Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    vredensgnag skrev:
    "Prototype algoritmer" er vi da blitt nedsnødd med i senere år, i software versjoner som alle påstod å være aller seneste og beste måte for avspilling av digitalfiler. En stund syns jeg at jeg lastet ned én i uken, til jeg gikk lei.
    Jeg er helt sikker på at du vet at en prototype er en (gjerne tidlig) utviklingsversjon, og kanskje en testversjon. En prototype er m.a.o. langtfra et ferdig produkt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Prototype

En prototype (av gresk) er en foreløpig utgave av et produkt.

Prototypen lages før en starter en produksjon av en vare. Formålet med en prototype er å demonstrere og teste funksjon og design.

Prototype er en generell betegnelse som omfatter en rekke ulike modeller som lages i løpet av en utviklingsprosess fram til et ferdig produkt.

R

Roysen

Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Selvsagt er alle disse hifi produsentene bare kjeltringer som farer med løgn og ikke bedriver egen produktutvikling. Gratulerer med bestmannsprisen.

Mvh
    Roysen
    Nei, det er de ikke. Men du har jo fremstillt dette som et helt unikt konsept, det er det neppe siden Linux MPD ser ut til å tilby samme konseptet. Helt gratis, men med mindre bells & whistles selvsagt.
    Nja, jeg har vel snarere fremstilt det som et konsept jeg tror har potensiale til å være det beste på markedet i dag. Hvor unikt det er har jeg vel ikke sagt så mye om?

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    vredensgnag skrev:
    "Prototype algoritmer" er vi da blitt nedsnødd med i senere år, i software versjoner som alle påstod å være aller seneste og beste måte for avspilling av digitalfiler. En stund syns jeg at jeg lastet ned én i uken, til jeg gikk lei.
    Jeg er helt sikker på at du vet at en prototype er en (gjerne tidlig) utviklingsversjon, og kanskje en testversjon. En prototype er m.a.o. langtfra et ferdig produkt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Prototype

En prototype (av gresk) er en foreløpig utgave av et produkt.

Prototypen lages før en starter en produksjon av en vare. Formålet med en prototype er å demonstrere og teste funksjon og design.

Prototype er en generell betegnelse som omfatter en rekke ulike modeller som lages i løpet av en utviklingsprosess fram til et ferdig produkt.
    Joda, spesielt siden jeg har vært med på utviklingen av en del. Men han som intervjues var meget fornøyd med dem.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hos meg ringer alarmklokker når jeg leser om hundrevis av CNC-timer i utviklingsarbeidet.
    Hvorfor det? Mine Dynaudio Arbiter monoblokker tar det en uke på en CNC maskin for å produksere delene til et par.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hos meg ringer alarmklokker når jeg leser om hundrevis av CNC-timer i utviklingsarbeidet.
    Hvorfor det? Mine Dynaudio Arbiter monoblokker tar det en på en CNC maskin for å produksere delene til et par.

Mvh
    Roysen
    Fordi det er innpakking.

R

Roysen

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hvorfor det? Mine Dynaudio Arbiter monoblokker tar det en på en CNC maskin for å produksere delene til et par.

Mvh
    Roysen
    Fordi det er innpakking.
    Tja, det er vel også en viktig del av selve produktet?

Mvh
    Roysen

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    nistad skrev:
    Jeg er allerede omvent og har aldri hatt bedre signalkilde (og knapt nok hørt det andre steder heller).
    CDer og vinyl er backup og nostalgi.
    Siden jeg aldri har lest 1-innlegget tenkte jeg det var på tide ;D Må si meg enig, har aldri hatt en bedre signalkilde enn jeg har nå. Toppet det hele med Amarra og INT202 + på ettpar velbakte High-Rez filer og vi er helt der oppe i stjernehimmelen. Signalkilden har tydeligvis mer betydning enn jeg liker å innrømme.

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Mvh
    Roysen
    Fordi det er innpakking.

Mvh
    Roysen
    Joda, men kombinasjonen med ikke-reaktiv gass, nødvendig forsegling og advarselsskilt om risiko ved brudd av forsegling, som vi nok bør regne med, kan jo vekke noen assosiasjoner.

Og om det tok hundrevis av timer å komme frem til de bølgene i aluen, og det rare bakpanelet, så har jeg e-post til en meget god industridesigner jeg har lyst til å anbefale.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Mvh
    Roysen
    Fordi det er innpakking.
    Apple f.eks har jo meget gode skussmål der ... ..

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Mvh
    Roysen
    Fordi det er innpakking.

Innpakking er viktig! Kunne ikke tenkt meg å kjøre bil uten innpakking/karosseri

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Roysen skrev:
    bambadoo skrev:
    Å være uenig er ikke ensbetydende med å krangle nei.
    Merkelig konklusjon. Uenighet er vel tillatt. Det handler da vel ikke om det. Det handler om:
    1) At man er helt på kanten av forumregel nummer 3 ved at man setter spørsmålstegn ved et produkt helt uten å fakta å bygge på.
    Vi har da mottatt noe informasjon fra flere ulike kilder som igjen baserer seg på utsagn fra bakmannen selv. Dessuten har en del HFSere også annen kunnskap å bygge på.

Noen ganger er keiseren ganske lettkledd, og da er det ikke noe galt i å påpeke det. Tvert i mot er det (moralsk) riktig.

Roysen skrev:
    2) At det ikke er fruktbart å skulle diskutere hva som er "bra nok" for andre enn seg selv.
    Det er da en høyst vanlig og fornuftig aktivitet både på HFS og ellers. Noen spør om råd før de skal gjøre et valg og får det. I dette ligger det selvsagt skjønn og vurderinger á la "godt nok" for den som ba om råd.

Det startes vel (nesten) daglig slike HFS-tråder?

V

vredensgnag

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Mvh
    Roysen
    Fordi det er innpakking.
    Apple f.eks har jo meget gode skussmål der ... ..
    Absolutt. Sterkest med unibody, komparativt lettest og med lengst brukstid målt i mange år. Pluss at virksomheten har utviklet mange av løsningene som pro-audio anvender, inkl FireWire overføring av Core Audio.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:

Mvh
    Roysen
    Fordi det er innpakking.

Mvh
    Roysen

Og om det tok hundrevis av timer å komme frem til de bølgene i aluen, og det rare bakpanelet, så har jeg e-post til en meget god industridesigner jeg har lyst til å anbefale.
    Lurer på om ikke denne mannen har noen hundre timer bak seg før han slipper det ferdige produktet, eller hva ?

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Joda, men han er heldigvis industridesigner. Og vi slipper å se bølger i alu, enda en gang, rundt innmat som er verdt å undre over.

Bygde egne maskiner for å få til Unibody, faktisk. Såvidt jeg husker har de patent på metoden.

EDIT: ICBM, EMI taktisk skjerming, military grade, Stealth teknologi, B2 bombefly, den internasjonale romstasjonen, romfergene, ikke-reaktive gasser ...

Må det virkelig være så fantastisk merkelig vanskelig å lytte til musikk?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    When you can't think straight, apply bends!

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Ad anklagen om brudd på HFS-regel 3
    CDWMcInSpots skrev:
    Roysen skrev:
    bambadoo skrev:
    Å være uenig er ikke ensbetydende med å krangle nei.
    Merkelig konklusjon. Uenighet er vel tillatt. Det handler da vel ikke om det. Det handler om:
    1) At man er helt på kanten av forumregel nummer 3 ved at man setter spørsmålstegn ved et produkt helt uten å fakta å bygge på.
    Vi har da mottatt noe informasjon fra flere ulike kilder som igjen baserer seg på utsagn fra bakmannen selv. Dessuten har en del HFSere også annen kunnskap å bygge på.

Noen ganger er keiseren ganske lettkledd, og da er det ikke noe galt i å påpeke det. Tvert i mot er det (moralsk) riktig.
    Utdrag fra "Regelverk for bruk av Hifisentralen":
    Hovedregler:

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.
    Jeg oppfatter følgende som de relevante delene for denne diskusjonen:
    • "Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke"
    • "Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget"

HFS-brukerne kan (som normen er ellers i samfunnet) altså være så kritiske de bare ønsker hvis de har (og fremfører) en "saklig begrunnelse" for kritikken, fortrinnsvis i en (nogenlunde) høflig form.

Jeg mener at jeg og flere andre har etterlevd denne regelen. Det er ikke vanskelig å finne våre begrunnelser i våre innlegg. De er saklige og (ofte) faglig begrunnet.

V

vredensgnag

Gjest
    Dette går på underregel 12, biregel 9b, II, som omhandler potensielt kritisk omtale av komponenter man ikke selv har direkte erfaring med. Slikt er det foreslått at man slår hardt ned på.

I dette enkelttilfellet vil jeg fremheve at ingen i tråden har erfaring, hvilket åpner et bredt fortolkningsrom.

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Hvorfor diskutere teknikk, når stridsspørsmålet egentlig er om streaming er en verdig måte å reprodusere lyd på et hi-fi alter?

Når det gjelder de som fortsatt synes at dyre CD-spiller løsninger fortsatt låter bedre en streamere, så er det åpenbart at dyre CD-spillerene er "sminket", og har vert det lenge. Streamerne er nye og har ikke vert gjennom denne formen for "produktutviklig" enda!

R

Roysen

Gjest
    Aubi skrev:
    Hvorfor diskutere teknikk, når stridsspørsmålet egentlig er om streaming er en verdig måte å reprodusere lyd på et hi-fi alter?

Når det gjelder de som fortsatt synes at dyre CD-spiller løsninger fortsatt låter bedre en streamere, så er det åpenbart at dyre CD-spillerene er "sminket", og har vert det lenge. Streamerne er nye og har ikke vert gjennom denne formen for "produktutviklig" enda!
    Ha-ha! Ja, det var i det minste en ny måte å se det på.

Mvh
    Roysen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Aubi skrev:
    [...]
    De er i gang. Noen raske eksempler på nettverksspillere (el.l.) med rør:

Ayon S-3
    http://www.ayonaudio.com/products/cd-player-dac/network-player/ayon-s-3.html

Blacknote DSS 30 Tube Digital Music Computer
    http://www.soundstagenetwork.com/lasvegas2009/ss06.html
    http://www.6moons.com/audioreviews/blacknote/blacknote.html

Modwright Instruments Transporter
    http://www.modwright.com/modifications/transporter-truth-mods.php
    http://www.tone.co.nz/reviews/modwright-instruments-transporter-review-76
    http://www.6moons.com/audioreviews/modwright3/transporter.html

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    CDWMcInSpots skrev:
    Aubi skrev:
    [...]
    De er i gang. Noen raske eksempler på nettverksspillere (el.l.) med rør:

Ayon S-3
    http://www.ayonaudio.com/products/cd-player-dac/network-player/ayon-s-3.html

Blacknote DSS 30 Tube Digital Music Computer
    http://www.soundstagenetwork.com/lasvegas2009/ss06.html
    http://www.6moons.com/audioreviews/blacknote/blacknote.html

Modwright Instruments Transporter
    http://www.modwright.com/modifications/transporter-truth-mods.php
    http://www.tone.co.nz/reviews/modwright-instruments-transporter-review-76
    http://www.6moons.com/audioreviews/modwright3/transporter.html
    Mener du at alt som implementerer rør er "sminket" ? .... Og alt annet ikke er det... ::)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HCS skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Mener du at alt som implementerer rør er "sminket" ? .... Og alt annet ikke er det... ::)
    Nei, på begge punkter.

Dog skrives og snakkes det ofte om f.eks. rørvarme o.l., ofte som en motsats til nøytrale(/kalde) transistrokonstruksjoner. Dette benyttes av begge "leire". Det er formodentlig ikke helt galt sett som en tendens eller en form for gjennomsnitt?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    CDWMcInSpots skrev:
    HCS skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nei, på begge punkter.

Dog skrives og snakkes det ofte om f.eks. rørvarme o.l., ofte som en motsats til nøytrale(/kalde) transistrokonstruksjoner. Dette benyttes av begge "leire". Det er formodentlig ikke helt galt sett som en tendens eller en form for gjennomsnitt?
    "Transistorkulde" er neppe heller et mål :)... Og hva er nøytralt ?

Konklusjonen sålangt for min del er at den nye topolgien er i barndommen ennå. Æret være de som går foran og prøver ut ting... Så kan vi andre høste fruktene av dette etterhvert når en vet mer...

R

Roysen

Gjest
    Hvem er "begge leire" og hvilken autoritet har de om emnet?

Mvh
    Roysen

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Man skrev:
    De 8MB'ene henviser til "second box" som er selve DAC'en.

Man får ikke til operativsystem, programvare til å spille av ørten filformater, indeksering/database, kobling mot iPad app, drivere, etc etc på under 8MB.

Jeg har ikke noe imot å ta feil. Men hvis de først baserer seg på Linux, er MPD veien å gå. Sikkert kult å si at softwaren har en eller annen relasjon til B2 Stealth Bomber og datacenter til Sacs og co. Men Linux brukes jo av Google, så dette er heller ikke noe å kimse av.
    Niks. Denne løsningen inneholder ingen DAC. Det blir litt vanskelig å diskutere med deg når du ikke har lest artikkelen ordentlig. Det finnes bare en boks som har operativsystem. Det er server-boksen. Den foretar alt det du sier her.

Operativsystemet baserer seg på Linux. Det er vi ikke uenige om. At denne spesifikke softwarebiten er open source derimot har jeg ingen tro på.

Mvh
    Roysen
    Jeg skrev nok feil, jeg har lest artikkelen, men var på vei ut og glemte et par ord. Det jeg mente var interface til DAC. Mm det er en DAC eller en interface med AES output er forsovet det samme. Jmf. USB DAC vs USB til S/Pdif adapter. (uten nødvendigvis noen sammenligning forøvrig) Derfor har det heller ingen innvirkning på hvor vanskelig det er å diskutere med meg heller.

Det som er klart er at BOX 1 "pusher" lyddatene til Box2 som ved hjelp av B2 Stealth Bomber teknologi buffrer dette og streamer det videre til ekstern DAC via AES. Litt ala det en f.eks en USB til SPdif adapter gjør.

Ihvertfall er det klart at Box1 er basert på Linux, og at denne står for dekodingen og streamingen videre, videre er det 110% sikkert at det er basert på åpne standarder/kode sog 2) Dekodingsmaskinen har mye å si på kvaliteten på lyden også, jmf. mine egne erfaringer med en Linux-burk. 3) Box2 er en mystisk boks som utfører et spesifikt "noe", men i bunn og grunn gjør den samme jobben som en USB/Spdif-adapter. Jeg sier ikke at det er det, men den utfører en lignende jobb.

Husk at jeg ikke prøver å ta deg på noe, for det er tross alt et konsept jeg bruker selv, men noen ganger er det nødvendig å demystifisere "tekno-mumbojumboet" som produsentene kommer med.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    HCS skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nei, på begge punkter.

Roysen skrev:
    Hvem er "begge leire" og hvilken autoritet har de om emnet?
    "Leire" ble bevisst skrevet i anførselstegn i et forsøk på å formdle/kommunisere en oppfatning. Anførselstegn kan i slike sammenhenger benyttes for å signalisere at begrepet ikke nødvendigvis skal tas helt bokstavelig, og i hvert fall ikke leses som fanden leser Bibelen.

Wikipedia opererer med følgende grunnprinsipp som med fordel kan benyttes på ethvert nettforum, og gjerne også ellers:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Assume_good_faith
    http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ta_ting_i_beste_mening

O

Oblivion

Gjest
    Kan noen gi en kort redgjørelse for hva som egentlig diskuteres her ?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.099
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Oblivion skrev:
    Tror du må helt tilbake til 1. innlegget i tråden, der står det noe... ;D ;D

gismo

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    HCS skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    HCS skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Nei, på begge punkter.

"Transistorkulde" er neppe heller et mål :)... Og hva er nøytralt ?
    Jeg tror egentlig at vi ikke nødvendigvis er så veldig uenige.

Det er ikke presise begreper, og de var heller ikke ment slik. Det er mer snakk om illustrasjonseksempler.

Jeg glemte forøvrig f.eks. begrepet klinisk. Finnes det (særlig) mange "kliniske", rørbaserte hifikomponenter?

HCS skrev:
    Konklusjonen sålangt for min del er at den nye topolgien er i barndommen ennå. Æret være de som går foran og prøver ut ting... Så kan vi andre høste fruktene av dette etterhvert når en vet mer...
    Hvis man allerede har en datamaskin med noe ledig diskplass og en DAK, koster en asynkron USB->S/PDIF-konverter ca. kr. 1000. Programvaren man trenger kan man laste ned gratis.

En Logitech Squeezebox Touch koster for øyeblikket kr. 1890. Den kan lese musikk fra minnekort, USB-minne, USB-disk eller en datamaskin med gratisprogrammet Logitech Media Server. Den har både digitale og analoge lydutganger.

Det koster altså ikke nødvendigvis særlig mye (i hifisammenheng) å forsøke (allerede) nå.

O

Oblivion

Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    gismo skrev:
    Oblivion skrev:
    Tror du må helt tilbake til 1. innlegget i tråden, der står det noe... ;D ;D
    Det har variert over tid. Og nei, dette er ikke fleip.
    Såpass forstod jeg...
    Er det Roysens Linux baserte nettverks avspiller som er det "siste" som diskuteres ??

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.608
    Torget vurderinger
    10
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    HEL skrev:
    kjetil200 skrev:
    Jeg tror vinylmotstanderne får STORE PROBLEMER med å imøtegå Morten Lindbergs uttalelse og ikke minst valg om å utgi på vinyl. Snakk om å måtte bite i gresset. Ikke det at det ene er bedre enn det andre men vinyl har absolutt noe for seg og er ikke dødt :)
    synd at det er ikke mange nye utgivelser som er noe poeng i å gi en 250-300 spenn for. 2L går til verket med en iherdighet og kunnskap som få andre leverer.

V

vredensgnag

Gjest
    Nja, jeg har hatt noen strålende vinylopplevelser. Nat King Cole fra Acoustech, Marvin Gaye i en strålende utgivelse, plukk fra en nylig innkjøpt klassisksamling, osv. Og det er flere og flere som kommer med vinylutgaver når de slipper nye verk. Om vi bare får folk til å være bevisste gjengivelseskvaliteten når de lager vinylen blir dette meget bra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Dette er fint som kuriosa, men jeg tror det blir vanskelig å snu verden igjen...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nja, jeg har hatt noen strålende vinylopplevelser. Nat King Cole fra Acoustech, Marvin Gaye i en strålende utgivelse, plukk fra en nylig innkjøpt klassisksamling, osv. Og det er flere og flere som kommer med vinylutgaver når de slipper nye verk. Om vi bare får folk til å være bevisste gjengivelseskvaliteten når de lager vinylen blir dette meget bra.
    klart det finnes noen strålende eksempler men det er mye nytt møl til blodpris

V

vredensgnag

Gjest
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    klart det finnes noen strålende eksempler men det er mye nytt møl til blodpris
    Det er jeg enig i, men nettet er til god hjelp som veileder når det skal velges.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn