Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.164
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde min sønn på besøk, han er tungrocker godt utrustet med både hjerne og ører, og skeptisk til hifisnobberi, pengebruk og placeboeffekter. Satte på Beat It med Michael Jackson, i lattermild fryd over det voldsomme løftet med DP og Chario.
    Så Mahlers 3. symfoni, tredje satsen, med Bernstein og NYP. Vi ble nesten stående og måpe begge to, og Phil Smith fikk spille sin magiske off-stage kornett helt ut (et av mine absolutt topp gyldne øyeblikk i klassisk innspilt musikk) før noen av oss sa noe. Og det kan jeg love deg er uvanlig lenge her i familien.
    Slike øyeblikk; priceless! Glad på dine vegne!

Metal approval.jpg

/ Morten

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder oppgradering og høyttalerkjøp er det vel ingen overraskelse at jeg fremdeles godt kunne tenke meg et par Harbeth 40.1 Domestic.
    Men nå har det seg sånn at tilgangen på akkurat slike, i eucalyptus, til spottpris på bruktmarkedet, i overkommelig kjøreavstand, er relativt begrenset.
    Så da blir det å hoppe på gode tilbud som gir utvilsom oppgradering, og er for gode til å si nei til.
    Der kom Chario inn ganske beleilig, for å si det sånn. Jeg undrer meg over hvor lave priser disse går for, og hvor fort en del eiere har sendt disse fra seg. Det er for meg mildt sagt underlig. Men folk er forskjellige, og det er jeg glad for.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.164
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Der kom Chario inn ganske beleilig, for å si det sånn. Jeg undrer meg over hvor lave priser disse går for, og hvor fort en del eiere har sendt disse fra seg. Det er for meg mildt sagt underlig. Men folk er forskjellige, og det er jeg glad for.
    Vel, jeg synes på generelt grunnlag, at mange er vel kjappe til å trekke slutninger, og hive seg på byttekarusellen igjen.

Det å få en så viktig komponent inn i anlegget, er en stor sak. Tenker det er viktig og bruke tid på å "jobbe" nykomlingene inn i anlegget,
    for slikt tar tid, og det virker det ikke som det er mye forståelse for blant folket, synd, men såklart bra for utvalget på torget...

/ Morten

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.470
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De har ligget rundt 30 de siste årene. Fullpris tviler jeg på at noen har betalt. Kanskje det er Ohyeah sine du har, eller mine? Hvem vet, tror ikke det ble solgt mange parene her til lands. Eksklusivt med andre ord.

Hadde vel mine i 6 mnd. Da visste jeg nok. Og den gangen var byttetrangen større enn vettet, for å si det generelt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Når det gjelder oppgradering og høyttalerkjøp er det vel ingen overraskelse at jeg fremdeles godt kunne tenke meg et par Harbeth 40.1 Domestic.
    Men nå har det seg sånn at tilgangen på akkurat slike, i eucalyptus, til spottpris på bruktmarkedet, i overkommelig kjøreavstand, er relativt begrenset.
    Så da blir det å hoppe på gode tilbud som gir utvilsom oppgradering, og er for gode til å si nei til.
    Gratulerer med oppgradering og ikke minst SMART kjøp, Otto! Liker de høyttalerne der.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke tvil om at italienske Chario vet hva de driver med. Det høres på lyden, og kan leses av historien og profilen til selskapet og produktene.
    De har teknisk og musikalsk fokus, men det ofte dårlige engelske oversettelser ute og går, og ikke så lett å skjønne hva de egentlig mener.
    Som så ofte med flinke italienere, er det språkkunnskapene som gjør at mange ikke helt fatter at de er dyktige. Men vi får et inntrykk.
    Jeg syntes denne var interessant:
    http://en.charioworld.com/uploads/1/6/5/4/16540830/ursa_major.pdf

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Chario er spennende.
    Husker jeg hørte på et par hos Maxwell for noen år siden, og fikk litt "hakeslepp".
    Og det var de rimelige Silhouette 200 - ikke Constellation serien.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.277
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Chario Constellation Ursa Major har spesielle spredningsegenskaper slik jeg opplever det.
    Lydbildet er forbausende stabilt når jeg flytter meg vekk fra fast lytteposisjon. Litt uvant, og ganske praktisk og trivelig.

Det ser ut for meg som Chario lager sine egne elementer. Diskanten i Constellation serien kalles T38 Wave Guide. Det er en dome på 38mm, noe som er uvanlig stort. En så stor dome vil naturlig rulle av før 20kHz, men det er ikke noe problem for sånne som meg der hørselen stopper på 15kHz
    Vis vedlegget 315543
    Både elementet og delingen mot mellomtonen oppleves som meget vellykket.
    Grattis!
    Vekk fra Harbeth? Trodde ikke det var mulig :)

Diskanten tror jeg er denne
    Large domes

Ca 2/3 ned på siden Ciare PT 383

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    848
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer ottone, du kan kose deg med de der frem til du finner 40.1 brukt i nærområdet ;)
    Italiernere kan ett og annet om instrument og høyttalerbygging de også ja :)

Det du sier ang fundament og tyngde er noe jeg også tenker litt på når jeg spiller mine kjære Harbeth uten REL sub'n.
    Iallefall i rom på ca.30m2 synes jeg de har godt av litt påfyll under 55Hz.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    @Roda: Alt er mulig.
    Kan alltid bli bedre, vet du.

Ser ut som du har rett om det elementet. Helt like Ciare PT383. Veldig greit å vite at de kan kjøpes fremdeles.
    Jøss, der var det lite engelskspråklig som dukket opp på google-søk. Lite= null.
    Skulle lært meg litt mer italiensk, ja.

Gratulerer ottone, du kan kose deg med de der frem til du finner 40.1 brukt i nærområdet ;)
    .................
    Jo takk. Men det kan nok ta en stund, og om det skulle skje blir det nok til flere ganger prisen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det spilles stor orkestermusikk i heimen, med Ursa Major i hus.

Men det er ikke bare i heimen.
    Oppløftet av en stor Beethoven 9 forrige uke ser vi fram til enda et høydepunkt ikveld med Mahler 5
    2015-04-23_14-33-19.jpg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Før jeg fikk Chario Ursa Major i hus brukte jeg en del tid på å finne info om disse på nettet.
    Da kunne jeg ikke unngå den fine omtalen på audiophile.no , og den hadde jeg nok sett før også. Den var med å gi meg tillit til produktet, og gjorde meg nysgjerrig. Jeg har lært meg å stole på beskrivelsene fra Arve på audiophile, gjennom det han har delt med oss her på HFS også.
    Det er først idag jeg legger merke til at den er skrevet av Rudi, og det gjør slett ikke saken verre.
    Den store høyttalerduellen del 3 - Chario Ursa Major
    Skjermbilde 2015-05-16 kl. 13.30.56.png

(må ha med litt mer bilder, syns det blir kjekkere å bla i tråder da)
    Morsomt er det hvordan beskrivelsen stemmer så godt med min opplevelse av den italienske storebjørn.
    Det eneste jeg ikke opplever på samme måte er mangelen på nederste oktav. Hos meg låter det svært og dypt som aldri før. Men så har jeg aldri vært bortskjemt med jevn respons på 20-30Hz heller. Og da blir jeg litt nysgjerrig. Jeg har fremdeles Gradient SW med aktivt filter stående ubrukt, forsterkere også, og de kan jo egentlig brukes til hva som helst.
    Men først får jeg prøve en DP C1B forforsterker med lavfrekvens-EQ.
    Det må kunne bli orgelmusikk av det.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En helg med mye svette og arbeid for oss amatørblåsere, det er hardt men vi liker det.
    Kvelden idag går med til en hard og lang dugnadsøkt, så her er det siste mulighet for å nyte fred og ro.

Det gjøres med den sist ankommete oppgraderingen.
    Den kan kalles genial, men det passer ikke for det er et prinsipp som var i utbredt bruk da jeg var barn.
    Da hadde folk kaffekvern, og laget kokekaffe rett i kjelen, eller tømte kokende vann gjennom kaffe i en filterbeholder rett ned i kanna. De gamle kalte det Melitta-trakt.
    Fram og tilbake er like langt, eller egentlig dobbelt så langt, sier noen. Greit nok det, når det ikke koster mer enn dette.
    Aeropress heter det idag. Fant denne hos Kaffehuset i Østervåg her byen, de sier der har hatt sånne i flere år.
    Skjermbilde 2015-05-16 kl. 13.22.27.png

Billig, enkelt, raskt, miljøvennlig. Og kaffen blir så god som kaffen du putter oppi. Rått parti mot det meste.
    Nyter en kopp nå, tok meg nøyaktig 2 minutter inkudert å finne fram ting fra skapet.
    Takk for besøket, Nespresso

ps: litt tilfeldig, men var det ikke du AtleT som hadde en Aeropress?

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Ser jammen ut som du har blitt en skikkelig jazz-ælj, Otto! Herlig! Regner for øvrig med at du blåser 17.mai en lang marsj..:cool:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, har ikke aeropress av en eller annen merkelig grunn, men har jo drukket sånn kaffe mange ganger og min gane mener ingen over ingen ved siden.:)

God 17 mai, krysser fingre for fint vær for alle som skal ut å marsjere. Slipper billig unna i år, skal bare spille noen stykket med sang og piano.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Til lykke med nye talere, ottone.
    Ønsker deg lykke til med "arbeidsdagen i morgen.

For egen del, er dagen nærmest avlyst i så henseende, i og med at jeg er sykmeldt. Så bunad, trompet og dirigenstokk får henge i skapet i år.
    Blir tredje gang siden 1973 at jeg ikke bidrar med trompeten eller dirigentstokk på 17.mai.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser jammen ut som du har blitt en skikkelig jazz-ælj, Otto! Herlig! Regner for øvrig med at du blåser 17.mai en lang marsj..:cool:
    Joda, har vært glad i jazz lenge jeg. Kommer ofte med venner blant utøvende musikere, blåsere spesielt.
    Akkurat idag har jeg spilt enda en klassiker på vinyl.
    Ellington ...and his mother called him Bill
    Skjermbilde 2015-05-16 kl. 16.06.29.png

Har hørt det styggere på en 16.mai.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    The Duke.... en av mine favoritt underskattede pianister.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Til lykke med nye talere, ottone.
    Ønsker deg lykke til med "arbeidsdagen i morgen.

For egen del, er dagen nærmest avlyst i så henseende, i og med at jeg er sykmeldt. Så bunad, trompet og dirigenstokk får henge i skapet i år.
    Blir tredje gang siden 1973 at jeg ikke bidrar med trompeten eller dirigentstokk på 17.mai.
    Takker for det.
    Leit å høre, sykmeldt er helt feil for sånne sirkushester. Håper det går fort over.

Her går det mot slutten på en slitsom men fin helg.
    Vi gjør det kort, og ønsker alle en fin avslutning på vår nasjonale dugnadsdag.

Skål !

IMAG0710.jpg
    IMAG0709_1.jpg

mobilbilder av folk "i farta" får være godt nok, egentlig det som best tar essensen av en sånn dag :)

-hikk

/Jørgen

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Joda, sirkushester raser rundt, men men når min nye lege setter sine vakre øyne hardt i meg - når jeg sier at jeg ikke har tid til sykmelding, kommer følgende fra henne; "kirkegården er full av slike som ikke har hatt tid"
    Da må jeg vel ta hintet.

Takk for fine, stemningsfulle bilder på tampen av dagen.
    Takk for jobben dere gjør for at folk skal trives på nasjonaldagen vår.
    Nyt resten av kvelden

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    En helg med mye svette og arbeid for oss amatørblåsere, det er hardt men vi liker det.
    Kvelden idag går med til en hard og lang dugnadsøkt, så her er det siste mulighet for å nyte fred og ro.

Det gjøres med den sist ankommete oppgraderingen.
    Den kan kalles genial, men det passer ikke for det er et prinsipp som var i utbredt bruk da jeg var barn.
    Da hadde folk kaffekvern, og laget kokekaffe rett i kjelen, eller tømte kokende vann gjennom kaffe i en filterbeholder rett ned i kanna. De gamle kalte det Melitta-trakt.
    Fram og tilbake er like langt, eller egentlig dobbelt så langt, sier noen. Greit nok det, når det ikke koster mer enn dette.
    Aeropress heter det idag. Fant denne hos Kaffehuset i Østervåg her byen, de sier der har hatt sånne i flere år.
    Vis vedlegget 321157
    Billig, enkelt, raskt, miljøvennlig. Og kaffen blir så god som kaffen du putter oppi. Rått parti mot det meste.
    Nyter en kopp nå, tok meg nøyaktig 2 minutter inkudert å finne fram ting fra skapet.
    Takk for besøket, Nespresso

ps: litt tilfeldig, men var det ikke du AtleT som hadde en Aeropress?
    Kan muligens varit mig du tänkte på ottone, jag skrev om min aeropress i Atles tråd. Uansett, aeropress ÄR helt genial och lager, i mina ögon och till min smak, den bästa kaffen jag vet om. Enkel i bruk, enkel rengöring och gudomlig smak. Löp och köp alla andra! Beklager litt OT:)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Trondheim
    Aeropress fås fra amazon.de for kr. 320 inkl. frakt. Altså under mva-grensen. Det er noe man bør satse på?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aeropress fås fra amazon.de for kr. 320 inkl. frakt. Altså under mva-grensen. Det er noe man bør satse på?
    Absolutt anbefalt.
    Lett, faktisk så lett og liten at den er fin å ha med på reise.
    Den er fin til å lage en enkelt kopp i full fart, det er kjent, men ingen problem med full beholder, blir 3-4 små kopper. I tillegg kan du brygge ekstra sterkt på en kanne og så tynne med kokende vann, og lett få 6 gode kopper.
    Du kan bruke vanlig filterkaffe, eller espresso om du vil, eller kverne din egen spesialtilpasset.

Jeg har en elektrisk kvern, av den brutale sorten med roterende kniv, men nå blir jeg hektet på manuelt enkelt og ønsker meg en liten Hario

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Trondheim
    Ja - har bestilt aeropress. Har en Wilfa kaffekvern - den bør gjøre jobben. Hario ser for omfattende ut - vil bare ha muligheten til å lage en kopp kaffe eller to uten alt for mye styr. Litt lei Nespresso.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ................
    Kan muligens varit mig du tänkte på ottone, jag skrev om min aeropress i Atles tråd. Uansett, aeropress ÄR helt genial och lager, i mina ögon och till min smak, den bästa kaffen jag vet om. Enkel i bruk, enkel rengöring och gudomlig smak. Löp och köp alla andra! Beklager litt OT:)
    Hei
    Det kan nok stemme. Info og tips om gode opplevelser er ikke OT, hjertelig velkommen.
    Og jeg tar gjerne imot tips om kaffetyper, dosering hvis du har noe å dele.
    Aeropress overlater mye, alt faktisk, til råstoffet og til brukeren, det liker jeg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja - har bestilt aeropress. Har en Wilfa kaffekvern - den bør gjøre jobben. Hario ser for omfattende ut - vil bare ha muligheten til å lage en kopp kaffe eller to uten alt for mye styr. Litt lei Nespresso.
    Wilfa har skikkelige kverner, det skulle holde.
    Et motiv hos oss for å skaffe en manuell kvern er faktisk lyden. Nespresso bråker, og kaffekverna bråker.
    Tanken på en stille morgen uten hylende maskiner tiltaler meg, og enda mer min kone.
    Når jeg lukker øynene kan jeg fremdeles fra tidlig barndom huske lukten og stemningen en sommermorgen i mine besteforeldres hus der kaffen ble malt for hånd og trukket i filtertrakt over kanna. Det er sånt man får trang til å gjenskape.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.726
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    ................
    Hei
    Det kan nok stemme. Info og tips om gode opplevelser er ikke OT, hjertelig velkommen.
    Og jeg tar gjerne imot tips om kaffetyper, dosering hvis du har noe å dele.
    Aeropress overlater mye, alt faktisk, til råstoffet og til brukeren, det liker jeg.
    Gott, då är det bara att köra på. Jag exprimenterar med all möjlig kaffe och kverningsgrad, men har haft goda erfarenheter med Yirgacheffe. Jag har en Anfim Best-kvarn med över 30 justeringsgrader och beroende på kaffet (färskhet, bränning etc) kverner jag i stora drag på litt grövre än till espresso och litt finare än till trakter/filter.

Stort sett fyller jag två skopor med kaffe och slår på vann upp till tredje streken, rör om 10 sek och pressar i 20-25. Fyller sen upp med hett vann ala americano.

Som du skriver ottone, allt överlåts till brukaren, men det är fortfarande väldigt enkelt att använda och enkelt att exprimentera.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roen hadde egentlig senket seg etter at Chario Ursa Major kom i hus.
    Men så dukket det opp en strøken DP C1b forforsterker, og siden jeg er så fornøyd med min DP A1b syns jeg at det ville være dumt å ikke ha settet komplett. De er jo tross alt laget for hverandre. Fem balanserte innganger, bass eq, en fjernstyring som ligger som støpt på bordet og ser ut som den er ment for å vare en mannsalder. Mye bass, eq eller ikke, men det låter mer enn greit, ja.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.164
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Men så dukket det opp en strøken DP C1b forforsterker, og siden jeg er så fornøyd med min DP A1b syns jeg at det ville være dumt å ikke ha settet komplett. De er jo tross alt laget for hverandre. Fem balanserte innganger, bass eq, en fjernstyring som ligger som støpt på bordet og ser ut som den er ment for å vare en mannsalder.
    En skal aldri undervurdere verdien i å kjæle for godfølelsen...

- tviler ikke på at det låter helt greit, og vel så det, grattis!

:cool:

/ Morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Men så dukket det opp en strøken DP C1b forforsterker, og siden jeg er så fornøyd med min DP A1b syns jeg at det ville være dumt å ikke ha settet komplett. De er jo tross alt laget for hverandre. Fem balanserte innganger, bass eq, en fjernstyring som ligger som støpt på bordet og ser ut som den er ment for å vare en mannsalder. Mye bass, eq eller ikke, men det låter mer enn greit, ja.
    Du har hatt en fin progresjon på hififronten etter at kjellerrommet ble realisert, Otto! Fortjent.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Nå må jeg nok rusle bort en dag for å se og lytte!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du har rett, Sluket. Her har vært fin progresjon, og en viss tilfredshet gjør seg gjeldende.
    Kjellerprosjektet medførte at store deler av hagen ble gravd opp og rasert, og det tar litt tid før sårene leges.

DSC_3825.jpg

Da går det an å gå langsom spasertur gjennom hagen

DSC_3826.jpg

og kjenne på det fine i at det gamle overlever og at nytt vokser til.
    DSC_3827.jpg

DSC_3828.jpg

Rosenkål og selleri.
    Eller slagmark i den store sneglekrigen.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det passer helt uvanlig godt!

Fortjener et sommerbilde til
    DSC_3830.jpg

"Fuglebad I"

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen besøkende mener den italienske storebjørn spiller bedre uten trekk
    DSC_3846.jpg

Jeg er ikke enig, og innser igjen at mine preferanser er mine egne, helt og holdent.

DSC_3840.jpg

Rommet er lyst og lett, men lydkarakteren heller mot det deilige store mørke.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.650
    Torget vurderinger
    23
    Trivelig hule dette! Liker vedstabelen. Praktisk wabi sabi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn