Von Schweikert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Silver_Surfer

Gjest
    Hei.

Enig i dine synspunkter på bakdiskanten.Strykekvartetter kan ha godt av litt mere luft enn f.eks. Led Zeppelin.
    Gikk litt i Steppenwolf og Little Feat her om kvelden.
    Skal jeg få tak i noe inni høyttaleren må jeg nok konsultere barnebarna. Jeg kommer i hvert fall ikke inni der.
    Pga et oppussingsprosjekt annet sted i huset har jeg blitt nødt til å ta kursen til anlegget , abstinensen har allerede meldt seg.
    Har ellers et prosjekt på gang for å optimalisere platespilleren , men det tilhører kanskje en annen vennetråd.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Akkurat hva du legger i porten tror jeg ikke er så viktig Frank,men tror ikke "løsningen" ligger der.I tilfelle slike ting skulle "rette opp" noe så kunne man si at Albert ikke vet helt hva han holder på med,men VS høytalere har etter mine preferanser som hobby bassist og trommis,en fantastisk bassgjengivelse,selvsagt når plasseringen er på plass og de viser som sagt hva som står foran i kjeden.
    Først hadde jeg sjekket fasen på elementene(sjansen for at en slik feil har oppstått er minimal,men kanskje noen av desse som ble bygget i østen ikke har samme kvalitetskontroll som de som blir bygget i USA) ,har du mulighet til å få målt rommet så vil sikkert det si en hel del,sjekket forskjelen når høytalerene står på spikes eller noe mykt, osv.
    Vanskelig å gi mer konkrete råd når jeg ikke har mulighet til å høre det,men lykke til ivertfall :)

Forresten,vilke utgangsrør brukes i rørforsterkerene dine? Jeg har hørt noen 6550 forsterkere for eksempel som har en tung treg bassgjengivelse.

Platespiller prat må du gjerne ta her ;) Har eid en Michell Orbe med Mørch DP6 og Benz L04.Fin kombo.

S

Silver_Surfer

Gjest
    Hei.

I dag sitter det KT 88 fra Valve Art , men de skal byttes til Vinged C i løpet av sommeren.
    PU skal byttes fra Glider til Lyra Argo i etter anbefaling fra forumets Rudi.
    Har mottatt pakke fra Danmark inneholdende oppgraderingssett til Gyrodecken , både oppheng og armbase
    fra Gert Pedersen.Nå er det bare jobben som gjenstår da. Nye rør til RIAA er mottatt fra Motron og Hovland Music Groove II armkabel er forsåvidt bestilt , så det skal nok bli morosamt med vinyl framover. Skal vel også på sikt bytte kabel mellom RIAA og preamp også.
    Er det noen som har prøvd ut Bybee Quantum Purifier addons fra Infinite Resolution tro ?
    Har ikke hatt tid til å teste ut nye høyttalerplasseringer enda grunnet et oppussingsprosjekt i heimen , men det er nært forestående.
    Har til nå hatt HT på spikes , men siden det er tregulv er myke føtter innkjøpt fra HIFI Klubben til test. Har du noen erfaring med vinkling av HT ? De er vel konstruert for å peke rett fremover , men synes selv at litt vinkling innover gir mer presisjon mens rett frem gir større romfølelse.Det er vel kanskje ikke helt etter boka , men oppleves i hvert fall slik i mitt lytterom.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    De få forsterkere jeg har hørt med 6550 og KT88 så synes jeg 6550 kan virke litt svulmende i bassen,litt hengekøyfrekvens generelt,mens KT88 har vert mer punchy og frempå,så på Von Schweikert liker jeg generelt sett bedre KT88.Kanksje ikke veldig overaskende siden Albert ofte har brukt blant annet VAC forsterkere http://www.vac-amps.com/products.htm med KT88 under voicingen av sine høytalere.

Spennende ting som skjer med deg på vinylfronten!

Har aldri prøvd Bybee selv,men tror faktisk Albert brukte det i en periode på sine dyreste høytalere,så jeg vil anta det kan ha en positiv effekt.Selv er jeg litt skeptisk til at ekstra deler i signalveien skal kunne "forbedre" noe som helst,men jeg er åpen til sinns! ;)

Selv har jeg som deg alltid endt opp med litt vinkling innover av VS høytalere.
    Enkelte ganger såpass mye at jeg bare såvidt ser sidene som vender mot senter.

Blir spennende å høre hva du finner ut angående myke føtter.

S

Silver_Surfer

Gjest
    Hei.

Enig med deg ang. rør. Har alltid foretrukket KT88 framfor 6550 , også i de gamle Cary blokkene som jeg hadde før.
    Jada , vinylavdelingen er i fremgang. Spilleren skal snart leveres til Morten på NAT , som har forbarmet seg over meg. Har ikke fasiliteter til sånt selv.
    Stive priser på Bybee sakene , men de lånes jo ut til de som har lyst til å teste , så kanskje på sikt.
    Er ikke helt overbevist om Bulletplugg som blir brukt er bedre enn WBT (Next Gen).
    Skal prøve vinkling i kveld. Har hatt de rett fremover et par dager nå.
    Må først finne ut av omtrentlig plassering før jeg setter føttene under. De har hard topplate som er beregnet for spikes.

S

Silver_Surfer

Gjest
    Hei.

Nå er jeg passe lei av å dytte høyttalere og subber rundt omkring.De endte opp ca. der de var plassert fra før.
    Høyttalerkablene er på plass (Harmonic Tech Pro 9 to lengder singlewire pr HT).
    Det ble andre boller enn testkablene det gitt (billige Proson kabler).
    Myk demping under spikesene medførte ett litt ryddigere , mer detaljert lydbilde med større ro i mellomtonen.
    Marginalt mer punch i bassen og diskanten oppleves som før. Det skal vel sies at Valhalla føttene fra Hifiklubben
    vel ikke er det optimale i så måte , så det blir vel noe fra Herbie's Audio Lab etter hvert. Lytterommet mitt er loftstue med skråtak , så jeg har hengt opp en falsk himling med fire Rockwool akustikkplater.
    Har ikke noe lytteintrykk enda da den er alldeles nyinstallert.Må teste ut noen dager først , men det kommer.

Gyrodecken er innlevert til NAT for oppgradering. Gleder meg til at den kommer hjemm igjen.
    Nevnte jeg nye NOS rør i RIAA trinnet ? Ikke ny armkabel heller ? Det ble en Hovland Music Groove II det.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hadde VR4ene oppkoblet en uke nå nylig,og prøvde med spikes kontra noe forholdsvis hard skummplast jeg fannt i garasjen,og med det gyngende gulvet jeg har så fekk jeg også en større ro og naturlighet i hele lydbildet med fjærende materiale under.
    Endte opp med å bruke det samme materiale under både rack og monoblokkene som står rett på gulvet,og jeg hadde ikke forventet såpass forskjeler til det bedre.
    Mye moro man kan lage selv av slike tweak komponenter,spikes av skruer,treklosser,fjære med sykkel slanger,forskjellige typer av skumplast osv. Tror det ofte kan fungere like bra som ting man betaler i dyre dommer for av "high end" tweakekomponenter.
    Du bør prøve hjemmesnekra solid core kabler også.Du kan lese en masse om det viss du søker på sentralen.Mitt første møte med en sånn kabel var en som R. Solhaug snekra sammen,og for meg var valget om å selge den Cardas Golden Cross jeg hadde fra før enkelt.I senere tid har jeg gått mer over på rent sølv kjøpt fra blant annet KA Rasmussen, plassert i bomullstrømper.Sølv synst jeg ikke passer like bra opp imot transistor ustyr.
    Mens i noen få oppsett så foretrekker jeg flerledere,da helst litz kabel der hver enkelt lille tråd er isolert,fordi det kan bli for mellomtonefokusert med en massiv leder.Smak og behag, og match avhengig spør du meg.

Ellers lekte jeg meg med å kjøre rørforsterkere på toppene og NAD2100 på bass-seksjonen,og det var såpass morsomt at jeg gjekk til innkjøp av et par brukte LAB1600 PA forsterkere ;D http://www.sseaudiogroup.com/write/pdf/59337LAB1600_keyfeatures+spec.pdf
    Ca 800 skikkelige watt i 4 ohm.

S

Silver_Surfer

Gjest
    Hei.

Har et par Solhaug (tror jeg det er) powerkabler. har noen Furuteck støpsler (Schucko + IEC ) som jeg skal montere i steden for de orginale.De skal testes mot Furutech som jeg bruker på monoblokkene i dag.
    Artig at du syntes myk avkobling hadde noe for seg. Har noen komponenter med Nord Ost Pulsar Points under.
    De skal forsøkes byttet ut med myk avkobling etter hvert , har i grunnen fått større tro på det.
    Min befatning med sølvkabler begrenser seg til et sett Silver Sonic RCA , som jeg bruker mellom Preamp og Behringer delefilter.
    Har ikke erfaring med så mye forskjellige kable i grunnen , da jeg mener at fornuftige solide kontakter og evt. god skjærming stort sett holder. Har i så henseende 2 sett med Harmonic Tech Pro Silway og 2 sett med
    Synergistic Research Kaleidoscope Phase 1.Det er så langt som jeg har strukket meg ang. kabler.Har ikke tålmodighet og ork til å transportere kabler i hytt og pine. Jeg kan dog sikkert overtales til å teste dyrere kabler dersom noen anbefaler noe som de tror passer i anlegget mitt. Muligheten for dette er forsåvidt minimal da omgangskretsen består av ikke-audiofile , og at det i det hele tatt er ganske få som egentlig har hørt på det på audiofilt vis.Stort sett er det overbærende spørsmål "har du fått deg noen nye bokser siden sist".
    Av og til føler jeg meg alene. (hjertesukk)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Silver_Surfer skrev:
    Hei.

Har et par Solhaug (tror jeg det er) powerkabler. har noen Furuteck støpsler (Schucko + IEC ) som jeg skal montere i steden for de orginale.De skal testes mot Furutech som jeg bruker på monoblokkene i dag.
    Artig at du syntes myk avkobling hadde noe for seg. Har noen komponenter med Nord Ost Pulsar Points under.
    De skal forsøkes byttet ut med myk avkobling etter hvert , har i grunnen fått større tro på det.
    Min befatning med sølvkabler begrenser seg til et sett Silver Sonic RCA , som jeg bruker mellom Preamp og Behringer delefilter.
    Har ikke erfaring med så mye forskjellige kable i grunnen , da jeg mener at fornuftige solide kontakter og evt. god skjærming stort sett holder. Har i så henseende 2 sett med Harmonic Tech Pro Silway og 2 sett med
    Synergistic Research Kaleidoscope Phase 1.Det er så langt som jeg har strukket meg ang. kabler.Har ikke tålmodighet og ork til å transportere kabler i hytt og pine. Jeg kan dog sikkert overtales til å teste dyrere kabler dersom noen anbefaler noe som de tror passer i anlegget mitt. Muligheten for dette er forsåvidt minimal da omgangskretsen består av ikke-audiofile , og at det i det hele tatt er ganske få som egentlig har hørt på det på audiofilt vis.Stort sett er det overbærende spørsmål "har du fått deg noen nye bokser siden sist".
    Av og til føler jeg meg alene. (hjertesukk)
    Kjenner litt til følelsen ;) Men jeg tror igrunnen at viss man er veldig glad i musikk så har man gjerne større glede av dyre annlegg som formidler musikk enn de fleste har av sine halv millions biler 8)

Jeg vil absolutt ikke oppfordre til kjøp av dyre kabler! Du bør i tilfelle ha mulighet til å høre de i ditt eget oppsett før kjøp.Man kan lage fornuftige kabler selv som vil konkurere med det meste av dyre ferdigkabler,men selvsagt finnes der også kabel produsenter som vet hva de holder på med,blant annet Van Den Hul.
    Viss du bor i nerheten av R.Solhaug så kanskje du får en privat demo på høytaler og signalkabler ? :)

Det med myk og hard avkobling er igrunnen en fin mulighet til å tune annlegget litt.På meg virker det som myk avkobling låter litt mykere.Tror også effekten av myk avkobling kan vere bedre der man har litt gyngende underlag i utgangspunktet.Mens har man murgolv så kan det sikkert ofte vere bedre å koble komponenter best mulig til underlaget.Uansett artig å ha litt justeringsmuligheter,og forskjellig "spikes/pute varianter" å eksperimentere med finner man i garasjen ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var innom Roald Mikkelsen på mandag. Hørte på samme høyttaler som jeg lyttet til på Horten Messen. Hvis ikke jeg tar feil, så er det en aniversary utgave av VR-4SR. Blir lettere forvirret av disse ulike høyttalerne i V4 serien.

Det låt nok en god del bedre på Horten Messen hvor høyttalerne fikk rom og luft rundt seg, men det var uansett imponerende bra med tanke på plassering og lite rom. Sitteplassen var helt i bakveggen og det får man jo som regel en skikkelig boomete bass, men det var det ikke. Tror nok vi snakker om en virkelig solid høyttalerkonstruksjon som måler meget bra. Det jeg savnet gikk først på det som har med akustikk å gjøre.

I denne prisklassen er det mye interessant, men Von Schweikert er definitivt med på listen over hete kanditater. Så får vi se hva jeg ender opp med.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    orso skrev:
    Jeg var innom Roald Mikkelsen på mandag. Hørte på samme høyttaler som jeg lyttet til på Horten Messen. Hvis ikke jeg tar feil, så er det en aniversary utgave av VR-4SR. Blir lettere forvirret av disse ulike høyttalerne i V4 serien.

Det låt nok en god del bedre på Horten Messen hvor høyttalerne fikk rom og luft rundt seg, men det var uansett imponerende bra med tanke på plassering og lite rom. Sitteplassen var helt i bakveggen og det får man jo som regel en skikkelig boomete bass, men det var det ikke. Tror nok vi snakker om en virkelig solid høyttalerkonstruksjon som måler meget bra. Det jeg savnet gikk først på det som har med akustikk å gjøre.

I denne prisklassen er det mye interessant, men Von Schweikert er definitivt med på listen over hete kanditater. Så får vi se hva jeg ender opp med.
    Vi trenger flere VS kompiser,så .... ;)

Har Roald fått åpnet butikken?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roald skulle åpne butikken i dag. Håper han lykkes. Vi trenger virkelig en god hifi butikk i Bergen.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Får vel melde meg inn her jeg også nå som jer er blitt eier av et par Von Schweikert VR4SR. Ble et impulskjøp, og har ikke forsterker engang for tiden!
    Håper ampen forter seg på vei fra Australia for nå vil jeg ha lyd.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JK skrev:
    Får vel melde meg inn her jeg også nå som jer er blitt eier av et par Von Schweikert VR4SR. Ble et impulskjøp, og har ikke forsterker engang for tiden!
    Gratulerer med flotte høyttalere. Dette er gode råvarer og jeg tror potensiale til disse høyttalerne er stort.
    Tenker du pines litt nå. Hvilke forsterker har du bestilt?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror Mikkelsen kommer til å trylle frem mye godlyd orso!

Gratulerer JK! og velkommen i klubben :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Youtube demo ;D av Unifield 2 :

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    JK skrev:
    Gratulerer med flotte høyttalere. Dette er gode råvarer og jeg tror potensiale til disse høyttalerne er stort.
    Tenker du pines litt nå. Hvilke forsterker har du bestilt?
    Har det ikke så lett nå nei! Slike flotte høyttalere som bare står til pynt...

Høyttalerene var som nevnt et impulskjøp så forsterkeren var bestillt først. Har kjøpt en Plinius SA102 son er en kraftkar på 125W ren klasse A.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Rune har du noen forsterker tips som passer til VR4SR? Må være ballansert og helst med dobble sett med høyttaler utganger. Pliniusen som jeg nettopp har kjøpt viser seg å ha et gain problem med ARC kompisene. Du har jo lang erfaring med disse høyttalerene så det hadde vert artig å fått noen inside tips?
    En annen ting er kabling. Er jo et hav av muligheter, og etter litt prøving gått for 2 sett kabler, ett til toppen og et sett til bassene men finner dette litt "råflott".
    Ellers så må jeg vel si at dette er fantastiske høyttalere som jeg håper blir stående lenge!

Får vel legg inn litt bilder også!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Lekkert JK!

Synst alltid det er vanskelig å gi råd om hva andre skal kjøpe.Har selv aldri brukt balansert i annlegget.
    Mener Janhella på sentralen har drevet å annonsert en Spectron Musician III Signature ? ,den tror jeg har XLR inn,og er en av forsterkerene Albert brukte en lang periode for å voice sine høytalere.Da vil absolutt balansen i høytalerene vere på plass,stort overskudd av krefter osv. Jeg har hatt Musician III,ikke Signature utgaven,og personlig foretrakk jeg Consonance M800SE til tross for at M800 har større problemer med bassdelen på da VR4genIII( ca 90dB følsomhet) og kan på høgt nivå på "dårlige" innspillinger til tider låte vel anstrengt.Er så langt ikke overbevist om at klasse D er noe for meg,men Spectronen er ivertfall den klart beste jeg har hørt av "arten" .
    Men uansett,Consonance M800SE sammen med Von Schweikert høytalere har stått for mange av mine aller mest magiske øyeblikk med stereoannlegg.
    Der ligger minst 2 par av desse monoblokkene ute på bruktbørsen nå til meget fine priser.
    De låter så herlig samennhengende,spessielt på VS,og med en organisk og levende lyd som er skremmende nær det beste jeg har hørt av små triode forsterkere.På gode innspillinger kan de gjengi stemmer og endel instrument så realistisk over VS høytalere at jeg tror jeg kunne blitt lurt til å tro jeg hører på et levende instrument eller stemme.
    Ellers vil de forsterkerene Albert bruker på messer o.l. vere gode matcher med hans høytalere.
    Blant annet VAC,Rogue osv.
    Sjekk ut denne tråden her : http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=59450.0
    Og biamping er knalltøft på desse høytalerene,da med en herlig rørforsterker på toppene, som er lette å drive,og en god transistor amp på bassene som trenger noe som kan levere strøm for å vise hvor sinnsvakt tøfft de kan spille : http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=59529.0

Lag for all del kabler selv,ivertfall i første omgang.Bassdelen i VS høytalere liker tykkt massiv,R.Solhaug oppskriften,Solid Kåre :) Jeg har brukt samme kabel både på topp og bunn,sammen med rørforsterkere liker jeg best massiv glødet finsølvledere,2mm diameter rundtråd, som jeg trer i bomullstrømper,sølv kjøpt fra KA Rasmussen på Hamar.
    Jeg mener at høytaleren ikke får vist sitt beste viss man bruker kun 1 sett,da får de en tidsforsinkende overgang mellom topp og bunn.Mange høytalerkonstruktører har ikke oversikt over dette feltet,men Albert vet hva han holder på med.De låter mer sammenhengende med 2 like lengder,det bør også vere samme materiale,og jeg synst ikke det er rart overhode at Albert nå nekter å levere VR5 med den nødløsningen som jeg mener datalinkene er.

Håper du holder oss oppdatert ! :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tøft oppsett JK. Så ser jeg du bruker samme stoff på akustikk platene som jeg bruker på noen av mine. IKEA er fint, hehe.

Jeg var forresten innom Hagen og hørte på V-8 forleden. Det er mye høyttalere for pengene. Det låt bra selv om plassering og lite rom nok ikke var optimalt. Herlig bassfundament.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk for info Rune! Spectron har jeg hørt mye på hos Roald tidligere, og fant aldri tonen med den. Jeg sliter nok med å like transistor og klarer absolutt ikke klasse D eller hva nå betegnelsene er på disse sakene, d.v.s har fått en ide da du nevnte biamping å bruke f.eks Midgard Oberon på bassene og en god rørsak slik som BAT VK55 på toppene. Disse har jo noenlunde samme gain!
    Har du tro på noe slikt?

Når det gjelder ballansert drift så er jeg overbevist her, så det blir nok det i fremtiden også! Samme gjelder det kabler, har prøvd mye og er ikke så opptatt av det etter jeg fant ut at dei koster penger for å være gode, og har funnet saker som jeg oppfatter som homogene og ikke fremhever seg selv i en prisklasse som jeg kan takle. Dermed blir det vel bruk av Renaissanse og Transparent fremover også i en salig blanding!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Tøft oppsett JK. Så ser jeg du bruker samme stoff på akustikk platene som jeg bruker på noen av mine. IKEA er fint, hehe.

Jeg var forresten innom Hagen og hørte på V-8 forleden. Det er mye høyttalere for pengene. Det låt bra selv om plassering og lite rom nok ikke var optimalt. Herlig bassfundament.
    Ja Ikea er bra! Betalte 149.- for meter for stoffet på platene på veggen, kjøpt på en hobby butikk. På Ikea kotet stoffet 29.- ;D

Ja er det noe Von Schweikert kan så er det bass! Slik som jeg spiller nå med Pliniusen er det bare rått! Bassen formelig treffer kroppen med sjokkerende kraft!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for linkene Rune! Nå er jeg vel mer eller mindre overbevist om at bi-amping er veien å gå! Albert går vel så langt selv ved å antyde at det er beste måten å få optimat ut av VS høyttalerene.
    Fant også ut at MkI modellen som jeg har er litt spesiell ved at den har "a rise" i mellomtonen som kan lyde litt skarpt ved bruk av transistor slik at dei fleste eierene bruker rør i toppen og en eller form for transistor/klasse D i bassene!
    Dette forklarer litt av det jeg sliter, i tillegg til gain problemet!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Forstår ikke hvorfor det produseres cd spillere og forforsterkere med så høy gain idag,men men,enda en god grunn til å bygge selv ! ;D
    Om biamping er den eneste veien å gå vet jeg ikke,men jeg hadde det ivertfall moro med M800SE på toppene og NAD2100 på bassene.
    Synes igrunnen klasse D virker noe puslete og udynamisk i bassen,men det kan vere jeg ikke har truffet med matchen de gangene jeg har hørt det.Foretrekker for eksempel NAD2100 fremfor alle klasse D forsterkere jeg har hørt,i hele frekvensområdet.

Tror Von Schweikert har brukt BAT en periode på messer,men er ikke sikker....

Jeg har liggende 2 forskjellige par mellomtoner fra Audax som jeg tror er identisk med de Albert bruker i henholdsvis din MKI utgave,og den andre som nå står i MKII.
    Den som står i MKI låter her hos meg mer aggresivt og pågående enn den mellomtonen som står i MKII,men nå er jeg litt usikker på om Albert bruker hyllevare,som du og jeg kan kjøpe,eller om de Albert bruker er konstruert etter hans spesifikasjoner.Konene på de jeg har ser identisk ut med de Albert bruker,men utenom det vet jeg ikke om de er like.
    Her er den som ser ut til å vere den i MKII utgaven,en av de beste mellomtoner jeg har hørt : http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=90

Kanskje Roald har noen gode tips til deg ?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingenting som måler bedre i bassområde enn klasse D. I hvert fall ikke noe i nærheten i den prisklassen. Derimot så legger de sjelden til noe som mange andre forsterkere gjør og da kan det hende man opplever det som lite bass. Men da sitter jo egentlig problemet et annet sted. Begynner å bli mange subwoofere nå med ICE og det er ikke tilfeldig.

Jeg har selv en firekanals effektforsterker med ICE. Aner ikke hvordan det er med gain på den, men bare gi en lyd JK hvis du vil prøve den. Det er dog ikke mer enn 60W (8ohm) i hver kanal. Kan riktig nok brokobles fra innsiden, men det får ikke jeg til.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tilbudet ORSO! hadde vert artig å prøvd. VS og spesielt VR4SR som jeg har er litt spesiell i at den er lettdrevet, men basseksjonen trenger en del strøm for å drives men toppene er veldig lettdrevet, men kan bli litt "analytisk" ved bruk av annet enn rør. Dermed blir bi-amping et godt alternativ, om enn veldig komplisert! Men dette er en hobby så........

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det som er spessielt morsomt JK, er viss du finner en forsterker til bassene som har volumkontroll og i utgangspunktet høyere gain enn den forsterkeren du skal bruke på toppene.Da har du en deilig justeringsmulighet for å bedre finne balansen du vil ha i annlegget ditt.Har du kikket på PA forsterkere? De aller fleste av de har XLR inn og volumkontroll,og viftene de ofte har tror jeg kan kuttes ut eller erstattes med noen som ikke støyer viss det skulle vere et problem

Jeg har eid Von Schweikert DB99 som var oppgitt til 99dB følsomhet og som hadde en aktiv Seas Excel 10" i bunn,og det var en fin løsning.

Orso,angående målinger,vet ikke om jeg vil gå inn på en "krangel" om det ;) ;D
    Men sånn kort,så tror jeg vi hadde hatt annlegg som ville låtet som virkeligheten for lenge siden viss THD målinger var det eneste som gjaldt . Jeg holder fortsatt Guds skaperverk for mer avansert og sammensatt enn det man kan måle i bruddstykker med noen apparat :)
    De klasse D forsterkerene jeg har prøvd har hatt en deilig lineer balanse,har ikke manglet "bass",fascinerende "ren" og behagelig gjengivelse,men over tid har jeg funnet de sterile og livløse i lyden.Viss jeg skal gå litt innpå det tekniske så tror jeg en av de største synderene er mye feedback/tilbakekobling i kretsene.Man burde igrunnen fått kappet av hendene ;D for å sende deler av de fantastiske musikksignalene i looper,som negativ tilbakekobling gjør.
    Men det er nå min mening,mulig jeg tar feil :)

Mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke uenig med deg Rune S når det gjelder klasse D og mellomtone/diskant. I en del anlegg matcher ikke det spesielt godt og kan som du sier bli livløst og sterilt. Men tror ikke det et tema når klasse D kun skal drive bassene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det kommer en ny utgave av VR-4 nå. MK3 tror jeg den skal hete. MKII selges nå ut til rabatterte priser i USA.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Jeg tror det kommer en ny utgave av VR-4 nå. MK3 tror jeg den skal hete. MKII selges nå ut til rabatterte priser i USA.
    Mener du SR eller jr modellen? Det har lenge vert ventet en MkIII av SR. Han godeste Albert liker å lage "nye" modeller, uten at det er så mye "nytt" på høyttaleren. Når det gjelder min egen SR som er en MkI kontra MkII, så er forskjellen så vidt jeg vet en liten modifikasjon på mellomtonen, selv om den er samme fabrikat og samme størrelse.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Ja nå er det vel igjen en modifikasjon på samme diskant...., og samme mellomtone som skal være sååååååååååå mye bedre ;D Vel, det er vel mer interesant med modifikasjonen av delefilteret vl jeg si. her er jo Albert en mester! Det skal også være gjort noen forsterkninger av mellomtone/diskant kasse, noe jeg heller ikke finner helt nødvendig da det allerede er bygget som en betongblokk!
    Det er jo mulig å få bygget inn hva en vil i disse høyttalerene av Albert, mener Roald har VR5 delefilter i sine VR4SR MkII ;D

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    JK : jeg vet sannelig ikke om jeg ville dempet så mye bak høyttaleren. Diskanten bak demper du til ønsket nivå med kontroll-knotten bak.

En ting som disse høyttalerne gjør bra er det gigantiske rommet de (gjen)skaper. Da må du etter min erfaring ta i bruk diskantan bak uten og overdempe den, ikke vinkle høyttalerne så mye innover, ha tilstrekkelig med plass bak høyttalerne (de virker ikke så kresne på plassering til sidevegg, ser du har litt lite rom), men de bør også ha en viss avstand seg i mellom.

I beste mening.

JT

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    J T skrev:
    JK : jeg vet sannelig ikke om jeg ville dempet så mye bak høyttaleren. Diskanten bak demper du til ønsket nivå med kontroll-knotten bak.

En ting som disse høyttalerne gjør bra er det gigantiske rommet de (gjen)skaper. Da må du etter min erfaring ta i bruk diskantan bak uten og overdempe den, ikke vinkle høyttalerne så mye innover, ha tilstrekkelig med plass bak høyttalerne (de virker ikke så kresne på plassering til sidevegg, ser du har litt lite rom), men de bør også ha en viss avstand seg i mellom.

I beste mening.

JT
    Her tar vi alt i beste mening ;D Har måtte svelge så mange kameler opp gjennom hifi tiden min at jeg ytter til alle råd!
    Når det gjelder plassering så er det ikke så mye å gjøre dessverre. Har dratt høyttalerene så langt frem som mulig, bredden er det ikke mye å gjøre med. Men har flyttet en del rundt på høyttalerene og fikk bedret lyden betraktelig bare med å vinkle ut 1cm! Platene bak er for å hindre for mye romklang, hjelper godt på (hjemmesnikrede ecophon plater). Ellers så er rommet mye bedre enn det kan virke. Er ikke en hel rett vegg unntatt bakvegg og tak. Er vel også ca.6m til neste vegg i rett linje med åpninger og halvvegger. Funker bra!
    Disse høyttalerene er også designet for å spille i "normale" rom i motsetning til mange andre "high-end" høyttalere som er designet i "lyddøde" rom med måle instrumenter ;D
    Men jeg kunne ønske å gitt dem mer "luft", tror nok det hadde gitt dem enda et løft. Har hatt mindre høyttalere innomhus, men er nok en "sucker" for plenty membranflate for å få nok "skyv" ;D
    Tynn oppløst lyd er for pyser ;D

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Ok - ble forresten veldig imponert over Vonschweikert på forrige messe i Horten. Det var messas beste lyd etter min mening.

JT

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn