Vinsnobbens vin og vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    How the west was won - feilsentrering - en liten oppdatering. Andreas på Big Dipper sa at de ikke hadde fått klager på feil-sentrering, men bevares, kom ned og bytt hvis det er problem. Alltid god hjelp å få hos dem! Jeg satte på plata igjen, og oppdaget at pickup ikke vandrer så voldsomt, kanskje bare 1-2 mm, på LP nr 4 side B, uten tydelig stress (kast), og jeg hørte ikke noe særlig galt i musikken. Kanskje ikke noe å bry seg om. Forøvrig er det mye på LP 4 som minner meg på hvorfor jeg ikke hadde LZ som mitt favorittband dengang da. Hump og stump i langdrag. Så kanskje er det samlet 2-3 veldig bra konsertskiver, av 4. Og det beste får meg som sagt til å revurdere mitt LZ-forhold.
     
    Sist redigert:

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Jefferson Airplane: Volunteers - MFSL remaster, 2 x 45 rpm - ikke så billig, men vel verd det (takk til EirikB). Jeg har denne i en US original, en ganske bra Speaker's Corner audifil reissue, og har hatt en del andre gjennom tidene, siden det er en av klassikerne i min bok, et tidevannsmerke for 60-tallet og motkulturen. Så hva er nytt på MFSL? Mer klarhet, detalj, uten at jeg hører så mye galt. Først tenkte jeg, "vel", men da jeg skrudde volumet litt opp, ble det skikkelig trøkk. Jeg hører de ulike stemmene bedre enn før, f eks Marty Balins flotte koring på Wooden Ships. Kaukonens gitar er spesielt bra og klar på denne utgaven, på Good shepherd for eksempel. Siden jeg elsker Casady's bass (og trommis Dryden) hadde jeg gjerne hatt ennå litt mer trøkk der, men jeg tror det er omtrent passe. En uvanlig vellykket audiofil remaster - man hører bedre hvordan bandet fungerte som helhet, hvordan de spiller med hverandre, og ikke med en klump grøt i midten. Det er mulig det også er noen minus, i forhold til originalen (noen mener stemmene blir litt skingrende - har ikke finlyttet ennå), men førsteinntrykket er i samme retning som Michael Fremer - beste utgave hittil.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Jefferson Airplane: Volunteers - MFSL remaster, 2 x 45 rpm - ikke så billig, men vel verd det (takk til EirikB). Jeg har denne i en US original, en ganske bra Speaker's Corner audifil reissue, og har hatt en del andre gjennom tidene, siden det er en av klassikerne i min bok, et tidevannsmerke for 60-tallet og motkulturen. Så hva er nytt på MFSL? Mer klarhet, detalj, uten at jeg hører så mye galt. Først tenkte jeg, "vel", men da jeg skrudde volumet litt opp, ble det skikkelig trøkk. Jeg hører de ulike stemmene bedre enn før, f eks Marty Balins flotte koring på Wooden Ships. Kaukonens gitar er spesielt bra og klar på denne utgaven, på Good shepherd for eksempel. Siden jeg elsker Casady's bass (og trommis Dryden) hadde jeg gjerne hatt ennå litt mer trøkk der, men jeg tror det er omtrent passe. En uvanlig vellykket audiofil remaster - man hører bedre hvordan bandet fungerte som helhet, hvordan de spiller med hverandre, og ikke med en klump grøt i midten. Det er mulig det også er noen minus, i forhold til originalen (noen mener stemmene blir litt skingrende - har ikke finlyttet ennå), men førsteinntrykket er i samme retning som Michael Fremer - beste utgave hittil.
    Bra omtale ogh. Og godt at det ikke var penger ut av vinduet. Som sagt, jeg synes MoFi-platene er i en egen klasse når det gjelder lyd. Og i motsetning til "audiofil pressing" som på Fairytales, så er pressingen alltid outstanding på MoFis utgivelser. Og en ting til, det er aldri problem med statisk elektrisitet på platene.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Meinklang Naken er en spennende og annerledes hvitvin til brukbar pris - best godt avkjølt. Ren og frisk. Har da også "Demeter" kvalitetsmerke. La bunnfallet ligge.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Jefferson Airplane - Volunteers - er meget bra - ved mer lytting. Hvis man tåler denne musikken, da. Gøy å høre mer av hvordan musikerne spiller med og mot hverandre. Det som på overflaten kan virke litt rørete viser seg å være godt samspill.

    Kan trådstarter tenke seg å utdype problemet nevnt over, med statisk elektrisitet, og hvordan det ble redusert?
    Jeg spør fordi jeg fikk et stort knepp i høyttalerne nå, da jeg brukte Zerostat-pistolen på en plate som lå på spilleren. Jeg fikk nettopp et stort "pop" i høyttalerne (på høyt volum) bare ved å løfte en LP fra tallerkenen på spilleren. Vanligvis et tegn på at ting ikke er helt på plass...
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Meinklang Naken er en spennende og annerledes hvitvin til brukbar pris - best godt avkjølt. Ren og frisk. Har da også "Demeter" kvalitetsmerke. La bunnfallet ligge.
    Ja, Meinklang Naken har vært innom her. Ganske frisk og forfriskende hvitvin, ikke ulik kalkspitzvinen jeg omtalte her tidligere i vinter. Kan hende noen liker viner godt avkjølt, men for egen del foretrekker jeg litt mer temperatur slik at smakene kommer bedre fram. Jo kaldere en vin er, desto mindre smak blir det. 10-12 grader er optimalt for min gane.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Jefferson Airplane - Volunteers - er meget bra - ved mer lytting. Hvis man tåler denne musikken, da. Gøy å høre mer av hvordan musikerne spiller med og mot hverandre. Det som på overflaten kan virke litt rørete viser seg å være godt samspill.

    Kan trådstarter tenke seg å utdype problemet nevnt over, med statisk elektrisitet, og hvordan det ble redusert?
    Jeg spør fordi jeg fikk et stort knepp i høyttalerne nå, da jeg brukte Zerostat-pistolen på en plate som lå på spilleren. Jeg fikk nettopp et stort "pop" i høyttalerne (på høyt volum) bare ved å løfte en LP fra tallerkenen på spilleren. Vanligvis et tegn på at ting ikke er helt på plass...
    Det med statisk elektrisitet er et kronglete tema. Jeg hadde store problemer med dette, men ikke med tanke på knitring. Derimot gikk statiske ladninger inn i anlegget og slo ut releet i forforsterkeren. Alle dioder lyser opp, noe de ikke skal gjøre, og høy bump og smell i høyttalerne når jeg trykker på fjernkontrollen.

    Jeg gjorde følgende tiltak: fikk høre fra Stereofil at teppe i nærheten av platespiller og anlegg bygger opp mye statisk elektrisitet. For å forhindre det, anbefalte de å blande tøymykner halvt om halvt med vann i en sprayflaske og spraye på teppet. Jeg dusjet teppet grundig og flere ganger, og det hadde en virkning ette hvert. De store smellene og bumpene ble sjeldnere og ikke så sterke. Etter hvert har jeg flyttet teppet lenger unna.
    I tillegg kjøpte jeg en project skinnmatte som virker antistatisk, slik at platene ikke ligger direkte på den 16 kg tunge aluminiumstallerkenen. Hyppigere bruk av antistatisk pistol har også en betydning.

    Men en annen erfaring er at nye 180 grams LP'er lettere bygger opp statisk elektrisitet enn LP'er fra 60-90-tallet. Unntaket er platene til Mobile fidelity som tydeligvis bruker en type antistatisk vinyl som unngår dette problemet.

    Hører gjerne fra andre om tiltak for å bli kvitt statisk elektrisitet.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Jefferson Airplane - Volunteers - er meget bra - ved mer lytting. Hvis man tåler denne musikken, da. Gøy å høre mer av hvordan musikerne spiller med og mot hverandre. Det som på overflaten kan virke litt rørete viser seg å være godt samspill.

    Kan trådstarter tenke seg å utdype problemet nevnt over, med statisk elektrisitet, og hvordan det ble redusert?
    Jeg spør fordi jeg fikk et stort knepp i høyttalerne nå, da jeg brukte Zerostat-pistolen på en plate som lå på spilleren. Jeg fikk nettopp et stort "pop" i høyttalerne (på høyt volum) bare ved å løfte en LP fra tallerkenen på spilleren. Vanligvis et tegn på at ting ikke er helt på plass...
    Det med statisk elektrisitet er et kronglete tema. Jeg hadde store problemer med dette, men ikke med tanke på knitring. Derimot gikk statiske ladninger inn i anlegget og slo ut releet i forforsterkeren. Alle dioder lyser opp, noe de ikke skal gjøre, og høy bump og smell i høyttalerne når jeg trykker på fjernkontrollen.

    Jeg gjorde følgende tiltak: fikk høre fra Stereofil at teppe i nærheten av platespiller og anlegg bygger opp mye statisk elektrisitet. For å forhindre det, anbefalte de å blande tøymykner halvt om halvt med vann i en sprayflaske og spraye på teppet. Jeg dusjet teppet grundig og flere ganger, og det hadde en virkning ette hvert. De store smellene og bumpene ble sjeldnere og ikke så sterke. Etter hvert har jeg flyttet teppet lenger unna.
    I tillegg kjøpte jeg en project skinnmatte som virker antistatisk, slik at platene ikke ligger direkte på den 16 kg tunge aluminiumstallerkenen. Hyppigere bruk av antistatisk pistol har også en betydning.

    Men en annen erfaring er at nye 180 grams LP'er lettere bygger opp statisk elektrisitet enn LP'er fra 60-90-tallet. Unntaket er platene til Mobile fidelity som tydeligvis bruker en type antistatisk vinyl som unngår dette problemet.

    Hører gjerne fra andre om tiltak for å bli kvitt statisk elektrisitet.
    Takk for nyttig informasjon!

    Har vel egentlig til gode å finne et tema innen audio som ikke er kronglete ;-)

    Det er kanskje litt off topic, men jeg vil nevne at også "dynamiske" former for elektrisk interferens kan skape problemer. Vi hadde et problem med skrap og sprak i høyttalerne - med analog kilde på - hvert 8. minutt. Ekstremt irriterende, men ingen ante hva det kom av. Til slutt, på et audio-forum, fant jeg en som nevnte kontrollboksen for alarm-anlegg. Boksen hos oss sender en "burst" hvert 8. minutt. Løsning? Installatør på besøk. De kunne ikke finne på noe bedre "alt går jo trådløst nå til dags" - jeg var skeptisk - så det ble å flytte boksen vekk fra stua, opp i gangen mot soverommene. Er det helseskadelig? Hvem vet, jeg liker det ikke. Det skader iallfall ikke systemet, det plukkes ikke opp. Et godt fonotrinn er som et elektronmikroskop - det plukker opp det som skjer på el-siden. Godt og vondt.

    Jeg har hatt utslag fra statisk el opp gjennom tidene, med hhv Thorens, VPI og Hanss spillere, men kan ikke huske noe som slo ut fonotrinn eller forforsterker, så dette er litt spesielt. Fant du ut mer, hva som kan ha utløst dette? Jeg har stor respekt for statisk el - det gjør trolig mer forskjell enn vi er klar over. For eksempel - jeg tror det kan bidra til at motor / pulley - systemet på platespilleren kan "henge seg opp" - vibrere unormalt mye - men jeg skal ikke ta opp den debatten her.

    Ut fra dette prøvde jeg en stund stjernejording, for å få ned spenningen mellom apparatene, men jeg hørte ikke mye forskjell, og tok det bort igjen (jeg har en egen jordet kurs til anlegget). Jeg har en egen jordledning festet fra tonearmen til jord-input på fonotrinnet, men igjen - jeg hører ca ingen forskjell (mer eller mindre bråk fra statisk el) om jeg bruker den, eller kopler den fra.

    Noen skiver er mer statisk-elektriske enn andre - det er min erfaring også. Men når jeg hører utladninger i anlegget - skarpe smell - kan det også virke som ting har bygget seg opp, litt uavhengig av platene jeg spiller. Det skjer av og til hos meg, og jeg ser ingen klar systematikk i det.

    Siden jeg har skarpe smell bare nå og da, ikke veldig sjenerende i det daglige, kan jeg ikke si så mye om hva som hjelper - inntrykket er at platematte og strammer ikke betyr noe særlig hos meg.

    Jeg har et teppe av naturlig fiber, dels silke, som antakelig ikke er så verst, - dine råd mottas med takk.

    Luftfuktighet spiller en rolle (tørr luft = mer stat-el-problemer). Mitt hygrometer viser ca 51. Det kan være at en luftfukter hadde hjulpet - men det prøvde du kanskje?
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Kula Shaker er en gruppe med dårlig kredd hos mange anmeldere. De mente det ble en overflatisk røre av indisk metafysikk og engelsk pop, noe de delvis hadde rett i. Gruppa har imidertid ikke gitt opp. Albumet K2 er et nytt forsøk - bedre enn før. Det er ikke audiofil lyd men låter bra særlig på vinyl.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    EirikB skal ha stor takk for hjelp til å stramme leiet til spindelen på min Hanss T30 spiller. Nevner dette her, siden det kan ha interesse for andre vinylvenner også. Oppdaget for noen uker siden at det var slark mellom leie og plint. Det viste seg å være fire 2.5 mm umbrako-skruer som måtte strammes, mens vi (forsiktig) snudde spilleren på siden. Nøkkelen må være lang nok til å komme opp til skruen. Jeg kjøpte et sett Wiha 1,5 - 10 mm, og den tredje minste gjorde jobben. Men hvorfor hadde de løsnet? Eirik nevnte at han hadde opplevd tilsvarende med armbasen. Det er tydeligvis en god ide å sjekke / stramme det som er av skruer og muttere, når man har sjansen. En platespiller får jo ganske mange vibber, over tid.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Vinsnobben tar visstnok imot anbefalinger mht vinyl, så jeg vil nevne at jeg kjøpte Neko Case: Hell-on for 329 hos Big Dipper i dag. 2 x 180 g LP. Er europeisk pressing, sier de (vanskelig å fastslå). Amerikansk pressing har problemer, leser jeg. Den spiller fint hos meg så langt. Mer enn vanlig interessant nykommer. Guardian ga den topp score. Det er delvis ganske krevende musikk. Lyden på 180 g utgaven (svart vinyl) er kanskje ikke helt oppe i toppen av "audiofil" men det låter meget bra hittil iallfall (med Titan i pickup). Spennende stemmebruk og koring bl a. Kjenner henne ikke fra før, men dette virker vel verd det. Et glass avkjølt Matsua rød kan nok passe.
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Gresk versjon av "et glass rødvin, takk" [emoji16]

     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Her er usedvanlig god lyd - og fin musikk.
    Oregon: Roots in the sky - Speakers corner - audiophile reissue. Jeg fikk den uten problemer fra platebutikken Jpc i tyskland - fant ikke i norske butikker.
    Andre jeg har vurdert men foreløpig styrt unna et kjøp: Procol Harum Novum, Jonathan Wilson Rare Birds.
    Har hatt glede av Day of the dead-boksen - opptak jeg har hørt på i sommer - som Eirik anbefalte; mye fint der.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Lenge siden siste oppdatering. I kveld er det høytid med ei flaske jeg kjøpte i 1998. Clos des Papes 1995. Kosta ca 200 kr den gangen, og var en deilig fruktig CdP. I dag moden med skogsbær og krudrig stil, litt pepperaktig avslutning. Drukket reinsdyr indrefilet. Mat og vin med delikate nyanser.

    DDF35C0A-FB52-4E67-9600-24F1A7A4EC5A.jpg
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Peiskos med Conrad-Johnson Premier 8A, det varmer godt i vinterkvelden...

    P8A.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.327
    Antall liker
    63.098
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kommer vel litt vin også......når du skriver neste post om et par år 😊
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hehe, kan hende det kommer litt vin også, men forhåpentligvis om ikke så lenge. Og kanskje noen plater også. Livet kan være mer enn bare hifi og hifisentralen... :eek:
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Skal vinen stå i stil, kan det ta litt tid å opparbeide eit innslag, ja.
    Jo, men det finnes da noen flasker som har ligget 20 år i kjelleren. I sommer fisket jeg fram en Banyuls årgang 1979 som ble kjøpt inn i 1998. Og det finnes fortsatt noen skatter til en og annen anledning :)

    s-l400.jpg
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Lørdagskveldens vin er en Pinot Noir fra Lisa Bunn fra Tyskland, eller spätburgunder som det gjerne heter i Tyskland. Når pinot noir fra Burgund blir for dyre er det kjekt å se nordøstover over grensa. Her får vi god kvalitet for en rimeligere penge. Kjølig fruktighet med toner av markjordbær. Nytes til sprøstekte andebryst. Knall kombo!
    IMG_2121.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    @crosswind, jeg husker du var ute etter viner med lite garvesyre og at Talentis rosso falt i smak. Min erfaring med den i de siste årgangene er at den med 14,5 % alkohol har fått et alkoholstikk, og derfor ikke er så god som den var. Lisa Bunn er et godt alternativ for de som liker vin med lite garvesyre.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Stämmer det Vinsnobben! :D För ett minne, det sätts pris på. Vi är ju inte längre grannar, men jag har inte flyttat väldigt långt bort. Poänget är, vet du om den finns den på polet på Kolbotn?
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Vinsnobben om du har en 200 lapp hva er det beste vinkjøpet?

    Vanskelig spørsmål. Det spørs hva du skal bruke vinen til. Men noen viner kan jeg godt anbefale:

    Rødvin:
    Fèlsina Chianti Classico - ca kr 190, alltid bra i alle årganger. Passer til pasta, pizza og ikke altfor kraftige kjøttretter.God å drikke uten mat

    Hvitvin
    Soalheiro Vinho Verde ca kr 190. Denne er også like god år ut og år inn. Passer til skalldyr og fisk, men også deilig å drikke alene.

    På bestilling:
    Krüger Rumpff Spätburgunder kr 200
    Huck an Bach fra Alto Adige i Italia kr 210 er et knallkjøp

    Nik Weis - har flere rieslinger til rundt 200- 220 som er veldig bra. Pass på ulike sødmenivå - restsukker.
    Dönnhof er alltid gode kjøp

    + masse mer...
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Opp gjennom årene synes jeg det har vært litt skuffende at mine barn ikke har interessert seg for min musikk, eller har gått på oppdagelsesferd i platesamlingen min. Men plutselig har det blitt interesse for populærmusikkhistorien. Og da sønnen fant denne i bokhylla begynte et prosjekt med å spille seg gjennom alle platene som er listet i boka 1001 album du må høre før du dør, i kronologisk rekkefølge. Han går nå på NTNU i Trondheim, så tilgang til fysisk media er litt dårlig. Så løsningen er strømming. Låter han liker blir lagt inn i egne spillelister. Og nå nærmer han seg 1970-tallet, så han har vel gjort unna ca 100 album til nå. Når han blir ferdig med alle 1001, er det bare å servere han en ny liste med album som ikke fikk plass i boka, og for det som har kommet ut etter 2006. Artig prosjekt!

    1001-album.jpg
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Fant denne litt morsomme kommentaren på facebooksiden til en venn i forbindelse med at Florian Schneider i Kraftwerk tok kvelden tidligere i år:

    Selv de av oss som i flere tiår har mast om hvor profetiske og innflytelsesrike Kraftwerk var, har visst ikke helt gjennomskuet akkurat HVOR profetiske og innflytelsesrike Kraftwerk var.


    96743730_10156671068666525_6793860873191424000_n.jpg
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Barbera d Asti falt i smak supervin til 200.Bare et sleivspark.
    Sleivspark tåles :)
    Hvilken produsent?

    Jeg synes barbera er gode viner for pengene opp til 200-250, men over det synes jeg at jeg får bedre kvalitet med andre druer. Mer kompleksitet ettersom babera normalt er en "enkel" drue". Men mye fruktighet er det i barberaviner som kan være innbydende.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    IMG_2123.JPG



    Siste innkjøp. Ikke så fargerike cover, men musikken svinger. :)

    Richard Thompson er en langvarig favoritt, som det ikke er så mye skriving om her på sentralen. Anbefales!
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Klassisk Rioja fra La Rioja Alta i kveld til lam ytrefilet med gratinerte poteter og rotgrønnsaker.
    Dette er lillebroren til 904 og 890 Gran reserva. 80 % tempranillo. Pent eiket og bløt rødvin som matcher lam godt, men drikker godt alene. Godt kjøp for 220 kr.
    B798DC50-6817-4488-BF23-093CA8AA907B.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn