Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Wish you where here... nå spiller det sanseløst bra her, otto, tenkte på deg og hornofobien din... Etter et par timer med diverse orkestermusikk så livaktig og mektig at det er skremmende. Du MÅ ta en tur, ikke noe mer å si om den saken. Du som vet hvordan posauner låter!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wish you where here... nå spiller det sanseløst bra her, otto, tenkte på deg og hornofobien din... Etter et par timer med diverse orkestermusikk så livaktig og mektig at det er skremmende. Du MÅ ta en tur, ikke noe mer å si om den saken. Du som vet hvordan posauner låter!
    Jeg må. Har visst det lenge.

Her låter det litt knivskarpt fremdeles, men det skal mer møbler og ting ned etter hvert.
    Og for sikkerhets skyld bestilte jeg en pakke med 10 stk Ecophon Master A plater idag.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nattestemning, Villa Ottone
    DSC_1311.jpg

Den store gesimsen, som går rundt hele ytterveggen og skjuler støpekanten etter understøtningen, og det elektriske, er fin til å sette akustikkplater på.
    Vi bestilte 120x60 cm plater, og disse kan settes løst oppå brystningen både stående og liggende, og de kan flyttes og ryddes vekk ved behov. Kona kommer til å kle dem med stoff, men de kan tas i bruk umiddelbart.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Eneste akustikktiltaket i kjelleren min er når jeg letter på ene skinka og leker Helmholz ;)

Begynner å se riktig så trivelig ut i kulturens høyborg, Otto! Litt stramei, et par broderte NAF puter og bilde av sviigermor så sittern..

Tør man spørre om ca. m2 pris på ombyggingen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Du VET hva en Helmholz gjør/er, Morten?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ………….
    Tør man spørre om ca. m2 pris på ombyggingen?
    Viktig spørsmål det der.
    Det har vært et svært prosjekt, og totalt med enkel innredning og ferdig bad ble det litt dyrere enn vi hadde budsjettert med.
    Men faktum er at vi har fått en ny etasje i huset, P-rom hele kjelleren. Betrakter det mer som bygg enn ombygg, og jeg regner kvikt en pris på 18000/kvm.
    Slett ikke ille, nei. Angre? Aldri! :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.227
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    He he he he, jeg tenkte på sammenligningen mellom deg som lettet på en skinke, og det å blåse på en flasketopp....

ShineySmileysGrin.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Gud bedre.... Morten, du har enda verre fantasi enn meg!

18k er det ingen ting å si på, Otto. Langt under byggekostnaden for nytt, og det er bra med tanke på at det er rehab.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.652
    Torget vurderinger
    23
    Og langt bedre enn å kjøpe kabler for penga :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det hvite racket er en 120x40x64 Bestå fra Ikea, med helt understell i metall.
    Bredden ble valgt slik at jeg kan gå forbi, rommet/innhuket der anlegget står er så dypt at jeg kan gå og sitte bak anlegget uten å flytte på noe. Jeg har sløyfet bakveggen på skapet, for å lett komme til for kobling og testing. Bakveggen på disse er viktig for avstiving når de står fritt, og det må kompenseres på et vis. Her prøves det i første omgang med en bunke vinkeljern fra Jula skrudd godt fast i alle hjørner. Så får vi spe på med noen kryssavstivere om nødvendig.

Og det var deilig å få begge platespillerne fram i lyset, det føles som den ultimate luksus.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er kjekt å kunne gå og sitte bak anlegget uten å flytte på noe.
    Det høye møbelet med understell gir komfortabel arbeidshøyde på 75cm for vinylspiller og toppladet cdspiller.
    Hjørnene på Bestå-modulen forsterkes med vinkeljern og tilsvarende på midtstolpen.

DSC_1327.jpg

DSC_1328.jpg

Det strammer opp tilstrekkelig, foreløpig.

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine bilder. Tror ikke AN- dac'en hadde tatt direkte skade av å fått en litt bedre demping under seg.. Disse dac'ene er hyper-følsomme for underlaget de står på... En dvd-base plattform gjorde underverker hos Håvard.. Om du finner en slik koster den heller ikke stort.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine bilder. Tror ikke AN- dac'en hadde tatt direkte skade av å fått en litt bedre demping under seg.. Disse dac'ene er hyper-følsomme for underlaget de står på... En dvd-base plattform gjorde underverker hos Håvard.. Om du finner en slik koster den heller ikke stort.
    Takk for tipset, det er notert.
    Nå er det veldig mye som skal justeres, testes og oppgraderes før jeg bruker penger på et eget underlag til DACen, men det kan bli aktuelt å prøve en gang i framtiden.

V

vredensgnag

Gjest
    I fullt alvor. I en DVD skjer det mekaniske prosesser, det er drivverk på gang, en optisk skive roterer kjapt, motor kjører, osv. Jeg kan kjøpe at vibrasjonsdemping kan ha gunstig effekt.
    Men hva er det meningen at et underlag under en DAC skal gjøre? Der skjer det ingen mekaniske prosesser - alt er elektronisk. Det er ingen sjalting, svitsjing, knepping, kjøring eller rotering. Elektrisitet brukes for å styre signalomvandling, vha elektrisitet, som går i et fast kretsløp.

Så hva er det et annet underlag skal bevirke?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat sånn tenker jeg også, vreden. Du sier det bare så mye tydeligere :)

Jeg har registrert at noen mener at komponenter med rør vil påvirkes av vibrasjoner, der vet jeg ikke hva (eller om) jeg skal tro, har ikke lest eller undersøkt noe rundt temaet.
    Generelt er ikke lydkvaliteten hos meg noe i nærheten av optimal enda, slik at det blir foreløpig uaktuelt å teste på slike faktorer.
    Her skal det jobbes med rom, plassering, høyttalere og effekttrinn i første omgang.
    Kildene jeg bruker idag, med LP12, DV17R3, Graham Slee Reflex C på analogsiden, og Rega Apollo og AN DAC3 på digital, regner jeg som de sterke ledd i kjeden, og de holdes fast en stund framover.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I fullt alvor. I en DVD skjer det mekaniske prosesser, det er drivverk på gang, en optisk skive roterer kjapt, motor kjører, osv. Jeg kan kjøpe at vibrasjonsdemping kan ha gunstig effekt.
    Men hva er det meningen at et underlag under en DAC skal gjøre? Der skjer det ingen mekaniske prosesser - alt er elektronisk. Det er ingen sjalting, svitsjing, knepping, kjøring eller rotering. Elektrisitet brukes for å styre signalomvandling, vha elektrisitet, som går i et fast kretsløp.

I fullt alvor vreden...Hvilke erfaringer har du ifra Audio Note dac'er ? Dette med at Audio Note er notorisk kilent er noe de fleste erfarne eiere av Audio Note utstyr vet... At disse dac'ene er langt mer følsomme enn diverse andre dac'er a'la proff dac'er er hevet over enhver tvil for de som faktisk har eid de og testet selv.

V

vredensgnag

Gjest

I fullt alvor vreden...Hvilke erfaringer har du ifra Audio Note dac'er ? Dette med at Audio Note er notorisk kilent er noe de fleste erfarne eiere av Audio Note utstyr vet... At disse dac'ene er langt mer følsomme enn diverse andre dac'er a'la proff dac'er er hevet over enhver tvil for de som faktisk har eid de og testet selv.
    Det må være så kilent det bare vil være - alt jeg spør om er hva det er, rent konkret, at et underlag skal få til av effekt, og hvordan.
    Helt konkret - hva skjer med elektronene?

Jeg kan forstå at et vibrasjonsdempende underlag har effekt på drivverk (CD, vinyl) og andre steder med mekaniske prosesser - og som ottone nevner, kan rør være følsomme for vibrasjoner. Er dermed AN-DACs utstyrt med rør som er gjort spesielt følsomme, og derfor behovet for et dempende underlag?

Kunne, for eksempel, vært en forklaring.

V

vredensgnag

Gjest
    RØR...liker ikke vibrasjoner...av noe slag.
    Det er riktig - men er det riktig å alltid anta at et sted har vibrasjoner? Og at man må ha demping. Skal man da ha demping under absolutt alle komponenter som har rør? Eller er det bare AN som er spesielt "kilne"?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lytterommet vårt har betongolv, belagt med 1cm kombivinyl med MDF kjerne og korklag under. Det skulle være omtrent så vibrasjonsfrit som det går an å få det.
    Plasseringen av DACen er bevisst nær golvet i møbelet med stivt metallunderstell som vist på bildet, skulle heller ikke tilsi at den er særlig utsatt for vibrasjoner der den står.
    235086d1388314951-villa-ottone-dsc_1328.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skal ikke gå noe mer inn i dette. Dette kan du teste ut selv ottone. Og på mange måter virker det som om du har et veldig bra utgangspunkt. Det jeg sier er at, etter å ha eid 3 slike dac'er, vet jeg at de har godt av å stå støtt. Finger'n, Impulse og jeg hørte forskjeller til det bedre hos Håvard bare ved å sette under en dempe plattform. At vreden, som ikke har noen erfaring whatsoever ifht disse dacene, mener noe annet har null signifikans. Prøv selv, kan hende du ikke trenger noe mer demping, kan hende du gjør det.

V

vredensgnag

Gjest
    At vreden, som ikke har noen erfaring whatsoever ifht disse dacene, mener noe annet har null signifikans. Prøv selv, kan hende du ikke trenger noe mer demping, kan hende du gjør det.
    Jeg har faktisk IKKE sagt at "noe annet har null signifikans" - det har du trukket opp av din egen hatt.
    Det jeg derimot har gjort, er å be deg forklare hvorfor det er spesielt viktig å gjøre dette med AN-DACs. Dette er et firma som for mange år siden bestemte seg for et chip som de fant leverte forbløffende stabilitet i konverteringen, og som har holdt fast på dette siden. Om det valget ble gjort fordi de i tillegg introduserte instabilitet i signalbanen, og ønsket å avbalansere, så kan det være interessant å høre mer om dette fra deg, HCS, siden du har slik omfattende erfaring med AN.

Her kan du lese litt om chip'en fra Analog Devices som AN altså fortsatt bruker.
    http://www.analog.com/static/imported-files/data_sheets/AD1865.pdf

Sist redigert:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At vreden, som ikke har noen erfaring whatsoever ifht disse dacene, mener noe annet har null signifikans. Prøv selv, kan hende du ikke trenger noe mer demping, kan hende du gjør det.
    Jeg har faktisk IKKE sagt at "noe annet har null signifikans" - det har du trukket opp av din egen hatt.
    Det jeg derimot har gjort, er å be deg forklare hvorfor det er spesielt viktig å gjøre dette med AN-DACs. Dette er et firma som for mange år siden bestemte seg for et chip som de fant leverte forbløffende stabilitet i konverteringen, og som har holdt fast på dette siden. Om det valget ble gjort fordi de i tillegg introduserte instabilitet i signalbanen, så kan det være interessant å høre mer om dette fra deg, HCS, siden du har slik omfattende erfaring med AN.
    Hvis du har en egeninteresse av dette får du sende en pm. Dette er privat tråd.

Regner med at du vet at en dac er litt mer enn et chip..

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Det jeg derimot har gjort, er å be deg forklare hvorfor det er spesielt viktig å gjøre dette med AN-DACs. Dette er et firma som for mange år siden bestemte seg for et chip som de fant leverte forbløffende stabilitet i konverteringen, og som har holdt fast på dette siden. Om det valget ble gjort fordi de i tillegg introduserte instabilitet i signalbanen, så kan det være interessant å høre mer om dette fra deg, HCS, siden du har slik omfattende erfaring med AN.
    Hvis du har en egeninteresse av dette får du sende en pm. Dette er privat tråd. At du tenderer til å ville tro at almenngyldige sannheter for deg må gjelde alle andre er så lite interessant at det er mer gøy å se maling tørke. Enn å forklare dette for deg.
    Jeg forstår ikke helt. AN tar utgangspunkt i en usedvanlig stabil chip, og anvender seg så av rør i signalbanen. Der er vi begge helt enige - og jeg ber deg forklare hva det er dempingen avstedkommer i en dac derfra, og om vi eventuelt også bør bruke slik demping på andre komponenter som har rør?
    Enkelte rør utvikler f.eks. mikrofoni, men bør vi gå ut ifra at alle rør har en grad av mikrofoni, og at vi derfor bør dempe komponentene? Det ville jo være en mulig forklaring, selv om jeg syns den kanskje er langt ute.

Alternativt kan det være at chassis på AN-DACs er såpass tynnvegget at det kan være sårbart for resonnanser, men siden det ikke er noen mekaniske momenter i en slik DAC, så har nok AN valgt klokt i dette tilfellet - etter min oppfatning. Det er ikke nødvendig med Tirpitz-armering. Såfremt ikke chassis plukker opp energi i rommet fra lydbølgene som genereres av høyttalerne?

Jeg skal forsøke demping på noen av mine rør-komponenter, i mellomtiden.

(Linken jeg la inn om chip'en er uansett leseverdig, for der har Analog Devices gjort en meget god jobb.)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Test ut ting selv vreden. At jeg og flere har opplevd god effekt av et stabilt underlag på våre dac, er ingen almenngyldig sannhet. At du ikke har testet noe demping på dine rør forundrer meg. Det er noe det første jeg gjør med rør. For å høre om det kan ha effekt. Men såklart, jeg liker vel bedre å finne ut ting selv. Mer enn å anta, ved å lese hva andre tror kan gjelde mitt anlegg..

V

vredensgnag

Gjest
    Test ut ting selv vreden. At jeg og flere har opplevd god effekt av et stabilt underlag på våre dac, er ingen almenngyldig sannhet. At du ikke har testet noe demping på dine rør forundrer meg. Det er noe det første jeg gjør med rør. For å høre om det kan ha effekt. Men såklart, jeg liker vel bedre å finne ut ting selv. Mer enn å anta, ved å lese hva andre tror kan gjelde mitt anlegg..
    Er ganske mye jeg har testet ut og prøvd av forskjellig, både aktivt og passivt - inklusive ulike rør, stativer og også underlag - på f.eks. platespillere, platematter, o.a.
    Har tidligere lest en manual fra AN for 3.1 Signature, der de under avsnittet om installasjon anbefaler at man plasserer enheten på "a suitably designed audio component support system" - dette skal lede til "Worthwhile improvements in sonic performance." (Måtte slå det opp nå.)

De går heller ikke i detalj om hva disse forbedringene går ut på.

Men for DAC5 nevner de ikke dette, ser jeg nå, men de spesifiserer at man naturligvis bør unngå å plassere enheten der det kan være vibrasjoner - hvilket gir seg selv. Jeg bare lurte på hvilke konkret effekter det er man oppnår ved å ha et spesifikt underlag. Jeg får se hva jeg kan finne ut derom annetsteds!

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er ganske mye jeg har testet ut og prøvd av forskjellig, både aktivt og passivt - inklusive ulike rør, stativer og også underlag - på f.eks. platespillere, platematter, o.a.
    Har tidligere lest en manual fra AN for 3.1 Signature, der de under avsnittet om installasjon anbefaler at man plasserer enheten på "a suitably designed audio component support system" - dette skal lede til "Worthwhile improvements in sonic performance." (Måtte slå det opp nå.)

De går heller ikke i detalj om hva disse forbedringene går ut på.

Men for DAC5 nevner de ikke dette, ser jeg nå, men de spesifiserer at man naturligvis bør unngå å plassere enheten der det kan være vibrasjoner - hvilket gir seg selv. Jeg bare lurte på hvilke konkret effekter det er man oppnår ved å ha et spesifikt underlag. Jeg får se hva jeg kan finne ut derom annetsteds!
    Du får låne en AN dac og teste...Det er den enste måten DU kan vite... Hva du leser er totalt uintr..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant område dere roter i her, vreden og HCS.
    Testing og egne eksperimenter er suveren måte å tilegne seg kunnskap på.
    Men det er fryktelig langsomt, og fryktelig dyrt. Lesing er faktisk mye mer effektivt.
    Hvis du bare anerkjenner kunnskap som du selv har tilegnet deg ved egen prøving og feiling er det ikke mye kunnskap du får tid til å tilegne deg, uansett hvor kjapp du er.
    En fundamental ting ved vårt teknologiske velferdssamfunn er vitenskapelig forskning og testing som deles med andre gjennom utdanning, i litteratur og media. Og nå internett.
    Så det er absolutt interessant hva vreden leser. -Og hva jeg selv leser, inkludert blant annet hva HCS skriver.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt på linje der ottone. Lese er fint, og så teste selv. Disse dac'ene er kilne uvisst av hvilken grunn. Men når det sitter er de meget gode.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.206
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Trafoer vibrerer vreden.
    Jeg er den Håvard som HCS refererer til, og vi var 4 stykk i stua som lett hørte at en baseplattform beregnet for dvd spillere ryddet rimelig opp i lydbildet. Spesielt i bassen ble det hele mer definert. I min enkle AN dac satt det 3 trafoer. Når jeg legger hånde oppå mine 300b monoblokker forsvinner en del "mekanisk brum". Vil anta, uten at jeg vet, disse små trafoene gjør sitt. Og rør liker ikke vibrasjoner, det vet vi.

Håvard

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nattestemning, Villa Ottone
    Vis vedlegget 234878

Den store gesimsen, som går rundt hele ytterveggen og skjuler støpekanten etter understøtningen, og det elektriske, er fin til å sette akustikkplater på.
    Vi bestilte 120x60 cm plater, og disse kan settes løst oppå brystningen både stående og liggende, og de kan flyttes og ryddes vekk ved behov. Kona kommer til å kle dem med stoff, men de kan tas i bruk umiddelbart.
    Gratulerer med nytt gutterom, ottone!
    Si fra dersom du har lyst å prøve et par Linkwitz-konstruerte dynamiske dipolhøyttalere hos deg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takker for gode råd, og gode tilbud.
    Det er så mye som er mulig å teste nå framover, men det er egentlig tid for å ta det litt med ro og nyte godene, musikken og livet.
    Kanskje det bør være et nyttårsforsett?

Jeg ønsker alle gode HFSere et riktig Godt Nytt År!

happynewyear.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.169
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Harbeth SHL5 har flyttet fra dagligstuen til kjellerstuen, som nevnt, ned til ESL63 og Gradient SW, og da måtte det raskt handles konevennlige kompromisshøyttalere.
    Jeg har lovet at de litt uformelige SHL5 ikke skulle stå ved TVen permanent, og nå var det plutselig alvor.
    Det er som så ofte før, når jeg ikke bestemmer, at de skal helst være små, og så er det best at ting er billig.
    Javel, ok ok, da kjøper vi høyttalere etter utseende, men det skal være ok produsent og godkjent forhandler.
    Vi havnet på Soundgarden, og småkranglet oss fort fram til noen slanke svarte fra System Audio. Greit det, fort og gale få de i bilen og få det gjort.

Men kona har ikke direkte dårlig smak heller, det er ikke det, god lyd liker hun også.
    Ikke til å unngå at hun så seg raskt om i butikken, og "de var litt kjedelige, her er det noen fine, syns du ikke den tresorten var stilig da?"
    Hm "Joda, men de fine er ofte litt dyre. Kom nå skal vi betale og gå".
    -Hun sto og strøk forsiktig over et par Dynaudio Confidence C1. Det hadde vært noe for Superuniti'en…..
    Det ble et par SA Saxo 30. Jaja.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    So close... C1 er flotte høyttalere. Jeg gikk forbi det paret du snakker om for noen dager siden og tenkte det samme -de hadde vært kjekke og ha. Nå har jeg riktignok ikke plass til flere høyttalere i noen av mine anlegg så jeg lider vel ingen nød.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn