Jefferson Airplane - Volunteers - er meget bra - ved mer lytting. Hvis man tåler denne musikken, da. Gøy å høre mer av hvordan musikerne spiller med og mot hverandre. Det som på overflaten kan virke litt rørete viser seg å være godt samspill.
Kan trådstarter tenke seg å utdype problemet nevnt over, med statisk elektrisitet, og hvordan det ble redusert?
Jeg spør fordi jeg fikk et stort knepp i høyttalerne nå, da jeg brukte Zerostat-pistolen på en plate som lå på spilleren. Jeg fikk nettopp et stort "pop" i høyttalerne (på høyt volum) bare ved å løfte en LP fra tallerkenen på spilleren. Vanligvis et tegn på at ting ikke er helt på plass...
Det med statisk elektrisitet er et kronglete tema. Jeg hadde store problemer med dette, men ikke med tanke på knitring. Derimot gikk statiske ladninger inn i anlegget og slo ut releet i forforsterkeren. Alle dioder lyser opp, noe de ikke skal gjøre, og høy bump og smell i høyttalerne når jeg trykker på fjernkontrollen.
Jeg gjorde følgende tiltak: fikk høre fra Stereofil at teppe i nærheten av platespiller og anlegg bygger opp mye statisk elektrisitet. For å forhindre det, anbefalte de å blande tøymykner halvt om halvt med vann i en sprayflaske og spraye på teppet. Jeg dusjet teppet grundig og flere ganger, og det hadde en virkning ette hvert. De store smellene og bumpene ble sjeldnere og ikke så sterke. Etter hvert har jeg flyttet teppet lenger unna.
I tillegg kjøpte jeg en project skinnmatte som virker antistatisk, slik at platene ikke ligger direkte på den 16 kg tunge aluminiumstallerkenen. Hyppigere bruk av antistatisk pistol har også en betydning.
Men en annen erfaring er at nye 180 grams LP'er lettere bygger opp statisk elektrisitet enn LP'er fra 60-90-tallet. Unntaket er platene til Mobile fidelity som tydeligvis bruker en type antistatisk vinyl som unngår dette problemet.
Hører gjerne fra andre om tiltak for å bli kvitt statisk elektrisitet.
Takk for nyttig informasjon!
Har vel egentlig til gode å finne et tema innen audio som ikke er kronglete ;-)
Det er kanskje litt off topic, men jeg vil nevne at også "dynamiske" former for elektrisk interferens kan skape problemer. Vi hadde et problem med skrap og sprak i høyttalerne - med analog kilde på - hvert 8. minutt. Ekstremt irriterende, men ingen ante hva det kom av. Til slutt, på et audio-forum, fant jeg en som nevnte kontrollboksen for alarm-anlegg. Boksen hos oss sender en "burst" hvert 8. minutt. Løsning? Installatør på besøk. De kunne ikke finne på noe bedre "alt går jo trådløst nå til dags" - jeg var skeptisk - så det ble å flytte boksen vekk fra stua, opp i gangen mot soverommene. Er det helseskadelig? Hvem vet, jeg liker det ikke. Det skader iallfall ikke systemet, det plukkes ikke opp. Et godt fonotrinn er som et elektronmikroskop - det plukker opp det som skjer på el-siden. Godt og vondt.
Jeg har hatt utslag fra statisk el opp gjennom tidene, med hhv Thorens, VPI og Hanss spillere, men kan ikke huske noe som slo ut fonotrinn eller forforsterker, så dette er litt spesielt. Fant du ut mer, hva som kan ha utløst dette? Jeg har stor respekt for statisk el - det gjør trolig mer forskjell enn vi er klar over. For eksempel - jeg tror det kan bidra til at motor / pulley - systemet på platespilleren kan "henge seg opp" - vibrere unormalt mye - men jeg skal ikke ta opp den debatten her.
Ut fra dette prøvde jeg en stund stjernejording, for å få ned spenningen mellom apparatene, men jeg hørte ikke mye forskjell, og tok det bort igjen (jeg har en egen jordet kurs til anlegget). Jeg har en egen jordledning festet fra tonearmen til jord-input på fonotrinnet, men igjen - jeg hører ca ingen forskjell (mer eller mindre bråk fra statisk el) om jeg bruker den, eller kopler den fra.
Noen skiver er mer statisk-elektriske enn andre - det er min erfaring også. Men når jeg hører utladninger i anlegget - skarpe smell - kan det også virke som ting har bygget seg opp, litt uavhengig av platene jeg spiller. Det skjer av og til hos meg, og jeg ser ingen klar systematikk i det.
Siden jeg har skarpe smell bare nå og da, ikke veldig sjenerende i det daglige, kan jeg ikke si så mye om hva som hjelper - inntrykket er at platematte og strammer ikke betyr noe særlig hos meg.
Jeg har et teppe av naturlig fiber, dels silke, som antakelig ikke er så verst, - dine råd mottas med takk.
Luftfuktighet spiller en rolle (tørr luft = mer stat-el-problemer). Mitt hygrometer viser ca 51. Det kan være at en luftfukter hadde hjulpet - men det prøvde du kanskje?