Vinsnobben
Hi-Fi entusiast
Og på spilleren: Susanne Sundfør Ten Love Songs
Artige betraktninger her, Baluba. I Europa finnes det mye lokal vin av ganske god kvalitet som selges på denne måten. Det er også autensitet ved at det er slik lokalbefolkningen forholder seg til vin.Jeg gikk innimellom på et Blitz-hus i Roma sentrum for å spise en billig lunch og drikke ei flaske tørr hvitvin i varmen den tiden vi hadde bolig der. Der solgte de lokale no label-viner de kjøpte fra lokale farmer i Lazio. Med tanke på at ei helflaske kostet £ 5 og det var en finfin tørstedrikk, så jeg vil tro at det finnes mange virkelig gode produsenter rundt omkring i Lazio hvis det betales litt mer. Det ble mest rødt på meg når jeg punget ut litt euro for drikken, noe jeg kanskje angrer litt på i dag. Burde utforske det hvite element litt bedre.
Jepp. Og som sagt, 2015 er en super årgang. Det var det dere så på Dagsrevyen de stormet inn på polet for på sist torsdag.Det er god vin.
Ja, jeg vet det... Står på liste over plater som skal kjøpes. Litt it vil om jeg skal gå for brukt eller kjøpe nyopptrykt...Jamen, hvis du mangler "Selling England by the pound", så fort, fort, ud og købe,
det er den bedste af alle deres udgivelser.
Det høres ut som en hyggelig aften! Vinyl hjemme kan jo være så mangt...Vinsmaking med Ingvild Tennfjord - vinskribent i Bergens Tidende. Fantastisk bra. Et fyrverkeri av en dame. Vinyl ble det først når vi kom hjem
Har en del Dylan fra før, men mye dårlige pressinger. Den High 61 Revisited jeg har, er sannsynligvis et opptrykk fra midten på 70-tallet, og den mangler rett og slett god dynamikk. Like a rolling stone mister snerten slik jeg har hørt den andre steder. Så må nok fylle på med MoFi-utgavene til tross for at de er dyre. Men til gjengjeld gir de flere ganger mer glede enn de gamle utgavene jeg har fra før av.Har mye Dylan fra Mobile Fidelity, men ikke akkurat den. Enig i at lyden er super.
Vis vedlegget 480029
Det kan vi sikkert få til.Vi kan jo ta en kveld og teste dem mot hverandre.
Knall skive! Den som kunne fått oppleve Duane & Co. live.
Har hatt den på CD lenge, men denne skiva ga meg virkelig bakoversveis.Knall skive! Den som kunne fått oppleve Duane & Co. live.
Kjøpt på Mortensrud.Fruen har satt sport i å hitta viner med lite tanniner/garvesyre så denna skal testas. Får jag den på vårt lokale pol?
Et annet tips for å få fram det beste i disse vinene er å servere dem lett avkjølt, ca 15 grader. Da får man fram friskheten i vinen også.Fruen har satt sport i å hitta viner med lite tanniner/garvesyre så denna skal testas. Får jag den på vårt lokale pol?
Ja, Naturel er en bra vin!Le Naturel (Navarra, Spania) er et hyggelig bekjentskap til overkommelig pris. Serveres litt kjølig, og luftet (gjerne på karaffel). Fortrefflig til marokkansk vegetarmiddag hos oss i dag. Fin til vinyl også.
Interessant hvordan komponenter kan endre seg etterhvert som de blir husvarme - litt på linje med vin.
For en uke siden tenkte jeg at de nye diskant-driverne er alt for harde og avslørende, dette blir sært, bare 30 prosent av platene mine låter bra! Dette var etter omtrent 30 timer spilletid (break-in). Nå er det mer mot 60-70 prosent, (dvs "vanlige" plater, ikke bare audiofile plater, låter bedre enn før). Subjektivt inntrykk er at driverne har blitt åpnere og mykere. Jeg kan spille på litt høyere nivå uten å høre problemer. Dette er etter 30-40 timer. Det sies at pro-sound drivere kan bruke hundre eller mer timer før de har spilt seg inn. Jeg har et par hodetelefoner som brukte 3-400 timer på å bli innspilt. Det er vel litt av moroa med vår hobby. "Zen in the machine".
De nye driverne er satt inn uten justering av delefilter, og det er jo "nei" ut fra boka. Men de annonseres som drop-in-replacements fordi de er såpass robuste mht delefilter. Dette stemmer med mitt inntrykk. Jeg "bør" høre feil, ut fra at delefilteret ikke er helt optimalisert, men det er ikke lett å høre!
Så resultatet er at en hel rad album låter bedre enn jeg har hørt dem før - Shelby Lynne Just a little loving, Al Stewart Year of the cat, Time passages, Stones Exile, og mange andre. Gode innspillinger og ganske gode får stort sett grønt lys. Steppenwolf 2 for eksempel - altså helt vanlige ikke "audiofile" album som jeg er heldig nok til å ha fått tak i i orginalversjon. Samla Mammas Manna: Måltid. Andre låter litt dårligere enn jeg har hørt dem før, et skuffende eksempel er Doors: Strange days, som jeg har i en del vinylutgaver (inkl DCC) og som jeg har sjekket også i forhold til Tidal / digital versjon. Såvidt jeg kan bedømme er opptaket - sjekk My eyes have seen you - preget av at innspillingen er litt for "hot". Altså, når bandet kjører på, fullt trøkk, låter det ikke helt bra, det er for mye forvrengning. Det er samme sak på tvers av vinyl og digital. Det har ingenting med de nye driverne å gjøre, bortsett fra at de avslører dette litt mer enn før.