Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Av alle uvesentlige spørsmål føles noen virkelig livsviktige.
    Det slo meg plutselig, Emmylou Harris og Lowell George må være søsken?
    Jo, så like er de, bare se etter.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Et lite ps til deg som bruker maleputer til vinylvasken: Håper du har et lite lager på lur, Biltema har sluttet å selge dem.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et lite ps til deg som bruker maleputer til vinylvasken: Håper du har et lite lager på lur, Biltema har sluttet å selge dem.
    Ja det har jeg lagt merke til også.
    Sannheten er at jeg ikke bruker dem lengre, etter at ultralydkaret kom. Men så veldig mange har jeg nok ikke, overdrev vel litt der, som vanlig :)
    De fleste jeg har er brukt, men kan sjekke i skuffen og se om noen er gode som nye. De har veldig tynnfibret bust, og skulle gi fin overflate ved maling. Har to skaft, og du kan få dem hvis du vil ha ?

-må bare steike et par kyllingbryst og fordøye med ratatouille først, stakkars kona må ha mat :)

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Ja det har jeg lagt merke til også.
    Sannheten er at jeg ikke bruker dem lengre, etter at ultralydkaret kom. Men så veldig mange har jeg nok ikke, overdrev nok litt der som vanlig.
    De fleste jeg har er nok brukt, men kan sjekke i skuffen og se om noen er gode som nye. De har veldig tynnfibret bust, og Har to skaft, og du kan få dem hvis du vil ha ?

-må bare steike et par kyllingbryst og fordøye med ratatouille først, stakkars kona må ha mat :)
    Hvis du gidder å se etter, send meg en pm. Haster ikke. Takker, bon apetit!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det planlegges framskritt i lytterommet.
    Ytterveggen i mur skal dekkes av spilevegg. Liggende, med en smal varmelist nederst.
    Små dimensjoner, lyst treverk, helst ikke svart bakgrunn. Først og fremst et akustikktiltak.
    Tips og råd, ja takk, gjerne.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spiler er in, og det er mye fint å se rundt omkring.
    Jeg har tenkt å lage noe selv, det skal ha et anonymt uttrykk og se bra ut.
    Tenker meg noe sånt som dette, men liggende, og hele veggen.
    spilevegg.jpg

(bilde fra www.parketteksperten.no)

Kanskje skal jeg bruke smale glattkant furu, lasere eller lakke.
    Lekte ut noen få cm, og dempemateriale som matter eller duk, helst grått.

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.128
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vil ikke horisontale spiler være mindre akustisk effektive? Samler vel mer støv, også.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Elvarm er fine, og de er visst regulerbare. Er det sånne du har?
    Men Eltra E25 er mindre, kan gjøres nesten usynlig uten å bygge inn, og det frister.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Antall liker
    101
    Elvarm leveres med trådløs termostat, det er veldig greit, sett den hvor du vil i rommet. Programmerbar er den og. Elvarm er en lokal bedrift! Det teller jo litt og.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En god økt med fysisk arbeid, vedhogst i drittværet, godt før jeg fortsetter øvelsene med de klassiske franske sausene.
    Chardonnay og løk koker langsomt inn mens jeg legger skrotten i badekaret og lar NRK Jazz underholde på nye iPhoneX. Ikke highend med det funker når man venter på noe godt.
    Skjermbilde 2018-09-29 kl. 21.22.27.png

Asparges med fransk smørsaus, jeg prøver å sile vekk løken idag, tilsettes rogn før servering. Kona skal velge en musserende vin, hun har lett for å gripe til Prosecco....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ukens akustikktiltak i Villa Ottone. Utilsiktet.
    Kona har skrapet hvitmaling av hele stuegolvet, knallhard moderne vannbasert golvmaling, og avdekket de fine gamle furuplankene. Over ut med Villa Ottone som Det hvite Hus.
    Godt hjulpet av far sjøl med Speedheater IR-varmer, en svær luftrenser gående, og nettradio NRK Klassisk og Linn Classical i bakgrunnen.
    Da kvelden kom og det var tid for å nyte resultatet slo det meg plutselig at stueanlegget, Naim SuperUniti og Spendor SP3, låter finere enn før.
    Ja, jeg mener bestemt at spesielt akustiske opptak, som diverse klassisk, låter merkbart bedre enn før. En viss hardhet har sluppet taket, og vi kan spille litt høyere uten at det blir anstrengende.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.612
    Torget vurderinger
    23
    Alt hjelper, sa brura...:D Et mykere gulv, sprekker mellom plankene etc. i tillegg til feelgood (som sikkert står for en signifikant prosentandel av den opplevde forbedringen) over vakkert materiale som dessuten er godt å gå på!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På konsert her om dagen, fruene bak meg hadde med seg en utenlandsk venninne.
    "Åh, dette var litt av en opplevelse!"
    "What do you mean by uplaighvalser?"
    "Oh, what a treat!"

Stemmen var større enn orkesteret, større enn salen, større enn det meste.
    Klang, overtoner, volum, register, dynamikk, musikalsk uttrykk.
    Jeg er helfrelst tilhenger.
    Lise Davidsen!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Å kjøpe vinyl er en kjekk fritidssyssel, i lokale bruktsjapper, på nett, ute på reise.
    Jeg har ikke tenkt å slutte med det.
    Men det hoper seg opp, og hyllene er fulle. Det er ikke alle plater som er av topp kvalitet, og jeg prøver å sile ut og legge vekk ting som ikke er av verdi. De går enten i søppelet eller til det lokale loppemarkedet.
    Idag gjøre jeg et nytt forsøk, i sjanger-hylla Jazz. Innrømmer at jeg kom ikke langt, og det stopper på B. Jeg finner mer jeg mangler enn ting til overs, ramler istedet uti og bestiller enda flere Chet Baker-plater.
    Jeg kommer sannsynligvis ikke forbi B ikveld. Dyrt blir det og. Skylder på Clifford Brown og de.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Clifford Brown, en av de store unge døde.
    Synd han forsvant så ung i 1956, i stereoens og hifiens barndom.
    Idag blir det en kort gjennomgang, delvis for å registrere lydkvalitet på disse musikalske dokumentene
    596570FE-7491-4021-95EC-47877DEAD5D0.jpg

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Clifford Brown, en av de store unge døde.
    Synd han forsvant så ung i 1956, i stereoens og hifiens barndom.
    Idag blir det en kort gjennomgang, delvis for å registrere lydkvalitet på disse musikalske dokumentene
    Vis vedlegget 516806
    Skjønner din affeksjon for jazzen fra midten av femtitallet, Ottone. Sikkert omtrent like glad i den, jeg som deg. Men «for the record» så var det vel ikke noe særlig stereo å spore, på lp-er i hvertfall, før i ‘57:). Om det var hifi ut av boksen der hjemme hos hvermannsen kan vel også kanskje diskuteres...?

Men at tiden fostret mange formidable musikkunstnere er udiskutabelt:cool:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det var mono på plateutgivelser på 50-tallet.
    Like fullt er det hifi og realisme i disse opptakene.
    Det er prosessert stereoeffekt i flere av disse platene, uten at jeg skal forklare hvorfor det er gjort.
    De beste står seg fint som rene mono-opptak, små ensembler fremstår realistisk og levende, med mye dynamikk og romfølelse.

Stereo var på vei, og var først tilgjengelig på spolebånd, for den velstående øvre middelklasse i USA.
    De opptakene jeg kjenner best er de tidlige eksperimentene fra RCA, nå tilgjenglig som 3-kanals stereo på SACD i Living Stereo. Den første jeg har er fra 1953.
    Opptakskvaliteten utviklet seg formidabelt på 50-tallet, og realismen i mange mono-opptak av små jazz-ensembler er imponerende.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Det er prosessert stereoeffekt i flere av disse platene, uten at jeg skal forklare hvorfor det er gjort.
    De beste står seg fint som rene mono-opptak, små ensembler fremstår realistisk og levende, med mye dynamikk og romfølelse.

Stereo var på vei, og var først tilgjengelig på spolebånd, for den velstående øvre middelklasse i USA.
    De opptakene jeg kjenner best er de tidlige eksperimentene fra RCA, nå tilgjenglig som 3-kanals stereo på SACD i Living Stereo. Den første jeg har er fra 1953.
    Opptakskvaliteten utviklet seg formidabelt på 50-tallet, og realismen i mange mono-opptak av små jazz-ensembler er imponerende.
    OK, da;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.415
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Må seie meg heilt einig med Ottone. Realismen i dei gamle monoopptaka er svært god, om enn ikkje perspektivmessig. Likevel er det dynamikk av ei anna verd og skikkeleg klangbalanse.
    Eg har også ei plate frå 1953, i tillegg til eit stereoopptak av Berlioz Requiem frå 1950 (Fritz Reiner - interessant, men ikkje særleg bra lyd) Men om de har sjansen; sjekk ut det som skjedde på RCA, EMI og Decca mellom 1956 og 1962 av stereoopptak. Eg spør meg av og til kvar det vart av femti års lydteknologiutvikling.......?

Når vi kjem til desse 3-sporsopptaka frå RCA, har eg også nokre SACDar med slikt. Lyden er veldig god, veldig realisme (eg spelar dei helst i stereo, men har prøvd dei tre spora via "kinoanlegget", som ikkje kan samanliknast med storeanlegget, men som likevel avslører stor realisme ved å ha ein tredje monokanal midt mellom dei to stereokanalane.
    Har også høyrt ein del kvadrofoniopptak frå 70-talet, og dette er endå ein spennande teknikk verd å utforske.

Men det er trist at utviklinga har gått mot fjerning av dynamikk i musikken og attgjeving via øyrepropper. Når vi gretne, gamle gubbar pakkar saman kan det hende at ein heil kultur, ein omfattande kunnskap, vitskap og teknikk forsvinn med oss......sjå kor det (nesten) gjekk med vinylmediet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Planene om spilevegg i lytterommet er ikke skrinlagt, men utsatt på ubestemt tid.
    Avhengig av erfaringen med første tiltak: variabel vegg med akustikkduk.
    Skinne i taket, flere gardiner med akustikkduk langs både sidevegg og bakvegg, gir justeringsmuligheter, estetikk, og praktiske fordeler som gjør at det prioriteres før spilevegg.
    Hvit Molton 500g akustikkduk på rull er bestilt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I min leting etter plater som kan fjernes fra samlingen har jeg lite framgang.
    Jeg oppdager stadig gullkorn som jeg hadde glemt, og kanskje aldri spilt.
    Idag er det den forsømte hylla for "diverse klassisk", plater som inneholder forskjellig og som ikke lett lar seg sortere.

IMG_0169.jpg

IMG_0170.jpg

Musikkhistorisk interessante, og henførende velklang fra en annen tid.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    MAB, Musica Antiqua Bohemica, er en nydelig forseggjort serie fra Supraphon, dedikert til tsjekkisk tidlig musikk. Serien ble utgitt gjennom flere år og særpreges av utsøkt innpakning og grundig dokumentasjon. Jeg kom over en liten bunke av disse for et par år siden, og må innrømme at de har blitt glemt på nederste hylle.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Krips kunne på en god dag dirigere slik at englene sang. Hans Mozart-symfonier med Concertgebouw på Philips' gullalder-vinyl er mildt sagt attraktive.

Krips Mozart.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke mange plater med Josef Krips, selv om det er et velkjent navn.
    De få jeg har på vinyl antyder at du har rett , awe. De lyder henførende musikalske og frister til anskaffelser.
    For vinyl føres Krips på lista over hva jeg kikker etter når jeg er på tur.

Ellers har jeg et godt forhold til gamle Philips, i tillegg til både Amsterdam og Concertgebouw.
    F.eks. samler jeg på remastringen av kvadrofoniinnspillinger fra 70-tallet, utgitt på 4-kanals SACD fra Pentatone.
    http://www.pentatonemusic.com/series/3
    Mange av disse ble aldri uutgitt som kvadrofoni, da både teknologien og markedet var begrenset. Men de originale masterene i 4 kanaler på tape finnes heldigvis fremdeles. Passer som hånd i hanske til mitt generøst dimensjonerte 4-kanals oppsett.
    En av de jeg fremdeles mangler er denne

Skjermbilde 2018-12-02 kl. 23.16.41.png

Den skal selvfølgelig i hus nå.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.612
    Torget vurderinger
    23
    Pentatone er et av mine favorittselskaper når det kommer til klassisk musikk.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Pentatone utgir mye bra både av gammelt og nytt. 70-tallet er en kunstnerisk gullgruve med tanke på kvalitetsproduksjoner fra Philips, så en bortsetting av audiofile utgivelser er en god idé for moderselskapet. Analog tape på SACD låter meget bra i to kanaler også, selv om vinyl ("Made in Holland" og helst trykket utgivelsesåret) ofte er supert.

Ellers imponerer både DG og Decca med stadig bedre gjenutgivelser. Siste utgave av Haydns komplette klavertrioer med Beaux Arts fra 2017 på vanlig CD er tett på Pentatones SACD'er, synes jeg. Livfull, fyldig og samtidig luftig lyd som er ideell for kammermusikk i mine ører.

Beaux Haydn.jpg

Mange gode alternativer!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn