CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
Mangler det noen ord (eller referanser) i dette innlegget?Kjendis skrev:Kommer også Meridian mediacore 200 som er en ytterliggående spennende produkt. Den skal visst være bedre enn G08 cd.
Mangler det noen ord (eller referanser) i dette innlegget?Kjendis skrev:Kommer også Meridian mediacore 200 som er en ytterliggående spennende produkt. Den skal visst være bedre enn G08 cd.
Et bra CD driverk ligger på 120 til 180 ps jitter. De dyre spillerne fra Accuphase eller Linn er ikke bedre enn Sony spillere helt tilbake til 1992. Har en Sony BDP-S1e på hytta som ble målt til 121 ps. Strømforsyning på Sony 7'r spillere har strømforsyning stor nok til en liten forsterker. Det er dessuten en for analog del og en for digital del.Asbjørn skrev:Ja, det er slik jeg mente det, og slik jeg forstår de andre utsagnene. Denne teknologien har bedre forutsetninger, bl.a. fordi det ikke er nødvendig å bruke effekt til å bevege mekaniske komponenter, noe som vil dra strøm og dermed vil/kan føre til spenningsfall fra strømforsyningen, som igjen vil/kan påvirke klokkefrekvensen og skape jitter på datastrømmen ut. Dette skjer ikke i en nettverksavspiller, som også er beskyttet fra harddisken med et fysisk skille og forholdsvis store databuffere.CDWMcInSpots skrev:Er ikke dette tre måter å si at begge er gode, men at den nyere metoden har noen forutsetninger/premisser som disponerer for at den kan bli/være (litt) bedre enn den eldre?
Neste spørsmål er hvor stor forskjellen evt. er og kan bli, og om den kan oppnås til en lavere pris med den nye metoden enn med den eldre. Det siste vil jo være utmerket. Asbjørns utsagn "nesten like bra" tyder på at han (foreløbig) ikke anser forskjellen som stor. Trond_B er (klokelig?) mindre presis. Selv har jeg foreløbig ikke gjort noen seriøse forsøk på å undersøke dette, selv om jeg (antagelig) har det nødvendige verktøyet.
Hvor stor forskjell, vel, lett å høre på Naim Uniti, såpass at fjortisen kommenterte det uoppfordret og foretrekker å høre på musikken sin fra server heller enn fra CD, svartmetallhue som han er. Det var faktisk han som gjorde meg oppmerksom på at streaming låter bedre enn CD. Tror ikke han har brukt CD-delen på et års tid. Kunne kjøpt en UnitiQute til ham i stedet og spart de pengene. Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Jeg ble litt i stuss om hva du mente/hadde forsøkt og kontrollspør: Hvordan var oppsettet under sammenligningen i hovedanlegget?Asbjørn skrev:[...]
Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Nok et reflektert og velbegrunnet utsagn. Er det en komponent i Electrocompaniets sortiment som nærmest utelukkende får skryt også den dag i dag så er det jo nettopp EMC 1UPKjendis skrev:Haha! Nå er ikke elektrocompaniet kjent for å være det aller beste mann får tak i og ihvertfall ikke som cd spiller.
Brukersnittet på nettverkspillere er som vi vet ganske bra, men jeg tror trådstarters oppsett hadde fått godt med juling av en skikkelig Cary, wadia eller Burmester cd spiller.
CDWMcInSpots skrev:Jeg ble litt i stuss om hva du mente/hadde forsøkt og kontrollspør: Hvordan var oppsettet under sammenligningen i hovedanlegget?Asbjørn skrev:[...]
Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Jeg antar at du forsøkte og refererte til to av disse tre kombinasjonene?
- Logitech Transporter som nettverksspiller + DAK
- Electrocompaniet EMC-1UP som CD-drivverk + Logitech Transporter som DAK
- Electrocompaniet EMC-1UP som CD-drivverk + DAK
Poenget var ikke å finne den ultimate boksen, men å sammenligne gode, representative løsninger på to ulike teknologiske løsninger for å kunne vurdere løsningene opp mot hverandre og avdekke sterke og svake sider.Kjendis skrev:Haha! Nå er ikke elektrocompaniet kjent for å være det aller beste mann får tak i og ihvertfall ikke som cd spiller.
Brukersnittet på nettverkspillere er som vi vet ganske bra, men jeg tror trådstarters oppsett hadde fått godt med juling av en skikkelig Cary, wadia eller Burmester cd spiller.
Takk for (til)svar fra marsboer.marsboer skrev:[...]
Nok et reflektert og velbegrunnet utsagn. Er det en komponent i Electrocompaniets sortiment som nærmest utelukkende får skryt også den dag i dag så er det jo nettopp EMC 1UP
Den første og tredje, hvis jeg forstår deg rett, nemlig:CDWMcInSpots skrev:Jeg ble litt i stuss om hva du mente/hadde forsøkt og kontrollspør: Hvordan var oppsettet under sammenligningen i hovedanlegget?Asbjørn skrev:[...]
Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Jeg antar at du forsøkte og refererte til to av disse tre kombinasjonene?
- Logitech Transporter som nettverksspiller + DAK
- Electrocompaniet EMC-1UP som CD-drivverk + Logitech Transporter som DAK
- Electrocompaniet EMC-1UP som CD-drivverk + DAK
Takk for oppklaring.Asbjørn skrev:Den første og tredje, hvis jeg forstår deg rett, nemlig:CDWMcInSpots skrev:Jeg ble litt i stuss om hva du mente/hadde forsøkt og kontrollspør: Hvordan var oppsettet under sammenligningen i hovedanlegget?Asbjørn skrev:[...]
Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Jeg antar at du forsøkte og refererte til to av disse tre kombinasjonene?
- Logitech Transporter som nettverksspiller + DAK
- Electrocompaniet EMC-1UP som CD-drivverk + Logitech Transporter som DAK
- Electrocompaniet EMC-1UP som CD-drivverk + DAK
- Logitech Transporter som nettverksavspiller (FLAC-filer trådløst ReadyNAS/Squeezebox Server) -> DEQX HDP3 som prosessor & DAC
- EMC-1UP som CD-drivverk -> DEQX HDP som prosessor og DAC
Altså samme prosessor/DAC i de to tilfellene og antatt identisk digitalsignal inn til DAC'en, ettersom FLAC-filene er tapsfrie og ble verifisert etter ripping, og all prosessering i SqueezeServer var slått av og volum derfra låst til 100 %. Eneste mulige forskjell er jitter i digitalsignalet til prosessor.
Meningløs sammenligning. Alle nettverksspillere vil låte bedre når de streamer fra nettverket og kan bruke intern FFO fremfor å reklokke et S/Pdif signal.Asbjørn skrev:Ja, det er slik jeg mente det, og slik jeg forstår de andre utsagnene. Denne teknologien har bedre forutsetninger, bl.a. fordi det ikke er nødvendig å bruke effekt til å bevege mekaniske komponenter, noe som vil dra strøm og dermed vil/kan føre til spenningsfall fra strømforsyningen, som igjen vil/kan påvirke klokkefrekvensen og skape jitter på datastrømmen ut. Dette skjer ikke i en nettverksavspiller, som også er beskyttet fra harddisken med et fysisk skille og forholdsvis store databuffere.CDWMcInSpots skrev:Er ikke dette tre måter å si at begge er gode, men at den nyere metoden har noen forutsetninger/premisser som disponerer for at den kan bli/være (litt) bedre enn den eldre?
Neste spørsmål er hvor stor forskjellen evt. er og kan bli, og om den kan oppnås til en lavere pris med den nye metoden enn med den eldre. Det siste vil jo være utmerket. Asbjørns utsagn "nesten like bra" tyder på at han (foreløbig) ikke anser forskjellen som stor. Trond_B er (klokelig?) mindre presis. Selv har jeg foreløbig ikke gjort noen seriøse forsøk på å undersøke dette, selv om jeg (antagelig) har det nødvendige verktøyet.
Hvor stor forskjell, vel, lett å høre på Naim Uniti, såpass at fjortisen kommenterte det uoppfordret og foretrekker å høre på musikken sin fra server heller enn fra CD, svartmetallhue som han er. Det var faktisk han som gjorde meg oppmerksom på at streaming låter bedre enn CD. Tror ikke han har brukt CD-delen på et års tid. Kunne kjøpt en UnitiQute til ham i stedet og spart de pengene. Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Jeg tror igjen vi er rimelig enige, både om "tissekonkurranser" (jeg blir bare litt lei den typen avsporende sleivspark/angrep) og resten (selv om din innsikt er større enn min).Asbjørn skrev:Det er en idrettsgren jeg ikke har spesielt lyst til å delta i, selv i disse VM-tider, men jeg tror vel også at det finnes bedre drivverk enn Philips CD-PRO. Det er fortsatt et godt drivverk: Kompakt enhet, mekanisk robust, kort vei fra servo til optikk. Skikkelig pro-kvalitet. Det kunne kanskje vært enda bedre om klokke og en del annen elektronikk var flyttet bort fra det mekaniske drivverket for å minimere signaljitter. Det ville gjort pakken mer kompleks og enda dyrere enn det allerede er, og sannsynligvis mindre pålitelig. Har ikke funnet noen jittermålinger av et sånt drivverk.
Jeg vil derimot gjerne se det optisk/mekaniske drivverket som matcher Transporter i lavt jitter. Det vil sannsynligvis være minst 10x så dyrt og minst 10x så tungt, kanskje fordelt på flere bokser med diverse strømforsyninger og klokker. Derimot blir jeg ikke spesielt overrasket om en alminnelig Squeezebox Touch til 1/10 av prisen leverer samme signalkvalitet som Transporteren og låter eksakt likt.
NSB sluttet for lenge siden:Det er også mulig å bygge heroiske damplokomotiver, men jeg ser ikke så mange av dem på linjestrekket forbi meg på en vanlig onsdag.
Nå kunne man jo trekke paralleller mellom damplokomotiver og platespillere, men det blir det vel bare bråk av(?)Store norske leksikon: Damplokomotiv: http://snl.no/damplokomotiv
Ved NSB ble det siste damplokomotivet tatt ut av drift i 1971.
Med (stor) fare for å trampe i baret:Man skrev:Meningløs sammenligning. Alle nettverksspillere vil låte bedre når de streamer fra nettverket og kan bruke intern FFO fremfor å reklokke et S/Pdif signal.Asbjørn skrev:Ja, det er slik jeg mente det, og slik jeg forstår de andre utsagnene. Denne teknologien har bedre forutsetninger, bl.a. fordi det ikke er nødvendig å bruke effekt til å bevege mekaniske komponenter, noe som vil dra strøm og dermed vil/kan føre til spenningsfall fra strømforsyningen, som igjen vil/kan påvirke klokkefrekvensen og skape jitter på datastrømmen ut. Dette skjer ikke i en nettverksavspiller, som også er beskyttet fra harddisken med et fysisk skille og forholdsvis store databuffere.CDWMcInSpots skrev:Er ikke dette tre måter å si at begge er gode, men at den nyere metoden har noen forutsetninger/premisser som disponerer for at den kan bli/være (litt) bedre enn den eldre?
Neste spørsmål er hvor stor forskjellen evt. er og kan bli, og om den kan oppnås til en lavere pris med den nye metoden enn med den eldre. Det siste vil jo være utmerket. Asbjørns utsagn "nesten like bra" tyder på at han (foreløbig) ikke anser forskjellen som stor. Trond_B er (klokelig?) mindre presis. Selv har jeg foreløbig ikke gjort noen seriøse forsøk på å undersøke dette, selv om jeg (antagelig) har det nødvendige verktøyet.
Hvor stor forskjell, vel, lett å høre på Naim Uniti, såpass at fjortisen kommenterte det uoppfordret og foretrekker å høre på musikken sin fra server heller enn fra CD, svartmetallhue som han er. Det var faktisk han som gjorde meg oppmerksom på at streaming låter bedre enn CD. Tror ikke han har brukt CD-delen på et års tid. Kunne kjøpt en UnitiQute til ham i stedet og spart de pengene. Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Når du i tilleg drar inn mekaniske komponenter som forklaringer, er du nok et lite stykke ute på viddene.
Dessuten har ikke Transporter 15ps jitter. Er det ikke 3de eller 4de gang du har påstått dette og fått det tilbakevist?
http://www.stereophile.com/content/slim-devices-transporter-network-music-player-measurements
http://www.stereophile.com/content/case-jitters-good-enough-hi-rez-audio-playback
(Dette er ikke tatt med samme type måleutstyr, men mer eller mindre samme type testsignal, og er uansett er pekepinn på hva som virkelig er state-of-the-art m.h.t jitterytelse)
Poenget med dette:
Den spilleren som måler best bruker et helt standard Pioneer DVD-drivverk. Man kan utifra dette si at drivverket er tilnærmet irrelevant.
Jeg leste ovenstående. Hvis jeg forstår rett, har John Atkinson målt jitter fra diverse digital inn til analog ut.http://www.stereophile.com/content/slim-devices-transporter-network-music-player-measurements
I tested the Transporter's rejection of word-clock jitter using the Miller Jitter Analyzer, which examines a narrowband, FFT-derived spectrum of the analog output of the device under test (DUT) for pairs of sidebands around a high-level tone at one quarter the sample rate, while the LSB is toggled on and off at 1/128 the sample rate. (Both signals are exact integer fractions of the sample rate, meaning that any spuriae that appear in the spectrum are due to the behavior of the DUT, not to quantizing distortion.) Fed 24-bit data via the WiFi network, the Transporter developed just 235 picoseconds peakpeak of jitter with no data-related components (not shown). Decreasing the word length to 16 bits gave the spectrum shown in fig.10. Here the jitter level has increased slightly, to 268ps pp; though there are data-related sidebands (red numeric markers) at the test signal's residual level. The primary jitter components lie at ±15.6Hz (purple "1") and ±1435Hz (purple "10"), but this is still excellent performance.
[Figur 10]
Fig.10 Slim Devices Transporter, high-resolution jitter spectrum of analog output signal (11.025kHz at 6dBFS sampled at 44.1kHz with LSB toggled at 229Hz), 16-bit WiFi data. Center frequency of trace, 11.025kHz; frequency range, ±3.5kHz.
Repeating the measurement with 16-bit data fed to the Transporter via an optical TosLink S/PDIF connection increased the jitter to 313ps pp (not shown), mainly due to rises in the level of the sidebands at the primary data-related frequency of ±230Hz and the levels of the ±1435Hz sidebands.
Despite it receiving data via a WiFi link, and despite its relatively affordable price, Slim Devices' Transporter offers state-of-the-art D/A converter performance. To judge from the Transporter's measurements, Silicon Valley is fast becoming a center of high-end audio design.John Atkinson
Ja, jeg så det:marsboer skrev:Stereophile-testen tar for seg jitter ved avspilling direkte over wireless også:
Asbjørn benytter Logitech Transporter som en digital kilde med innsignal via nettverk og digitalt utsignal til DEQX HDP3 som bl.a. brukes som DAK. Så langt jeg så, har Stereophile ikke målt dette bruksscenariet der Transporter mater en ekstern DAK.examines a narrowband, FFT-derived spectrum of the analog output of the device under test
Tja, poenget er vel at et optisk/mekanisk drivverk har en del bevegelige deler. Det ligger i sakens natur at det drar litt strøm å starte og stoppe mekaniske bevegelser. Det fører til spenningsvariasjon på strømkilden. Skal klokken isoleres fra dette, betyr det flerdoble strømforsyninger og en del andre omfattende løsninger. Løsbart, men tungt og dyrt. En nettverksavspiller slipper hele problemet.Man skrev:Meningløs sammenligning. Alle nettverksspillere vil låte bedre når de streamer fra nettverket og kan bruke intern FFO fremfor å reklokke et S/Pdif signal.Asbjørn skrev:Denne teknologien har bedre forutsetninger, bl.a. fordi det ikke er nødvendig å bruke effekt til å bevege mekaniske komponenter, noe som vil dra strøm og dermed vil/kan føre til spenningsfall fra strømforsyningen, som igjen vil/kan påvirke klokkefrekvensen og skape jitter på datastrømmen ut. Dette skjer ikke i en nettverksavspiller, som også er beskyttet fra harddisken med et fysisk skille og forholdsvis store databuffere.
Hvor stor forskjell, vel, lett å høre på Naim Uniti, såpass at fjortisen kommenterte det uoppfordret og foretrekker å høre på musikken sin fra server heller enn fra CD, svartmetallhue som han er. Det var faktisk han som gjorde meg oppmerksom på at streaming låter bedre enn CD. Tror ikke han har brukt CD-delen på et års tid. Kunne kjøpt en UnitiQute til ham i stedet og spart de pengene. Ikke fullt så lett å høre i hovedanlegget, men likevel klart merkbart ved finlytting og A/B-test i form av litt "flatere artistsilhuetter" og litt "hardhet i mellomtonen". Det kan hende at en bedre transport enn EMC-1UP (som helt enkelt er et Philips CD-PRO drivverk når den brukes som transport) ville endt med dødt løp mellom transport og Transporter, men jeg vil bli overrasket om noen optisk/mekanisk transport er i stand til å låte vesentlig bedre enn Transporteren. 15 ps jitter...
Når du i tilleg drar inn mekaniske komponenter som forklaringer, er du nok et lite stykke ute på viddene.
Dessuten har ikke Transporter 15ps jitter. Er det ikke 3de eller 4de gang du har påstått dette og fått det tilbakevist?
http://www.stereophile.com/content/slim-devices-transporter-network-music-player-measurements
http://www.stereophile.com/content/case-jitters-good-enough-hi-rez-audio-playback
(Dette er ikke tatt med samme type måleutstyr, men mer eller mindre samme type testsignal, og er uansett er pekepinn på hva som virkelig er state-of-the-art m.h.t jitterytelse)
Poenget med dette:
Den spilleren som måler best bruker et helt standard Pioneer DVD-drivverk. Man kan utifra dette si at drivverket er tilnærmet irrelevant.
Wi-Fi er ikke en digital inngang. Det er normal nettverksavspilling. Med andre ord eksakt det bruksområdet Transporter er laget for om den skal benyttes for digital transport.CDWMcInSpots skrev:Ja, jeg så det:marsboer skrev:Stereophile-testen tar for seg jitter ved avspilling direkte over wireless også:
- "24-bit data via the WiFi network"
- "16-bit data fed to the Transporter via an optical TosLink S/PDIF connection"
Poenget mitt var at Stereophile, hvis jeg ikke har misforstått, sendte inn ulike digitale signaler (24 og 16 bit) via ulike digitale innganger (WiFi og TosLink) og målte jitter på Transporterens analog ut:
Asbjørn benytter Logitech Transporter som en digital kilde med innsignal via nettverk og digitalt utsignal til DEQX HDP3 som bl.a. brukes som DAK. Så langt jeg så, har Stereophile ikke målt dette bruksscenariet der Transporter mater en ekstern DAK.examines a narrowband, FFT-derived spectrum of the analog output of the device under test
Snakker vi forbi hverandre nå?marsboer skrev:Wi-Fi er ikke en digital inngang. Det er normal nettverksavspilling. Med andre ord eksakt det bruksområdet Transporter er laget for om den skal benyttes for digital transport.CDWMcInSpots skrev:Ja, jeg så det:marsboer skrev:Stereophile-testen tar for seg jitter ved avspilling direkte over wireless også:
- "24-bit data via the WiFi network"
- "16-bit data fed to the Transporter via an optical TosLink S/PDIF connection"
Poenget mitt var at Stereophile, hvis jeg ikke har misforstått, sendte inn ulike digitale signaler (24 og 16 bit) via ulike digitale innganger (WiFi og TosLink) og målte jitter på Transporterens analog ut:
Asbjørn benytter Logitech Transporter som en digital kilde med innsignal via nettverk og digitalt utsignal til DEQX HDP3 som bl.a. brukes som DAK. Så langt jeg så, har Stereophile ikke målt dette bruksscenariet der Transporter mater en ekstern DAK.examines a narrowband, FFT-derived spectrum of the analog output of the device under test
vredensgnag kommer atter til unnsetning:CDWMcInSpots skrev:Jeg ser stadig artikler og oversikter med kategorier á la:nistad skrev:Er det noen/mange som tror det?CDWMcInSpots skrev:Apropos digital musikk:
Den ble allemannseie da CDen ble innført og er altså allerede et ganske gammelt fenomen. Jeg forstår ikke hvorfor noen tror at musikk på CD ikke er digitalt lagret musikk.
[...]
- Vinyl
- CD
- Digitalt
Det tyder på at det i hvert fall er en ganske utbredt misforståelse blant den gemene hop inkl. (mange) journalister.
En mulig parallell er alle som ikke har forstått at LED-TVer er LCD-TVer med LED-baklys istedenfor lysrørbaklys. Begge er altså LCD-TVer som benytter LCD-paneler, men med forskjellig baklysteknologi.
I denne artikkelen i DN.no finner vi følgende (min utheving):vredensgnag skrev:
Selv "sjefen for plateselskapet Emi, Bjørn Rogstad", har altså ikke fått med seg at både CD og DVD er digitale lagringsmedier som (bl.a.) benyttes til distribusjon av digitalt lagret musikk og film.http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article2095079.ece
Salget av cd-er er halvert på få år, og nå er landets største grossist av film og musikk til kiosker og bensinstasjoner, Kjell Bjørge Engros, konkurs, skriver Dagens Næringsliv.
[...]
- En epoke er over, Kjell Bjørge har vært en steady og stor aktør lenge. Dette er et tegn på at musikksalget akselererer ytterligere over i det digitale, sier sjefen for plateselskapet Emi, Bjørn Rogstad.
[...]
Det er jeg forsåvidt enig i. Her er spektrumet på den analoge utgangen av en Transporter og en Ayre C-5xe multispiller, sakset fra linkene i ditt tidligere innlegg:Man skrev:Peak to peak utifra S/Pdif er ganske allment som ubrukelig av flere årsaker. Da er det bedre å se på jittergrafene. Og der er Transporter IKKE state-of-the-art.
Det ble ihvertfall mer jitter enn hva de neste leddene i kjeden greide å svelge unna hos meg.The EMC 1-UP measures well in all respects except via its digital output, so as a CD player it is up with the best, if as a transport it isnt.
CDWMcInSpots skrev:Snakker vi forbi hverandre nå?marsboer skrev:Wi-Fi er ikke en digital inngang. Det er normal nettverksavspilling. Med andre ord eksakt det bruksområdet Transporter er laget for om den skal benyttes for digital transport.CDWMcInSpots skrev:Ja, jeg så det:marsboer skrev:Stereophile-testen tar for seg jitter ved avspilling direkte over wireless også:
- "24-bit data via the WiFi network"
- "16-bit data fed to the Transporter via an optical TosLink S/PDIF connection"
Poenget mitt var at Stereophile, hvis jeg ikke har misforstått, sendte inn ulike digitale signaler (24 og 16 bit) via ulike digitale innganger (WiFi og TosLink) og målte jitter på Transporterens analog ut:
Asbjørn benytter Logitech Transporter som en digital kilde med innsignal via nettverk og digitalt utsignal til DEQX HDP3 som bl.a. brukes som DAK. Så langt jeg så, har Stereophile ikke målt dette bruksscenariet der Transporter mater en ekstern DAK.examines a narrowband, FFT-derived spectrum of the analog output of the device under test
Wi-Fi og Ethernet er digitale innganger i den forstand at det kan strømme bits som inneholder lydinformasjon inn i Transporteren gjennom dem. Det samme kan det gjennom S/PDIF, TosLink og AES/EBU.
På andre DAK-bokser regnes en USB-inngang normalt som en digital inngang. Det er vel egentlig ikke noen konseptuell forskjell mellom alle disse? Det er forskjellige protokoller med tilhørende "fysiske remedier" (f.eks. kabler og kontakter) som alle benyttes til å transportere bits. Det samme er f.eks. SATA, IDE, SCSI, FireWire og PCI.
Det kan godt hende Transporter vil måle litt bedre ved den nyeste typen målinger gjort med Audio Precision-utstyr. (som har bedre oppløsning) En av cdspillerne (Ayre CX7) har blitt målt på begge måter og AP-målingen viser bedre data. Men det er verdt å nevne at det er en nyere revisjon av Ayre-spilleren som ble målt med AP-utstyr (med forbedringer i strømforsyning blant annet, om jeg husker riktig) så dette kan også være grunnen. Men uansett er ikke spranget i målingene så stort, så om Transporter hadde målt bedre med AP-utstyr og gitt bedre målinger, så kunne den neppe hevde seg helt i toppen, slik jeg tolker det ihvertfall.Asbjørn skrev:Det er jeg forsåvidt enig i. Her er spektrumet på den analoge utgangen av en Transporter og en Ayre C-5xe multispiller, sakset fra linkene i ditt tidligere innlegg:Man skrev:Peak to peak utifra S/Pdif er ganske allment som ubrukelig av flere årsaker. Da er det bedre å se på jittergrafene. Og der er Transporter IKKE state-of-the-art.
Både måleutstyr og skala på grafene er forskjellig, men det ser ut til at "gresset" på Ayre er 20 dB lavere og toppene 15 dB lavere enn på Transporteren, og hele spektrumet er mye ryddigere på Ayre. Den turkise streken er forresten støygulvet på opptaket, så Ayre-spilleren er hårfint unna å være "perfekt" for CD-avspilling. Klart bedre enn Transporteren, som ser ut til å ha et høyere støygulv enn opptaket. OK, jeg gir meg på den.
Det er derimot ikke helt opplagt for meg om forskjellen mellom forvrengningskomponenter ved -127 dB vs -113 dB er veldig hørbar. Støygulvet i rommet hos meg er ca 30 dB, "normalt" lyttenivå kanskje 85 dB, og kanskje jeg greier å høre sånne uharmoniske greier 20 dB ned i støygulvet. Det blir en hørbarhetsterskel ca -75 dB under musikksignalet. Hvis vi legger på 25 dB sikkerhetsmargin, altså postulerer at vi kanskje kan høre uharmoniske forvrengningskomponenter ned til -100 dB relativt til signalet, dvs ulyder ved -15 dB i rommet samtidig med at musikken spiller ved 85 dB (!), er det fortsatt et godt stykke ned til begge disse målingene. Personlig har jeg -100 dB som en slags "godt nok, over til neste tema"-grense.
Likevel, det som er interessant for meg i denne sammenhengen er ikke hvor godt DAC'en undertrykker jitter, men hvor mye jitter det er i datastrømmen ut fra transporten. Jeg ser at Hi-Fi World har testet EMC-1UP. De målte 500 ps signalrelatert jitter på den digitale utgangen og konkluderer:
Det ble ihvertfall mer jitter enn hva de neste leddene i kjeden greide å svelge unna hos meg.The EMC 1-UP measures well in all respects except via its digital output, so as a CD player it is up with the best, if as a transport it isnt.
Spotify har vel stort sett remastrede moderne versjoner av utgivelsene, samtidig som volumnormalisering er påslått som default, det vil si at volumet løftes til et standard nivå noe som kan få gamle lavt mastrede utgivelser til å virke sprekere til tross for at det dreier seg mer om en illusjon (forhåpentligvis uten klipping)Bånnulka skrev:
Måtte jo teste dette jeg også og kjøpte meg en dac(camb) og abb spotify. Dette ble jo meget godt i mine ører med Luxrør og Carlsson. Har prøvd og ta opp på dat og det ble jo ikke noe dårligere.
Klart det ikke når helt opp til riggen min,men når det cd lyd her så er jeg ikke sikker.
Det som overasket meg var at mange gode 60 tallsinnspillinger var bedre på spotify enn på både cd og vinyl her. Dette ha kommet for og bli her og bare og ha den muligheten og bruke dat passer meg perfekt.
Mvh Roar
Enhver DAC fungerer sammen med en pc, hvis det er spørsmålet du grubler på.rocknrolla skrev:Fungerer den sammen med tjenester som spotify ?
Det er du ikke alene omf skrev:Driver forsatt med innkjøp av CD plater her, og kommer nok til å gjøre det en stund til
Det er merkelig hvordan noen fortsatt ser ut til å tro at vi som bruker HDD ikke kjøper cd-er, og fryder oss over eventuelle booklets etc som følger med. Selvfølgelig kjøper de fleste av oss fortsatt cd-er, men vi trenger ikke spille dem av på "steinaldervis" av den grunn.rfo skrev:Her er CD spiller (Meridian G08) pakket bort, og alle cd'er rippet til NAS. Alt blir nå nydelig formidlet gjennom en Linn Akurate DS.
CD'er blir fremdeles innkjøpt, men kun brukt en gang når de blir rippet i flac til NASboksen
Heibaluba skrev:Enhver DAC fungerer sammen med en pc, hvis det er spørsmålet du grubler på.rocknrolla skrev:Fungerer den sammen med tjenester som spotify ?
Jeg forstår godt at de fleste kan nøyes med Spotify. De fleste har ikke så veldig dypt forhold til musikk, og det forholdet de har er veldig flyktig. Sett bort fra noen absolutte favorittlåter så bryr de seg lite om å høre på det de i dag har som pt-favoritter om et år. Da er streaming helt perfekt. De få favorittlåtene enhver person har kan de kjøpe på iTunes, eller rett og slett via Spotify eller Wimp. Og slik vil det nødvendigvis være for den store majoritet.
Tidligere fantes det ikke teknologi som egentlig kunne tilfredsstille den store majoriteten, men med streaming tas det for første gang mest hensyn til dem. Demokratisk sett er det selvsagt den korrekte utviklingen, men på andre måter litt dumt og primaturt for oss som har et mer alvorlig hekt på musikk.