Høsten fortsetter.
Da er det tid og stemning for å bruke tid i lytterommet.
For en god stund siden kjøpte jeg en Thomas Schick 12" tonearm, som skal erstatte Ortofon TA210.
Ortofon TA210 er en dempet utgve av Jelco 750L, som idag visstnok kalles TK550L.
Flere jeg har snakket med har sammenliknet Schick mot 12" Jelco, og opplever Schick som oppgradering.
Min Technics SP10 står i et plinth fra Martin Brenner i Berlin, han med vinylista.de, og når jeg forsøkte å bestille ny armbase tilpasset Schick-armen skjønte jeg etter en stund at ikke alt var i orden med Martin. Det viste seg at han hadde tilbakefall av kreften som rammet ham for noen år siden, og han døde desverre forrige vinter.
Hvil i fred, gode Martin. Du er savnet.
Da blir det ikke noe ferdigboret armbase på meg, hadde egentlig tenkt å kjøpe en for SME-arm også, og jeg prøver å lage en provisorisk selv.
Denne fra Martin er boret for Ortofon, og passer ikke perfekt til Schick.
Fram med sag, rasp, sandpapir og drill. Øver meg på en bit parkett-rest.
Hjemmelaget prøveeksemplar, ser ikke helt for jævlig ut heller. Kanskje den skal få litt farge på med tiden, eller i neste versjon.
Justering og denslags er kjedelige greier, tenker vi venter med den siste finpussen. Utålmodig etter å få spilt musikk og få et inntrykk av lydkarakter.
Det aller nødvendigste må tas, selvfølgelig, før vi kan begynne å spille.
Det er litt spennende, og dette har ligget og ventet altfor lenge.