Lekkert JK!
Synst alltid det er vanskelig å gi råd om hva andre skal kjøpe.Har selv aldri brukt balansert i annlegget.
Mener Janhella på sentralen har drevet å annonsert en Spectron Musician III Signature ? ,den tror jeg har XLR inn,og er en av forsterkerene Albert brukte en lang periode for å voice sine høytalere.Da vil absolutt balansen i høytalerene vere på plass,stort overskudd av krefter osv. Jeg har hatt Musician III,ikke Signature utgaven,og personlig foretrakk jeg Consonance M800SE til tross for at M800 har større problemer med bassdelen på da VR4genIII( ca 90dB følsomhet) og kan på høgt nivå på "dårlige" innspillinger til tider låte vel anstrengt.Er så langt ikke overbevist om at klasse D er noe for meg,men Spectronen er ivertfall den klart beste jeg har hørt av "arten" .
Men uansett,Consonance M800SE sammen med Von Schweikert høytalere har stått for mange av mine aller mest magiske øyeblikk med stereoannlegg.
Der ligger minst 2 par av desse monoblokkene ute på bruktbørsen nå til meget fine priser.
De låter så herlig samennhengende,spessielt på VS,og med en organisk og levende lyd som er skremmende nær det beste jeg har hørt av små triode forsterkere.På gode innspillinger kan de gjengi stemmer og endel instrument så realistisk over VS høytalere at jeg tror jeg kunne blitt lurt til å tro jeg hører på et levende instrument eller stemme.
Ellers vil de forsterkerene Albert bruker på messer o.l. vere gode matcher med hans høytalere.
Blant annet VAC,Rogue osv.
Sjekk ut denne tråden her :
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=59450.0
Og biamping er knalltøft på desse høytalerene,da med en herlig rørforsterker på toppene, som er lette å drive,og en god transistor amp på bassene som trenger noe som kan levere strøm for å vise hvor sinnsvakt tøfft de kan spille :
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=59529.0
Lag for all del kabler selv,ivertfall i første omgang.Bassdelen i VS høytalere liker tykkt massiv,R.Solhaug oppskriften,Solid Kåre
Jeg har brukt samme kabel både på topp og bunn,sammen med rørforsterkere liker jeg best massiv glødet finsølvledere,2mm diameter rundtråd, som jeg trer i bomullstrømper,sølv kjøpt fra KA Rasmussen på Hamar.
Jeg mener at høytaleren ikke får vist sitt beste viss man bruker kun 1 sett,da får de en tidsforsinkende overgang mellom topp og bunn.Mange høytalerkonstruktører har ikke oversikt over dette feltet,men Albert vet hva han holder på med.De låter mer sammenhengende med 2 like lengder,det bør også vere samme materiale,og jeg synst ikke det er rart overhode at Albert nå nekter å levere VR5 med den nødløsningen som jeg mener datalinkene er.
Håper du holder oss oppdatert !