Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Er du fornøyd med kombinasjonen Nuforce HDP og AKG K550? Har selv en HDP på jobb men bruker Bose QC15, men nå har de sluttet å "pæle" på nabotomten så jeg vurder å oppgradere.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er du fornøyd med kombinasjonen Nuforce HDP og AKG K550? Har selv en HDP på jobb men bruker Bose QC15, men nå har de sluttet å "pæle" på nabotomten så jeg vurder å oppgradere.
    Joda, jeg er fornøyd med komboen. Det matcher ikke hjemmelyden, for 550 er lukket og det er ikke den luftige åpenheten, men noen av oss er godt vant, og jeg mener dette er bra verdi for pengene. Fordelene med 550, ved siden av prisen, er at de er meget komfortable og isolerer godt. I vanlig variert støy-miljø med snakking og diverse aktivitet rundt tror jeg de er minst like effektive som aktive Bose. Og mye bedre lyd. Dessuten er de lettdrevne, så Nuforcen låter litt feitere enn den virker hjemme på HD800 og AKG K701, og det løsner og blir luftig når jeg skrur godt opp.
    Kollegaen to meter ved siden hører ingenting, før jeg løfter klokkene av ørene.
    Med disse på kontoret ønsker jeg meg et par Beyer T770 til pianoet hjemme, og jeg lurer på om de kanskje er enda bedre. Trodde de var dyrere, men begge har falt i pris så her gjelder det å søke litt,

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Har jo et par Beyer som jeg alternativt kan bruke på jobb (T70), synes at de er litt "spinkle" i lyden sammenlignet med Phillips HP1000 (som jeg jeg klarte å knuse!).
    Men da må jeg få meg noen nye til å ha hjemme.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En helt vanlig fredagskveld, jeg som har sluttet å se på tv blir av og til med på å bli sittende gjennom Nytt på Nytt og hvis vi ikke gidder å slå av drifter vi inn i Skavlan.
    Der gjestene av og til får snakke og programlederen skjønner at han ikke er på høyden.
    Og her kommer Annie Lennox, en av min kone sine gamle helter, og inn kommer Jackson Browne. Begge musikere som jeg alltid har hatt største respekt for, uten å bry meg om å følge med på dere privatliv og personlige historie.
    Høytidsstund når Jackson Browne bare tar opp elgitaren og blir sittende i stolen og dra en låt fra siste album. Sånt gjør bare de største.
    Ingen nykker, fullstendig upretensiøs, akkurat som jeg alltid har tenkt denne mannen. Annie Lennox, klok og tøff dame, er tydelig imponert. Alt jeg vet om Jackson Browne er det jeg har hørt på LPene jeg kjøper hver gang jeg kommer over dem.
    Og så viser det seg at det stemmer. Så enkelt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Blir vel en tur i kjelleren før leggetid igjen etter dette. Bare vinyl.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Der minnet du meg på noe. Jackson Browne er en av de artistene fra gamle dager som jeg har på vinyl, men aldri fikk handlet meg opp på cd! Snodig - at det går an å glemme på den måten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat samme her.
    Jeg har alle andre beslektede favoritter fra den epoken både på både sølv-plast og vinyl, Little Feat, David Lindley, Ry Cooder, Neil Young, Lynyrd Skynyrd. Men Jackson Browne altså bare på vinyl. Han er en vinyl-artist for meg. Kommer på et par andre i samme kategori, men ikke samme stil, det er Elton John og Randy Newman. Sier det noe om artistene, eller om oss som lyttere/kjøpere?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Scary - vi er så utrolig påsamme artistkjøret der.... Eneste Elonjon jeg har somlet meg til å anskaffe på CD er yellow brick road, i sin tid kjøpt inn for å introdusere vedkommende for frua i huset i den perioden jeg ikke hadde noen vinylrigger oppe.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Så trist da... du er vel en like stor tradisonalist som meg og da smerter slike ting! Utenlands er stedet, på mange måter. Livskvalitet er ikke bare fjord & fjell heller, slentring i lokalmiljøet, stikke innom et verksted for å få sveiset på en stang, kjøpe lokalt produsert mat/drikke rundt hjørnet... ta en øl på puben og prate med ukjente..
    Mye av dette er kvaliteter vi ikke har stort av i Norge. Vi har noen penger, javel - men det er jaggu det eneste vi har!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når man ikke lengre kan slentre rundt og kikke etter bruktvinyl i nærmiljøet får man finne på noe annet.
    Som å rippe musikk, lagre, tagge og organisere filer og foldere. Dritkjedelig, men det kan jo bli greit en gang i framtida.

Da trenger jeg en NAS, har jeg og andre funnet ut, og sitter og lurer på det meste. Kikker på noe sånt som en WD MyCLoud EX2. Tenker at 4Tb holder, inntil videre.
    -Da kan jeg kanskje har iTunes-bibliotek lagret der og spille av på Macbook, iPad og AppleTV.
    -Og kanskje lagre hirez musikk for avspilling på SuperUniti i en etasje og Oppo105D i en annen
    -Og bruke den som backup og fil-lager for bilder og video fra flere bærbare Macer

Det ser greit ut men jeg sitter her og klør meg.
    -Vil jeg kunne rippe til et og samme bibliotek fra både stasjonær Win8 maskin og bærbare Mac?
    -Kan jeg spille av samtidig på flere enheter, f.ek.s film i en etasje og musikk i en annen?
    -Vil dette fungere gjennom to switcher (trenger minst en i hver etasje) ?
    Og så videre og så....

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.210
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Da trenger jeg en NAS, har jeg og andre funnet ut, og sitter og lurer på det meste. Kikker på noe sånt som en WD MyCLoud EX2. Tenker at 4Tb holder, inntil videre.
    -Da kan jeg kanskje har iTunes-bibliotek lagret der og spille av på Macbook, iPad og AppleTV.
    -Og kanskje lagre hirez musikk for avspilling på SuperUniti i en etasje og Oppo105D i en annen
    -Og bruke den som backup og fil-lager for bilder og video fra flere bærbare Macer

-Vil jeg kunne rippe til et og samme bibliotek fra både stasjonær Win8 maskin og bærbare Mac?
    -Kan jeg spille av samtidig på flere enheter, f.ek.s film i en etasje og musikk i en annen?
    Og så videre og så....

He he, noen ganger (egentlig titt og ofte) får jeg bekreftet hvor analog hjernen min er,
    det du skrev over her, skjønte jeg i praksis absolutt ingenting av.....

ShineySmileysDoubt.jpg
    ShineySmileysGrin.jpg
    ShineySmileysSaint.jpg

/ Morten

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Det ante meg, Morten, at de fleste (de få) som kikker innom denne tråden kanskje ikke har så mye respons på denlsags spørsmål, ja.
    Får vel legge ut en "NAS for Dummies" tråd i dataavdelingen eller noe sånt.
    Vet ikke helt hvorfor, men det er liksom ikke på de delene av HFS jeg føler meg mest hjemme.

Må innrømme at jeg bruker mye tid og energi på organisering av data på jobb, så føler mest for det enkle og analoge på fritida, jeg også.
    Jeg kjenner ergrelsen hver gang jeg skal rippe, tagge og flytte rundt på musikk-data:
    "Faen, dette minner om jobben. Tror jeg går og setter på en plate"

/Jørgen

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Hei Jørgen

Ripping av musikk er ikke noe særlig, vinyljakt er mye morsommere..

Her er hva jeg gjorde da jeg rippet cd-samlingen (jeg bruker mac):
    Bruker en egen mac og itunes til ripping, og en annen mac og itunes til hovedbibloteket. Evt. kan en velge mellom ulike itunes-biblioteker ved oppstart av itunes (ved å holde nede en av disse særtastene), og på denne måten kunne bruke samme mac.
    • Velg ønsket kvalitet (AIFF) og full automatikk i itunes på rippemaskinen (rippebiblioteket)
    • Stapp inn en ny cd hver gang du går forbi. På denne måten eter en seg gjennom samlingen
    • Ved ca hver 100. cd stopper jeg og sjekker at det som har kommet inn har riktig cover (evt henter manuelt vha google), riktig sjanger og riktig komponist. Videre kjører jeg et applescript som lagrer en coverfil i hvert direktorat (folder.jpg), dermed kan andre musikk-servere også se cover (eks. Minimserver, Linn, Lumin etc.)
    • Så kopierer jeg de filene jeg har rippet siden sist til hoved-lageret (på NAS eller usb-disk) og legger dem til i itunes-biblioteket på hovedmaskinen. Avhengig av hvor paranoid en er tar en backup av det siste som er lagt til på egen disk. Når tags på filene er riktig satt opp kan en lage seg smarte, automatiske spillelister på ønsket søke-kriterie, f.eks. komponist.
    • Sletter bibliotek og rippete filer fra rippemaskinen og begynner på nytt med ca 100 cder. Osv. osv

Ellers tror jeg svaret på de fleste av spørsmålene du stiller her er ja.

mvh
    Ivar

Når man ikke lengre kan slentre rundt og kikke etter bruktvinyl i nærmiljøet får man finne på noe annet.
    Som å rippe musikk, lagre, tagge og organisere filer og foldere. Dritkjedelig, men det kan jo bli greit en gang i framtida.

Og så videre og så....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange takk for det, Ivar.
    Gode praktisk råd settes pris på.
    Og man liker alltid å se et stort ja :)

Neste oppgradering heter da kanskje WD MyCloud EX2

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke akkurat oppgradering kanskje, og uvissst hva det vil føre til.
    Men en UMIK-1 er uansett på vei.
    2015-02-27_13-40-21.jpg

Sannsynligvis går den rett i Macbooken.
    Og der får jeg prøve litt forskjellig, kanskje REW først. Hvis jeg får det til på 10 minutter. Hvis ikke minner det for mye om jobb igjen.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du får problemer med UMIK-1 og Macbooken så tror jeg authentic på forumet er mannen å spørre:) Lykke til, du vil ikke angre på kjøpet:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Lykke til på den endeløse reise!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har aldri vært plaget med sterk reiselyst, og står på at kjøp av utstyr og gadgets er uforpliktende moro. Så ikke forvent for mye svingstang-prestasjoner med en skarve mikrofon. Uansett hvor ille de første målingene blir så lover jeg å kalle det moro.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Det sier de alle sammen, innledningsvis. Så blir man fascinert av mulighetene, lurer på om... bare litt til... kanskje... dersom jeg nå f.eks. gjør...... hmm... ;)

Deretter setter tvilen inn, når en hører på musikk. Den litt nasale trompeten, kan det ha vært det jeg så på den målingen i går tro?. Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå?..................................................................

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.183
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det sier de alle sammen, innledningsvis. Så blir man fascinert av mulighetene, lurer på om... bare litt til... kanskje... dersom jeg nå f.eks. gjør...... hmm... ;)

Deretter setter tvilen inn, når en hører på musikk. Den litt nasale trompeten, kan det ha vært det jeg så på den målingen i går tro?. Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå? Ratte/skru. Men nå ble koret på denne plata litt annerledes.... Ratte/skru. Der ja! Men vent, hva skjedde med trompeten på den andre skiva nå?..................................................................
    Jada.

Men man begynner med store utslag over et bredt frekvensområde. Etter en stund er man nede på +/- 0.5 dB i et smalt frekvensområde. Dessuten har man muligheten til å lagre presets. :)

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Ha ha ha, en god latter forlenger livet! :) Lurer forresten på hvorfor det ble brukt trompet i eksemplet...!? :rolleyes:

Grattis med målemikk Ottone. Har troen på at du kommer til å bevare fatningen hele veien. Men uannsett hvordan man ser på det har du kjøpt deg mange timer moro foran datamaskinen. Jeg har brukt min målemikk til å forstå hvorfor jeg synes noe låter bra og har ikke latt målemikken fortelle meg hva som låter bra.
    I dag bruker jeg kun mikken for romkorreksjonen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    En god latter forlenger kjeften! Trompet ble valgt av åpenbare årsaker - go figure hvem de impliserte er! Ihuga messingfans begge... Men neida. Joda. Blir nok bra dette, Otto.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Trompeten var nok ikke tilfeldig nei.
    Her skal det ikke skrus på noe som helst. Men det skal det stokkes og flyttes på akustikkplater, høyttalere, stoler, og kanksje et par HFSere i ny og ne. Og så skal det observeres, tenkes og diskuteres. Tenker jeg kaller det læring. Tilfeldigvis jobber jeg med digital prosessering og analyse av lyd, så det er en egen humor i framstille min lidenskapelige hobby i et profesjonelt domene.
    Jeg har IKKE tenkt å begynne med romkorreksjon og DSP.
    Jeg mener, man må kunne ta bilde av dyret uten å drepe det og ete det!

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bare vent til du er ferdig med stokking og flytting, da er tiden kommet for Audiolense og da er det ingen vei tilbake (innlegg 1022 trer i kraft):)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bare vent til du er ferdig med stokking og flytting, da er tiden kommet for Audiolense og da er det ingen vei tilbake (innlegg 1022 trer i kraft):)
    IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP!
    IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP!
    IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP!

...trur eg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    :rolleyes: :rolleyes: Vedder en halvflaske røyk på at den godeste Otto ryker på noe slikt i.l.a. inneværende år ja. Nysgjerrigheten blir nok for stor. Prøve bare littegrann..

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.686
    IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP!
    IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP!
    IKKE romkorreksjon og DSP! IKKE romkorreksjon og DSP!

...trur eg
    Bare DSP, ikke romkorreksjon!

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.392
    Torget vurderinger
    0
    Sjekk om USB-porten på WD MyCloud støtter ekstern disk(med egen strømforsyning).....

Kjøpte 3TB WD MyCloud, koblet til ekstern 4TB USB3 disk, #¤%¤%#¤"#¤".........returnerte MyCloud

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sjekk om USB-porten på WD MyCloud støtter ekstern disk(med egen strømforsyning).....

Kjøpte 3TB WD MyCloud, koblet til ekstern 4TB USB3 disk, #¤%¤%#¤"#¤".........returnerte MyCloud
    Takk for tips. Var det en feil på den du fikk, eller er det kompatibiltetsproblemer med disse?
    Har ikke bestilt ennå, ser at butikker som Elkjøp selger WD MyCloud billiig, tror det er en eldre versjon, som har fått kommentarer bl.a. for software. Andre butikker som komplett.no har en dyrere (ca dobbel pris for samme 4TB) MyCloud EX2 som hevdes å være mer fleksibel.
    Ser på noe sånt som denne nå
    https://www.komplett.no/wd-my-cloud-ex2-6tb-2-bay/813933

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Som nevnt tidligere, det hoper seg lett opp med bokser, og jeg har valgt vekk rør som hobby nummer 27.
    Gamle greier får affeksjonsverdi og føles tungt å selge, så ingenting er bedre enn ekte musikkinteresserte venner som tar imot rør-greier på permanent utlån. Jeg kjørte et lite lass med "gammelt ræl" nordover idag, fikk servert deilig kaffe og utvekslet mye visdom på kort tid. Tilbakemeldingene er allerede positive. Artig hvis noen kan hente ut potensialet i gamle bokser.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.159
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skjermbilde 2015-03-17 kl. 22.14.23.jpg

Er de gamle fremdeles eldst, om de har vært døde en stund?
    Tja, spille kunne de ihvertfall.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.887
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå nærmer du deg faretruende Audiolense og innlegg 1022:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn