre enn noen gang.
    Kjenner at her kan jeg bli sittende, og være tilfreds med det.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Now we're talkin'! Skal ned i bunkersen selv, spent på hva dagens tweak og modding av filtre vil avstedkomme av forbedringer..

Nå kan du nyte fruktene av en lang byggeperiode, ingen ting er som en egen lyttehule, det er mye mer lydforbedrene enn noe annet! Vel og bramed sosialt samvær, felles hygge og alt det der men av og til er det godt å kunne trekke seg tilbake til hula og KONSE på musikken. Du kommer også til å lure på hvorfor du ikke gjorde dette før, garantert..

Tror jeg noterer Janos Starker på spillelista i natt. Bach, innledningsvis.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    BTW, du er en meget heldig og priviligert mann Otto, som får slikt sort gull av kona!
    De fleste ville heller hivd det du allerede har ..:D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    BTW, du er en meget heldig og priviligert mann Otto, som får slikt sort gull av kona!
    Ja, det stemmer. Kjenner flere som ikke har fått aksept for å fortsette med platesamling, store hyller og egen "hule" for musikknytelse.
    Men det finnes unntak, har venner som tar det lengre ut enn jeg gjør med sært utstyr som dominerer i huset. De er nok de lykkeligste familiene.

Her blir det høyttalerflytting imorgen, Harbeth SHL5 skal settes i lytterommet, det blir tilpasning av høyttalerkabler, og kabelskjulere fra Clasen. Et knippe selvklebende kabelkanaler må til for taklampene i gang og bod likevel, så hvorfor ikke legge til noen litt tjukkere til høyttalerkabler.
    Og så skal det handles nye høyttalere til kona i dagligstua. Kona har etablert eget musikk-domene på loftet, og gamle Mission 700 slipper ikke ut derfra. Det er imponerende gode ht som aldri ser ut til å gi opp.
    Jeg falt for noen fine og ganske billige søyler i en hifibutikk nylig, driver og overtaler henne til å like dem i hvitt. Jeg kjøper vanligvis ikke høyttalere etter utseende, men her kommer det et unntak.

Og en morsom tanke slo meg plutselig. Hvordan ville det låte med Gradient dipol-subber til Harbeth SHL5?
    Subbene bare står jo her og venter, og vi har flere effekttrinn på lager.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg er vel en av de heldige som kan ha alt utstyret mitt i stua. Sånn har vi hatt det i over 30 år. Kona var like skuffa som meg da gamleanlegget ikke klarte å levere lyd god nok i en stue som var dobbel så stor som det vi hadde vært vant til frem til 2007. Jeg meldte meg inn på HFS, og begynte å lete etter noe annet med full forståelse. Etter siste kjøp av monoblokker for å kunne fyre beista av noen høyttalere, dominerer nå utstyret en stue som ellers kona liker å møblere med dansk design. Spranget er enormt fra NAD 3020, en liten CD-spiller, 2 stk Infinity RS 4000 og en Dual platespiller til det som står der nå. Heldigvis har lyden blitt så mye bedre at hun har klart å henge med, men utfordrende har det vært også for meg i støytene. Vi ser nå at vi bruker mye mer tid på musikken, og har faktisk opplevd at TVen enkelte kvelder ikke blir slått på. Jeg er ganske snekkerkyndig, og har et ledig rom i kjelleren på 60 kvm, men tror ikke lengre det vil bli brukt som furtebu. Utfordringen fremover nå blir å kaste ut skiver overskytende 1000 etterhvert som jeg kjøper nye. Det krever sin mann.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.168
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du er velsignet med god plass, FrodeR. Og en god kone, tydeligvis :)
    Her hadde det også blitt større lydsystem i stua hvis den var større enn sine 23 kvm. Rommet i kjelleren er nå den største stua vår, og blir arena for daglig musikknytelse for oss begge, og godt sted for samvær med musikkinteresserte venner.
    I tillegg er vi flere aktive amatørmusikere, og støyer en del når vi øver hver for oss, så her blir det aldri for mange rom. Brukbart lydanlegg er også greit å ha i øvingsrom, så kjelleren blir nok ikke fars isolat på heltid.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Isolat, hehe.... good one! Den må jeg huske :D Snev av sannhet i den.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Du er velsignet med god plass, FrodeR. Og en god kone, tydeligvis :)
    Her hadde det også blitt større lydsystem i stua hvis den var større enn sine 23 kvm. Rommet i kjelleren er nå den største stua vår, og blir arena for daglig musikknytelse for oss begge, og godt sted for samvær med musikkinteresserte venner.
    I tillegg er vi flere aktive amatørmusikere, og støyer en del når vi øver hver for oss, så her blir det aldri for mange rom. Brukbart lydanlegg er også greit å ha i øvingsrom, så kjelleren blir nok ikke fars isolat på heltid.
    Kona er en velsignelse det er helt klart. Stua vet jeg ikke helt. Den er krevende lydmessig, noe som har kosta meg mye penger. Det koster å flytte så mye luft, det har jeg skjønt. Når jeg i tillegg er så sta ved at jeg på død og liv skal beholde Infinityene mine, så øker kostnadene til for meg svært høye nivåer. Sånn sett tror jeg faktisk det hadde blitt billigere for meg å innrede en dedikert stue :) Jeg legger merke til at du også har en kone som bifaller løsningen med en egen stue, og det er vel en forutsetning for å realisere prosjektet, ihvertfall om en ellers er mye ute og farter både i jobbsammenheng og ellers. Da er det viktig at en kan oppleve noe sammen innimellom. Vi er begge såpass gamle at vi skjønner dette, men jeg er ikke så sikker på at alle gjør akkurat det.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.693
    Torget vurderinger
    27
    Og den kom FedEx med i kveld, forsinket julegave fra mine foreldre ...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.693
    Torget vurderinger
    27
    Takk, og god jul til deg også, Griffen!

Her ble det endelig tid for å spille årets julegaver.
    I år lå det ingen forutsigbare musikkpakker til far fra nissen under treet.
    Men ingenting er som overraskende julegaver, og kona slo til som aldri før. Hun har skjønt verdien av ledig hylleplass, og timingen er perfekt med nytt lytterom klart få dager før jul. Aldri før har hun våget å kjøpe bruktvinyl til meg, men nå plutselig, en hel bunke med bruktvinyl, og det av fineste sort.
    Det er god jul det!
    Vis vedlegget 234525
    Fantastisk flott julegave!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn