Vinyl og CD er dødt - leve streaming!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her er en liten støygulvstest. 1000 Hz ved full styrke som er mulig i digital, sammenlignet med samme signal "der nede" i støygulvet.

    1kHz ved 0dB (16/48) http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/1kHz-0-dither.wav

    Og så kan man sammenligne med:

    1kHz ved -105dB (16/48) http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/1kHz-105-dither.wav

    Det er en ganske gjennomtrengende tone, som det burde være lett å høre, der nede. Om det var nødvendig.
    Jeg ble litt usikker på hva du mener her nå. Det er vel ingen som har hevdet at det ikke er forskjell?

    Mvh
    Roysen
    Vi ønsker anlegg med stor oppløsning, som har et bredt spenn. 24/96 har et meget stort dynamisk spenn. Om vi utnyttet det fullt ut ville vi kunne gå fra "der nede" til SPL som tar malingen av veggene om anlegget klarte å gjengi det. Å overleve sistnevnte med hørselen intakt er en oppgave de færreste klarer, å høre "der nede" er det ingen som klarer.

    Når man er veldig opptatt av å kunne høre detaljer under støygulvet, så er dette et eksempel på en gjennomtrengende tone som ligger under støygulvet, og som det burde være lett å høre, og som slik hørt er forholdsvis tett på spennet som er oppnåelig med dithered Redbook.

    Is all.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Man skrev:
    Forstår jeg det riktig, er denne Magico-serveren *ikke noe mer enn* en MPD-boks.
    Det er nok ikke en veldig urimelig antagelse. Om man ser litt på hva som må gjøres av arbeide for å utvikle en slik løsning fra scratch, så skjønner man ganske fort at det er en temmelig umulig oppgave for et lite antall / en enkelt person. Stort sett alt som finnes av avspillings- og annen programvare er nok tungt basert på allerede tilgjengelige løsninger.
    Det er jo veldig smart å bruke et open-source utviklet konsept. Det vil være i konstant utvikling, uten at man må betale for utviklingsarbeidet, og det har som målsetning å være i tét i akkurat dette tilfellet.
    Det står vel svart på hvit i linken hva softwaren er basert på og den er langt fra open source selv om det kanskje kunne vært smart.

    Mvh
    Roysen
    Det står nesten svart på hvitt at softwaren er en linux og MPD. Det er *ikke* en negativ ting at det ikke er et propritært software utviklet for 2 eksemplarer (+ iPad-appen), ja og ditt eksemplar da. Noe annet anser jeg som en umulighet. Selv om det nå mister noe av "ekslusiviteten", betyr det derimot at det vil kunne fungere og låte bedre enn hva "et eksternt selskap" kunne utrettet på kort tid.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Man skrev:
    Forstår jeg det riktig, er denne Magico-serveren *ikke noe mer enn* en MPD-boks.
    Det er nok ikke en veldig urimelig antagelse. Om man ser litt på hva som må gjøres av arbeide for å utvikle en slik løsning fra scratch, så skjønner man ganske fort at det er en temmelig umulig oppgave for et lite antall / en enkelt person. Stort sett alt som finnes av avspillings- og annen programvare er nok tungt basert på allerede tilgjengelige løsninger.
    Det er jo veldig smart å bruke et open-source utviklet konsept. Det vil være i konstant utvikling, uten at man må betale for utviklingsarbeidet, og det har som målsetning å være i tét i akkurat dette tilfellet.
    Det står vel svart på hvit i linken hva softwaren er basert på og den er langt fra open source selv om det kanskje kunne vært smart.

    Mvh
    Roysen
    Det står nesten svart på hvitt at softwaren er en linux og MPD. Det er *ikke* en negativ ting at det ikke er et propritært software utviklet for 2 eksemplarer (+ iPad-appen), ja og ditt eksemplar da. Noe annet anser jeg som en umulighet. Selv om det nå mister noe av "ekslusiviteten", betyr det derimot at det vil kunne fungere og låte bedre enn hva "et eksternt selskap" kunne utrettet på kort tid.
    Noe disse har innsett, f.eks., dog uten aluminiumfres rundt Linux mpd.

    http://www.soundstagehifi.com/index...ew=article&id=215:auraliti-pk100-music-server
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var gjort et lite nummer av det i ultraaudio artikkelen. Over tid hjelper det visstnok. Korrosjon og slikt...

    Evt. bare skremselspropaganda for å "absolutt ikke prøve å åpne for å sjekke innmaten"..

    We also replace the air in the playback enclosure with an inert gas that reduces oxidation and increases thermal stability -- to minimize, yet again, any variance and interference.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Var gjort et lite nummer av det i ultraaudio artikkelen. Over tid hjelper det visstnok. Korrosjon og slikt...

    Evt. bare skremselspropaganda for å "absolutt ikke prøve å åpne for å sjekke innmaten"..
    Vel, slike gasser har jo en funksjon nettopp for å hindre oksidering i kjemiske prosesser, ved at de kan brukes for å fortrenge oksygenholdig luft. Men det skal litt av noen tiltak til for å sørge for helt tett innkapsling over tid. Og spørsmålet er i hvilken grad det er nødvendig, men jeg har skjønt at det er et spørsmål man ugjerne bør stille i denne sammenheng.

    Mest mulig integrert, færrest mulige separate komponenter må vel være et greit første trinn, dersom man skal begynne å bekymre seg for oksygenprosenten i luften som enheten står i?
     
    N

    nb

    Gjest
    Man skrev:
    Selv om det nå mister noe av "ekslusiviteten", betyr det derimot at det vil kunne fungere og låte bedre enn hva "et eksternt selskap" kunne utrettet på kort tid.
    Det betyr også at en tilsvarende løsning er tilgjengelig for nesten ingen penger for den som vil sette opp noe slikt hjemme. Dog muligens for viderekomne innen nerdefaget å få noe slikt opp å gå på egen hånd.

    Du har lekt deg litt med Linux mpd, har du ikke?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Var gjort et lite nummer av det i ultraaudio artikkelen. Over tid hjelper det visstnok. Korrosjon og slikt...

    Evt. bare skremselspropaganda for å "absolutt ikke prøve å åpne for å sjekke innmaten"..

    We also replace the air in the playback enclosure with an inert gas that reduces oxidation and increases thermal stability -- to minimize, yet again, any variance and interference.
    Jeg har uthevd din kloke observasjon. Kanskje vi har å gjøre med en PK100. Spec's som nevnes i den UltraAudio-linken passer klokkeklart på Linux mpd, og han har til og med pene ting å si om PK-100.

    I like the Linux-based players, such as Jesus’ VortexBox and Demian’s Auraliti, because they don’t employ a local graphical user interface, yet bring a streamlined Linux-based platform to the realm of the nongeek audiophile at reasonable cost and deliver great performance. Just to give you an example, a typical general-purpose operating system such as Windows 7 or Mac OS X might have close to a hundred discrete processes running at the same time in its default, out-of-the-box configuration. Careful tuning and optimization might halve that; our proprietary operating system has a total of five processes that run concurrently, with three of them dedicated to the real-time music-playback application. It’s simply impossible to achieve that with anything that is generic.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Roysen skrev:
    [...]
    Forøvrig er sammenligningene misvisende. Så lenge det er mulig å redusere støy og forvrengning vil det være en forbedring. Dette gjelder uavhengig av hva du synes er godt nok for deg.
    Det er godt mulig.

    Jeg tror dog at Asbjørns tommelfingerregel er relevant også her. På et eller annet tidspunkt har man redusert en problemfaktor så mye at den ikke er sansbar/målbar fordi den skjules/maskeres/overdøves av andre problemfaktorer. Da er det bedre å rette innsatsen mot dem. Siden, når de andre problemfaktorene er tilsvarende redusert, kan det selvsagt atter være relevant å vende tilbake til den første problemfaktoren.

    Jeg tillater meg dog, overfor meg selv og andre, å stille spørsmål om man ikke på et eller annet nivå har nådd/passert grensen for hva man faktisk har behov for. Noen rynker på nesen av "bra nok", men egentlig er det en meget sunn leveregel. Hva som er "bra nok" vil dog selvsagt variere avhengig av formål, bruksintensitet osv., osv.

    Roysen skrev:
    Så kan jo du kose deg med det du har
    Det gjør jeg, og det er mye god sjelebot i det.

    Etter å ha observert HFS og hifibransjen over tid, er jeg overbevist om at mange med fordel kunne ha nytte og glede av å følge denne leveregelen som er meget god og gjelder langt utenfor hifi.

    Roysen skrev:
    mens jeg ser meg om etter noe som passer meg. Mitt utgangspunkt er å finne den beste løsningen og ikke en som er god nok.
    Dette høres slitsomt ut.

    Hvordan vet du at noe er "den beste løsningen"? Det må da være meget vanskelig å finne ut - hinsides enhver rimelig tvil, spesielt hvis man ikke baserer seg på målinger, blindtester el.l.

    NB: I denne sammenhengen er altså "den beste løsningen" noe universelt gyldig gitt et sett klare kriterier. Det er m.a.o. ikke "godt nok for deg" eller "noe som passer deg". De to sistnevnte er for vage i denne sammenheng.

    Roysen skrev:
    Dersom du skulle ha innsigelser får du sende inn en skriftlig klage.
    Det er ikke mitt problem så lenge diskusjonene på HFS fortsetter i ordnede former.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Når er det (bra) nok?
    Jeg tenkte litt mer på dette i går kveld.

    Hifieksempelet
    Jeg har for tiden 3 hodetelefoner under innspilling. Noen mener at innspilling overhode ikke er nødvendig, andre at man trenger X timer eller døgn, men der de er uenige om hvor stor X er. X kan variere fra 1-2 døgn via 100 og 200 timer til 14 døgn eller 3 uker. Av og til nevnes 1000 timer (1008 timer = 6 uker). Jeg har dog lest noen (få) som skrev om flere tusen timers innspilling.

    Tilbake til mine 3 hodetelefoner. Den som har ligget lengst har passert 1200 timer fordi jeg har vært syk og opptatt med helt andre ting slik at den bare har blitt liggende og spille. Jeg anser denne innspillingstiden som (langt) mer enn nødvendig. De fleste vil være enige, men noen få mener altså at den trenger ytterligere innspilling.

    Musikkeksempelet
    Hvor mange timer musikkopptak/fonogram er tilstrekkelig for en privatperson å eie gitt kriterier som:
    • Ledige timer i døgnet (til musikklytting)
    • Forventet gjenværende levetid
    • Ønsket repetisjonsintervall for avspilling av det enkelte musikkopptak

    Jeg tenker tidvis på dette. På et eller annet tidspunkt er musikksamlingen (egentlig) stor nok.

    Ditto gjelder selvsagt for annet som bøker, filmer og mye annet.

    Demokratieksempelet
    Nesten alle liker (å smykke seg med) demokrati. I noen land vi normalt ikke ønsker å sammenligne oss med, hender det at en kandidat får (tilnærmet) 100% av stemmene selv om det er flere kandidater. Dette vil de aller fleste anse som for godt til å være sant, og dermed som en klar indikasjon på juks i et eller flere ledd i valgprosessen.

    Her er det ikke bare snakk om godt nok, men faktisk for godt. Det blir (omtrent) som i uttrykket "Det er i vater og vel så det!".
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    CDWMcInSpots skrev:
    Her er det ikke bare snakk om godt nok, men faktisk for godt. Det blir (omtrent) som i uttrykket "Det er i vater og vel så det!".
    Vel vi er jo vel alle fi-fi idioter her inne så " godt nok "er vel vanskelig å svelge for mange. Alle ønsker sitt nirvana og letingen etter bedre systemer er en jakt og en sult som vanskelig kan mettes. Alle har vel drømt om bedre lyd men sett at pengepungen setter en effektiv stopper for det. Hvor grensen går for hva som er fornuftig og bruke for bli opp til vær enkelt men det er jo helt klart at kvaliteten flater kraftig ut når du kommer til ett viss (kvalites) nivå. Uansett er det bra at løsninger som tidligere har vært svindyre begynner å produseres i antall ettersom etterspørselen svinger opp og vips er så er det plutselig ikke så dyrt lengre. Syntes spesielt dette viser seg også innenfor streamingløsninger av forskjellige slag.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Man skrev:
    Selv om det nå mister noe av "ekslusiviteten", betyr det derimot at det vil kunne fungere og låte bedre enn hva "et eksternt selskap" kunne utrettet på kort tid.
    Det betyr også at en tilsvarende løsning er tilgjengelig for nesten ingen penger for den som vil sette opp noe slikt hjemme. Dog muligens for viderekomne innen nerdefaget å få noe slikt opp å gå på egen hånd.

    Du har lekt deg litt med Linux mpd, har du ikke?
    Jo, ja det stemmer forsovet. Bruker MPD til daglig nå, og det låter både et par hestelengder bedre enn OSX og Win, spiller av gapless og skifter samplerate automatisk uten de halvbuggy implementasjonene til OSX. Distroen er Voyage MPD med egenkompilert kernel og diverse. Maskinvaren er en Apple TV :-D Har tenkt å sette det opp på en 64bit mac med SSD/8GB Ram, men tweaksa er til en grad hardware-avhengig, og krever litt mer custom-kompilering enn normalt da Voyage MPD ikke er ute i 64bits versjon, noe som betyr at jeg må gjøre en del fra scratch. Må nok sette av en dag til dette en eller annen gang.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Man skrev:
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Man skrev:
    Forstår jeg det riktig, er denne Magico-serveren *ikke noe mer enn* en MPD-boks.
    Det er nok ikke en veldig urimelig antagelse. Om man ser litt på hva som må gjøres av arbeide for å utvikle en slik løsning fra scratch, så skjønner man ganske fort at det er en temmelig umulig oppgave for et lite antall / en enkelt person. Stort sett alt som finnes av avspillings- og annen programvare er nok tungt basert på allerede tilgjengelige løsninger.
    Det er jo veldig smart å bruke et open-source utviklet konsept. Det vil være i konstant utvikling, uten at man må betale for utviklingsarbeidet, og det har som målsetning å være i tét i akkurat dette tilfellet.
    Det står vel svart på hvit i linken hva softwaren er basert på og den er langt fra open source selv om det kanskje kunne vært smart.

    Mvh
    Roysen
    Det står nesten svart på hvitt at softwaren er en linux og MPD. Det er *ikke* en negativ ting at det ikke er et propritært software utviklet for 2 eksemplarer (+ iPad-appen), ja og ditt eksemplar da. Noe annet anser jeg som en umulighet. Selv om det nå mister noe av "ekslusiviteten", betyr det derimot at det vil kunne fungere og låte bedre enn hva "et eksternt selskap" kunne utrettet på kort tid.
    For meg er nok ikke eksklusiviteten særlig viktig sammenlignet med kvaliteten. Dog er ikke dette operativsystemet open source. Her er hva de virkelig skriver om det:

    "We continued the development, adapting the playback software to a custom real-time operating system that was designed by software engineers who developed the operating-system software for the B2 Stealth Bomber, and who built massive data-storage systems for Boeing, Goldman Sachs, and many others. This allowed us to rewrite the lowest layers of the operating system, including the PCI bus drivers, the audio path, and the scheduler logic, in order to optimize for sound quality and avoid the overhead and electromagnetic noise that traditional operating systems like Windows or Mac OS X impose on the digital audio interface. Our real-time, low-latency memory-playback software is embedded in firmware, takes up less than 8 megabytes (including the operating system!), and runs completely within the onboard cache of an ultra-low-power CPU"

    Jeg tipper at det selskapet det henvises til som selger sitt operativsystem til fabrikaten av B2 Stealth Bombers og lagringssystemene til Boeing og Goldman Sachs ikke har lagt det ut som open source. De er nok mer komersielt rettet enn som så og ønsker nok å få betalt for sitt arbeide. Så utviklerne av Audeeva Con Brio har nok ikke basert seg på et open source prosjekt, men kjøpt et produkt og tilpasset til sitt bruk.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Når er det (bra) nok?
    Jeg tenkte litt mer på dette i går kveld.

    Hifieksempelet
    Jeg har for tiden 3 hodetelefoner under innspilling. Noen mener at innspilling overhode ikke er nødvendig, andre at man trenger X timer eller døgn, men der de er uenige om hvor stor X er. X kan variere fra 1-2 døgn via 100 og 200 timer til 14 døgn eller 3 uker. Av og til nevnes 1000 timer (1008 timer = 6 uker). Jeg har dog lest noen (få) som skrev om flere tusen timers innspilling.

    Tilbake til mine 3 hodetelefoner. Den som har ligget lengst har passert 1200 timer fordi jeg har vært syk og opptatt med helt andre ting slik at den bare har blitt liggende og spille. Jeg anser denne innspillingstiden som (langt) mer enn nødvendig. De fleste vil være enige, men noen få mener altså at den trenger ytterligere innspilling.

    Musikkeksempelet
    Hvor mange timer musikkopptak/fonogram er tilstrekkelig for en privatperson å eie gitt kriterier som:
    • Ledige timer i døgnet (til musikklytting)
    • Forventet gjenværende levetid
    • Ønsket repetisjonsintervall for avspilling av det enkelte musikkopptak

    Jeg tenker tidvis på dette. På et eller annet tidspunkt er musikksamlingen (egentlig) stor nok.

    Ditto gjelder selvsagt for annet som bøker, filmer og mye annet.

    Demokratieksempelet
    Nesten alle liker (å smykke seg med) demokrati. I noen land vi normalt ikke ønsker å sammenligne oss med, hender det at en kandidat får (tilnærmet) 100% av stemmene selv om det er flere kandidater. Dette vil de aller fleste anse som for godt til å være sant, og dermed som en klar indikasjon på juks i et eller flere ledd i valgprosessen.

    Her er det ikke bare snakk om godt nok, men faktisk for godt. Det blir (omtrent) som i uttrykket "Det er i vater og vel så det!".
    Er ikke dette en avsporing? Diskuter gjerne hva som er godt nok, men gjør det da helst i en annen tråd. Her diskuterer vi tekniske løsninger for musikkservere.

    Mvh
    Roysen
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.711
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    De 8MB'ene henviser til "second box" som er selve DAC'en.

    Man får ikke til operativsystem, programvare til å spille av ørten filformater, indeksering/database, kobling mot iPad app, drivere, etc etc på under 8MB.

    Jeg har ikke noe imot å ta feil. Men hvis de først baserer seg på Linux, er MPD veien å gå. Sikkert kult å si at softwaren har en eller annen relasjon til B2 Stealth Bomber og datacenter til Sacs og co. Men Linux brukes jo av Google, så dette er heller ikke noe å kimse av.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Har disse Audeeva Con Brio-menneskene veldig mye penger? Hvis jeg forstod rett, snakker vi foreløbig om 3 eksemplarer å fordele kostnadene på.

    Roysen skrev:
    "[...] a custom real-time operating system that was designed by software engineers who developed the operating-system software for the B2 Stealth Bomber, and who built massive data-storage systems for Boeing, Goldman Sachs, and many others. [...]
    "operating-system software for the B2 Stealth Bomber" og "massive data-storage systems" er da (vel) to ganske forskjellige programvaredisipliner som krever ganske ulik kompetanse(?) Er det sannsynlig at de samme mennesken behersker begge deler og faktisk har utført dette?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Man skrev:
    De 8MB'ene henviser til "second box" som er selve DAC'en.

    Man får ikke til operativsystem, programvare til å spille av ørten filformater, indeksering/database, kobling mot iPad app, drivere, etc etc på under 8MB.

    Jeg har ikke noe imot å ta feil. Men hvis de først baserer seg på Linux, er MPD veien å gå. Sikkert kult å si at softwaren har en eller annen relasjon til B2 Stealth Bomber og datacenter til Sacs og co. Men Linux brukes jo av Google, så dette er heller ikke noe å kimse av.
    Niks. Denne løsningen inneholder ingen DAC. Det blir litt vanskelig å diskutere med deg når du ikke har lest artikkelen ordentlig. Det finnes bare en boks som har operativsystem. Det er server-boksen. Den foretar alt det du sier her.

    Operativsystemet baserer seg på Linux. Det er vi ikke uenige om. At denne spesifikke softwarebiten er open source derimot har jeg ingen tro på.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Har disse Audeeva Con Brio-menneskene veldig mye penger? Hvis jeg forstod rett, snakker vi foreløbig om 3 eksemplarer å fordele kostnadene på.

    Roysen skrev:
    "[...] a custom real-time operating system that was designed by software engineers who developed the operating-system software for the B2 Stealth Bomber, and who built massive data-storage systems for Boeing, Goldman Sachs, and many others. [...]
    "operating-system software for the B2 Stealth Bomber" og "massive data-storage systems" er da (vel) to ganske forskjellige programvaredisipliner som krever ganske ulik kompetanse(?) Er det sannsynlig at de samme mennesken behersker begge deler og faktisk har utført dette?
    Det gidder jeg ikke å spekulere i. Dersom du synes det er interessant - så vær så god og lykke til.

    Mvh
    Roysen
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Roysen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Når er det (bra) nok?
    [...]
    Er ikke dette en avsporing? Diskuter gjerne hva som er godt nok, men gjør det da helst i en annen tråd. Her diskuterer vi tekniske løsninger for musikkservere.
    I denne tråden har vi diskutert mye annet og forskjellig. Trådstarter begynte med USB-DAKen HRT MusicStreamer Pro.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Roysen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Når er det (bra) nok?
    [...]
    Er ikke dette en avsporing? Diskuter gjerne hva som er godt nok, men gjør det da helst i en annen tråd. Her diskuterer vi tekniske løsninger for musikkservere.
    I denne tråden har vi diskutert mye annet og forskjellig. Trådstarter begynte med USB-DAKen HRT MusicStreamer Pro.
    OK, diskuter det du da. Jeg er ferdig med det teamet.

    Mvh
    Roysen
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Roysen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Har disse Audeeva Con Brio-menneskene veldig mye penger? Hvis jeg forstod rett, snakker vi foreløbig om 3 eksemplarer å fordele kostnadene på.

    Roysen skrev:
    "[...] a custom real-time operating system that was designed by software engineers who developed the operating-system software for the B2 Stealth Bomber, and who built massive data-storage systems for Boeing, Goldman Sachs, and many others. [...]
    "operating-system software for the B2 Stealth Bomber" og "massive data-storage systems" er da (vel) to ganske forskjellige programvaredisipliner som krever ganske ulik kompetanse(?) Er det sannsynlig at de samme mennesken behersker begge deler og faktisk har utført dette?
    Det gidder jeg ikke å spekulere i. Dersom du synes det er interessant - så vær så god og lykke til.
    Det var du som fremhevet det i et separat innlegg, men straks du får spørsmål og møter motstand er det uinteressant.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Roysen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Har disse Audeeva Con Brio-menneskene veldig mye penger? Hvis jeg forstod rett, snakker vi foreløbig om 3 eksemplarer å fordele kostnadene på.

    Roysen skrev:
    "[...] a custom real-time operating system that was designed by software engineers who developed the operating-system software for the B2 Stealth Bomber, and who built massive data-storage systems for Boeing, Goldman Sachs, and many others. [...]
    "operating-system software for the B2 Stealth Bomber" og "massive data-storage systems" er da (vel) to ganske forskjellige programvaredisipliner som krever ganske ulik kompetanse(?) Er det sannsynlig at de samme mennesken behersker begge deler og faktisk har utført dette?
    Det gidder jeg ikke å spekulere i. Dersom du synes det er interessant - så vær så god og lykke til.
    Det var du som fremhevet det i et separat innlegg, men straks du får spørsmål og møter motstand er det uinteressant.
    He-he-he. Du er flink til å kverulere.

    Jeg kan ikke svare på et slikt spørsmål da jeg ikke sitter på fakta som kan verifisere noe i den ene eller andre retningen. Det gjør ikke du heller og da er spekulasjonene uinteressante. Den eneste som vet svaret har skrevet det jeg har sitert og da forholder jeg meg til det inntil eventuelt mer håndfaste fakta som tilsier noe annet enn det som står skrevet ligger på bordet.

    Mvh
    Roysen
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Roysen skrev:
    "We continued the development, adapting the playback software to a custom real-time operating system that was designed by software engineers who developed the operating-system software for the B2 Stealth Bomber, and who built massive data-storage systems for Boeing, Goldman Sachs, and many others. This allowed us to rewrite the lowest layers of the operating system, including the PCI bus drivers, the audio path, and the scheduler logic, in order to optimize for sound quality and avoid the overhead and electromagnetic noise that traditional operating systems like Windows or Mac OS X impose on the digital audio interface.
    Ovenstående gjelder formodentlig det Matan Arazi kaller "storage enclosure".

    Roysen skrev:
    Our real-time, low-latency memory-playback software is embedded in firmware, takes up less than 8 megabytes (including the operating system!), and runs completely within the onboard cache of an ultra-low-power CPU"
    Denne delen gjelder formodentlig det Matan Arazi kaller "playback enclosure". Jeg kalte den enhet 2.

    Roysen skrev:
    Man skrev:
    De 8MB'ene henviser til "second box" som er selve DAC'en.

    Man får ikke til operativsystem, programvare til å spille av ørten filformater, indeksering/database, kobling mot iPad app, drivere, etc etc på under 8MB.

    Jeg har ikke noe imot å ta feil. Men hvis de først baserer seg på Linux, er MPD veien å gå. Sikkert kult å si at softwaren har en eller annen relasjon til B2 Stealth Bomber og datacenter til Sacs og co. Men Linux brukes jo av Google, så dette er heller ikke noe å kimse av.
    Niks. Denne løsningen inneholder ingen DAC. Det blir litt vanskelig å diskutere med deg når du ikke har lest artikkelen ordentlig.
    Man skrev da (vel) intet om DAK(?) Leste du hans innlegg?

    Roysen skrev:
    Det finnes bare en boks som har operativsystem. Det er server-boksen. Den foretar alt det du sier her.

    Operativsystemet baserer seg på Linux. Det er vi ikke uenige om. At denne spesifikke softwarebiten er open source derimot har jeg ingen tro på.
    Jeg ble usikker. Hvilken programvare og i hvilken boks mener du med det i rødt?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Eh - i innlegget sier da utvikler spesifikt at de bruker Linux, etter først å ha prøvd Windows - dog med referanse til det de mener er deres "prototype algorithms":

    As part of the relentless pursuit of perfection shared with Magico, we ended up reimplementing our prototype algorithms into a streamlined, deterministic system running Linux, one that also optically isolated the music-file storage and processing from the playback components and permitted bit-perfect, interference-free, ultra-low-jitter output at sample rates from "Red Book" [CD] to DSD, with automatic sample-rate switching. This system was used with the Magico M5s at CES 2009, again to great accolades.

    Fornøyde med algoritmene og software kaster de seg over mekanikken, og bl.a. "hundrevis av CNC-timer etter" har de noe de kan være bekjente av.

    Her er det snakk om tre bokser:

    1. Lagring, dekoding
    2. OS og playback software, med interface til DAC
    3. PSU i boks nummer tre.

    Dekoding i boks 1, optisk overføring til boks 2, AES derfra ut til DAC.

    Han erkjenner at FireWire er å foretrekke, men anser det som ikke-farbart grunnet manglende gjennomslag, og foretrekker derfor AES.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Roysen skrev:
    "We continued the development, adapting the playback software to a custom real-time operating system that was designed by software engineers who developed the operating-system software for the B2 Stealth Bomber, and who built massive data-storage systems for Boeing, Goldman Sachs, and many others. This allowed us to rewrite the lowest layers of the operating system, including the PCI bus drivers, the audio path, and the scheduler logic, in order to optimize for sound quality and avoid the overhead and electromagnetic noise that traditional operating systems like Windows or Mac OS X impose on the digital audio interface.
    1) Ovenstående gjelder formodentlig det Matan Arazi kaller "storage enclosure".

    Roysen skrev:
    Our real-time, low-latency memory-playback software is embedded in firmware, takes up less than 8 megabytes (including the operating system!), and runs completely within the onboard cache of an ultra-low-power CPU"
    2) Denne delen gjelder formodentlig det Matan Arazi kaller "playback enclosure". Jeg kalte den enhet 2.

    Roysen skrev:
    Man skrev:
    De 8MB'ene henviser til "second box" som er selve DAC'en.

    Man får ikke til operativsystem, programvare til å spille av ørten filformater, indeksering/database, kobling mot iPad app, drivere, etc etc på under 8MB.

    Jeg har ikke noe imot å ta feil. Men hvis de først baserer seg på Linux, er MPD veien å gå. Sikkert kult å si at softwaren har en eller annen relasjon til B2 Stealth Bomber og datacenter til Sacs og co. Men Linux brukes jo av Google, så dette er heller ikke noe å kimse av.
    Niks. Denne løsningen inneholder ingen DAC. Det blir litt vanskelig å diskutere med deg når du ikke har lest artikkelen ordentlig.
    3) Man skrev da (vel) intet om DAK(?) Leste du hans innlegg?

    Roysen skrev:
    Det finnes bare en boks som har operativsystem. Det er server-boksen. Den foretar alt det du sier her.

    Operativsystemet baserer seg på Linux. Det er vi ikke uenige om. At denne spesifikke softwarebiten er open source derimot har jeg ingen tro på.
    4) Jeg ble usikker. Hvilken programvare og i hvilken boks mener du med det i rødt?
    1) Ja, ovenstående gjelder det Matan Arazi kaller "storage enclosure" eller det han til meg kaller "Server".

    2) Nei, dette gjelder også slik jeg har forstått det også det han kaller "store enclosure" eller det han til meg kaller "Server".

    3) Jo, det gjorde han.

    4) Operativesystemet i "storage enclusre" / "server".

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Det gidder jeg ikke å spekulere i. Dersom du synes det er interessant - så vær så god og lykke til.
    Det virker som folkene bak dette har et visst behov for å fremstille dette som noget mer eksklusivt enn det faktisk er. For de som har litt kritisk sans og vet litt om hva som finnes av løsninger ser det ikke fullt så eksklusiv ut. Hva folkene bak har drevet med (dersom det er sant) tilsier at de sikkert er flinke folk, men hvilken relevans det skulle ha for dette har jeg litt større problemer med å se. Jeg vet også om svært dyktige programmerere som har utviklet store datalagringsløsninger og omtrent utviklet et eget programmeringsspråk for en av verdens største banker, men jeg antar ikke dermed at de er noen racere på å utvikle musikkavspillingssoftware av den grunn. Har man Linux i bunn så finnes det allerede implementert funksjonalitet for lagring av enorme mengder data, så jeg ser ikke helt vitsen med å bruke noe annet enn det som finnes ferdig der og er testet av millioner av brukere over hele verden. Det funker mao.

    F-35 inneholder for øvrig rundt 5.7 millioner kodelinjer for å styre systemene ombord, så dette er ikke noe som er outsorcet til en liten sjappe et sted i USA eller et annet sted. Det er et enormt antall folk som har vært involvert og er involvert i slike prosjekter, så at noen av de etter hvert driver med noe annet burde ikke komme som noen overraskelse. Enhver stor amerikansk bank har også hundrevis av programmerere som utvikler saker og ting for de.

    De burde kanskje finne noen som utvikler programvare for biler, en moderne bil inneholder mer programvare enn et jagerfly.
    http://spectrum.ieee.org/green-tech/advanced-cars/this-car-runs-on-code
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Det gidder jeg ikke å spekulere i. Dersom du synes det er interessant - så vær så god og lykke til.
    Det virker som folkene bak dette har et visst behov for å fremstille dette som noget mer eksklusivt enn det faktisk er. For de som har litt kritisk sans og vet litt om hva som finnes av løsninger ser det ikke fullt så eksklusiv ut. Hva folkene bak har drevet med (dersom det er sant) tilsier at de sikkert er flinke folk, men hvilken relevans det skulle ha for dette har jeg litt større problemer med å se. Jeg vet også om svært dyktige programmerere som har utviklet store datalagringsløsninger og omtrent utviklet et eget programmeringsspråk for en av verdens største banker, men jeg antar ikke dermed at de er noen racere på å utvikle musikkavspillingssoftware av den grunn. Har man Linux i bunn så finnes det allerede implementert funksjonalitet for lagring av enorme mengder data, så jeg ser ikke helt vitsen med å bruke noe annet enn det som finnes ferdig der og er testet av millioner av brukere over hele verden. Det funker mao.

    F-35 inneholder for øvrig rundt 5.7 millioner kodelinjer for å styre systemene ombord, så dette er ikke noe som er outsorcet til en liten sjappe et sted i USA eller et annet sted. Det er et enormt antall folk som har vært involvert og er involvert i slike prosjekter, så at noen av de etter hvert driver med noe annet burde ikke komme som noen overraskelse. Enhver stor amerikansk bank har også hundrevis av programmerere som utvikler saker og ting for de.

    De burde kanskje finne noen som utvikler programvare for biler, en moderne bil inneholder mer programvare enn et jagerfly.
    http://spectrum.ieee.org/green-tech/advanced-cars/this-car-runs-on-code
    Du om det. Hakk i plata fra den kanten. Som sagt, er dette et tema jeg ikke gidder å diskutere. Du bringer intet til torgs som gjør at det de har skrevet bør avskrives.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    "Prototype algoritmer" er vi da blitt nedsnødd med i senere år, i software versjoner som alle påstod å være aller seneste og beste måte for avspilling av digitalfiler. En stund syns jeg at jeg lastet ned én i uken, til jeg gikk lei.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Du om det. Hakk i plata fra den kanten. Som sagt, er dette et tema jeg ikke gidder å diskutere. Du bringer intet til bords som gjør at det de har skrevet bør avskrives.
    At dette ser ut til å være kjent funksjonalitet som er gratis tilgjengelig for den som ønsker å sette opp noe slikt er kanskje ikke av interesse for deg, men det kan fort være det for andre. Da slipper man også å betale noen for å ha brukt 800 timer på å lage et chassis for de som ikke er spesielt keene på å legge ut penger for det. Nettverkskort med optisk overføring er også hyllevare, men de koster en del mer enn vanlige som baserer seg på elektronisk overføring. Software som fikser saken finnes (Linux MPD) og så er man good to go.

    Hvor bra en egenprodusert løsning funker vs denne saken som finnes i et par-tre eksemplarer vet du jo heller ikke noe om, siden du ikke har prøvd. Tilbakemeldingene fra de som har (Man og Marsboer) er jo veldig oppløftende i alle fall.

    Du forventer jo nærmest at alle skal ta alt du sier om denne saken for god fisk - til tross for at du ikke hadde hørt om Linux MPD. Jeg tror av prinsipp ikke på alt som kommer fra informasjon fra noen som lager svært kostbare HiFi-saker. Særlig ikke når det ligner mistenkelig på fri tilgjengelig programvare som finnes tilgjengelig for den som vil lage noe slikt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    vredensgnag skrev:
    [...]
    Her er det snakk om tre bokser:

    1. Lagring, dekoding
    2. OS og playback software, med interface til DAC
    3. PSU i boks nummer tre.

    Dekoding i boks 1, optisk overføring til boks 2, AES derfra ut til DAC.
    [...]
    Hvis jeg ikke har misforstått, foregår det mer i boks 1 og mindre i boks 2.

    Som tidligere skrevet: Det virker som om boks:
    • 1 konseptuelt gjør omtrent det samme som/er en fornuftig konfigurert og oppsatt datamaskin med musikk lagret på internt masselager og musikkavspillingsprogramvare
    • 2 konseptuelt gjør omtrent det samme som Weiss INT202, Stello U3 m.fl.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Du om det. Hakk i plata fra den kanten. Som sagt, er dette et tema jeg ikke gidder å diskutere. Du bringer intet til bords som gjør at det de har skrevet bør avskrives.
    Du forventer jo nærmest at alle skal ta alt du sier om denne saken for god fisk - til tross for at du ikke hadde hørt om Linux MPD. Jeg tror av prinsipp ikke på alt som kommer fra informasjon fra noen som lager svært kostbare HiFi-saker. Særlig ikke når det ligner mistenkelig på fri tilgjengelig programvare som finnes tilgjengelig for den som vil lage noe slikt.
    Selvsagt er alle disse hifi produsentene bare kjeltringer som farer med løgn og ikke bedriver egen produktutvikling. Gratulerer med bestmannsprisen.

    Mvh
    Roysen
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Roysen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Roysen skrev:
    Our real-time, low-latency memory-playback software is embedded in firmware, takes up less than 8 megabytes (including the operating system!), and runs completely within the onboard cache of an ultra-low-power CPU"
    2) Denne delen gjelder formodentlig det Matan Arazi kaller "playback enclosure". Jeg kalte den enhet 2.

    Roysen skrev:
    Man skrev:
    De 8MB'ene henviser til "second box" som er selve DAC'en.

    Man får ikke til operativsystem, programvare til å spille av ørten filformater, indeksering/database, kobling mot iPad app, drivere, etc etc på under 8MB.

    Jeg har ikke noe imot å ta feil. Men hvis de først baserer seg på Linux, er MPD veien å gå. Sikkert kult å si at softwaren har en eller annen relasjon til B2 Stealth Bomber og datacenter til Sacs og co. Men Linux brukes jo av Google, så dette er heller ikke noe å kimse av.
    Niks. Denne løsningen inneholder ingen DAC. Det blir litt vanskelig å diskutere med deg når du ikke har lest artikkelen ordentlig.
    3) Man skrev da (vel) intet om DAK(?) Leste du hans innlegg?

    Roysen skrev:
    Det finnes bare en boks som har operativsystem. Det er server-boksen. Den foretar alt det du sier her.

    Operativsystemet baserer seg på Linux. Det er vi ikke uenige om. At denne spesifikke softwarebiten er open source derimot har jeg ingen tro på.
    4) Jeg ble usikker. Hvilken programvare og i hvilken boks mener du med det i rødt?
    1) Ja, ovenstående gjelder det Matan Arazi kaller "storage enclosure" eller det han til meg kaller "Server".

    2) Nei, dette gjelder også slik jeg har forstått det også det han kaller "store enclosure" eller det han til meg kaller "Server".

    3) Jo, det gjorde han.

    4) Operativesystemet i "storage enclusre" / "server".

    Mvh
    Roysen
    2) Det er godt mulig at du har rett. Det er dog litt forvirrende at det i så fall kan se ut som om ordet "playback" benyttes om enhet 2 (ref. "playback enclosure") og programvare/hendelser i "storage enclosure" (enhet 1).

    Har de (nærmest) 2 datamaskiner i "storage enclosure"?:
    • Linux-basert datamaskin med masselager
    • Our real-time, low-latency memory-playback software is embedded in firmware, takes up less than 8 megabytes (including the operating system!), and runs completely within the onboard cache of an ultra-low-power CPU"

    3) Du har rett. Jeg overså visst siste ord i Mans første linje.

    4) OK. Den er altså basert på og videreutviklet fra åpen programvare som så ikke lenger er åpen? Det er fullt mulig og lovlig. I så fall må de holde seg unna en del åpen programvare som f.eks. den med klassisk GNU-lisens.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Roysen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Roysen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    He-he-he. Du er flink til å kverulere.
    [...]
    It takes two to tango.
    Du er herved ignorert av meg for resten av denne tråden da det åpenbart kun er krangel du er ute etter å oppnå. Forøvrig ikke et helt ukjent fenomen fra din kant.
    Du har misforstått. Jeg liker faktisk ikke å krangle.

    Forøvrig har jeg tidligere fått ros på HFS for både å være høflig, diplomatisk og hjelpsom.

    Men, men ...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.494
    Antall liker
    11.454
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å være uenig er ikke ensbetydende med å krangle nei.
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Selvsagt er alle disse hifi produsentene bare kjeltringer som farer med løgn og ikke bedriver egen produktutvikling. Gratulerer med bestmannsprisen.

    Mvh
    Roysen
    Nei, det er de ikke. Men du har jo fremstillt dette som et helt unikt konsept, det er det neppe siden Linux MPD ser ut til å tilby samme konseptet. Helt gratis, men med mindre bells & whistles selvsagt.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Å være uenig er ikke ensbetydende med å krangle nei.
    Merkelig konklusjon. Uenighet er vel tillatt. Det handler da vel ikke om det. Det handler om:
    1) At man er helt på kanten av forumregel nummer 3 ved at man setter spørsmålstegn ved et produkt helt uten å fakta å bygge på.
    2) At det ikke er fruktbart å skulle diskutere hva som er "bra nok" for andre enn seg selv.

    Begge deler leder gjerne til krangler - som det vel er din jobb å fange opp - eller?

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hos meg ringer alarmklokker når jeg leser om hundrevis av CNC-timer i utviklingsarbeidet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn