Vinsnobbens vin og vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Siden trådeier titulerer seg som vinsnobb må jo dette være rette tråden for mitt spørsmål. Kjøpte denne for mange år siden for en «billig» penge, sammenlignet med hva jeg ser er dagen pris på polet. Kjøpte dessverre bare en flaske og da er det jo vanskelig å følge utviklingen til vinen. Hvilket tidsperspektiv vil du gi i forhold til når den er på sitt beste? Antar den har et livsløp hvor den lukker seg for så åpne seg igjen......Selvfølgelig bare kvalifisert gjetting, men hva tenker du? :)

    Vis vedlegget 482507
    Dette er en bra Bordeaux som nok i dag koster litt mer enn da du kjøpte den ja. Ch. Montrose er en klassifisert vin, som vil si at alle de store slottene ble rangert etter initiativ fra Napoleon III i 1855. Montrose ble rangert som en 2. cru som er det høyeste nivået etter de fem beste vinene fra Bordeaux som Margaux, Lafite-Rotschied, Mouton Rotschild og Haut Brion. I dag kan det være litt forskjell på kvaliteten i de forskjellige cruene, noen holder lavere kvalitet enn i 1855, mens andre som ble vurdert som 4. eller 5. cru har viner som tilsvarer 2. cru. Montrose er en vin som holder seg der oppe på 2. cru fortsatt.

    Så noen ord om årganger. Kvaliteten på vinen avgjøres i stor grad av klima, om det er frost om våren eller en varm eller regnfull høst. Varm høst er å foretrekke foran regnfulle. Etteer 2000 så framstår 2005, 20009, 2010 og 2015 som de absolutt beste årgangene. Det betyr at de også er de vinene som bør lagres lenge. I gjennomsnitt er 20 år det optimale for Bordeaux for at strevsomme tanniner skal mykne.

    Du har en flaske fra 2005, en god årgang, som er 12-13 år nå. Jeg ville ventet 3-5 år før jeg ville vurdert å åpne den. Uansett vil den holde opp mot 15 år til. Det forutsetter at du lagrer den godt, mørkt og temperatur på 10-12 grader. For all del ikke lagre den i en vinhylle over komfyren, da blir den kokt. Har du ikke et temperert område, er det best å legge den et sted hvor temperaturen ikke varierer for mye.

    Skulle du bli fristet til å åpne den i nærmeste framtid, vil den kunne drikke bra nå om du dekanterer den og lar den stå i karaffelen 2-3 timer før den kal nytes. Da vil den åpne seg.
    Uansett må den nok dekanteres, da det blir noe bunnfall i flasken når den lagres.

    Enjoy når du kommer så langt!
    Det ser i hvert fall ut som du kan faget. Artig og beundringsverdig med folk som går "all inn" i et emne de brenner for.
    Jeg er nok bare en fusker i faget, men som har lang realkompetanse og har det som en hobby på linje med hifi og musikk.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Fra Toro distriktet i Spania ja. Baksiden.
    OK!

    Ikke så bevandret i spanske tintoer. Har vært mye overeiket vin som jeg ikke synes noe om. Men har et lite prosjekt gående med å orientere meg i retning spamske rødviner, det er en endring på gang i Spania.

    Ut fra det som står på etiketten er den lagret 14 mnd på eik, og høy alkohol. Trolig en vin med mye fylde og kraft som kan passe til grillmat.

    Her er en favoritt fra Priorat i Spania, Tosalet, til en rimelig penge: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Tosalet-Priorat-Old-Vines-2014/p/8022401
    Den er fyldig og veldig balansert. Smaker veldig bra. Tror ikke det er Rod Stewart på etiketten forresten.:) Takk for tips, den skal jeg prøve!
    Min favoritt, som jeg for øvrig har anbefalt deg tidligere. https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Pintia-2012/p/4170601
    Ja, det stemmer husker det nå. Ser ut som det er en kraftpakke med mye alkohol, 15 %. Men jeg skal se å få prøvd den, men blir nok ikke en vanlig onsdagsvin dette. :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Siden trådeier titulerer seg som vinsnobb må jo dette være rette tråden for mitt spørsmål. Kjøpte denne for mange år siden for en «billig» penge, sammenlignet med hva jeg ser er dagen pris på polet. Kjøpte dessverre bare en flaske og da er det jo vanskelig å følge utviklingen til vinen. Hvilket tidsperspektiv vil du gi i forhold til når den er på sitt beste? Antar den har et livsløp hvor den lukker seg for så åpne seg igjen......Selvfølgelig bare kvalifisert gjetting, men hva tenker du? :)

    Vis vedlegget 482507
    Dette er en bra Bordeaux som nok i dag koster litt mer enn da du kjøpte den ja. Ch. Montrose er en klassifisert vin, som vil si at alle de store slottene ble rangert etter initiativ fra Napoleon III i 1855. Montrose ble rangert som en 2. cru som er det høyeste nivået etter de fem beste vinene fra Bordeaux som Margaux, Lafite-Rotschied, Mouton Rotschild og Haut Brion. I dag kan det være litt forskjell på kvaliteten i de forskjellige cruene, noen holder lavere kvalitet enn i 1855, mens andre som ble vurdert som 4. eller 5. cru har viner som tilsvarer 2. cru. Montrose er en vin som holder seg der oppe på 2. cru fortsatt.

    Så noen ord om årganger. Kvaliteten på vinen avgjøres i stor grad av klima, om det er frost om våren eller en varm eller regnfull høst. Varm høst er å foretrekke foran regnfulle. Etteer 2000 så framstår 2005, 20009, 2010 og 2015 som de absolutt beste årgangene. Det betyr at de også er de vinene som bør lagres lenge. I gjennomsnitt er 20 år det optimale for Bordeaux for at strevsomme tanniner skal mykne.

    Du har en flaske fra 2005, en god årgang, som er 12-13 år nå. Jeg ville ventet 3-5 år før jeg ville vurdert å åpne den. Uansett vil den holde opp mot 15 år til. Det forutsetter at du lagrer den godt, mørkt og temperatur på 10-12 grader. For all del ikke lagre den i en vinhylle over komfyren, da blir den kokt. Har du ikke et temperert område, er det best å legge den et sted hvor temperaturen ikke varierer for mye.

    Skulle du bli fristet til å åpne den i nærmeste framtid, vil den kunne drikke bra nå om du dekanterer den og lar den stå i karaffelen 2-3 timer før den kal nytes. Da vil den åpne seg.
    Uansett må den nok dekanteres, da det blir noe bunnfall i flasken når den lagres.

    Enjoy når du kommer så langt!
    Det ser i hvert fall ut som du kan faget. Artig og beundringsverdig med folk som går "all inn" i et emne de brenner for.
    Jeg er nok bare en fusker i faget, men som har lang realkompetanse og har det som en hobby på linje med hifi og musikk.
    Skal ikke kimse av realkompetanse. Det er vel hva de fleste av oss på dette forum kan skilte med når det kommer til hifi i hvert fall.
    Har brukbar realkompetanse på hifi jeg også, men det står dårlig til når det kommer til vin. Likevel kjenner jeg når ganen liker det som blir tilført.:)

    Fra Toro distriktet i Spania ja. Baksiden.
    OK!

    Ikke så bevandret i spanske tintoer. Har vært mye overeiket vin som jeg ikke synes noe om. Men har et lite prosjekt gående med å orientere meg i retning spamske rødviner, det er en endring på gang i Spania.

    Ut fra det som står på etiketten er den lagret 14 mnd på eik, og høy alkohol. Trolig en vin med mye fylde og kraft som kan passe til grillmat.

    Her er en favoritt fra Priorat i Spania, Tosalet, til en rimelig penge: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Tosalet-Priorat-Old-Vines-2014/p/8022401
    Den er fyldig og veldig balansert. Smaker veldig bra. Tror ikke det er Rod Stewart på etiketten forresten.:) Takk for tips, den skal jeg prøve!
    Min favoritt, som jeg for øvrig har anbefalt deg tidligere. https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Pintia-2012/p/4170601
    Ja, det stemmer husker det nå. Ser ut som det er en kraftpakke med mye alkohol, 15 %. Men jeg skal se å få prøvd den, men blir nok ikke en vanlig onsdagsvin dette. :)
    Husker jeg så en billig 3L kartong i Danmark som det stod "hverdagsvin" på.:D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Siden trådeier titulerer seg som vinsnobb må jo dette være rette tråden for mitt spørsmål. Kjøpte denne for mange år siden for en «billig» penge, sammenlignet med hva jeg ser er dagen pris på polet. Kjøpte dessverre bare en flaske og da er det jo vanskelig å følge utviklingen til vinen. Hvilket tidsperspektiv vil du gi i forhold til når den er på sitt beste? Antar den har et livsløp hvor den lukker seg for så åpne seg igjen......Selvfølgelig bare kvalifisert gjetting, men hva tenker du? :)

    Vis vedlegget 482507
    Dette er en bra Bordeaux som nok i dag koster litt mer enn da du kjøpte den ja. Ch. Montrose er en klassifisert vin, som vil si at alle de store slottene ble rangert etter initiativ fra Napoleon III i 1855. Montrose ble rangert som en 2. cru som er det høyeste nivået etter de fem beste vinene fra Bordeaux som Margaux, Lafite-Rotschied, Mouton Rotschild og Haut Brion. I dag kan det være litt forskjell på kvaliteten i de forskjellige cruene, noen holder lavere kvalitet enn i 1855, mens andre som ble vurdert som 4. eller 5. cru har viner som tilsvarer 2. cru. Montrose er en vin som holder seg der oppe på 2. cru fortsatt.

    Så noen ord om årganger. Kvaliteten på vinen avgjøres i stor grad av klima, om det er frost om våren eller en varm eller regnfull høst. Varm høst er å foretrekke foran regnfulle. Etteer 2000 så framstår 2005, 20009, 2010 og 2015 som de absolutt beste årgangene. Det betyr at de også er de vinene som bør lagres lenge. I gjennomsnitt er 20 år det optimale for Bordeaux for at strevsomme tanniner skal mykne.

    Du har en flaske fra 2005, en god årgang, som er 12-13 år nå. Jeg ville ventet 3-5 år før jeg ville vurdert å åpne den. Uansett vil den holde opp mot 15 år til. Det forutsetter at du lagrer den godt, mørkt og temperatur på 10-12 grader. For all del ikke lagre den i en vinhylle over komfyren, da blir den kokt. Har du ikke et temperert område, er det best å legge den et sted hvor temperaturen ikke varierer for mye.

    Skulle du bli fristet til å åpne den i nærmeste framtid, vil den kunne drikke bra nå om du dekanterer den og lar den stå i karaffelen 2-3 timer før den kal nytes. Da vil den åpne seg.
    Uansett må den nok dekanteres, da det blir noe bunnfall i flasken når den lagres.

    Enjoy når du kommer så langt!
    Takk for et skikkelig svar, EirikB! Har i mine to siste hus hatt et egnet sted for lagring av vin. Det har jeg dessverre ikke i dag, men har i hvert fall et vinskap til lagring av litt vin det er verdt å samle på. Da tenker jeg Montrose skal få ligge å godgjøre seg noen år til før den drikkes ved en passende anledning :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.320
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En liten saksopplysning fra forrige side. Det er nok ikke Rod Stewart. Oversatt fra spansk er navnet på vinen «den tøffe fyren» (eller noe sånt). Uten å ha drukket den, snakker vi nok her om en god rødvin, og selv om den lett kan forveksles, ikke et designprodukt. Tror nok likevel jeg ville valgt en annen etikett :)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Siden trådeier titulerer seg som vinsnobb må jo dette være rette tråden for mitt spørsmål. Kjøpte denne for mange år siden for en «billig» penge, sammenlignet med hva jeg ser er dagen pris på polet. Kjøpte dessverre bare en flaske og da er det jo vanskelig å følge utviklingen til vinen. Hvilket tidsperspektiv vil du gi i forhold til når den er på sitt beste? Antar den har et livsløp hvor den lukker seg for så åpne seg igjen......Selvfølgelig bare kvalifisert gjetting, men hva tenker du? :)

    Vis vedlegget 482507
    Dette er en bra Bordeaux som nok i dag koster litt mer enn da du kjøpte den ja. Ch. Montrose er en klassifisert vin, som vil si at alle de store slottene ble rangert etter initiativ fra Napoleon III i 1855. Montrose ble rangert som en 2. cru som er det høyeste nivået etter de fem beste vinene fra Bordeaux som Margaux, Lafite-Rotschied, Mouton Rotschild og Haut Brion. I dag kan det være litt forskjell på kvaliteten i de forskjellige cruene, noen holder lavere kvalitet enn i 1855, mens andre som ble vurdert som 4. eller 5. cru har viner som tilsvarer 2. cru. Montrose er en vin som holder seg der oppe på 2. cru fortsatt.

    Så noen ord om årganger. Kvaliteten på vinen avgjøres i stor grad av klima, om det er frost om våren eller en varm eller regnfull høst. Varm høst er å foretrekke foran regnfulle. Etteer 2000 så framstår 2005, 20009, 2010 og 2015 som de absolutt beste årgangene. Det betyr at de også er de vinene som bør lagres lenge. I gjennomsnitt er 20 år det optimale for Bordeaux for at strevsomme tanniner skal mykne.

    Du har en flaske fra 2005, en god årgang, som er 12-13 år nå. Jeg ville ventet 3-5 år før jeg ville vurdert å åpne den. Uansett vil den holde opp mot 15 år til. Det forutsetter at du lagrer den godt, mørkt og temperatur på 10-12 grader. For all del ikke lagre den i en vinhylle over komfyren, da blir den kokt. Har du ikke et temperert område, er det best å legge den et sted hvor temperaturen ikke varierer for mye.

    Skulle du bli fristet til å åpne den i nærmeste framtid, vil den kunne drikke bra nå om du dekanterer den og lar den stå i karaffelen 2-3 timer før den kal nytes. Da vil den åpne seg.
    Uansett må den nok dekanteres, da det blir noe bunnfall i flasken når den lagres.

    Enjoy når du kommer så langt!
    Takk for et skikkelig svar, EirikB! Har i mine to siste hus hatt et egnet sted for lagring av vin. Det har jeg dessverre ikke i dag, men har i hvert fall et vinskap til lagring av litt vin det er verdt å samle på. Da tenker jeg Montrose skal få ligge å godgjøre seg noen år til før den drikkes ved en passende anledning :)
    Vinskap er en fin ting. :)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    En liten saksopplysning fra forrige side. Det er nok ikke Rod Stewart. Oversatt fra spansk er navnet på vinen «den tøffe fyren» (eller noe sånt). Uten å ha drukket den, snakker vi nok her om en god rødvin, og selv om den lett kan forveksles, ikke et designprodukt. Tror nok likevel jeg ville valgt en annen etikett :)
    Ja, ser det, men navnet passer jo på Rodern! Han var jo ganske tøff fra slutten av 60-tallet til mot slutten av 70-tallet. :)
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Hei
    På min kant er det litt sånn at vinen må slanke seg - jeg investerer i anlegget, musikken er viktigst, og budsjettet er litt trangt. Har prøvd noen boksviner - Belleruche er ok, Granache og Toscana ennå bedre - det er litt på det jevne, men bedre enn pappvinen var for fem år siden. Les Naturel som jeg nevnte over har jeg bestilt mer av - har vært utsolgt (av gode grunner).
    Mine plastikk drivere som samlet kostet 5-6k er ikke et mirakel (burde jeg hatt beryllium?). Men gjør de en forskjell? Ja. Litt som å trekk vekk et forheng, framfor musikken. Er alt pluss og fint med de nye driverne? Nei. Er det alt i alt bedre? Ja. Er det fint å høre på, med et glass vann - eller rødvin? Ja.
    I mitt system, med Aesthetix Io, har step-ups ikke fungert. Det er bedre med signalet rett til fono preamp. En stepup ødelegger den rene rørlyden. Det gjelder iallfall når pickup leverer 0.5 mv eller mer, altså ganske kraftig input.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Avhenger vel litt av konstruksjonen på riaatrinnet dette, i hvert fall etter mitt skjønn, og ikke minst match mellom pickup og trafo. Match mellom to sistnevnte er essensielt. De fleste rørbasere riaatrinn trenger trafo eller aktiv forsterkning (oftest transistor) i tillegg MM-trinnet, så vet jeg at det finnes trinn som gjør dette aktive med rør.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Enig - Fosse - riaatrinnet er hovedsaken, om man trenger stepup eller ikke. Innen ok margin tilpasning pickup og riaa.
    Jeg vil nevne at min Aesthetix Io - puristisk ren rørbasert riaa løsning, tre bokser, kontroll og to strømforsyninger - fikk feil etter å ha blitt oppgradert til Eclipse status på fabrikken i USA.
    Jeg prøvde først å få dette reparert i Norge, men måtte sende tilbake til statene. Samlet fraværstid nesten to år (!).
    I mellomtida prøvde jeg tre ulike fonotrinn - for å kunne spille plater.
    En liten engelskmann, en kinatass, og en tysk ASR mini basic.
    Den siste gjorde en ganske anstendig jobb. Litt i retning rør-filosofien hos Aesthetix, faktisk. Et fonotrinn jeg lånte av Eirik i en periode låt bra, og noe bedre enn ASR.
    Men - da Aesthetix Io kom tilbake, etter full sjekk og reparasjon fra fabrikken, feide den disse alternativene av banen (i mitt anlegg, mine ører). Jeg var iallfall glad for å få den tilbake. Man må jobbe med rørene, for å få ned bakgrunnsstøy. Men når det er på plass - jeg har ikke hørt noe bedre.
    Jeg har bare prøvd en Jensen step-up på mitt riaatrinn, noen år tilbake, men konklusjonen var klar. Etter en viss første effekt - dette låter bedre - rundere, mer harmonisk - droppet jeg det, fordi jeg syntes at informasjonen fra pickup alt i alt ble mer begrenset og filtrert (men altså, med mine ører, i mitt anlegg...)
    Et pluss på mitt anlegg er at Aesthetix Io har volumkontroll. Dermed kan jeg mikse inn, hvor mye trinnet skal forsterke, i forhold til forforsterkeren. En klar regel, så langt, er at selv med en topp forforsterker (Einstein The tube Mk2 ) - dess mer riaa-trinnet kan kjøre forsterkningen, dess bedre blir lyden (så miksen blir kanskje 70-80 pst riaa).
     
    Sist redigert:

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei
    På min kant er det litt sånn at vinen må slanke seg - jeg investerer i anlegget, musikken er viktigst, og budsjettet er litt trangt. Har prøvd noen boksviner - Belleruche er ok, Granache og Toscana ennå bedre - det er litt på det jevne, men bedre enn pappvinen var for fem år siden. Les Naturel som jeg nevnte over har jeg bestilt mer av - har vært utsolgt (av gode grunner).
    Mine plastikk drivere som samlet kostet 5-6k er ikke et mirakel (burde jeg hatt beryllium?). Men gjør de en forskjell? Ja. Litt som å trekk vekk et forheng, framfor musikken. Er alt pluss og fint med de nye driverne? Nei. Er det alt i alt bedre? Ja. Er det fint å høre på, med et glass vann - eller rødvin? Ja.
    I mitt system, med Aesthetix Io, har step-ups ikke fungert. Det er bedre med signalet rett til fono preamp. En stepup ødelegger den rene rørlyden. Det gjelder iallfall når pickup leverer 0.5 mv eller mer, altså ganske kraftig input.
    Le Naturel er en god vin, og den er ennå å få på mitt lokale pol. Også er det en god drikkevin med lite garvesyre. Helt ok pris også til kr 165. Si fra om jeg skal ta med noen til den 10.

    Når det gjelder stepup, så er det en alminnelig oppfatning at dette ikke er optimalt. Men jeg har hørt fra flere, og fått bifall fra bluesbreaker her på sentralen, at Ortofons stepup tilfører veldig lite og slipper signalet rett gjennom og bare bidrar med forsterkning av signalet. Det er også min erfaring. Jeg vil heller ha stepupen i kjeden enn å ha akkurat for lite gain å føle at lyden er uforløst.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Siste flaske åpnet. Terre del Timorasso. Kraftfull og fyldig italiesnk hvitvin. Ufiltrert og i retning oransjevin. Er ikke fan av oransjevin, men denne kommer seg med litt luft. (Dette er heller ikke oransjevin, men samme stil)

    IMG_0537.JPG
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Enig - Fosse - riaatrinnet er hovedsaken, om man trenger stepup eller ikke. Innen ok margin tilpasning pickup og riaa.
    Jeg vil nevne at min Aesthetix Io - puristisk ren rørbasert riaa løsning, tre bokser, kontroll og to strømforsyninger - fikk feil etter å ha blitt oppgradert til Eclipse status på fabrikken i USA.
    Jeg prøvde først å få dette reparert i Norge, men måtte sende tilbake til statene. Samlet fraværstid nesten to år (!).
    I mellomtida prøvde jeg tre ulike fonotrinn - for å kunne spille plater.
    En liten engelskmann, en kinatass, og en tysk ASR mini basic.
    Den siste gjorde en ganske anstendig jobb. Litt i retning rør-filosofien hos Aesthetix, faktisk. Et fonotrinn jeg lånte av Eirik i en periode låt bra, og noe bedre enn ASR.
    Men - da Aesthetix Io kom tilbake, etter full sjekk og reparasjon fra fabrikken, feide den disse alternativene av banen (i mitt anlegg, mine ører). Jeg var iallfall glad for å få den tilbake. Man må jobbe med rørene, for å få ned bakgrunnsstøy. Men når det er på plass - jeg har ikke hørt noe bedre.
    Jeg har bare prøvd en Jensen step-up på mitt riaatrinn, noen år tilbake, men konklusjonen var klar. Etter en viss første effekt - dette låter bedre - rundere, mer harmonisk - droppet jeg det, fordi jeg syntes at informasjonen fra pickup alt i alt ble mer begrenset og filtrert (men altså, med mine ører, i mitt anlegg...)
    Et pluss på mitt anlegg er at Aesthetix Io har volumkontroll. Dermed kan jeg mikse inn, hvor mye trinnet skal forsterke, i forhold til forforsterkeren. En klar regel, så langt, er at selv med en topp forforsterker (Einstein The tube Mk2 ) - dess mer riaa-trinnet kan kjøre forsterkningen, dess bedre blir lyden (så miksen blir kanskje 70-80 pst riaa).
    Jeg har også en Jensen, men jeg bruker den aldri, ikke med noen av pickupene. Men, jeg har beholdt den, kan hende finnes det pickuper den matcher. Skjønt den var ikke ille med EMT, bare det at Music First var bedre.

    Jeg tviler ikke et sekund på at IO er aldeles glimrende. Men advarer mot å avstå fra trafo fordi du har testet én som ikke fungerer. LMC kastet vel ut sin IO til fordel for hjemmelaget LCR + trafoer (S&B og Erodion) om jeg ikke husker feil. Men som sagt, jeg tror IO er aldeles strålende, jeg er bare ute etter å synliggjøre at det finnes flere prinsipper som fører til mål.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Hei Fosse - vi er enige, om stepup funker eller ikke vil være avhengig av pickup og anlegg. Pluss en del smak og behag vil jeg tro. Det er ikke meningen å skryte uhemmet av Io. Man får aldri i alle poser og sekker, heller ikke her. Jeg levde meget bra med et ARC-trinn jeg lånte fra Eirik, mens Io var på rep. Hadde gjerne prøvd en Atma-sphere MP1, som R Karsten skriver om, han skrev faktisk at det er den (og ikke forsterkerne) som er deres beste produkt. Det å vedlikeholde Io kan bli en del plunder, det koster å sende til rep i statene, Aesthetix brukte lang tid, men i rettferdighetens navn skal det sies at de tok en meget moderat pris for reparasjonen (inkl skifte av begge de håndlagete volumkontrollene). En fordel med dette systemet er at jeg kan mikse lyden så det blir passe nivå fra Io, som forsterkes videre av Einstein the tube. Regelen er: dess mer Io, dess bedre lyd, inntil et visst punkt der det blir anstrengt og grøtete. Jeg er vel på 65db gain eller noe sånt fra Io (som passer Atlas p-up med 0.5 mv ut).
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Hei - en liten oppdatering mht Richard Thompson: Rumour and sigh, 2xLP Mobile fidelity.
    Noen kutt låter bra, f eks Misunderstood, men jeg er ikke helt overbevist. Analog productions - senere kjøp - har stort sett vært bra lydmessig (nytt eksempel Shelby Lynne Just a little loving, remastret) mens Mofi er litt mer så som så (og Classic). Men jeg må spille inn skiva litt mer før jeg kan si mer (har ikke originalen).
    Denne er morsom selv om lyden er midtveis - hyllest til RT:
    Hyllest til R Thompson.jpg
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Det er nok ikke på vinsnobbens nivå, men her er en sprek liten hvit som gir mye for pengene.
    20180303_183657.jpg
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Kveldens vin, en skatt innkjøpt for 20 år siden, Domaine de Chevalier 1995. Strålende vin. Moden med vel integrerte tanniner. Duft av solbær, sigarkasse/sedertre, vanilje og lær. Og blyantspiss! 1995 var et av 90-tallets beste år ved siden av '90, '96 og '99. Heldigvis er det to flasker til igjen i kjelleren. Betalte kr 250 i 1998, idag ville vel samme vin kommet seg på over 2000. Flott følge til ytrefilet med spinatgrateng, stekte sjampinjonger, pommes noisettes og hjemmelaget bearnaisesaus.


    IMG_0538.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Hei - en liten oppdatering mht Richard Thompson: Rumour and sigh, 2xLP Mobile fidelity.
    Noen kutt låter bra, f eks Misunderstood, men jeg er ikke helt overbevist. Analog productions - senere kjøp - har stort sett vært bra lydmessig (nytt eksempel Shelby Lynne Just a little loving, remastret) mens Mofi er litt mer så som så (og Classic). Men jeg må spille inn skiva litt mer før jeg kan si mer (har ikke originalen).
    Denne er morsom selv om lyden er midtveis - hyllest til RT:
    Vis vedlegget 483807
    Tenker at disse platene fra MoFi låter bedre enn ordinære plater. Så blir det et spørsmål om de blir verdt den høye innkjøpsprisen. Jeg er tilbøyelig til å si ja på det spørsmålet. Har noen AP utgaver også, og de er bra de også, men ikke alltid på topp de heller. Uansett gir de en fabelaktig lyd som får anlegget til å skinne. Det ser sjelden andre pressinger gir like mye som AP eller MoFi. Men det finnes unntak. Jeg kjøpte siste Kari Bremnes, man kan si hva man vil om musikken, men det er topp lyd. (og noen av sporene er faktisk veldig bra musikk også...)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    På spilleren i kveld: den siste skiva til Jonathan Wilson - Rare Birds. Litt mer ujevn enn de to foregående, men store øyeblikk på denne plata også. Skulle gjerne hatt billett til konserten 4. april.

    IMG_0540.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Så en vin diametralt motsatt av Domaine de Chevalier. DdC er en moden vin, typisk bordeauxblanding med hovedsakelig Cabernet Sauvignon, men også petit verdot og andre druer. County Line er ungdommelig californisk pinot noir fra 2015, endruevin med jordbærfruktaktig toner. Pent eiket i motsetning til mange andre amerikanske pinoter. Deilig drikke med eller uten mat.


    IMG_0539.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Genesis-aften hos ogh lørdag kveld. Med deilig coq au vin som bevertning. En fin anledning for en deilig pinot til.

    Vi fikk spilt oss gjennom de viktigste Genesis-skivene + soloplater og annen pausemusikk. Flott anlegg og lyd. Hanss platespiller med SME V og Lyra Atlas, Atma-Sphere forsterkere og Einstein preamp, Audio Kinesis høytalere. Beklager dårlige mobilbilder.

    IMG_0544.JPG


    IMG_0545.JPG


    IMG_0546.JPG
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Bartsch Continuum.jpg


    Her er strålende lyd - delikat ECM - topp pressing - et meget godt kjøp, dersom musikken behager. Det er til tider litt for abstrakt for meg, men alt i alt likte jeg deres forrige, Llyria, og liker nok denne også.

    220px-Wipe_the_Windows,_Check_the_Oil,_Dollar_Gas.jpg


    Som motstykke kjøpte jeg Allman brothers band: Wipe the windows (remastered). Begge på Big Dipper. Dette er bandet fra perioden etter Brothers and sisters, nytt og interessant for meg, selv om det ikke når opp til Fillmore live. Mye fint spill her. Litt av en tidsreise. Lyden er ikke optimal, men slett ikke verst.

    Debatt bl.a. på Hoffman music forum - best LPs 2018 - har gjort meg nysgjerrig på hva som foregår, så jeg lytter til ting som foreslås - bl.a. Hookworms, Lo moon, Beautify Junkyards, Nils Frahm, Laurie Anderson og Kronos. Det viser at det skjer en god del. Selv om det stort sett ikke treffer godt nok til at jeg vurderer vinylkjøp. Noe er uventet, f eks The go team: Mayday - dårlig lyd men morsomt (dessverre virker dette som en vanlig kombi - du kan få god lyd eller spennende "mass market" musikk men sjelden begge deler).

    Eirik skriver at Jefferson Airplane Volunteers låter svært bra på 2 x 45 rpm LP mofi utgave. Det overrasker meg ikke. Det er noe med å kjøpe det beste og "be done with it", og Volunteers er en av min absolutte favoritter gjennom tidene. Jeg har gjort dette med Doors-katalogen og burde nok gjøre med J A også. Men her har jeg allerede ganske gode ting. Jeg har en Speakers corner utgave av Volunteers som låter bra, men antakelig mer dempet og uklar enn Mofi-en ut fra bedømmelser jeg leser. På den annen side, hvor mye skal man betale, jeg har to utgaver av denne LP-en fra før. Jeg har en original mono utgave av Surrealistic pillow, som låter mye bedre enn andre utgaver jeg har hørt.

    Det er mye "gratis moro" fra Youtube (og jeg har også glede av Tidal, for å lytte til ny musikk). Du kan betale kr 600 for beste lyd for Wooden ships (på Volunteers) men du kan også sjekke ut hva som ligger på youtube live - mange flotte Jefferson Airplane konserter - og andre artister - bl a en strålende versjon av Wooden ships av Steven Stills, til kr 0. Sjekk denne: https://www.youtube.com/watch?v=OsJplnsRrp0
     
    Sist redigert:

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Zen funk er sikkert bra - hva er viktig å lytte på?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Zen funk er sikkert bra - hva er viktig å lytte på?
    NB Ronin kalles zen funk. Har alle hans album, men foretrekker hans elektriske besetning.
    Synes faktisk hans debut album Randori er best, selv om alle oppfølgere er varianter over samme lest (modul x)
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Lenge siden siste vinoppdatering. Kveldens vin til Stangekylling er en helt vidunderlig pinot fra Rheinhessen i Tyskland. Hadde den vært fra burgund hadde den nok kosta like mye som Jefferson Airplanes Volunteers på MoFi... :eek:



    !
    IMG_0550.JPG
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Eirik skriver at Jefferson Airplane Volunteers låter svært bra på 2 x 45 rpm LP mofi utgave. Det overrasker meg ikke. Det er noe med å kjøpe det beste og "be done with it", og Volunteers er en av min absolutte favoritter gjennom tidene. Jeg har gjort dette med Doors-katalogen og burde nok gjøre med J A også. Men her har jeg allerede ganske gode ting. Jeg har en Speakers corner utgave av Volunteers som låter bra, men antakelig mer dempet og uklar enn Mofi-en ut fra bedømmelser jeg leser. På den annen side, hvor mye skal man betale, jeg har to utgaver av denne LP-en fra før. Jeg har en original mono utgave av Surrealistic pillow, som låter mye bedre enn andre utgaver jeg har hørt.
    Jeg har stor glede av MoFi sine utgaver. Jeg har dessverre ikke Volunteers i annen versjon, men synes det låter veldig bra. MoFi er dyre, men på den annen side løfter de anlegget på en slik måte at jeg synes det er verdt det!.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Enda en tysk pinot. Ikke like elegant som Landgraf, men bare halve prisen. God nippevin på en lørdagskveld. :)

    IMG_0551.JPG
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg hørt gjennom det meste av Bartsch: Continuum. Det er kanskje ikke beste zen funk han er gjort, men vel, den nyeste, oppdatert på en måte, og jeg liker det stort sett. Anbefales, til en god pinot noir for eksempel. Rent og klart. Jeg savner ofte trøkk og melodi fra ECM-utgivelser, det blir litt fjernt kjølig og abstrakt, men vel, denne får meg til å tenke, kanskje jeg kjøper noen flere. Man kan ikke få i alle poser og sekker og rock med dårlig lyd blir jeg sliten av. Dette er iallfall et prima produkt både design- og lydmessig. Vi satte pickupen på plata og trodde noe var feil - så stille var det, før musikken satte igang.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    En riesling grand cru fra Alsace. Bra årgang, men har opplevd større konsentrasjon på Grand Cru-nivå fra andre produsenter. Men deilig drikke. :)

    IMG_0553.JPG
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå har jeg hørt gjennom det meste av Bartsch: Continuum. Det er kanskje ikke beste zen funk han er gjort, men vel, den nyeste, oppdatert på en måte, og jeg liker det stort sett. Anbefales, til en god pinot noir for eksempel. Rent og klart. Jeg savner ofte trøkk og melodi fra ECM-utgivelser, det blir litt fjernt kjølig og abstrakt, men vel, denne får meg til å tenke, kanskje jeg kjøper noen flere. Man kan ikke få i alle poser og sekker og rock med dårlig lyd blir jeg sliten av. Dette er iallfall et prima produkt både design- og lydmessig. Vi satte pickupen på plata og trodde noe var feil - så stille var det, før musikken satte igang.
    Jeg mener at Mobile akustisk besetning ikke er Zen Funk, kun Ronin elektrisk besetning, men det er uansett flisespikkeri.
    Det viktigste er at du har sansen for NB :)
    Her er Llyria Modul 47 Red version på Spotify som et eksempel:
    https://open.spotify.com/track/0g3UDUpnhFkI8mcyGdVtNn?si=nGy6bVgBQDCIDkNZJuNiJw
    Timing og samspill i verdensklasse, spesielt rytmeendringene.
    Og så musikken, da....
    Du kan få dette ECM albumet som 24/96 download.
     
    Sist redigert:

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Enig med deg Distinctive - Bartsch Ronin: Llyria er en fin plate, vel verd et vinylkjøp. Jeg vil vel si at musikken beveger seg i samme retning på Continuum, selv om det er akustisk besetning. Små melodistykker som varieres. "Struktur" er stikkord, men også åpenhet og improvisasjon. Disse Bartsch-skivene har fått meg til å se etter andre ting på ECM (dvs nyere ting - de gamle med Garbarek, Jarrett osv har jeg). Forslag mottas med takk.
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Uff vinylkriblinga har starta igjen, var dum nok til å høre litt Led Zeppelin: How the west was won, på Tidal. Gitarsoloen på Stairway er fabelaktig. Mye bra her selv om noe er langtekkelig. Fin lyd på vinylen sies det. Dette lover ikke godt for lommeboka. 849 på Big dipper for 4xLP. Heldigvis har de stengt nå.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Uff vinylkriblinga har starta igjen, var dum nok til å høre litt Led Zeppelin: How the west was won, på Tidal. Gitarsoloen på Stairway er fabelaktig. Mye bra her selv om noe er langtekkelig. Fin lyd på vinylen sies det. Dette lover ikke godt for lommeboka. 849 på Big dipper for 4xLP. Heldigvis har de stengt nå.
    Hehe, det er bare å gi etter, Øystein... :) Åpner igjen på mandag!

    Jeg kjøpte nyutgivelsen av Fairytales med Radka i går. Lydmessig er det veldig bra, men jeg er litt skeptisk til pressinga. Mye unødig knitring her og der. Hadde forventet lytefri vinyl av denne plata. De skriver 180g audiophile pressing på coveret, men vinylen ligger ikke i antistatisk innerpose. Bare rett i papirkartong. Ikke i nærheten av å gi audiofil feeling som f eks mobile fidelity. Kjøpte nylig Cranberries første plate på vinyl fra et plateselskap som heter Analog Spark, og de legger seg virkelig i selene for å lage et godt produkt. Spesielt dyr var plata heller ikke, 25 dollar pluss frakt. Helt ok pris for audiofil plate.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Lenge siden vinoppdatering. I kveld en Wittmann Niersteiner Riesling trocken 2015 Bra vin! For syrefriker. :)

    IMG_0557.JPG
     

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Etter den søte kløe ...

    Jeg kjøpte Led Zeppelin: How the west was won i dag.

    Led Zeppelin How the west 20180416_183251.jpg



    LP nr 4 er ikke sentrert (pickup vandrer ca 2 mm fram og tilbake, pr omdreining). LP nr 1 er litt feil den også, men mindre. Det er litt rart, da, at en storutgivelse fra verdens storselgende rockeband Led Zep ikke klarer å holde konsistent kvalitet. Hva gjør jeg? Bytte den? Dette er visstnok en vanlig feil, ved denne pressingen.

    Toneff Fairytale LP label 20180416_183236.jpg


    Remastret Fairytale - kommer det seg, etter litt vask eller mer spilling? Jeg har en tidlig utgave - trolig original (ODIN LP03), dessverre med litt hakk og knitring, men bortsett fra det har jeg alltid tenkt at lyden er fin på denne klassikeren. Jeg satte den på nå, og var ikke lenger så sikker. Joda, pianoet er fint, men stemmen er for ullen! Kanskje en remastering kan hjelpe. Selv om originalene, i min erfaring, holder skansen ganske bra, hender det at remastere selv av gode og forholdsvis nye orginalopptak faktisk blir vesentlig bedre (f eks Shelby Lynne: Just a little lovin).
     
    Sist redigert:

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Remastret Fairytale - kommer det seg, etter litt vask eller mer spilling? Jeg har en tidlig utgave - trolig original (ODIN LP03), dessverre med litt hakk og knitring, men bortsett fra det har jeg alltid tenkt at lyden er fin på denne klassikeren. Jeg satte den på nå, og var ikke lenger så sikker. Joda, pianoet er fint, men stemmen er for ullen! Kanskje en remastering kan hjelpe. Selv om originalene, i min erfaring, holder skansen ganske bra, hender det at remastere selv av gode og forholdsvis nye orginalopptak faktisk blir vesentlig bedre (f eks Shelby Lynne: Just a little lovin).
    Har ikke fått tid til å vaske plater ennå, men har vært i kontakt med Big Dipper som sier at det er et problem med pressinga og at det må komme et nytt opplag. Får byttet plata eller får tilgodelapp. Skal dog prøve vask først.
     

    Vinsnobben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    440
    Sted
    Oslo
    Record Store Day i dag.

    Så jeg var tidlig oppe for å sikre meg disse godbitene på The Garden. En spesialutgave av nye Performance series plata til Neil Young Roxy Tonight's the night og Fillmore West-konserten fra 1969 med Grateful Dead.

    Fikk også en Record Store Day tote bag fra Fred Perry med en flyer som gir meg 10 % rabatt på Fred Perry klær. WTF! Hvem trenger tennisklær?

    IMG_0558.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn