Vintage bilde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • helgew

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2010
    Innlegg
    19
    Antall liker
    8
    Sted
    Trondheim
    geirendre Kosmetisk er den strøken. Platespilleren gikk ikke da jeg fant den men det var ikke verre enn litt tlc for å få den på gli igjen. Jeg har ikke byttet noe som helst på den, til og med stift var i orden. Det verste med el avfallet er jo at det er ingenting av det som blir gjennbrukt, det hele går inn i en kvern som knuser det til pinneved så det skal bli lettere å få ut edelmetaller osv. Det gjør vondt bare å tenke på det.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    DDR-hifi!
    Bilden är från den tyska TV-serien ”Weissensee”, som handlar om livet i DDR under 1980-talet.
    En av rollfigurerna är Falk Kupfer och det är han som har denna hifianläggning i sitt vardagsrum.
    Det är en ”3930”-kombination, kassettdäck, tuner och förstärkare.
    I min samling har jag förstärkaren och tunern men inte kassettdäcket.

    8B56EE30-18CA-47D6-AEEE-26DF1F6D17BB.jpeg
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Har koblet opp 1 Sony STR-4800, Micro Seiki MB-10 og Electrocompaniet Cube høyttalere. Dette spiller i andre enden av stua i forhold til de 2 ordinære oppsettene. Dette er ikke permant, Sonyen står vanligvis i Skrivarstua mi.
    5C65DF25-D326-4829-8C45-3F5829CAB6C1.jpg
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Not the most exiting...
    Men vintage!
    I går kväll hade jag lite "ledig" tid och tog fram en gammal Luxor "transistorradio" som stått på min hylla ett tag.
    Det är modell 9151, från 1980-talet. Den är inte tillverkad på fabriken i Motala. Den är tillverkad i Polen.

    Jag köpte denna på "loppis" och tog ur stereodekodern, eftersom en bekant till mig ville ha en dekoder till en äldre monotuner.

    I går kväll passade jag på att ta "effektstegsdelen" med kretsen TDA 810, fast här heter den A210 och är säkert tillverkad i Polen. Kondensatorerna är från ELWA, och tillverkade i Polen.
    TDA 810 är ju inte en ny och modern krets och uteffekten är några få watt. Men den fungerar som hörtelefonförstärkare och återgivningen är inget annat än "äkta" vintage. Enligt databladet är det en klass-B-krets, med låg distortion. Den harmoniska anges till 0,3%.
    Matningsspänningen är 9 volt, men kan höjas till max 20 volt, men då måste jag skifta elektrolyterna. De är specificerade för 10 volt!

    000004449846.jpg


    IMG_1649.jpg


    TDA 810 1.jpg
     
    Sist redigert:

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Damals in der DDR...



    En bild från Sportforum/Kongreszentrum/Hotel i Hohenschönhausen, Berlin-Ost.
    20 stk Effektförstärkare MEG (Musikelectronik Geithain) V 941. Jag har 1 stk i min samling...
    Här bodde och tränade de östtyska elitidrottsmännen/kvinnorna under 1980-talet.

    Modern ruins 1.jpg




    Så här ser det ut nu:

    39299438792_4810ba86db_b.jpg


    Sporthotel Hohenschönhausen Abandoned Berlin-3225.jpg



    https://www.berliner-kurier.de/berl...enhausen-das-spukhotel-der-sportstars-1168588



    Vedlagt bild visar byggnaden från "förr i tiden".
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6
    Våknet en morgen av at min Sentec PA77 prøvde å få fyr på høytaleren.
    Kortslutning i utgangstransistor og maks likespenning rett ut på høytaleren.
    :(
    Hur gick det med högtalaren?
    Not so good ...
    Spolen i basselementet (tror det var et KEF B110?) smeltet fullstendig.
    :(
    "Problemet" med Semicon/Sentec PA 77 är att den inte har skyddskrets på högtalarutgången och vid genomslag (kortslutning) i en av (eller båda) effekttransistorerna får man likspänning ut genom högtalarkabeln. Detta kan förebyggas genom att montera elektrolytkondensatorer på högtalarutgången; förslagsvis 4700 uF 70 V; men då blir ju förstärkaren inte dc-kopplad. Jag tvivlar på att man hör någon försämring. PA 77 är inte high end direkt...

    Ikke 'high-end' --- der er nok mange uenige du.
    PA77 har riktignok ikke mer enn 30W per kanal så noe ekstremt kraftig forsterker er det ikke. Dog skal sies at den leverer de 30 W ved 0,01% forvregning... Men en frekvensgang på 15(mener jeg det er) - 110000 HZ med +0/-0,5dB er vel 'high-end' det holder.
    Svakheten med PA77 er, som du dessverre har opplevd, at den er DC-koblet hele veien. Det er kun en kondensator per kanal i hele signalveien og ingen sikringsfunksjon som beskytter høyttalerne ved feil i forsterkeren. Til gjengjeld er heller ikke forsterkeren beskyttet mot feil ved høyttaleren eller oppkoblingen.
    SE77 matcher PA77 veldig godt, med samme ekstremt flate frekvensgang. Den er målt til 15(tror jeg det er) - 80000 HZ med +0/-0,5dB gjennom RIAA-trinnet. Dette er en frekvensgang så flat at det er ytterst få forsterkere som matcher det.
    Jeg har selv lest (og har kopi av oppslaget) fra en 'hifi-bibel' fra det glade 70-tall så dette er ikke tall jeg finner på. Nederste frekvens er jeg litt usikker på, husker ikke helt om det var 12 eller 15 HZ det ble oppgitt men øverste er jeg sikker på.
    Har selv et SE/PA77-sett som jeg bygde fra nakent print (ingen merket komponentplassering) på yrkesskolen i 1978. Den spiller strøkent den dag i dag, aldri vært åpnet igjen etter bygging. Mesteparten av tiden dratt 2 par høyttalere (seriekoblet pga impedansen, den kan ikke ha under 8 ohm) og til tider spilt i forvregningsland. Ikke med mine fingre på kontrollene riktignok, men likevel... Glimlampa som sitter som forvregnings-indikator lyser opp ved 0,1% forvregning.
    Lite egensus i forsterkeren generelt, dessverre litt mer via RIAA-trinnet men absolutt ikke noe problem.
    Den største ankepunktet mitt mot forsterkeren er at den mangler avkobling av strømpulsen ved av/på, en må derfor være veldig nøye med at PA77 er den siste enheten i hele anlegget som slås på - og den første som slås av. Hvis ikke smeller det stygt og i beste fall har man blåst av støvet på bassmembranene. I værste fall...

    Jeg løste dette og det faktum at den har for få innganger ved å koble den opp med en timer/fjernkontroll/styringsenhet fra NEC og bruker denne som av/på for hele anlegget samlet. Det gir meg også 2 innganger til.
     

    John Tony

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2019
    Innlegg
    24
    Antall liker
    6

    Artig å se bilde av hele 77-serien samlet. Etter jeg hadde bygd og begynt spille med min SE og PA tilbake i 1978 drømte jeg om å få satt opp et slikt system med tuneren (selv om jeg ble fortalt den ikke var av de beste ikke mine ord altså, kjenner ikke til den selv), forforsterkeren, ambiophoni-/quadrophoni-enheten (noe ekte 4-kanal var det vel ikke snakk om) og to sluttrinn av 50W utgaven.

    Tror jeg til tider så like drømmende ut som jenta på bildet... 😁😁😁
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Dagens inköp för 150 kr, på Second Hand:

    Ett par Tjeckslovakisk/svenska högtalare från 80-talet!

    I de här sitter det element från Tesla. Elementen ser förtroendeingivande ut och Tesla har ju gott rykte. Se bilderna!

    I Tjeckoslovakien hette högtalaren ARS 1038 (manual finns på Hifiengine); i Sverige fick den heta RS 38. De är tjeckisk/svenska på så sätt att "VF-Audio Hifi-Akustik" (som importerade Tesla till Sverige), bara importerade högtalarelementen och satte dem i en egen konstruerad låda och konstruerade ett eget filter, som tyvärr är mycket simplare än originalfiltret från Tesla (som finns sist bland bilderna nedan). Detta vet jag med säkerhet, eftersom jag personligen känner ägaren till "VF-Audio Hifi-Akustik".

    Återgivningen är ok, inte mer, men jag gissar att elementens potential kommer bättre till sin rätt med Teslas originalfilter.

    Detta är mitt andra högtalarpar från Tesla. Sedan tidigare har jag ett par "Tesla ARS 9206-10".

    IMG_2108.jpg
    IMG_2109.jpg
    IMG_2110.jpg
    IMG_2111.jpg
    IMG_2112.jpg
    Tesla ARS 1038.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Not so good ...
    Spolen i basselementet (tror det var et KEF B110?) smeltet fullstendig.
    :(
    "Problemet" med Semicon/Sentec PA 77 är att den inte har skyddskrets på högtalarutgången och vid genomslag (kortslutning) i en av (eller båda) effekttransistorerna får man likspänning ut genom högtalarkabeln. Detta kan förebyggas genom att montera elektrolytkondensatorer på högtalarutgången; förslagsvis 4700 uF 70 V; men då blir ju förstärkaren inte dc-kopplad. Jag tvivlar på att man hör någon försämring. PA 77 är inte high end direkt...

    Ikke 'high-end' --- der er nok mange uenige du.
    PA77 har riktignok ikke mer enn 30W per kanal så noe ekstremt kraftig forsterker er det ikke. Dog skal sies at den leverer de 30 W ved 0,01% forvregning... Men en frekvensgang på 15(mener jeg det er) - 110000 HZ med +0/-0,5dB er vel 'high-end' det holder.
    Svakheten med PA77 er, som du dessverre har opplevd, at den er DC-koblet hele veien. Det er kun en kondensator per kanal i hele signalveien og ingen sikringsfunksjon som beskytter høyttalerne ved feil i forsterkeren. Til gjengjeld er heller ikke forsterkeren beskyttet mot feil ved høyttaleren eller oppkoblingen.
    SE77 matcher PA77 veldig godt, med samme ekstremt flate frekvensgang. Den er målt til 15(tror jeg det er) - 80000 HZ med +0/-0,5dB gjennom RIAA-trinnet. Dette er en frekvensgang så flat at det er ytterst få forsterkere som matcher det.
    Jeg har selv lest (og har kopi av oppslaget) fra en 'hifi-bibel' fra det glade 70-tall så dette er ikke tall jeg finner på. Nederste frekvens er jeg litt usikker på, husker ikke helt om det var 12 eller 15 HZ det ble oppgitt men øverste er jeg sikker på.
    Har selv et SE/PA77-sett som jeg bygde fra nakent print (ingen merket komponentplassering) på yrkesskolen i 1978. Den spiller strøkent den dag i dag, aldri vært åpnet igjen etter bygging. Mesteparten av tiden dratt 2 par høyttalere (seriekoblet pga impedansen, den kan ikke ha under 8 ohm) og til tider spilt i forvregningsland. Ikke med mine fingre på kontrollene riktignok, men likevel... Glimlampa som sitter som forvregnings-indikator lyser opp ved 0,1% forvregning.
    Lite egensus i forsterkeren generelt, dessverre litt mer via RIAA-trinnet men absolutt ikke noe problem.
    Den største ankepunktet mitt mot forsterkeren er at den mangler avkobling av strømpulsen ved av/på, en må derfor være veldig nøye med at PA77 er den siste enheten i hele anlegget som slås på - og den første som slås av. Hvis ikke smeller det stygt og i beste fall har man blåst av støvet på bassmembranene. I værste fall...

    Jeg løste dette og det faktum at den har for få innganger ved å koble den opp med en timer/fjernkontroll/styringsenhet fra NEC og bruker denne som av/på for hele anlegget samlet. Det gir meg også 2 innganger til.
    Fram til den famøse brannen som gjorde et kraftig innhugg i studielånet hadde jeg mye glede av Sentecen.
    Originalt basselement fra Rogers, kostet litt.
    Men at den var high-noen-ting-som-helst er jeg langt fra sikker på.
    Jeg reparerte den for å se om jeg kunne, og ga den etterpå bort til en vennine.
    Den fikk aldri mer spille på Rogersene ....
     

    underminus

    Fersking
    Ble medlem
    07.07.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    8
    Min lille samling

    Hei folkens! Jeg har lyst å vise frem mine gamle radioer: Radionette Symfoni 3D, Radionette Duett Hi-Fi, Tandberg Sølvsuper 9-50, og Radionette Kurér Auto FM.
     

    Vedlegg

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.362
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    0
    Vintage?
    Harman Kardon HK AVR 2000 från år 2001. Billig; 500 kr betalade jag.
    Man kan koppla ur digital sound processing och köra den i analog 2 kanals stereo.
    Då låter det bra, tycker jag.
    Tonkontrollerna och balanskontrollen är av traditionell typ.
    Men den är ju "värdelös" i Norge - den har analog radiotuner; inte DAB.:cool:

    11376C7E-DC4E-4021-A23A-6E76F8F30AD4.jpg
     
    Sist redigert:

    T68

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.07.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Ett litet projekt jag jobbar på. En Centrum 424 förstärkare (med Eltra-innandöme) med ett par MP-högtalare. Låter redan nu riktigt snyggt. Men förstärkaren behöver lite service (problem med sprak på vänster kanal).


    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
     

    T68

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.07.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    51
    Senaste tillskottet i maskinparken: en JVC VR-5535 som efter byte av några transistorer och kondensatorer spelar riktigt fint!


    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Kunne ha dratt tilbake i tiden, tatt med to stykker Technics sl 1200 til DJ-en og fått de to Garrard 301 i stedet?
    Skulle bare hatt en tidsmaskin!!!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.470
    Antall liker
    7.391
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kom over disse for noen uker siden, har aldri sett de til salgs helt komplette tidligere...... så jeg måtte bare ha de. Husker jo godt den mer firkantede versjonen som het Disco47 med samme elementer og har hatt flere sett med DD tower, men aldri denne. Spiller man "riktig" musikk så spiller de faktisk slettes ikke gæli, de er lettdrevne så det holder, det foregår ikke mye i de dypeste oktaver, men er ganske voldsomme fra ca 40 hz og oppover.

    TTACH=CONFIG]575209[/ATTACH]
    Disco Tower2.jpg
    Disco Tower1.jpg
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn