Sport, sykkel og trening Vintersport!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.924
    Sted
    Holmestrand
    Heldigvis finnes det andre helter i skisporten
    Dagen kvinnestafett i skiskyting, siste etappe, siste runde, ledende og til slutt vinnende Frankrike, tar igjen Ukraina og når det skjer skal den som blir tatt igjen tas ut. Frankrikeinnen bremser opp og går bak Ukraina til de kommer på oppløpet til mål. Ukraina fortsetter og den franske skiskytterinnen går til mål.
    Vakkert og kanskje et bud om fremtiden…
    Sportswomanship!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.252
    Torget vurderinger
    1
    Litt interessant dette med sportsmanship. I andre vinteridretter enn langrenn og hopp så er det gjerne samarbeid, man trener i sammen, utveksler løyperapporter og andre erfaringer, diskuterer utstyr, i langrenn og hopp virker det som det viktigste er hemmelighold, drittslenging, person karakteristikker etc. Mitt inntrykk er at det smiles for lite og sippes for mye i nordiske grener.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.602
    Torget vurderinger
    4
    Det norske laget har selvsagt null troverdighet og bør kansellere resten av sesongen.

Alternativt kan de delta, men i sin nye straffehoppdress.

Det er selvsagt mulig at FellesKjøpet vil nedlegge veto...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hele greia med at man syr nye dresser for hver konkurranse og alle lag har egen skredder er jo helt absurd. Vet dog ikke om det er mulig å gjøre noe med dette da det er så innarbeidet, men det skulle tatt seg ut som aller idretter drev på slik. Kast ut skredderne og kjør med standardisert konkurranse tøy for alle nasjoner.

Forkastelig med juks men man kan jo se til langrenn og skiskyting. Det er det forbudt med fluor i smøring, alle vet det, men likevel skal alle ski par testes før konkurranse - hvorfor, fordi det jukses her og om man ikke holdes i øra.

Og du jukser vel du og som f.eks kjøre for fort i ny og ne og da bryter du og en regel, mao jukser :)

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.924
    Sted
    Holmestrand
    Det norske laget har selvsagt null troverdighet og bør kansellere resten av sesongen.

Alternativt kan de delta, men i sin nye straffehoppdress.

Det er selvsagt mulig at FellesKjøpet vil nedlegge veto...
    Tror de kan bli hovedsponsor for hopp til en særdeles gunstig pris i dag …

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.529
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    …men det skulle tatt seg ut som aller idretter drev på slik.
    Det finnes vel ikke en eneste idrett/sport (der det er et regelverk) hvor ikke reglene tøyes til det ytterste - og litt over det ytterste en del ganger.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.924
    Sted
    Holmestrand
    Det finnes vel ikke en eneste idrett/sport (der det er et regelverk) hvor ikke reglene tøyes til det ytterste - og litt over det ytterste en del ganger.
    Derfor så burde regelverket lages slik at man unngår gråsonene.
    Si at dressene må være ettersittende.
    Punktum.
    Det er hopperen som skal hoppe langt. Ikke aerodynamiske tilpasninger ved hjelp av dressen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.529
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jepp, for hoppsporten kunne helt ettersittende dress i stretchmateriale løst alle gråsoner.
    Type kondomdress, tilsvarende alpintdress.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.197
    NAMMO. Det riktige var vell at hopperne ikke gikk med logoen gitt hva mant fant på våpen i Gaza. Nå ble det sånn likevell.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.252
    Torget vurderinger
    1
    Ja vi har vel sett det før, simulerer at man er paddeflat, finner de som skal ofres og kjører på derfra. Og beskytter utøverne, de som ikke kjenner forskjell på en original og en stivere dress i 90-100 km/t. Men for all del, det kan jo være tilfelle det...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så lenge lagene får holde på å sy sine egne vinger så vil dette bare forsette. I følge NRK's ekspert kommentator har man drevet å strukket disse grensen i alle lag i alle år, men det er kanskje mest ille å modifisere en dress som er sjekket og godkjent slik Norge har gjort. Var ikke det vi trengte nå når vi akkurat har kommet på bena igjen.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det som var rart i VM i Trondheim var at når vi fikk Fluor vær så bestemte man at man ikke skulle sjekke skiene før start, noe man ellers har gjort hele sesongen....
    Plutselig skulle man altså stole på at alle nasjoner fulgte boka...eller var det plutselig greit med Fluor ?

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.670
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Hårda ord mot Norge.

• Sven Hannawald tror ikke på at Lindvik og Forfang ikke visste om dressmanipuleringen.
    • Han mener Norge bør utestenges fra verdenscupen resten av sesongen.
    • Norges sportssjef innrømmet juks, og hovedtrener Brevik er suspendert.
    • Hannawald krever at alle norske medaljer fratas.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.252
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok slik nå at det er ganske mange uti sportsverden som «koser» seg litt, selveste idrettmoralens høyborg er tatt i juks, de som alltid har skreket høyest når andre har jukset, tipper også finnene smiler litt i skjegget...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.982
    Den ene gangen de juksa..... . Vel.

Jeg bryr meg fælt lite om spårt, men koser meg litt når vi faller ned av den høye hvite hest og det viser seg at den faktisk ikke er hvit når regnet kommer.

Ellers har jeg alltid ment at spårtsjournalister/eksperter ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffa. Det viser seg stadig vekk.

Også her;

"NRKs ekspert Johan Remen Evensen tror ikke diskvalifikasjonen handler om en chip i dressene.

– Det tror jeg ikke. Du får godkjent en hoppdress som er ferdig sydd, og så har den blitt demontert, og det har gjort at de andre landene blir suspekte, men det gjør nok de også."

QED !

Ble anklaget for juks etter snikfilming: – Dette er som doping

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.916

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.602
    Torget vurderinger
    4
    Kult se Henrik stiller opp i hjembakken, Marikollen.
    Alltid stort for kidsa å se de store gutta kjøre i de små lokale bakkene som betyr så mye for rekruttering, trening og skiglede.

Gud vet hvor mange turer jeg har hatt ned bakken, som ganske riktig hadde mye mer terreng og var mye smalere den gang.
    Husker fortsatt første gang jeg kjørte der. Det var klubbmesterskap i storslalom, det var den største bakken jeg noen gang hadde sett, jeg var 7, fersk på alpinski og tryna sikkert 5 ganger på vei ned, men ga meg ikke selv om jeg endte sikker halvminuttet etter nestsistemann. Noen hundre treningskvelder senere vant jeg klubbmesterskapet i samme bakken.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.635
    Sted
    Liten by
    Noen gode poenger:

«Hadde man gått over til kun fristil, kunne man ha utjevnet forskjellene på smurningssiden ved å kunne dele ut ferdigpreparerte og like ski til alle deltagere», sier Fredrik Aukland.

«Rent personlig ville jeg tatt bort lagsprint, men jeg vet det ikke er realistisk. Så det må bli stafettene», sa Fredrik Aukland.

«Lagsprintene må vi ha. Det er de som er mest sett internasjonalt. Og intervallstartene kan vi ikke fjerne. Det er norsk kultur», sa Torgeir Bjørn – og smilte.
    Der er jeg uenig. Intervallstart er møkkkjedelig!

«Det er ikke formatene som er problemet. Som eksempel følger jeg med på Formel 1 og vet alt om Lewis Hamilton, hva han spiser, hva han kjører, hvem han dater, hvor mye han tjener og hva slags politiske saker han støtter.

I langrenn kan jeg litt om Klæbo, fordi jeg leser norske medier. Men jeg vet nesten ingenting om Sundling eller Andersson, fordi de ikke har lyst til å være stjerner. Det er feil og må endres.
    Én Northug er ikke nok.»

«Ta ut 50 km fra programmet og gjør det til et eget VM, som holdes fast i Holmenkollen med det gale publikummet som er der.»

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Tja, under VM møtte jeg folk med offisielle VM drakter fra Thailand. Muligens er thai-ski en bekreftelse på at Ski-VM har større relevans enn vi tror?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.252
    Torget vurderinger
    1
    Tja, under VM møtte jeg folk med offisielle VM drakter fra Thailand. Muligens er thai-ski en bekreftelse på at Ski-VM har større relevans enn vi tror?
    Ja kanskje hvis man er skikkelig heldig en gang i fremtiden at man da møter en nordmann med en offisiell VM drakt i et fotball VM? Det hadde vært like rart. :cool:

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.252
    Torget vurderinger
    1
    Og intervallstartene kan vi ikke fjerne. Det er norsk kultur», sa Torgeir Bjørn – og smilte.
    Man diskuterer vel dette etter hvert eneste VM. Og det som Bjørn sier der sier det meste. Jeg tror ikke det er så viktig for entusiastene i Norge og Sverige at det er slik, det er ingenting som er så viktig for nasjonalfølelsen som langrenn og hopp og da er det viktig å vinne, å slå svenskene er godt nok, man er ikke så opptatt av «de andre» bortsett fra russerne da, de er vi livredde, men vi kan ikke ha med dem av flere grunner, dessuten så jukser de sikkert. Så jeg tror at den skikkelig ihuga entusiasten egentlig vil ha det slik det er ellers så hadde man ikke møtt opp i tusentalls i regnvær for å se på.

Man ser på spalteplassen i media, det tyter ut langrenn og hopp over alt, også her inne blir folk ivrige, norges største idrettsutøver gjennom tidene tok to gull til i helga, ingen skriver om han, heller ikke da han vant OL gull, for ikke å snakke om Rooth sin prestasjon, skifolket kan bare drømme om noe slikt men det gjør ingenting, vi er født med denne skiinteressen, hva andre holder på med er ikke så interessant. For meg er langrenn og hopp i maling som tørker land, men det ble jo litt interessant etter at denne symaskinen gikk bananas på fritiden, så noe gøy ble det...

Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.197
    Hvem da? Jakob.

Det går litt inflasjon i VM i friidrett tror jeg. Jeg er ikke helt sikker på status til innendørs VM, men vet det kommer godt bak utendørs VM og EM. De store mesterskapene får godt med typisk Norsk spalteplass...altså spalteplass om våre helter. De burde skrive mer om konkurrentene og også hva som faktisk kreves. Det blir mye Se og Hør journalistikk.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.252
    Torget vurderinger
    1
    Hvem da? Jakob.

Det går litt inflasjon i VM i friidrett tror jeg. Jeg er ikke helt sikker på status til innendørs VM, men vet det kommer godt bak utendørs VM og EM. De store mesterskapene får godt med typisk Norsk spalteplass...altså spalteplass om våre helter. De burde skrive mer om konkurrentene og også hva som faktisk kreves. Det blir mye Se og Hør journalistikk.
    Innendørs friidrett er nok mer en del av oppkjøringen til det som skal skje utendørs senere i år, det er det som gjelder.

Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.743
    ok, da vet jeg det. Jeg må bare innrømme at jeg ikke er interessert i friidrett. Selv om jeg fikk med meg OL-gull i 10-kamp.
    Må innrømme at jeg ikke har fulgt med på ski-vm heller. Alt jeg vet om ski-vm har jeg fra å lese her på Sentralen.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.635
    Sted
    Liten by
    Bara för att någon som juksar så legitimerar det inte för andra att följa ett dåligt beteend.🤔
    Om alle gjør det og jeg tror absolutt alle pusher grensene så lenge det handler om å vinne og tjene penger, så vil det fortsette. Inntil alle innrømmer at det er et problem...

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.670
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Om alle gjør det og jeg tror absolutt alle pusher grensene så lenge det handler om å vinne og tjene penger, så vil det fortsette. Inntil alle innrømmer at det er et problem...
    Som i barnehagen då? Om du juksar så gör jag det också.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn