Von Schweikert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    J T skrev:
    Ok - ble forresten veldig imponert over Vonschweikert på forrige messe i Horten. Det var messas beste lyd etter min mening.

JT
    Hvilken modell ble det spillt på der da? Jeg er også veldig fornøyd med høyttalerene mine. Trodde det skulle bli vanskelig å erstatte Responsene mine, og på en del parameter så savner jeg dem men på den andre siden er nok overalt VR4SR en bedre høyttaler!

Her er forresten et nytt bilde med anlegget og den nye "motoren" VK75! En fantastisk forsterker etter at den fikk nye "glødelamper". Disse høyttalerene MÅ ha rør!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser flott ut!
    Kjører du med Midgard på bassene?

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Tror det ble spilt på VR4SR anniversery, eller noe sånt..?

JT

Forresten: Er VR4SR nå entry-level modellen til Vonschweikert, hva med JR? :

http://www.vonschweikert.com/

JK skrev:
    J T skrev:
    Ok - ble forresten veldig imponert over Vonschweikert på forrige messe i Horten. Det var messas beste lyd etter min mening.

JT
    Hvilken modell ble det spillt på der da? Jeg er også veldig fornøyd med høyttalerene mine. Trodde det skulle bli vanskelig å erstatte Responsene mine, og på en del parameter så savner jeg dem men på den andre siden er nok overalt VR4SR en bedre høyttaler!

Her er forresten et nytt bilde med anlegget og den nye "motoren" VK75! En fantastisk forsterker etter at den fikk nye "glødelamper". Disse høyttalerene MÅ ha rør!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    På Horten messen var det Roald sine VR-4SR MKII Anniversary som spilte. Disse har delefilter fra VR-5. De er nå solgt til en kar som er aktiv på avforum.

Jeg for min del skulle likt og hørt Von Schweikert høyttalere med noe annet enn rør. Har kun hørt de med rør og synes det ble litt for mye varme og et farget lydbilde. Skulle gjerne hørt de med ICE/Hypex eller nøytral AB konstruksjon.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Rune S skrev:
    Ser flott ut!
    Kjører du med Midgard på bassene?
    Har akkurat koblet dei opp til bassene, men har ikke fått testet noe enda så det blir spennende. Nå er det litt av en bass i VK75 så jeg tviler faktisk på om det er nødvendig. VR4SR er en relativt lett last og kontroll består mer av nok strøm enn antall Watt etter min erfaring!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    På Horten messen var det Roald sine VR-4SR MKII Anniversary som spilte. Disse har delefilter fra VR-5. De er nå solgt til en kar som er aktiv på avforum.

Jeg for min del skulle likt og hørt Von Schweikert høyttalere med noe annet enn rør. Har kun hørt de med rør og synes det ble litt for mye varme og et farget lydbilde. Skulle gjerne hørt de med ICE/Hypex eller nøytral AB konstruksjon.
    Nå dreier jo dette seg om smak og behag og hvilken lydbilde en vil ha! Jeg har spillt på Mitdgard blokkene en god stund nå i vente på nye rør til VK75, og jeg må si den imponerte
    med en flott spillestil når en tar hensyn til prisen og fysisk størrelse, men den var nok ingen match for VK75. Det manglet det som jeg alltid kun finner med rør og det er innlevelse, transparens (mener ikke detaljer),naturlighet og total mangel på "elekroniske" kanter i musikken! Dette er samme problemet med standard transistor effekter, etter min høyst subjektive lydsmak ;D
    Når det gjelder VR4SR MkI som jeg har så blir den nesten utelukkende brukt med rør av sine eiere, dette p.g.a at mellomtonen kan bli noe "pågående", alt i følge forumer på nettet. Nå har ikke jeg opplevd dette, men at rør funker kan jeg skrive under på ;D

Når det gjelder "rørlyd" så skiller vel ARC og BAT seg litt fra det som er "mainstream" rørlyd med at her er det ikke runde tykke kanter, men transparens og dynamikk uten at dei mister det som egentlig er det unike med rør, slik som innlevelsen og glattheten i lydbildet! Dette har nok mye å gjøre med hvordan øret oppfatter lyder, i følge "ekspertisen ;D

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått skiftet rør i BATen. Fikk nye premium 6c33 fra Motron sammen med 8 stk 6SN7 Golden Dragon. Litt skeptisk til disse da dei er Kinesiske, men funker bra.
    Bruker 2 stk NOS RCA i den fremste raden som skal ha mest å si for lyden. Dette var saker gitt! Tok sammtidig å koblet to midgard blokker til bassene slik at VK75 driver fra 190 Hz og midtgard under. Fy flate dette funker ;D Det er et sinnsvakt driv på bassen, og trommer får et skikkelig attakk. Mellomtonen er silkemyk og detaljert, med alt det som bare rør kan! Tok et tjangs da jeg fikk ideen med rør+ICE, men dette har overgått alle mine forventninger. Har jaggu hatt flaks med machingen her selv om jeg spesifikt kjøpte VK75 p.g.a. gain ut som er likt som Midtgard. Roald Mikkelsen prøvde dette selv på sine MkII med Nuforce og jeg tror noen Kora røramper i toppen uten at dette fungerte! Tror også at ved å få kjøre toppdelene med rett tapping på VK75 som er 4 Ohm har litt å si

Nå føler jeg for første gang i hele min hifi tid at jeg har full klaff! Savner ingen ting med lyden, så fremover blir det bare justeringer med rør og ev. oppgraderinger av samme komponenter som jeg har eller modeller over! Eneste problemer nå er at jeg blir sittende oppe natt etter natt...
    så det blir smått med søvn gitt.....

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Artig at det ble full klaff JK!

Galakse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2004
    Antall liker
    0
    Sted
    Lier
    JK: Gratulerer med matchingen! Dette anlegget virker svært spennende!

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Takk! Var spennende å få prøvd "Ja takk begge deler", og få det til å bli bra! Albert selv anbefaler jo dette. Nå har vel ikke han prøvd ICE, men dette er svært gode forsterkere til en rimelig pris på bruktmarkedet. Enda billigere er det jo å prøve store PA forsterkere som en får kjøpt for et par lapper. Disse kan jo ofte også stille utgangsnivå slik at dei blir lettere å mache mot f.eks en røramp!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.250
    Torget vurderinger
    32
    tdbil skrev:
    Hvem selger Von Schweikert i Norge?

Tommy
    Renaissance Audio (Roald Mikkelsen) i Bergen.

Du hørte vel vr4jr hos meg?

Roy

tdbil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Ja det gjorde jeg:) Lurer på om jeg skal prøve et par.

Tommy

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Stikk innom Renaissance Audio og Roald Mikkelsen i Bergen for å få info ang. Von Schweikert. Er ikke sikker på hva han har inne for tiden, men butikken er garantert smekk full av "hifigodbiter".

oleb

Medlem
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    0
    Da dette er min første dag på sentralen vil jeg feire med å melde meg i denne gruppen.(Bilder kommer )

oleb

Medlem
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    0
    Sitter her og nyter lyden av mitt siste innkjøp,Unifield 3,klarer desverre ikke å laste opp bilder.

pak.k

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    172
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hej.
    En till Von Schweikert användare anmäler sig :)
    Spelar själv på ett par vr5 från förra modellen.
    Sliter med rummet och får det inte till att spela som jag önskar,men är i grund och botten rätt nöjd med högtalarna.
    Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut dom för att kanske hitta några andra bra burkar men jag inser även att de blir svåra att ersätta liksom.Efter några år så kommer det ofta ett sug att testa annat oavsett hur bra det låter-man bara måste ha en förändring av nåt slag.mest troligt så blir dom kvar ;)
    Otroliga "små" högtalare till att spela stort alltså! Vet i ärlighetens namn inga andra som kan matcha innom rimliga pengar...
    Men det behövs effekt märkte jag.
    Har 2 bryggade Adyton cordis 1.6 och det driver dom bra.1 blev för tunnt men med 2 försvann en del problem som jag trodde var akustikproblem.Tyngden i basen utan att det blir "högt" och skrikigt är den största fördelen.
    Skulle bara haft större plats så hade det blivit bra detta.

Unifield verkar intressanta :p
    Vad tycker du om dom oleb??

oleb

Medlem
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    0
    Tja....,nå skal de sies at jeg ikke hører til de som løper rundt og lytter til kreti og pleti,men litt etter litt
    har det blitt til at ht mine var det svakeste ledd i kjeden. så de siste årene har jeg sett meg rundt etter noe nytt.
    Da kommer to betraktninger:Det skal låte bra,udiskutabelt bedre en det man bytter ifra.
    Økonomi.
    Jeg forstår ikke vitsen med å bruke en summ penger på noe man vet at man ikke blir fornøyd med.
    Etter å ha lyttet til unifield 3 første gang viste jeg innerst inne at dette var det jeg var på jakt etter.
    Flere runder i godsofaen til vår allles venn Roald,bekreftet dette.
    Men ,de er jo ikke av de rimligste på markede,så en gang i fremtiden var vel tanken.
    Så hadde jeg et uhell med de gamle ht ene,en lang jul og nyttårshelg uten lyd var ikke noe alternativ; resultat;
    Tidenes julepresang til meg selv.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pak.k skrev:
    Hej.
    En till Von Schweikert användare anmäler sig :)
    Spelar själv på ett par vr5 från förra modellen.
    Sliter med rummet och får det inte till att spela som jag önskar,men är i grund och botten rätt nöjd med högtalarna.
    Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut dom för att kanske hitta några andra bra burkar men jag inser även att de blir svåra att ersätta liksom.Efter några år så kommer det ofta ett sug att testa annat oavsett hur bra det låter-man bara måste ha en förändring av nåt slag.mest troligt så blir dom kvar ;)
    Otroliga "små" högtalare till att spela stort alltså! Vet i ärlighetens namn inga andra som kan matcha innom rimliga pengar...
    Men det behövs effekt märkte jag.
    Har 2 bryggade Adyton cordis 1.6 och det driver dom bra.1 blev för tunnt men med 2 försvann en del problem som jag trodde var akustikproblem.Tyngden i basen utan att det blir "högt" och skrikigt är den största fördelen.
    Skulle bara haft större plats så hade det blivit bra detta.

Unifield verkar intressanta :p
    Vad tycker du om dom oleb??
    Løsningen er jo som regel dette i følgende rekkefølge:
    1. Plasssering
    2. Akustiske tiltak. Absorbenter i førsterefleksjonenen, bredbånds bassfeller/Helmholtz resonatorer i hjørnene og eventuelt noe diffusjon.
    3. EQ/lydkorreksjon. Bør sette opp manuelt av noen med god erfaring. DEQX er et glimrende verktøy og selges og settes opp i Norge av Midgard Audio. Midgard Audio holder til ikke så langt fra grensen til Sverige.

Det er fult mulig å få høyttalerne til å spille virkelig bra. ;)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    oleb skrev:
    Da dette er min første dag på sentralen vil jeg feire med å melde meg i denne gruppen.(Bilder kommer )
    Velkommen i de gales rekker.. :)

Mvh
    RBN

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Godt å se flere VS fans melde seg! :)

Gratulerer med nye høytalere oleb ! Var i Bergen på tirsdag for å hente tilbake mine gamle VR4Jr hos Roald,og håpte jeg skulle få sett og hørt Unifield 3,men de var visst borte vekk ;) Tror Albert får solgt mange høytalere med denne nye Unifield serien,og håper han også får på plass noen billigere modeller som for eksempel VR3 og vil tro også VR4Jr Anniversary blir en kanonhøytaler for normale rom !

Pak.k. , vet ikke så mye om de eldre VR5 ,men viss du sier litt mer om hva du savner så kanskje du kan få litt tips i denne tråden :)

oleb

Medlem
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    0
    Takker RuneS
    Vår alles venn Roald kommer en tur på besøk i kveld og jeg ser frem til å få litt hjelp med opptimal plassering .
    Han er jo en kløpper på det feltet.
    Og lyden er jo bare suveren.

pak.k

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    172
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    hej Rune S.
    Jo det problemet jag har ned mina är att de Har ju ganska små basar.Blir en otroligt bra "hörbar" bas,men lite för lite tryck i anslagen.Rummet är ganska litet och jag har en o-optimal sittplats helt intill bakvägg i skinnsoffa med hög rygg=allt fel :(
    Även öppningar till andra rum som luftar djupbasen bra fast också gör akustiken lite skev.
    Detta gör att röster ofta upplevs ostadiga mellan mitten och högra högtalaren.
    Klangmässigt så låter de ju fantastiskt men just området runt 60-80 hz nånting blir lite försiktigt om man ställer upp dom så att fokus på sång blir ganska ok.Gissar att det är akustiken som behöver ses över för Ingenting har hittils låtit bra i detta rummet.
    Därför var min idé att kanske byta ut dom mot andra med större basar.-Just för att få mer tryck i basen.
    Nu är det väldigt bra output i djupbasen och det gillar jag,men det är just obalansen i grundtonerna och alla de problemen det medför som är lite trist.
    Kommer att möblera om rummet snart så då hoppas jag att det blir till det bättre.
    Det är svårt att få in tv-ljud och 2-kanal,med alla appareter och högtalare i ett litet rum utan att det ska se ut som en butik...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Rommet er vel kanskje den viktigste komponenten i et annlegg,så å jobbe med akustikken og plassering av både høytalere og lytteposisjon er vel ofte det som kan gi størst utslag på lyden.
    VS høytalere jeg har hørt har også vert veldig gjennomsiktige,så de viser veldig tydelig karakteren til komponentene ellers i kjeden.

Mange mange muligheter til at man kan få ulineert nivå i deler av bassen,stående bølger,utfasinger,mykt gulv som spiller med og fremhever dypbassen på bekostning av definisjon og fysisk trøkk lenger opp i bassområdet,osv.
    Viss forsterkeren sliter med å drive bassene skikkelig så har jeg også opplevd denne effekten at bassen blir tung og man mister det fysiske trøkket i basstrommer,bassgitar osv. Viss du kjører en forsterker til bassene og har mulighet til å justere nivå så vil det vere en fin mulighet til å fintune balansen til rom og resten.
    Å sitte helt i bakvegg har jeg sjeldent opplevd som optimalt,men må man så må man ;)

Viss du kjenner noen som kan litt om akustikk og kanskje har mulighet til å gi råd og måle responsen i rommet ditt,så er nok kanskje det det som vil gi flest pekepinner på hva som eventuellt vil hjelpe deg å få lyden mer slik du vil ha den.

Håper det ordner seg :)

James

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Hei Rune

Fått sving på JR'ene eller. Godt at de kom tilbake til far til slutt ;D

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Joda,de swinger :)
    Artig å få de i hus igjen ;)

oleb

Medlem
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    0
    Med ny pre amp(Parasound JC2 ) i hus ,har Doxa boksene (2 stk 73) virkelig fått driv på Von Schweikertene.
    Å få hjelp av Roald til fintuning av plasseringen var også gull hvert.
    Gleder meg hver dag og er spent på sluttresultatet når alt er ferdig innspilt.

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Nå kan kanskje jeg også kvalifiseres som VS venn?.
    Som tidligere eier av VR4jr har jeg savnet VSA lyden siden jeg solgte de. Etter et laangt år uten Von Schweikert bøy muligheten seg og jeg slo til på et par VR4SR MKII Anniversary. Jo mere jeg spiller på disse jo mere liker jeg prestandaen, og lysten til bare å sitte med god musikk i timesvis øker, mens frusturasjon øker til min kjære.
    Selv om jeg er mer en strålende fornøyd med VR4SR, så er det litt merkelig er at jeg savner fortsatt mine VR4Jr høyttalere med rør elektronik, det spillte så behagelig og godt at man skal ikke se bort ifra at det blir et nytt jr par om en stund. :D

Noen bilder fra det som er og det som var:

A.

Vedlegg

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    ambiance skrev:
    Nå kan kanskje jeg også kvalifiseres som VS venn?.
    Som tidligere eier av VR4jr har jeg savnet VSA lyden siden jeg solgte de. Etter et laangt år uten Von Schweikert bøy muligheten seg og jeg slo til på et par VR4SR MKII Anniversary. Jo mere jeg spiller på disse jo mere liker jeg prestandaen, og lysten til bare å sitte med god musikk i timesvis øker, mens frusturasjon øker til min kjære.
    Selv om jeg er mer en strålende fornøyd med VR4SR, så er det litt merkelig er at jeg savner fortsatt mine VR4Jr høyttalere med rør elektronik, det spillte så behagelig og godt at man skal ikke se bort ifra at det blir et nytt jr par om en stund. :D

Noen bilder fra det som er og det som var:

A.
    Fint med flere fornøyde VS eiere her inne! Nydelige anlegg! Har virkelig sansen for den fantastiske kinoen du har, og med slike kremkomponenter da!

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Fint med flere fornøyde VS eiere her inne! Nydelige anlegg! Har virkelig sansen for den fantastiske kinoen du har, og med slike kremkomponenter da!
    [/quote]

JK.

Er du på disse trakter, så kan du bare stikke innom for en kaffe og en liten lytt!

Hadde vært veldig morsomt å få lånt et øre til ditt oppsett også. Kanskje neste gang jeg er på dine trakter at det lar seg gjøre med en demo hos deg?

A.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    ambiance skrev:
    JK.

Er du på disse trakter, så kan du bare stikke innom for en kaffe og en liten lytt!

Hadde vært veldig morsomt å få lånt et øre til ditt oppsett også. Kanskje neste gang jeg er på dine trakter at det lar seg gjøre med en demo hos deg?

A.
    [/quote]

Det er en avtale ;D

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Hadde ikke dette vært et passende oppsett i et dedikert rom? Kjenner en stor tiltrekning mot VR7! :p

Vedlegg

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    VR7SE er vel ikke i sortimanget lenger, men for en vakker høyttaler!
    Nyprisen var vel på 65000$ i USA, men det ligger en på Audiogon nå til bare 19900$Løp å kjøp ;D

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer at de er utgått, men det sies at de er de absolutt beste passive VSA høyttalerene.
    De på Agon er sort blank også, men uten eskene.. Bare for tre mnd siden gik et par på e-bay for 12k usd med eskene og brukt garanti fra forhandler. Hadde ikke jeg handlet VR4 bar noen mnd før, så hadde nok VR7 stått hos meg nå! :-\

A

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Nydelige høytalere og oppsett,Ambiance! Tror det kvalifiserer til at du får ta over president vervet i VS venner ;)

VR7ene ser tøffe ut,om enn kanskje litt vel Star Wars ;D Tror de er veldig store,og de krever nok et veldig stort rom for å yte sitt ypperste.Det skal visst komme en ny utgave snart,VR77.

Synes det er veldig spennende at Albert har begynnt å konstruere høytalere som kan yte sitt beste nær bakvegg og hjørner i mindre/normale rom,Unifield serien og nå sist VR33 ; http://www.audiocircle.com/index.php?PHPSESSID=k8q9oau6n378j625ju7ov3l4umfu3elc&topic=77929.0

Selv mine små VR4Jr måtte her ca 2m ut fra bakvegg før de virkelig begynte å swinge,nermere så har de den tendensen jeg har hørt med alle andre VR4modeller at bassen blir for tung og virker treg,man mister den fantastiske helheten som høytaleren er i stand til,det rette nivået i midbass til nedre mellomtone virker som det forsvinner litt,og dermed mister man naturlig kroppslighet på de fleste instrument og stemmer.

Jeg må si at de nye VR33ene virkelig pirrer min nyskjerrighet,men det ser ut som de har bestemt at den kun skal selges direkte fra fabrikk og kun i USA .
    Kanskje vi får overtalt Albert viss vi legger inn en større fellesbestilling ? ;)

Her er mine VR4Jr.

Vedlegg

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    VR 77 blir en meget dyr høyttaler. Den havner på noe rundt 50k USD som en aktiv høyttaler og EQ.
    Mine Jr høyttalere spillte sømløst på den plasseringen som du ser på bildene, men jeg tror bredden på rommet hjalp meg for å unngå boomy bass ved sweetspot.

Hva synes du om DB99?

A.

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Lurer på om det er mitt gamle par du har der.. ? Solgte de til en kar i Tønsberg - så ble de solgt til Røyken.. fytti rakkern de høyttalerne ligger mitt hjerte nær ;D Ja det må jeg si - kunne levd lenge med de..

JT

Rune S skrev:
    Nydelige høytalere og oppsett,Ambiance! Tror det kvalifiserer til at du får ta over president vervet i VS venner ;)

VR7ene ser tøffe ut,om enn kanskje litt vel Star Wars ;D Tror de er veldig store,og de krever nok et veldig stort rom for å yte sitt ypperste.Det skal visst komme en ny utgave snart,VR77.

Synes det er veldig spennende at Albert har begynnt å konstruere høytalere som kan yte sitt beste nær bakvegg og hjørner i mindre/normale rom,Unifield serien og nå sist VR33 ; http://www.audiocircle.com/index.php?PHPSESSID=k8q9oau6n378j625ju7ov3l4umfu3elc&topic=77929.0

Selv mine små VR4Jr måtte her ca 2m ut fra bakvegg før de virkelig begynte å swinge,nermere så har de den tendensen jeg har hørt med alle andre VR4modeller at bassen blir for tung og virker treg,man mister den fantastiske helheten som høytaleren er i stand til,det rette nivået i midbass til nedre mellomtone virker som det forsvinner litt,og dermed mister man naturlig kroppslighet på de fleste instrument og stemmer.

Jeg må si at de nye VR33ene virkelig pirrer min nyskjerrighet,men det ser ut som de har bestemt at den kun skal selges direkte fra fabrikk og kun i USA .
    Kanskje vi får overtalt Albert viss vi legger inn en større fellesbestilling ? ;)

Her er mine VR4Jr.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Var innom Roald en tur for noen dager siden for å se om det var noe nytt ang. dei nye MKII mellomtonene jeg har bestillt, da fikk jeg høre på dei nye VS Unifield 2 som han hadde fått inn! Disse er vel så ferske at at jeg finner lite på nettet ang. denne modellen.

Unifield 2 er en rimelig stor stativhøyttaler så jeg hadde vel ikke så store forventninger, koblet opp med NuForce blokker. Men hildrande du, for en lydopplevelse!! Disse "tassene" spillte bare stooooort ;D Helt utrolig oppløsning, flotte klangfarger og en bass som var naturstridig når en tenker på størrelsen! Jeg har vert helt satt ut av lyden i Unifield 3, men dette var på mange måter tangering. Ja på enkelte parameter bedre i mine ører enn unifield 3, særlig den naturlige klangen og det store rommet den risset opp. Helt utrolig ;D
    Nå er Unifield 2 noe spesiell da diskanten er plassert i senter av mellomtonen ala KEF og Tannoy. Tror dette er årsaken til det flotte klangbildet, så jeg er spent på hva KEFene mine som venter på basselement kan gi meg lydmessig....

Litt av grunnen til den fantastiske lyden kommer nok av dei steindøde kabinettene som Albert bruker nå på alle høyttalerene. På gøy kakket vi med "knokene" på Unifield 2 og Avalon Isis som stod ved siden av. Unifield 2 var som å kakke på en stein, og stakkars Isis hørte ut som en tomtønne i forhold ;D

Men, det er et men for meg (helt subjektivt). Om lydkvaliteten er i ultraklassen så kan jeg ikke si det samme om design/lakkfinish. Ikke det at det er noe galt eller dårlig, kabinettene og kvalitet er helt topp, men lakk/fargeutvalg mener jeg ikke holder mål i disse prisklasser der en konkurer med Marten og Sonus Faber.
    Valget en har er svart pianolakk som i beste fall er måtelig finish på, og kirsebær som ser ut som matt vinyl :-\
    Det samme er jo med "foten" til Unifield 3, som ser ut som en transport sikring og hører ikke noen plass hjemme på slike fantastiske produkter. Tror den godeste Albert bør få inn noen som forstår seg på møbelfinish før det går helt gææærnt...
    Hørte f.eks at Unifield 3 selger dårlig i USA, ikke rart det med det stativet....
    Synd egentlig for mine egne VR4SR er som et flott møbel med topp finering og lakkfinish....

Det var dagens hjertesukk! Har fryktelig lyst på Unifield 3... må bare finne penger.... og en løsning på nytt stativ under dei.... Hmmmmmm.....

Men har dere tid og er i Bergen er det virkelig å anbefale å stikke innom Roald for en lytt på Unifield 2. Det blir garantert en opplevelse ;D

ambiance

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2007
    Antall liker
    162
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    3
    Skulle ønsket jeg hadde mere tid sist jeg var i Bergen, men pga vulkanutbrudd, ble det ikke tid til annet en å se til flyene på lufthavnen. Neste gang til Bergen er i juni, og da tenker jeg å ta en rund tur i omerådet, og håper da Unifield 2 står i butikken klar for demo.

Hva er ståa ang MKII elementene dine?

A.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    ambiance skrev:
    Skulle ønsket jeg hadde mere tid sist jeg var i Bergen, men pga vulkanutbrudd, ble det ikke tid til annet en å se til flyene på lufthavnen. Neste gang til Bergen er i juni, og da tenker jeg å ta en rund tur i omerådet, og håper da Unifield 2 står i butikken klar for demo.

Hva er ståa ang MKII elementene dine?

A.
    Ja Unifield 2 er virkelig verdt en lytt!

Venter fortsatt på elementer........

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn