Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I gangavstand herfra finnes Norges største platesamling av klassisk musikk, det som idag heter Norsk Lydinstitutt.
    http://www.recordedsound.no
    Opprinnelsen til den var samlingen fra Arne Dørumsgård.
    Han var viktig i forbindelse med utgivelsen av Kulturrådets Klassikerserie. Ihvertfall hevdet han det selv.

"...Ja, det høres kanskje litt skrytende ut, men den som kom med ideen om en norsk serie på grammofon, det var meg, i 1945. Da gikk jeg opp i 2. etasje i Musikk-Huset, som lå på hjørnet der altså, ved Universitetet, og fikk Klaus Egge, [Sigurd] Kielland (?) og Erling Kjellsby, som dengang var i Tono, til å komme. Og så foreslo jeg at man skulle sette i gang arbeidet med å utgi en norsk serie av norske komponister....

...jeg tenkte ikke noe mere over det, men da jeg så fikk se i 1970 den offentliggjørelsen av at klassikerserien på LP var skrinlagt, da begynte jeg å brenne for dette her, og så har jeg iallfall hatt den tilfredsstillelsen, at klassikerserien ikke ble skrinlagt.
    Og visstnok skal grunnen være det opuset jeg sendte.... "

Lydinstituttet har selvfølgelig serien komplett, og tydelig utstilt. Det var der jeg bestemte meg for at den serien, den skal jeg ha.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Se der ja, den norske kulturarven lever og spilles :)
    Nå er ikke mine framstøt som platesamler veldig preget av hifi og optimal lyd, så ting jeg legger ut om her er ikke nødvendvis ment som anbefalinger.
    Men den omtalte serien har gjennomgående god lyd, de satte nødvendige ressurser og dyktige folk inn på skikkelige produksjoner.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist jeg var innom Fretex dumpet jeg over en samling plater med klassisk gitar. Sannsynligvis en gitarentusiast som har sagt takk for seg. Den enes død (eller digitalis) den annens brød. Fine innspillinger med folk som Andres Segovia, John Williams, Julian Bream, Narciso Yepes. Mye fin spansk musikk. En luring ved navn Konrad Ragossnig utgitt på Turnabout, og en Carlos Bonell på ASV.
    God lyd hele veien, alle kan anbefales til hifi. Stakkars det anlegget som ikke låter bra på gode innspillinger av klassisk gitar.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Var en av Narciso Yepes versjoner av Concierte Aranjuez blant dem?
    Nei, men den har jeg nok fra før.

Concert o the orange juice, som mine engelske medmusikanter kalte den :)
    Musikalske kan de være på øya, men språkmektige blir de aldri.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var en av Narciso Yepes versjoner av Concierte Aranjuez blant dem?
    Nei, men den har jeg nok fra før.

Concert o the orange juice, som mine engelske medmusikanter kalte den :)
    Musikalske kan de være på øya, men språkmektige blir de aldri.
    Du har vel det. Tror jeg bare har den på FLAC, og denslags bruker jeg lite for tiden. Ligger på en bærbar disk som støver ned. Noen få filer av interesse har jeg liggende, men det er sannelig ikke mange. Litt 24 bitvarianter av Beatles, Ole Bull i 24 bit rippet fra Blueray-disken som fulgte med hybrid SACD-en jeg kjøpte på Lysøen. Noen vinylripps jeg har mottatt, og noen få downloads jeg har kjøpt fra Qobuz og KKV. Så skal jeg høre den versjonen så må jeg ty til Tidal. Men jeg har Paco de Lucia sin senere innspilling av Concierto de Aranjuez og Albéniz' Iberia-suite på CD. Det er et resultat av min regel å aldri forlate et sted uten å ta med noe musikk som har tilknytning til stedet/landet, og det eneste som fristet i kioskens stativ var den. Og det er jo en fin versjon, det også. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den der var sannsynligvis en storselger på 70-tallet, vidarje.

Jeg samler på diverse innenfor klassisk, i en annen tråd nevnte jeg Mozart og hans sonater for piano.
    Disse har jeg spilt en del selv, og musikken sitter dypt i ryggmargen og lillehjernen.

En pianist jeg har sjekket ut på nettet, og på Spotify, er Ingrid Haebler, kjent som litt av en Mozart-spesialist.
    Hun gjorde en full syklus på CD for Denon i godt voksen alder, en boks mye solgt i Japan og kjent for god lyd. Den er dyr, derfor har jeg brukt tid på å finne gode tilbud, gjerne brukt.
    En japansk selger dukket opp som merket seg ut med lav frakt til Europa, nytt eksemplar, og da slo jeg til.
    For ikke å oversvømme tråden i Klassisk, her er mer klassisk i bestilling.
    Skjermbilde 2018-01-31 kl. 18.25.03.png

Og det dagen etter at jeg fikk kloa i Haebler sin tidlige boks med Mozart-sonatene på Philips vinyl, fra en kar i Holland.
    Høytid midt i uken.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En anmelder på amazon skriver fornøyelig om Haebler sin Mozart-boks på Denon:
    Yes Virginia, there is a retributive force in nature. “Vengeance is mine!” sayeth the Lord God. “I will re-pay them!” On this point the fate of Glenn Gould is salutary. Dead he ain’t. Rather, God turned him into a werewolf in 1982 as punishment for vandalising Mozart’s sonatas. Nowadays he appears as Lycan in those dreadful Underworld movies with Kate Beckinsale – and does so without make-up. Such be the gravity of his offence, I’ve often wondered why the Big Fella has not replicated the KT Extinction Event or the Great Dying of Permian times as vengeance. The advent of this Denon box – Haebler’s second survey of the canon – is reassurance: a bulwark in place. A Mighty Fortress is our Ingrid!

God did not put Haebler on earth to brawl with Conor McGregor in a cage-match. Nor did He expect her to trap Big Foot, locate Amelia Earhart, fight alongside Colonel Sanders at Khe Sanh, bring Kung Fu Hill-Billy to heel on the Jerry Springer Show or be the human-mattress in Nude for Satan (Italy, 1974). No, no, no – all He wanted her to do is play Mozart and Haydn. Not Beethoven, not Schubert, not Liszt and certainly not Scriabin – just Mozart and Haydn. This Denon cycle from the late Eighties is as magical as her Philips outing from the late Sixties – and it’s recorded in better sound. With the exception of the outer movements of K 310 and K 457 – they’re somewhat genteel – everything here’s in the Goldilocks Zone. It sings, it shines, it glows! There’s not a bead of sweat on a single bar. When played like this, K 331 ranks with any other sonata in existence (which is hardly surprising given how wrong Köchel 1 was in its chronology). Much the same could be said of K 332 – in its lightness of being and profundity, it is symbol inconsumable. Will we ever understand what it means - or does wisdom lie in surrender and abandonment to its coruscations? I advocate the latter. One of the highlights of the earlier cycle was the slow movement of K 545. Here, the feat is replicated. To be haunted by Real Presence.

Pellucid and melodious, subtle and immensely satisfying, this cycle is the Word – just as its predecessor was too. Come to it, in radiance and grace!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var Haebler på Denon på åttitallet som fikk meg til å endelig gå inn i Mozarts verden med litt åpnere ører. Skulle akkurat skrive at jeg har den lett tilgjengelig, men ser i sideblikket at den delen av CD-samlingen er dekket av kassetter. Nå må jeg få orden på katalogiseringen igjen, det er et par år siden sist og jeg har vokst utover alle forventninger. De var dog ikke så høye...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Joda. Denne karen har vært inne en vinternatt før.
    DSC_1247.jpg

Fyrer med avkapp fra pågående byggearbeid mens Andras Schiff spiller Mozart K332 og K570, etter en kveld med aktiv messingblåsing.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det der virker som en av de fineste måtene å avslutte dagen på. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er det. Øver meg på å være snill med meg selv 😀
    Stereo CD fra Decca klinger fint ut i fire kanaler gjennom DTS på Oppo
    Beklager at bakkanalene Gradient Revolution ikke viser på bildet. Ja, og det meste av forsterkning og sånt.
    Er det et alderdomstegn at man ikke trenger å se hele hifien hele tiden?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Høres bra ut.:) Her går det i Trondheim Jazzorkester og Per Zanussi og Morning songs. Ikke noe å beklage, det tåler jeg godt. Om det er et alderdomstegn vet jeg ikke, men det kan vel neppe være noe negativt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Av og til dukker det opp info om begivenheter der jeg vurderer om jeg skal dele eller holde det helt for meg selv.

Her kommer det et vinylsalg som ser veldig lovende ut for oss som er interessert i klassisk.
    Norsk Lydinstitutt i Stavanger selger nemlig ut ekstra-eksemplarer for 20 kr stykket.

Det er hovedsaklig klassisk. Jeg har ikke spurt, men det kan være snakk om mange plater, sannsynligvis i god stand.

Info finnes på deres Facebook-side

De som ikke er på FB:
    13. mars kl 15-19
    Norsk Lydinstitutt
    Bjergsted Terasse 5A, Stavanger

Er jeg redd for kø og trengsel? Nei, det hadde vært moro med litt trøkk, men mest sannsynlig blir det stille og fredelig. Noen oppkjøpere og samlere vil kanskje ta turen, men det får vi tåle.
    Godt at fine plater kommer folket til gode, tenker jeg, og stusselig hvis jeg blir gående der aleine.
    Storsinnet som jeg er :)

Det er ikke så mange som leser denne tråden uansett, og de som gjør ønskes hjertelig velkommen.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Hvilket storsinn der utvises :D Kjøper heldigvis ikke noe LP'er lenger ellers hadde jeg sikkert blitt urolig..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset, ottone. Er ikke utenkelig at jeg tar bilen og kjører sørover når slike ting skjer. Hvis det skjer så melder jeg nok fra i din og min tråd, slik at de som hører til sør for fjorden endelig kan møtes hvis dere har tid. Platekjøp med tilhørende kaffe på Sting i etterkant mens kjøpene vurderes og inspiseres? Men først må jeg vite om jeg er ledig den dagen, for mars kan bli preget av møter utenfor Rogaland. :)

Regner med at du koste deg i Bergen i helgen. Var gøy å følge selvvalgt for eliten over internet i alle fall.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.099
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg bare sett et par bilder av Otto her på HFS, men syntes jeg så noen som lignet til høyre i hornrekka, sett fra salen..? :)

Loppemarked?? Bare fa* at det er så langt unna. Når det dukker opp slikt i "mitt" relative nærområde, så er det stort sett gammel dølagamp avspilt på ei middels smergelskive...

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg bare sett et par bilder av Otto her på HFS, men syntes jeg så noen som lignet til høyre i hornrekka, sett fra salen..? :)

Loppemarked?? Bare fa* at det er så langt unna. Når det dukker opp slikt i "mitt" relative nærområde, så er det stort sett gammel dølagamp avspilt på ei middels smergelskive...
    Jeg syntes også jeg så noe som lignet litt i et lite sekund mens kamera sveipet over eufoniumene, men det var bare en hallusinasjon framkalt av en litt ivrig TrompetN i et svakt øyeblikk. Vi ser ofte det vi ønsker å se, og når så et eufonium med en tilsynelatende voksen mann bak i et kort glimt så var det selvsagt ottone jeg ville se, siden det var feilaktig varslet. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........
    Hei, du var faktisk i salen? Og i rett divisjon, og rett korps?
    Nå har jeg rykket ned et par hakk de siste par årene, nå 2.div. og sitter godt skjult som nr 2 på rekka til høyre. Men når alle må reise seg til slutt er det lettere for noen av oss å stikke oss ut/opp og bli gjenkjent.
    Inntil det motsatte er bevist soler jeg meg i glansen og takker for æren det er å bli gjenkjent :)

ps: for de uinnvidde snakker vi om NM for brassband i Grieghallen i helgen.
    Link til streaming her
    Vi finnes etter godt 4 timer i 2.divisjon

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er velsignet.
    Med en nabo som låner tilhenger, høytrykkspyler og diverse utstyr ved behov.
    Han kvitterer med å bringe meg selvskutt gås, lammelår av villsau, fileter av unghjort, og hjemmelagete hjortepølser.
    Jeg vet ikke hva jeg skal si, annet enn takk, og svelger en liten tåre når han forteller at han skal flytte.

Må finne noe musikk som passer til blandete følelser.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo en sorgens dag, og da passer det vel godt med et requiem. Selv har jeg satt på en Naxos-CD jeg kjøpte i går på Shabby Records med requiem-messer fra renessansen av Lôbo og Cardoso. Jeremy Summerly dirigerer Schola Cantorum of Oxford. Dette er musikk fra gullalderen til portugisisk polyfoni, jeg har alltid vært tiltrukket av polyfon tidligmusikk som Hildegard av Bingen og disse portugiserne.

Finnes på absolutt alle strømmetjenester, men det er jo kjekt å ha i hyllene også. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint å se at du surrer med noe, i alle fall. God lørdag, ottone. :)
    Takk det samme.
    Her surres det heftig, ja.
    Avsluttet byggeprosjekt, og vårens ankomst, feires med rydding og vasking i hus og hage.
    Fryd og gammen!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Av og til dukker det opp info om begivenheter der jeg vurderer om jeg skal dele eller holde det helt for meg selv.
    Her kommer det et vinylsalg som ser veldig lovende ut for oss som er interessert i klassisk.
    Norsk Lydinstitutt i Stavanger selger nemlig ut ekstra-eksemplarer for 20 kr stykket.
    Info finnes på deres Facebook-side
    .........
    Et greit lite utbytte ble det, omtrent hva jeg orket å bære med meg hjem
    DSC_1283 (1).JPG

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Drøye 50 plater med jazz fra Oscar Peterson, Duke Ellington, Ella Fitzgerald og en hel haug med klassikere ble med meg hjem. Også flere cornelis W. Takk for tipset!
    Snakker om å gjøre kupp :)

18655F63-B0D2-4727-9BF6-E9688F5A71CA.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Herlig å se, BangBang!

For å strø litt salt i såret på alle som ikke var der kan det repeteres at alle platene gikk for 20kr stykket :)

Jeg prioriterte klassisk denne gangen, hadde notert meg en ønskeliste, og nøyde meg med det jeg lett kunne bære hjem de 10min det tar å gå.
    Fant tre av de seks jeg manglet fra Kulturrådets Klassikerserie, som jeg visste de hadde mange av, og er veldig fornøyd.
    Endte som vanlig med litt dobbeltkjøp også, som den fantastiske Les Troyens av Berlioz, med Colin Davis på Philips fra 1969, er allerede gitt videre til en god venn og frankofil musikkelsker. Investering i fortsatt godt vennskap, tenker jeg.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å kjøpe plater, ja.
    Men huff nå ble det fullt her. Et slit å flytte alle plater sidelengs. Hver gang det skjer tenker jeg "aldri mer". Og nå er det alvor, alle 5x5 hyllene er fylt, og det er bare plass til enkeltvis innstikk.
    DSC_1286 (1).JPG

Må ta meg sammen og gi vekk mer.

Forresten, flere enn meg som har lagt merke til hvor skitten man blir av bruktvinyl?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Reolen er en Ikea Expedit 5x5
    Den ble montert på bein da den var ny, men etterhvert som den fyltes med plater begynte bunnen å svikte, og det ble kjørt inn to solide lekter på langs, tror det var 2x3 toms. Skulle vært hvitmalt, jada, men jeg vegrer meg mot tanken på å ta dem ut og sette inn igjen, da må hyllene tømmes igjen.
    Alltid skal det være noe.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha sett bilder på nettet så våget jeg ikke å kjøpe større Expedit, så jeg har 12 av de minste og stabler 3 i høyden så det blir en høyere en din. Trenger noen til men har egentlig sluttet å kjøpe plater.

uff..

expedit-collapse.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En full 5x5 reol rommer mange hundre kilo plater, og må festes forsvarlig til veggen for å unngå sideveis bevegelser.
    Hvis man gir blaffen i alle instrukser kan man bare ha det så godt. Expedit hyllene tåler belastningen fint, hvis man monterer riktig.
    Men morsomme bilder er det jo.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Ser den, men jeg synest også de små var mer fleksible. Ulempen er at de blir litt mer klumpete.
    Expedit.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn